On niinku niin huvittava juttu että. Sääliks lähinnä käy kirjoittajaa Ei helkkari mitää tuubaa, yli-ihmisiä ja pelkkiä piikkejä lihassa. Surkuhupaisa kirjoittelija, jolla ei ole muuta kuin oma erittäin kapea-alainen näkemyksensä koko lajista :yuck:Kuka suomalaismestareista on suurin?
Maailman nopein kansa
Suomi on kiistatta koko planeetan paras F1-kasvualusta. Mestarien lisäksi täältä ovat ponnistaneet palkintopallilla hymyilleet Jyrki Järvilehto, Mika Salo ja Heikki Kovalainen. Lisäksi Nico Rosberg raivaa tietään kohti F1-huippua pitkältä suomalais-geeniensä avulla.
Keke Rosberg (1982), Mika Häkkinen (1998 ja 1999) ja Kimi Räikkönen (2007) ovat kaikki oman aikansa mestareita, jotka ajoivat aivan eri tyyppisillä autoilla erilaisilla radoilla. Heidän vertailunsa ei koskaan ole täysin oikeudenmukaista tai edes hyödyllistä.
Ensimmäinen Rosberg
Ajatusleikkiin ryhdyttäessä kannattaa pitää mieli avoimena ja muistella tarkkaan kunkin kuljettajan tilannetta. Keke Rosbergin mestaruus vapaastihengittävällä Williamsilla turboajan alussa oli varmasti urheilullisesti suurin uroteko.
Vuosi 1982 muistetaan toki hyvin Suomessa, mutta maailmalla se yritetään aiheellisesti unohtaa mahdollisimman tehokkaasti.
Rosberg toki voitti mestaruuden, mutta vain sen takia, että jollekin sekin piti antaa. Ferrarit olivat kauden ylivoimaisesti nopeimpia, mutta Gilles Villeneuve menehtyi Zolderin radalla ja Didier Pironi loukkaantui Hockenheimissa niin, ettei pystynyt enää koskaan ajamaan F1-autoa.
Keke voitti mestaruusvuonna yhden kisan ja koko urallaankin vain viisi. Se on vähemmän kuin Räikkönen pelkästään kuluvan kauden aikana. Keken mestaruus on toki todellinen tuhkimotarina ja suomalaisen rata-autoilun huippuhetki, mutta isä-Rosberg ei pärjää vertailussa muiden suomalaismestarien kanssa. Huippuvuotensa jälkeen hän ei enää kertaakaan pystynyt taistelemaan tasaväkisesti toisesta mestaruudesta.
Nopea ja luotettava Häkkinen
Häkkisen asema 1990-luvun lopulla oli puolestaan päinvastainen. Mika oli palvellut uskollisesti McLarenia jo vuosia ja kerännyt poikkeuksellisen paljon hyviä sijoituksia ennen avausvoittoaan Jerezin päätöskisassa 1997.
Jo seuraavana keväänä McLarenin superinsinööri Adrian Newey oli rakentanut sellaisen raketin, että Häkkisellä oli suhteellisen helppo työ siivittää hopeinen auto peräti kahdeksaan GP-voittoon ja maailmanmestaruuteen.
Tosin tittelinsä Häkkinen sai vielä helpommin, kun Michael Schumacher loukkasi itsensä, eikä pystynyt ajamaan kautta loppuun. Silti Eddie Irvinen tasoinen tusinakuski pääsi MM-pisteissä aivan Häkkisen kantaan kiinni.
Häkkinen oli nopea ja luotettava, muttei koskaan oman aikakautensa paras. Hän oli paha piikki Michael Schumacherin lihassa, mutta pystyi voittamaan tämän radalla vain kerran ja silloinkin pitkälti ylivoimaisen auton ansiosta.
Timanttinen Räikkönen
Räikkönen sen sijaan on vain ilmiömäinen lahjakkuus. Hän on jo mestari, vaikkei timantista ole hiottu vielä yhtään särmää pois.
Eikä varmasti hiotakaan.
Räikkösen kolmiulotteinen näkökyky on tutkimustenkin mukaan lähes yliluonnollinen. Hänen rohkeutensa ylittää useissa tilanteissa riskirajan ja vain samanlaisen uskonnollisen omistautumisen puuttuminen estää hänen nousevan Schumacherin tapaiseen valta-asemaan.
Räikkösellä on nyt kaikki avaimet hallita MM-sarjaa pitkään. Hän on selkeä ykköskuski todennäköisesti sarjan parhaassa autossa. Toki Lewis Hamilton ja Fernando Alonso ovat myös kiistattomia huippukuskeja, mutta tällä hetkellä näyttää, että juuri Ferrarin punainen on myös tulevaisuuden väri.
Räikkönen voi seuraavan viiden vuoden aikana napata 3-4 mestaruutta, minkä jälkeen hän voi alkaa haastaa Schumacheria historian parhaana.
JANNE PALOMÄKI
janne.palomaki@iltalehti.fi
Mutta siitä sitten kyssäri, eli kuka teidän mielestä on se suurin?
Viimeksi muokattu: