Kuskien painoista

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Väittäisin että elopainoilla; niissä raameissa kuin kuskien painoerot nyt ovat, ei ole suurta vaikutusta vauhtiin. Huipputiimeillä on kuljettajan painon edestä lisäpainoja käytettävissä. Kuljettajan pituus sen sijaan nostaa painopistettä.

En tiedä mikä on tilanne nykypäivänä, mutta takavuosina Mansel (?) huomasi että poistamalla kuskinpenkin pohjan / jonkun pehmikkeen siitä hän sai itsensä sen verran alemmas että takasiipi oli selvästi puhtaammassa ilmavirrassa ja toimi siten paremmin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bobakki sanoi:
...Montoyan pituus on McLarenin nettisivujen mukaan 172 cm ja Kimin 175. Luottaisin ennemmin siihen.
Montoyan omat kotisivut sanoo pituudeksi 1,68cm ja painoksi 72kg
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
oldez sanoi:
...sanoo pituudeksi 1,68cm...
Onpas lyhyt, ei ihmekkään että näyttää läskiltä, on manboobsit ja kaikki. :thumbup:

Mun mielestä Kimi näyttää nykyisin selkeästi tukevammalta ja ennenkaikkea aikuisemmalta kuin Sauber aikoihin, jolloin oli pientä lapsenkasvoisuutta vielä havaittavissa. Tämän huomion tein, kun lähiaikojen motorfoorumissa tuli juttua Kimin Sauber-ajoista. Joten en pitäisi ollenkaan mahottomana, että 70 kg maaginen raja olisi rikkoutunut aikoja sitten.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
SISÄPIIRITIETOA

Kimi sanoi mulle painavansa 72 kiloa. Pituutta en muista. Muistelin vain silloin vertaavani itseäni häneen :D

Siis uutena vuotena.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Noihin tallien sivuihin ei kannata luottaa pätkääkään. Urheiluseurat yms. organisaatiot levittävät yleensä jopa puolitahallaan väärää informaatiota, jottei vastustaja pääse hyötymään mistään tiedosta vähääkään. Vaikkei F1 mitään koripalloa olekaan niin luvuissa on varmasti paljonkin heittoa. FIA tietää ainakin kuskien kuivapainot ajoasuineen kilpailujen jälkeisten punnitusten perusteella.

Nyt olisi hauska tietää, pitääkö tuo sisäpiirintieto paikkaansa vai ei. Montoyan kotisivujen perusteella miehen painoindeksi on kevyesti 25,5. Useimmille ei siinäkään vaiheessa vielä tissejä tule.

"takavuosina Mansel (?) huomasi että poistamalla kuskinpenkin pohjan / jonkun pehmikkeen siitä hän sai itsensä sen verran alemmas että takasiipi oli selvästi puhtaammassa ilmavirrassa"
Tuskinpa tuolla on nykyään enää mitään merkitystä, kun kuskit istuvat kabiinissa syvemmällä - tai äinakin kabiinin reunoja on nosettu huomattavasti. Asiat muuttuivat jo Häkkisen onnettomuuden jälkimainingeissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McHaka sanoi:
"takavuosina Mansel (?) huomasi että poistamalla kuskinpenkin pohjan / jonkun pehmikkeen siitä hän sai itsensä sen verran alemmas että takasiipi oli selvästi puhtaammassa ilmavirrassa"
Tuskinpa tuolla on nykyään enää mitään merkitystä, kun kuskit istuvat kabiinissa syvemmällä - tai äinakin kabiinin reunoja on nosettu huomattavasti. Asiat muuttuivat jo Häkkisen onnettomuuden jälkimainingeissa.
Kysehän on vain siitä, kuinka paljon tuohon yksityiskohtaan paneudutaan, eli varmistetaanko isommankin kuljettajan mahtuminen autoon niin, että kypärä on sillä korkeudella kuin autoa suunniteltaessa on ajateltu. Nykytilanteessa vakituisten kilpakuskien kanssa ei varmasti ole ongelmia, asia otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa, mutta esim. McLarenilla Wurzin voisi kuvitella välillä aiheuttaneen harmaita hiuksia. Ongelmia saattaa kuitenkin tulla, mikäli kuski vaihtuu kesken kauden - ainakaan tässä tapauksessa aerodynamiikka tuskin toimi enää ihan toivotulla tavalla:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onhan Kimillä pyöreät posket ja kaksoisleuka nykyään eli selkeesti laardia ja massaa on tullut lisää. :ahem:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Bobakki sanoi:
Autot punnitaan nykyään siten, että auton ja kuljettajan yhteispaino on sen oliko nyt 595 kg, eli enää kuljettaja ei saa keveydestään juuri etua. Ennen 90-luvun puoliväliä autot punnittiin ilman kuljettajaa, mikä osin selitti esimerkiksi Katayaman kovan vauhdin 1993 ja 1994. Toki koko vaikuttaa vieläkin ainakin painonjakaumaan ja mahdollisesti myös aerodynamiikan toimintaan (Fisicon ja Wurzin ajaessa Benettonilla Alexin väitettiin häviävän oliko nyt peräti kaksi kymmenystä per kierros kokonsa takia).
Totta. Lähti Ukyon ura jyrkkään laskuun. Olikohan niitä muita jotka kärsivät tuosta sääntöjen uudistamisesta?
En nyt muista oliko 99 vai 2000 kun Nick Wirth oli pääsuunnittelija ja suunnitteli ilmeisesti vähän liian raskaan auton ja Benettonilla oli joku tosi hieno uusi ihme juttu autossaan mutta sitä ei voitu laittaa Wurzin autoon kun Alexi oli sen verta isompi köriläs että kuski/auto kombinaatio olisi painanut liikaa.
Nuista Benetton ajoista tuli myös mieleeni että Fisico autoon pystyttiin lisäämään autoon painoja airodynaamikan kannalta oikeisiin paikkoihin mutta Alexsander jäi tätä iloa ilman. Ja eikös se ollut ihan viime kauden alussa (vai?) kun Wurz ei mahtunut autoon kunnolla koko alku kautena ja vasta kun paikka kisaamaan tuli niin autoon tehtiin ratkaisevia muutoksia että kyseinen kuski, sittemmin nimensä Alex muotoon muuttanut hujoppi mahtui autoon.
Toisin kuin ehkä Montyn kohdalla Wurzilla ei taida olla tuota rasva ongelmaa sillä ainakin vielä 2000-luvun alussa Wurzin rasvaprosentti oli koko joukon alin, muistaakseni 7? :eek!:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:
Totta. Lähti Ukyon ura jyrkkään laskuun. Olikohan niitä muita jotka kärsivät tuosta sääntöjen uudistamisesta?
En nyt muista oliko 99 vai 2000 kun Nick Wirth oli pääsuunnittelija ja suunnitteli ilmeisesti vähän liian raskaan auton ja Benettonilla oli joku tosi hieno uusi ihme juttu autossaan mutta sitä ei voitu laittaa Wurzin autoon kun Alexi oli sen verta isompi köriläs että kuski/auto kombinaatio olisi painanut liikaa.
Nuista Benetton ajoista tuli myös mieleeni että Fisico autoon pystyttiin lisäämään autoon painoja airodynaamikan kannalta oikeisiin paikkoihin mutta Alexsander jäi tätä iloa ilman. Ja eikös se ollut ihan viime kauden alussa (vai?) kun Wurz ei mahtunut autoon kunnolla koko alku kautena ja vasta kun paikka kisaamaan tuli niin autoon tehtiin ratkaisevia muutoksia että kyseinen kuski, sittemmin nimensä Alex muotoon muuttanut hujoppi mahtui autoon.
Toisin kuin ehkä Montyn kohdalla Wurzilla ei taida olla tuota rasva ongelmaa sillä ainakin vielä 2000-luvun alussa Wurzin rasvaprosentti oli koko joukon alin, muistaakseni 7? :eek!:
Se hieno ihme juttu oli tämä FTT, Front Torque Transfer tjsp. Systeemin idea oli sama kuin B.A.R:n viime kaudella esittelemässä, eli nopeammin pyörivältä etupyörältä siirretään voimaa hitaammalle. Benettonin systeemi vaan toimi huonommin ja oli tosiaan todella painava. Tuskin lisätyt painot aerodynamiikkaan niinkään vaikutti, mutta painopistehän Alexilla oli väkisin huonompi.

Juu, viime kauden alussa Wurz olisi kaiketi ollut de la Rosan edellä Montoyan korvaajaa valittaessa alun perinkin, mikäli olisi heti mahtunut uuteen autoon. Williamsillahan ei ole mitään ongelmia kun Mark Webber on likimain yhtä pitkä. Rasvaprosentista muistan lukeneeni samaa, liittynee myös Alexin maastopyöräilyharrastukseen, jossa hän oli ikäluokkansa huippuja ennen kuin autourheilu vei mukanaan. Kertonee jotain omistautumisesta joka tapauksessa.
 
Ylös