Kuskispekulaatiot 2021

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
940
Harmittavaa jos näin käy. Mutta kyllä Valtterille ajotaitojen puolesta jostain tallista tuolin luulisi löytyvän. Mielestäni Valtteri on melko aliarvostettu kuljettaja kaiken kaikkiaan. Toisessa ääripäässä taas Ricciardo.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Harmittavaa jos näin käy. Mutta kyllä Valtterille ajotaitojen puolesta jostain tallista tuolin luulisi löytyvän. Mielestäni Valtteri on melko aliarvostettu kuljettaja kaiken kaikkiaan. Toisessa ääripäässä taas Ricciardo.
Näinpä kyllä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4353
Bottaksen ainoat mahdolliset vapaat paikat on Renault (1) Haas (2), Alfa-Romeo (2). Williamsia en laske edes vaihtoehdoksi.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3415
Bottaksen ainoat mahdolliset vapaat paikat on Renault (1) Haas (2), Alfa-Romeo (2). Williamsia en laske edes vaihtoehdoksi.
Toistaiseksi Mercedespaikan menetyksestä on vain huhuja. Milloin Vettelille milloin Russelille. Vähän vaikuttaa siltä että ajotauon aikana Bottaksen arvostus vain heikkenee, kun huhut ottavat kierroksia. Pitäisi päästä ajamaan ja osoittamaan, että osaa homman.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
On se kumma jos heittävät Valtterin susille. Suoritukset viime vuonnakin tosi hyviä, eikä hätää ole kun Russel kuitenkin sidottuna sopimukselle Williamsille.

Mutta alkaa tuntumaan että ei siellä Mersulla hirveästi Bottaksen varaan lasketa. Koko aika jotain muuta ollaan tunkemassa siihen tilalle. Tosin laji nuorenee koko ajan ja esim. Leclercin ja Verstappenin esimerkit saa halvat ja nuoret kuskit kiinnostamaan enempi.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
940
Jossain kohtaa taitaa olla tulossa se hetki, kun GP ajetaan ilman suomalaista kuljettajaa. Edellinen kerta lienee Unkarissa -94, kun Häkkinen oli kilpailukiellossa. 26 vuotta vierähtänyt tuosta, joten melko arvostettava putki, jopa uskomaton.

Toivotaan, että tätä ei ihan vielä ensi kaudella (2021) kuitenkaan saavuteta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Russellin ennenaikainen siirto Mercedesille jo kaudeksi 2021 – en usko. Näen asialle liian monta loogista estettä.

1) Williamsin ja Russellin sopimus on kolmivuotinen eli kauden 2021 loppuun.
2) Mercedes joutuisi maksamaan suuren siirtokorvauksen Williamsille.
3) Russell on kokematon ja koronakausi 2020 vähentää kertyvän kokemuksen määrää.
4) Miksi Mercedes edes salli Russellin tehdä pitkän sopimuksen toiseen talliin vain noin 19 kk sitten, jos se nyt jo miettii Russellin ajattamista itse?

Suurin ongelma on tuo voimassa oleva kuljettajasopimus Williamsin kanssa. Se ei sisällä minkäänlaisia myönnytyksiä Mercedesin taholta, joten jos Mersu haluaa ostaa Russellin ulos, se joutuu maksamaan suuren siirtokorvauksen muodossa tai toisessa. Siinäkään ei tosiaan ole järkeä, että vain 19 kk sitten Mercedes salli Russellin tehdä pitkän sopparin toiseen talliin, ja nyt se muka haluaisikin ostaa saman sopimuksen ulos.

Vaikka Mercedes maksaisikin Williamsin asettaman lunastushinnan, niin ei siirrossa silti ole mitään ideaa Williamsin kannalta. Nykyisessä taloudellisessa ja epävarmassa tilanteessa sille on nimenomaan paras mahdollinen tilanne ajattaa kyvykästä junnua, jolle ei tarvitse maksaa juuri mitään. Russell on sellainen kuljettaja, joka tuo pisteet kotiin heti kun auto vain kykenee siihen. Joku hemmetin Latifi sen sijaan kierinee sorassa puolet kaudesta. Eivätkä he tule Bottasia saamaan takaisin, ehei, hän menisi sitten tosiaan Haasille tai Alfalle, mikäli Renault-paikkakin menisi sivu suun.
 
Viimeksi muokattu:

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Alonso tulee mersulle Hamiltonin kaveriksi niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Miettikääpä hetki millä tahoilla olisi isoimmat intressit saada Alonso ajamaan voitoista ja vielä sellaisen tallinkaverin kanssa, jonka kanssa varmasti tulisi hyvää draamaa... Niinpä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Alonso tulee mersulle Hamiltonin kaveriksi niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Miettikääpä hetki millä tahoilla olisi isoimmat intressit saada Alonso ajamaan voitoista ja vielä sellaisen tallinkaverin kanssa, jonka kanssa varmasti tulisi hyvää draamaa... Niinpä.
Alonso ei tule enää ajamaan ison tiimin autolla formulaa. Pilasi itse itse mahdollisuutensa kisojen ulkopuolisella pelleilyllä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
?

Suurin ongelma on tuo voimassa oleva kuljettajasopimus Williamsin kanssa. Se ei sisällä minkäänlaisia myönnytyksiä Mercedesin taholta, joten jos Mersu haluaa ostaa Russellin ulos, se joutuu maksamaan suuren siirtokorvauksen muodossa tai toisessa. Siinäkään ei tosiaan ole järkeä, että vain 19 kk sitten Mercedes salli Russellin tehdä pitkän sopparin toiseen talliin, ja nyt se muka haluaisikin ostaa saman sopimuksen ulos.
Arvailuahan nämä on, mutta kuulostaisi kyllä äkkiseltään tosi kummalta, että Mersu sitoisi oman suojattinsa Williamsille kolmeksi vuodeksi ilman järkevää mahdollisuutta nostaa tätä kesken kaiken "ykköstiimiin". Itse olen aika lailla satavarma että nuo siirtokorvaukset on sovittu valmiiksi sopimusta tehtäessä ja summat on sellaisia että homma ei siihen ainakaan kaatuisi. En tiedä mistä tuon "ei sisällä minkäänlaisia myönnytyksiä" -kohdan keksit, tuossa linkatussa jutussahan ei ainakaan mitään sellaista sanottu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Mersu ei ole sitonut ketään minnekään vaan Russell neuvotteli sopimuksensa ilman Mercedesin holhousta. Siirtokorvauksia ei luonnollisestikaan voi neuvotella etukäteen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Mersu ei ole sitonut ketään minnekään vaan Russell neuvotteli sopimuksensa ilman Mercedesin holhousta. Siirtokorvauksia ei luonnollisestikaan voi neuvotella etukäteen.
Mitä ihmettä, miksei voisi? Tuskin noita sopimuksia turhan takia hinkataan managerien ja asianajajien kanssa viikko/kuukausitolkulla, eiköhän siellä ole ennalta sovittua pykälää moneen muuhunkin tilanteeseen.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ensin se on Wehrlein, sitten Ocon ja nyt Russell. Sama kuvio toistuu. Joka vuosi Bottaksen paikalle ollaan tuomassa Mersun omaa junioria. Lienee jotain neuvottelutaktiikkaa ja samalla annetaan se kuva, että oikeasti Mersulle voi päästä myös junioriohjelman kautta ajamaan. Tietysti jossain vaiheessa jonkun junioriohjelman läpikäyneen on pakko päästä Mersulle ajamaan, muutoin koko ohjelma ei ole uskottava. Russell on edelleen aivan täysi jokerikortti. Yhden kauden näytöillä, koko sarjan surkeimmalla autolla. Suurimmaksi osaksi yksikätistä tallikaveria vastaan, joka ei todennäköisesti samasta vammasta aiheutuvasta suorituskyvyn heikkoudesta johtuen saanut ajopaikkaa entiseltä talliltaan (Renault). Tiedä sitten, jos Mersulla on jotain vertailudataa, joka kertoo, että Russell on selkeästi Bottasta parempi, mutta epäilen vahvasti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Ei se ole realistinen vaatimus, että junnuakatemian voi katsoa onnistuneen vain, jos sieltä noustaan ajamaan sarjaa vuosia dominoinutta autoa. Hyvin harva minkään tallin junnuportaasta on edes onnistunut rakentamaan riippumatonta F1-uraa:
  • Felipe Massa
  • Sebastian Vettel
  • Lewis Hamilton
  • Daniel Ricciardo
  • Charles Leclerc
  • Carlos Sainz
Kuusi kuljettajaa, oikeastiko? Verstappen ei ole oikeasti Red Bull -juniori, sillä hän liittyi organisaatioon vasta kun hänet palkattiin Toro Rossolle F1:iin. Vai lasketaanko Michael Schumacher, joka oli Mercedesin juniorikuljettaja? Kaikkihan tietävät, että Mercedes osti hänelle paikan Jordanilla kesken kauden 1991?

Jos tuolle listalle laskisi myös Flavio Briatoren manageroitavat, joille hän myös järkkäsi töitä "omassa tallissaan" Benettonilla ja sittemmin Renault'lla, niin toki lista kasvaisi kaksinkertaiseksi. (Alonso, Fisico, Webber, Trulli, Kovalainen...)

Suurin ongelma on se, että lähes koko F1-sarja on jaettu pieniin poteroihin, joiden ulkopuolelta ei päästä sisään. Riippumattomia vapaita paikkoja on oikeastaan Williamsin ohella vain yksi Alfalla ja ehkä toinen McLarenilla. Myös Haas tekee päätökset itsenäisesti mutta se on toistaiseksi kieltäynyt harkitsemasta junnuja vedoten tallin nuoreen ikään ja että se tarvitsee kokemusta auton kehittämiseen. Sittenkin se avannee ovensa vain lupaavalle amerikkalaiselle.

Ongelmahan on loppuviimein F1-sarjan taloudellisissa rakenteissa. Mikäli pienemmillä talleilla olisi varaa olla itsenäisiä, niin ne voisivat palkata kenet tahansa junnun ajamaan autoaan sen sijaan, että Alfa ajattaa kehnoa Ferrari-junnua siksi että sen on pakko tehdä niin taloudellisista syistä, ja Williams ihan ketä tahansa, jolla on rahaa ja superlisenssi. Mercedes ei koskaan halunnut käyttää isoja rahoja junnujensa ajattamiseen, joten sen vuoksi Wehrlein ja Ocon joutuivat ajamaan sarjan hitaimpia autoja Manorilla ja Sauberilla sen kehnoimpina aikoina. Tämä on nyt myös Russellin kohtalo, joskaan Mercedes ei siitä maksa mitään.

Tavallaan näiden junnuakatemioiden syytä on sekin, että F1-sarjassa on hyvin paljon epäkelpoa massaa kuten Giovinazzi, Gasly, Kvyat ja lukuisat paskajunnut ennen heitä. Jos näitä korvamerkittyjä paikkoja ei olisi, niin heidän tilallaan voisi ajaa joku kyvykäs junnu kuten Ocon tai Russell tai miksei jopa Wehrlein aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ei se ole realistinen vaatimus, että junnuakatemian voi katsoa onnistuneen vain, jos sieltä noustaan ajamaan sarjaa vuosia dominoinutta autoa.

Tavallaan näiden junnuakatemioiden syytä on sekin, että F1-sarjassa on hyvin paljon epäkelpoa massaa kuten Giovinazzi, Gasly, Kvyat ja lukuisat paskajunnut ennen heitä. Jos näitä korvamerkittyjä paikkoja ei olisi, niin heidän tilallaan voisi ajaa joku kyvykäs junnu kuten Ocon tai Russell tai miksei jopa Wehrlein aikanaan.
Todella hyviä pointteja. Itse ajattelin vain näitä nykyisen mallisia junioriohjelmia, jotka Red Bullin esimerkistä lähtivät pyörimään tällaisella meiningillä, että noustaan usein päätalliin asti. Tämä on käytännössä laittanut muille painetta luoda polkuja päätalliin asti, koska muuten Red Bull todennäköisesti kaappaisi kaikki lupaukset sillä, että muissa organisaatioissa ei voi päästä eteenpäin. Leclercin kohdallahan tästä junnuohjelman uskottavuudesta oli puhetta, kun hänet nostettiin Ferrarille. Samalla tuossa Red Bullin organisaatiossa on käynyt ovi näiden kuskien osalta siihen tahtiin, että koko systeemi on lähinnä naurettava. Siellä Kvyat ajelee ties monien potkujen jälkeen, kun kaikki edes jotain potentiaalia omaavat on potkittu ulos, milloin mistäkin syystä. Samalla tätä porukkaa kenen paikka ei selkeästi olisi F1-sarjassa pyörii noilla paikoilla, koska pakko olla joku siinä ohjelmassa. Toisaalta ei se ero niin massiivinen välttämättä ole niihin aikoihin, kun joku sponsori tai moottorivalmistaja sai usein oman suojattinsa ajamaan milloin minkäkin tallin toista autoa. Usein nämäkään kuskit eivät kovin hyviä olleet.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Todella hyviä pointteja. Itse ajattelin vain näitä nykyisen mallisia junioriohjelmia, jotka Red Bullin esimerkistä lähtivät pyörimään tällaisella meiningillä, että noustaan usein päätalliin asti. Tämä on käytännössä laittanut muille painetta luoda polkuja päätalliin asti, koska muuten Red Bull todennäköisesti kaappaisi kaikki lupaukset sillä, että muissa organisaatioissa ei voi päästä eteenpäin. Leclercin kohdallahan tästä junnuohjelman uskottavuudesta oli puhetta, kun hänet nostettiin Ferrarille. Samalla tuossa Red Bullin organisaatiossa on käynyt ovi näiden kuskien osalta siihen tahtiin, että koko systeemi on lähinnä naurettava. Siellä Kvyat ajelee ties monien potkujen jälkeen, kun kaikki edes jotain potentiaalia omaavat on potkittu ulos, milloin mistäkin syystä. Samalla tätä porukkaa kenen paikka ei selkeästi olisi F1-sarjassa pyörii noilla paikoilla, koska pakko olla joku siinä ohjelmassa. Toisaalta ei se ero niin massiivinen välttämättä ole niihin aikoihin, kun joku sponsori tai moottorivalmistaja sai usein oman suojattinsa ajamaan milloin minkäkin tallin toista autoa. Usein nämäkään kuskit eivät kovin hyviä olleet.
Näinpä, Red Bullin juniori putki ollut viime aikoina aika tyhjä. Muut tallit sai Red Bullia hyvin kiinni tässä juniori ohjelma systeemissä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Marcan mukaan Ricciardon palkka McLarenilla olisi vain noin 10 M€ eli alle puolet siitä, mitä Renault maksaa hänelle.

https://www.marca.com/motor/formula1/2020/05/20/5ec54692ca47416f428b4583.html
Autosport- ja Motorsport-lehtien kanssa samaan konserniin kuuluva saksalainen Motorsport-Total kertoo Bottasin managerin tavanneen jo Renault'n tallipäällikön. Toki tässä vaiheessa vain haistellaan ilmaa, koska Mersun kanssa ei vielä olla saatu sopparia aikaan.

https://www.motorsport-total.com/formel-1/news/renault-setzt-nicht-nur-auf-alonso-angeblich-treffen-mit-bottas-manager-20052106
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ehkä Ricciardo pelkää Renaultin vetäytyvän sarjasta ja on siten viisasta tyytyä vähempäänkin?
Mitenkä Bottakselle kävisi, jos tulee lähtö Mersulta ja Renault lähtee?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4605
Sijainti
Kokkola
Mikäli tulee lähtö mersulta, minkä lisäksi Rellu poistuisi takavasemmalle, jääköhän toiveet sen varaan että Kimi löisi tämän kauden jälkeen hanskat tiskiin ja täten saisi paikan Alfalta? Tai Haasille?
 
Ylös