Kummasta seuraava FIA:n presidentti.

Kumpi mielestäsi parempi FIA:n uudeksi presidentiksi?

• Äänestäjiä yhteensä
    148

Gotcha

Well-known member
Sijainti
Saksa
Joo, uskomatonta lässytystä tossa viimeinen sivu jostain Vatasen englannin kielen lausumisesta:thumbfh: Ihanku se Todtti vetäisi jotain täydellistä Oxfordin enkkua, hyvä jos ranskan korostuksen jälkeen selvää saa...

Tää on taas vaan tätä, että mollataan omia kahden edestä. Mitä kielitaitoon muuten tulee, niin kumpikin puhuu täydellistä ranskaa, Vatanen sen lisäksi vielä täydellistä suomeakin:thumbup:

Onhan tää nyt ihan selvä juttu, Vatanen johtoon vaan. Uskomatonta nöyristelyä ilmassa samalla kun ulkomaisilla foorumeilla 8 kymmenestä valitsisi Vatasen sinne. Kaveri on vieläpä suomalainen:eek: Ihme jengiä kyllä..
Pessimisti ei pety! :thumbup:

patriot

Foorumin senaattori
^^^Siisus Kraist sentään (niinkuin Vatanen varmaan sanoisi) :eek:

Jopa T. Pulkkinenkin kuulostaa lähes natiivilta tämän tankeroitsijan rinnalla.

Mutta ilmeisesti Vatasen ulkomaiset "fanit" eivät pidä tätä "kielellistä lahjakkuutta" kovin suurena haittana. :D
Jean Todtin englanti ei ole myöskään kovin kaunista.

patriot

Foorumin senaattori
Jean Todtin kampanja on alkanut. "Haluan jatkaa Herra Mosleyn erinomaista työtä". Eli toisin sanoen mikään ei muuttuisi. Miksi helvetissä kukaan haluaisi puudelin jatkamaan Maxin perintöä. Maxilla on meriitit, mutta mies on ollut vallassa aivan liian pitkään. :thumbdown

It's time for a change!

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Ainahan suomalaiset on suomalaisia pilkanneet tankeroinnista.. Mikaakin. Huonosta englannista huolimatta Häkä on arvostettu hahmo maailmalla, liekö sitten samoin Arinkin kohdalla. Mene ja tiedä.
Kielitaito on helppo pilkan kohde kun ei muuta keksitä.. kertoo ehkä enämpi ivan heittäjästä kuin kohteesta :rolleyes:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Ainahan suomalaiset on suomalaisia pilkanneet tankeroinnista.. Mikaakin. Huonosta englannista huolimatta Häkä on arvostettu hahmo maailmalla, liekö sitten samoin Arinkin kohdalla. Mene ja tiedä.
Kielitaito on helppo pilkan kohde kun ei muuta keksitä.. kertoo ehkä enämpi ivan heittäjästä kuin kohteesta :rolleyes:
Ajatuskulku on varmaan jotain tyyliin: "Toi ääntää englantia ihan samanlaisesti kuin minäkin ja minä olen tällainen vaan eli toikin on varmaan tällainen vaan!" Ja sitten alkaa haukkuminen.

Tai sitten joku ääntää (tai on ääntävinään) englantia paljon paremmin ja kuvittelee huonommin ääntävän hankkineen asemansa englannintaidoillaan ja ihmettelee miksei itse paljon paremmin englantia puhuvana ole vastaavassa asemassa.

mjs

Long easy right sumppuun
Mitenkäs on esim. Mosleyn kielitaito, taipuuko esim. ranska? Tää on aina tämmöstä tää tankeroon takertuminen, jossain toisaalla katotaan vähän muitakin puolia. Arinkaan kohdalla tuskin on siitä kyse etteikö hallitsisi englantia noin niinkuin sisällön puolesta, kuitenkin ollut maailmalla jo 30 vuotta eli ei se nyt ihan millään alkeiden tasolla se osaaminen ole. Olisi varmaan sitten parempi että vetäisi puhtaasti vaan tuupovaaraksi ja antaisi tulkin hoitaa hommat niin kaikki on tyytyväisiä. Not.

WebSlave

Trackman
Mitenkäs on esim. Mosleyn kielitaito, taipuuko esim. ranska?
Jokin sivu väitti jotta ei, mutta Wikipedia kertoo moista:

He was educated in France, Germany and Britain before going on to attend university at Christ Church, Oxford, where he graduated with a degree in physics.

Voisi olettaa, että ainakin jonkin verran osaa, vaikkei välttämättä puheita pidä tai haastatteluita annna ranskaksi tai saksaksi.

Saksaahan hän todistettavasti osaa ainakin muutaman sanan. :eek:

Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Ajatuskulku on varmaan jotain tyyliin: "Toi ääntää englantia ihan samanlaisesti kuin minäkin ja minä olen tällainen vaan eli toikin on varmaan tällainen vaan!" Ja sitten alkaa haukkuminen.
Voi olla tuotakin. Tuli tuosta mieleen omalta kohdalta.. itse Englandiassa sain kovasti kehuja ääntämyksestäni, että moni oli vallan yllättynyt etten äidinkielenäni puhunutkaan englantia. Kuulema vierasmaalaisuus kuului vain silloin kun jäin miettimään jotakin sanaa.. ehkä olivat vain kohteliaita, tai sitten oli vilpitöntäkin. Toki tiedostan oman englantini olevan keskivertoa parempaa (Suomen mittapuulla)..
Yhtä kaikki, tankeroitsijoiden osaltahan miun pitäisi nauraa partaani niin ettei henki kulje. Vaan ei, mie katselen vähän niitä muitakin ominaisuuksia.

Tai sitten joku ääntää (tai on ääntävinään) englantia paljon paremmin ja kuvittelee huonommin ääntävän hankkineen asemansa englannintaidoillaan ja ihmettelee miksei itse paljon paremmin englantia puhuvana ole vastaavassa asemassa.
Ja voi olla tätäkin. Edelleen meillä korostetaan kielitaitoa (erityisesti ääntämistä) niin korkealle ettei muilla meriiteillä ole oikeastaan mitään merkitystä. Jos seitsenkertainen maailmanmestari puhuisi tankeroenglantia niin eihän sitä kehtaisi julkisesti ääneen päästää.. ;)

Lopulta kyse on kuitenkin vain aksentista. Varsinkin englantia puhutaan niin tuhannella aksentilla ympäri maailman, ettei yksi härmäläinen versio siinä paina paskan vertaa.

mjs

Long easy right sumppuun
Saksaahan hän todistettavasti osaa ainakin muutaman sanan. :eek:
Aivan, olin jo unohtaa senkin. :p Ja mihinkä Max nyt muutenkaan olisi kieliä tarvinnut, puhukoon ruoska puolestaan.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Ihme että Humphrey & Jordan pystyvät näyttämään pokerinaamaa tuossa vieressä, itse olisin revennyt nauruun alta aikayksikön.
Ihan hyvä vaan etteivät sano mitään. En usko heidän kielitaitonsa olevan p*skaakaan parempi ennen kuin kuulen omin korvin heidän vääntävän jotain Vanhan mantereen (huom. mantereen, ei saaren) kieltä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Olin oikeastaan ensin Todt:in puolella, mutta se että tämä ei irtaantunut Mosleystä (vaan seuraa jalanjälkiä, wtf!) herättää suuria epäilyksiä.

Ari "Hiili" Vatanenkaan ei kyllä tunnu sinänsä kovin kummoiselta vaihtoehdolta, mutta eipä sen uuden puheenjohtajan pitäisikään olla sellainen itsevaltias kuin Mosley. Poitsit siis Vataselle, jota tuskin valitaan. ;)

Partsi

Kuollut apina
Sijainti
Kaatopaikka
Yhteistähän Vatasella, Mosleyllä ja Todtilla on että kaikki on suht vanhoja jos ihmistä nyt vanhaksi saa sanoa. Vatanen on tosin nuorin mutta kuka tahansa noista olisikin jatkaja tuskin montaa kautta jatkaisi.

WebSlave

Trackman
Yhteistähän Vatasella, Mosleyllä ja Todtilla on että kaikki on suht vanhoja jos ihmistä nyt vanhaksi saa sanoa. Vatanen on tosin nuorin mutta kuka tahansa noista olisikin jatkaja tuskin montaa kautta jatkaisi.
Eipä noihin kansainvälisten kattojärjestöjen ja muiden suurten organisaatioiden johtoon mitään pojankoltiaisia yleensä valitakaan. Mosley nousi FISA:n johtoon 51-vuotiaana ja koko FIA:n johtoon 53-vuotiaana, eli aika nuorena.

Paul

Testikuljettaja
Sijainti
Helsinki
Joo, uskomatonta lässytystä tossa viimeinen sivu jostain Vatasen englannin kielen lausumisesta:thumbfh: Ihanku se Todtti vetäisi jotain täydellistä Oxfordin enkkua, hyvä jos ranskan korostuksen jälkeen selvää saa...
Niin, ei kukaan ole (kai) väittänytkään Todtin puhuvan täydellistä enkkua, mutta hänen puheestaan saa silti (lähes) koko ajan selvää, toisin kuin Vatasen.

WebSlave

Trackman
Niin, ei kukaan ole (kai) väittänytkään Todtin puhuvan täydellistä enkkua, mutta hänen puheestaan saa silti (lähes) koko ajan selvää, toisin kuin Vatasen.
Ihan mielenkiinnosta, oletko syntyjään englanninkielinen? Nimimerkistä sitä ei voi päätellä. Ainakaan minä en näin suomenkielisenä osaa arvioida miten hyvin äidinkielenään englantia puhuvat ymmärtävät eri aksentteja. Sen arvaan, että kaikenlaisiin aksentteihin he ovat tottuneet, koska niitä on omastakin takaa ihan riittävästi plus vielä kaikki ulkomaalaiset, jotka puhuvat englantia kuka paremmalla, kuka huonommalla menestyksellä.

-Edit- Voin olla väärässä, mutta voisin kuvitella, että vahvasti oman kielen ääntämyksen vääristämä (intialainen tai ranskalainen etc.) aksentti voi olla hankalampaa kuin tankerosuomalainen "ääntämättömyys".

Pitää muistaa kysyä tätä tällä hetkellä Suomessa olevalta siskoni amerikkalaiselta aviomieheltä ja heidän tyttäreltään.

Viimeksi muokattu:

Paul

Testikuljettaja
Sijainti
Helsinki
Ihan mielenkiinnosta, oletko syntyjään englanninkielinen? Nimimerkistä sitä ei voi päätellä.
En ole, molemmat vanhemmat, kaikki lähisukulaiset ja myös minä olemme suomenkielisiä.

Voin olla väärässä, mutta voisin kuvitella, että vahvasti oman kielen ääntämyksen vääristämä (intialainen tai ranskalainen etc.) aksentti voi olla hankalampaa kuin tankerosuomalainen "ääntämättömyys".
Mielestäni Vatasen puheessa "ääntämättömyys" ei ole suuri ongelma, vaan ennemminkin puheen ja lauseiden rytmitys. Sanat tulevat jotenkin sekavana pötkönä, tosin hieman tarkempi ääntäminenkin auttaisi. Formula 1 -kuljettajien aksentit vaihtelevat myös paljon, mutta he puhuvat nykyään taustasta riippumatta ihan hyvää ja riittävän selkeää englantia.

Vatasen kielitaidon uskoisin kyllä riittävän FIAn pääjohtajan tehtäviin. Vaikka ääntämys ei ihan huippuluokkaa ole, lienee kieli muuten hyvin hallussa, vuosia maailmalla kertynyt kuitenkin. Eikä ranskan kielen osaamisesta ainakaan haittaa ole!

WebSlave

Trackman
Mielestäni Vatasen puheessa "ääntämättömyys" ei ole suuri ongelma, vaan ennemminkin puheen ja lauseiden rytmitys. Sanat tulevat jotenkin sekavana pötkönä, tosin hieman tarkempi ääntäminenkin auttaisi.
Minä en näe asiaa noin, vaan Vatasen suurin ongelma on (ääntämyksen lisäksi) kielioppi. Asia tulee kyllä kerrottua ja ymmärrettyä, mutta selkeät virheet särähtävät korvaan. Rytmi ja painotukset ovat myös pielessä, mutta se ei haittaa itse sanomaa niin paljon, ne ovat pielessä kaikilla niillä, jotka eivät ole kovin harjaantuneita englannissa. Kieliopilliset virheet eivät välttämättä tunnu suurilta, mutta kun FIA:n presidentti antaa lausuntoja, jokainen pikku vivahdekin tutkitaan ja tulkitaan viimeiseen asti.
Formula 1 -kuljettajien aksentit vaihtelevat myös paljon, mutta he puhuvat nykyään taustasta riippumatta ihan hyvää ja riittävän selkeää englantia.
Siihen on syynsä. Työskentelykieli F1:ssä on englanti. Se on pakko oppia ja sen oppii väkisin. MotoGP:ssä näin ei välttämättä ole, ja siksi siellä jotkin kuskit eivät anna haastatteluja englanniksi.
Vatasen kielitaidon uskoisin kyllä riittävän FIAn pääjohtajan tehtäviin. Vaikka ääntämys ei ihan huippuluokkaa ole, lienee kieli muuten hyvin hallussa, vuosia maailmalla kertynyt kuitenkin. Eikä ranskan kielen osaamisesta ainakaan haittaa ole!
Ei se kieliopillisesti kovin hyvin ole hallussa, mutta asia tulee selväksi. Sanasto lienee ihan riittävän laaja. Ranska sujuu varmaan paremmin, mutten usko, että Vatanen sitäkään kovin paljon paremmin ääntää, koska kyky omaksua ääntämistä ei yleensä ole kielikohtainen.

-Edit- Mutta näin suomalaisen koululaitoksen opettamana kielioppi- ja lausumispuristina odotan umpijenkin (siskonmieheni) kommenttia asiaan. ;)

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
-Edit- Mutta näin suomalaisen koululaitoksen opettamana kielioppi- ja lausumispuristina odotan umpijenkin (siskonmieheni) kommenttia asiaan. ;)
Ja saatiinhan se lopulta. Siskoni kirjoittaa näin:

"Katselimme *****:n kanssa Vatasen haastattelun ja ***** oli sitä mieltä, että
hänen kielitaitonsa oli aika vakuuttava. Aksentti on kyllä harvinaisen
tankeroinen, mutta sujuvasti kieli muuten tuli. ***** huomioi myös sen
miten vaivattomasti Vatanen ymmärsi nopeasti puhuvien brittien kieltä.
Amerikassa hänellä olisi ehkä vaikeuksia, mutta Euroopassa, missä useimmat
puhuvat englantia vieraana kielenä ja ovat tottuneet eri aksentteihin, ei
luulisi tulevan ongelmia."

Dino246

Well-known member
Jos se Englannin ääntämisestä on kiinni niin ei ole kyllä Jean Todt yhtään Vatasta parempi vaihtoehto. Ja mitä minä olen kuunnellut noiden herrojen haastatteluita niin kyllä Vatasen englanti kieliopillisesti on huomattavasti parempaa kuin Todtin. Eiköhän Vatanen tuolla kielitaidolla ihan hyvin FIA:n johdossa pärjäisi.