Kuskispekulaatiot 2023

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
992
Aston Martin onnistu pari kautta hämäämään kun kopioivat mersua. Nyt kun pitää itse kehitellä ja keksiä niin tulokset näkyy. Eikä vaikuta vaikka pappalance kaataa rahaa lisää. Aika surkeaa tekemistä. Toivottavasti uusi auto mikä tulee on parempi.
Jotain siellä on kyllä kämmäilty. Aikanaan Force Indialla pienillä resursseilla tehtiin kovaa tulosta. Nyt isot resurssit ja auto jopa gridin huonoin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Aston Martin on flopannut auton suunnittelussa todella pahasti tämän vuoden autonsa kanssa, eikä tilannetta auta ollenkaan Vettelin ja Strollin kohellukset.
Vettelin ura rupee olemaan lopussa eikä tunnu enää saavan juonen päästä kiinni kuten tämä viikonlopun Vettelin suorittaminen osoitti. Stroll puolestaan ajalee lähinnä isänsä rahojen ansiosta tallissa ja Stroll katastrovaalisen viikonlopun kunniaksi peppuili urakalla Melbournessa lähes koko viikonlopun ajan.
Viime vuonna Aston Martinin tilanne näytti hieman valoisammalle ja odotin sen perusteella tämän vuoden sääntömuutosten avulla tallin kisaavan palkintosijoista yhdessä Alpinen kanssa. Mutta valitettavasti Aston Martin petti odotukset ja on menestyksen sijaan romahtanut 12-19 sijoille.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9533
Sijainti
Helsinki
Mitäpä jos isä-Stroll kyllästyy ja sulkee rahahanat? Viimeinen sammuttaa valot.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Gaslyn kannattais kyllä kärkkyä ennemmin mahdollisesti Hamiltonilta vapautuvaa Mersua kuin lähteä Astonille. Mitään takeita kun ei ole että Aston saisi rakennettua merkittävästi Alpha Tauria parempaa autoa. Mersun paikasta kun taistelijoita ei olisi juuri muita kuin mahdollisesti Ocon. Ferrarille olisi varmasti myös listan kärjessä jos päättäisivät luopua Sainzista.

Astonille en muita menijöitä näkisi kuin Hulkin, De Vriesin tai jonkun kuskin F2:sta, esim Drugovich.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Aston Martin on flopannut auton suunnittelussa todella pahasti tämän vuoden autonsa kanssa, eikä tilannetta auta ollenkaan Vettelin ja Strollin kohellukset.
Vettelin ura rupee olemaan lopussa eikä tunnu enää saavan juonen päästä kiinni kuten tämä viikonlopun Vettelin suorittaminen osoitti. Stroll puolestaan ajalee lähinnä isänsä rahojen ansiosta tallissa ja Stroll katastrovaalisen viikonlopun kunniaksi peppuili urakalla Melbournessa lähes koko viikonlopun ajan.
Viime vuonna Aston Martinin tilanne näytti hieman valoisammalle ja odotin sen perusteella tämän vuoden sääntömuutosten avulla tallin kisaavan palkintosijoista yhdessä Alpinen kanssa. Mutta valitettavasti Aston Martin petti odotukset ja on menestyksen sijaan romahtanut 12-19 sijoille.
Auton suunnittelusta vastaa nykyää Lawrence Stroll, siinä syy miksi ei kulje.! On rkuulemma ruvennut määrittämään kehityksen suuntaviivoja auton suhteen. Sen tietää arvaamattakin miten tässä käy, autossa ei ole vauhtia ja lahjakkaat kalliilla rekrytoidut vaihtaa maisemaa kun isäpappa alkaa määräilemään arvostettuja ammattilaisia. Erittäin arvostettu ja tallin menestykseen nostanut tallipäällikkö lähti jo...!
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
Liekö sitten minkä verran todellisuudessa vaikutusta mutta Astonin alamäkihän alkoi aika samoja aikoja kun Otmar Szafnauerin roolia alettiin pienentää ja toisaalta Alpinen käyrä on lähtenyt hyvin nousuun kun kaveri hyppäsi remmiin. Ei nyt varmasti voi suoraan mitään yhtäläisyyttä vetää tuohon välille, mutta kyllähän Forces India aikoinaan takoi pitkään hyvää tulosta pienellä budjetilla tuon herran alaisuudessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5640
Mitäpä jos isä-Stroll kyllästyy ja sulkee rahahanat? Viimeinen sammuttaa valot.
F1-tallin pyörittäminen on nyt teoriassa paljon halvempaa, kun meillä on nämä budjettikatot sun muut. Toisekseen juuri tällä viikolla kerrottiin F1-projektilleen lähtökohtia hakevan Audia katselleen myös Aston Martinin suuntaan. Omalta osaltani pidän Aston Martinin ja Audin kytkyä kyllä epätodennäköisenä, sillä Mercedeshän on yksi Aston Martinin suuromistajista ja se tuskin hyväksyisi toista saksalaista suurmerkkiä tallin osakkaaksi. Ainakin se sitten vaatisi sitä, että talli vaihtaa nimeä Aston Martinista Audiksi.

Ostajia Aston Martinille löytyy joka tapauksessa. Nyt on paljon halvempaa ostaa jo olemassa oleva talli kuin lähteä perustamaan omaa tyhjästä. Täysin uuden tallin tulee maksaa 200 miljoonan (euron vai dollarin?) suuruinen hyvitys muille F1-talleille. Sehän on jo enemmän kuin budjettikatto yhdelle vuodelle... FIA:kaan ei ymmärtääkseni voi laittaa vastahankaan, jos vanha talli myydään vapailla markkinoilla ns. eniten tarjoavalle. Uusien tallien perustamista se voi säännöstellä paljon tiukemmin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5640
Liekö sitten minkä verran todellisuudessa vaikutusta mutta Astonin alamäkihän alkoi aika samoja aikoja kun Otmar Szafnauerin roolia alettiin pienentää ja toisaalta Alpinen käyrä on lähtenyt hyvin nousuun kun kaveri hyppäsi remmiin. Ei nyt varmasti voi suoraan mitään yhtäläisyyttä vetää tuohon välille, mutta kyllähän Forces India aikoinaan takoi pitkään hyvää tulosta pienellä budjetilla tuon herran alaisuudessa.
Alanpa itsekin muistella. Tallin suorituskykyhän sukelsi aivan pohjjiin ensimmäisen kerran silloin, kun vanha omistaja Vijay Mallya nosti kytkintä ja talli joutui tuuliajolle. Rahaa ei ollut mihinkään ja talli kierrätti vanhan auton perustaa muistaakseni kolmen vuoden ajan. Lawrence Strollin astuttua remmiin talli sai taas resursseja kehitykseen ja se kulminoitui "täysin uuden" auton suunnitteluun kaudeksi 2020 – auton jolla voitettiin osakilpailu samaisella kaudella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
F1-tallin pyörittäminen on nyt teoriassa paljon halvempaa, kun meillä on nämä budjettikatot sun muut. Toisekseen juuri tällä viikolla kerrottiin F1-projektilleen lähtökohtia hakevan Audia katselleen myös Aston Martinin suuntaan. Omalta osaltani pidän Aston Martinin ja Audin kytkyä kyllä epätodennäköisenä, sillä Mercedeshän on yksi Aston Martinin suuromistajista ja se tuskin hyväksyisi toista saksalaista suurmerkkiä tallin osakkaaksi. Ainakin se sitten vaatisi sitä, että talli vaihtaa nimeä Aston Martinista Audiksi.

Ostajia Aston Martinille löytyy joka tapauksessa. Nyt on paljon halvempaa ostaa jo olemassa oleva talli kuin lähteä perustamaan omaa tyhjästä. Täysin uuden tallin tulee maksaa 200 miljoonan (euron vai dollarin?) suuruinen hyvitys muille F1-talleille. Sehän on jo enemmän kuin budjettikatto yhdelle vuodelle... FIA:kaan ei ymmärtääkseni voi laittaa vastahankaan, jos vanha talli myydään vapailla markkinoilla ns. eniten tarjoavalle. Uusien tallien perustamista se voi säännöstellä paljon tiukemmin.
Saksalaismerkeistä Porsche menee Mclarenille (joko moottoritoimittajana tai ostaa kilpatoiminnot itselleen, tästähän oli jo "julkistus" joka peruttiin) ja Audi Red Bullille moottoritoimittajaksi tai ostaa kokonaan Alpha Taurin itselleen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Alanpa itsekin muistella. Tallin suorituskykyhän sukelsi aivan pohjjiin ensimmäisen kerran silloin, kun vanha omistaja Vijay Mallya nosti kytkintä ja talli joutui tuuliajolle. Rahaa ei ollut mihinkään ja talli kierrätti vanhan auton perustaa muistaakseni kolmen vuoden ajan. Lawrence Strollin astuttua remmiin talli sai taas resursseja kehitykseen ja se kulminoitui "täysin uuden" auton suunnitteluun kaudeksi 2020 – auton jolla voitettiin osakilpailu samaisella kaudella.
Viljayn Force-Indian kehityskäyrä oli nousevat ja parhaat kaudet oli 2016 ja 2017 jolloin valmistajien pisteissä 4. 2018 yhdistettynä "uuteen" Force-Indian olisi pisteet yhteenlaskettuna oikeuttanut 5. sijaan valmistajien pisteissä. Eli ei mitenkään huonosti. 2019 oltiin 7. jolloin rakennettiin uutta perustaa Strollin rahoilla. 2020 kopio-Mersulla jälleen 4.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5640
Saksalaismerkeistä Porsche menee Mclarenille (joko moottoritoimittajana tai ostaa kilpatoiminnot itselleen, tästähän oli jo "julkistus" joka peruttiin) ja Audi Red Bullille moottoritoimittajaksi tai ostaa kokonaan Alpha Taurin itselleen.
Sekoitit nyt kuviot keskenään. Audi on se taho, joka haluaa tulla F1:iin omana tallinaan. Porsche sen sijaan katselee moottoritoimittajan roolia – onhan sillä edelleen myös käynnissä projekti WEC-sarjaan palaamiseksi omana tallinaan. Aiemmin samaan konserniin kuuluvien Porschen ja Audin oli tarkoitus palata omina, erillisinä talleinaan WEC:hen jakaen saman tehtaan kehittämät moottorit, mutta nyt Audin WEC-ohjelma on täysin keskeytetty / peruutettu.

Tämänhetkisen tiedon mukaan Porsche on neuvotellut Red Bullin kanssa moottoreista ja Audi pääosin McLarenin kanssa koko tallin ostamisesta. McLarenin osakkaiden on kuitenkin kerrottu olleen haluton vaihtamaan pääomistajaa, minkä on tulkittu johtaneen McLarenin ja Audin neuvotteluiden kariutumiseen. Tämän ymmärrettyään Audin on kerrottu tunnustelleen käytännössä kaikkien muiden mahdollisten tallien halukkuutta "buy-outiin". Tämä käsittää niin Aston Martinin kuin Williamsin kuin Haasinkin.

https://www.motorsport.com/f1/news/audi-porsche-f1-final-decision/9699218/
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tämän viikonlopun aikana on tullut uutisia (tossa suomeksi), joissa huhutaan Alonson siirtyvän Aston Martinille jolle Vettel antaisi tilaa lopettamalla. Toisaalla on välillä spekuloitu, että Williams haluaisi vaihtaa Latifin tilalle jonkun osaavamman. Näissä jutuissa saattaa olla yhdistävä tekijä tuolileikissä, Piastri. Piastri on Alpinen miehiä ja oletettu Alonson korvaaja, jos Fernando ei siellä jatka. Toisaalta mulle on taas jäänyt kuva, että Piastrin taustahahmot olisivat kovasti ajamassa hänelle varmaa paikkaa F1-kisakuljettajana mahdollisimman nopeasti. Tämä voisi johtaa siihen, että yhtenä vaihtoehtona aktiivisesti etsitään jo kesken kauden mahdollisesti vapautuvia paikkoja (kausi kun on nyt aika pitkä ja sopimusrikkomukset sovittavissa) millä taas luodaan Alpinelle painetta sopimusneuvotteluihin - muuten kuljettajalupaus karkaisi muualle.

Piastrin kohdalla ymmärrän tilanteen jännityksen, F-ykkösiin siisään pääsy on aina vaikeinta. Kakkosvuosi onkin sitten heikommallekin rookielle tulut tarjolle. Alonso on taasen itse ilmaissut kiinnostustaan jatkaa viela pari-kolme vuotta ykkösissä ja hän on radalla varsin kyvykäs kuski, joten on varmaan mukana kuskiruletissa, joskaan ei välttämättä ruletin pyöräyttäjänä vaan ehkä enemmänkin vaikka sinä kuulana.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Tämän viikonlopun aikana on tullut uutisia (tossa suomeksi), joissa huhutaan Alonson siirtyvän Aston Martinille jolle Vettel antaisi tilaa lopettamalla. Toisaalla on välillä spekuloitu, että Williams haluaisi vaihtaa Latifin tilalle jonkun osaavamman. Näissä jutuissa saattaa olla yhdistävä tekijä tuolileikissä, Piastri. Piastri on Alpinen miehiä ja oletettu Alonson korvaaja, jos Fernando ei siellä jatka. Toisaalta mulle on taas jäänyt kuva, että Piastrin taustahahmot olisivat kovasti ajamassa hänelle varmaa paikkaa F1-kisakuljettajana mahdollisimman nopeasti. Tämä voisi johtaa siihen, että yhtenä vaihtoehtona aktiivisesti etsitään jo kesken kauden mahdollisesti vapautuvia paikkoja (kausi kun on nyt aika pitkä ja sopimusrikkomukset sovittavissa) millä taas luodaan Alpinelle painetta sopimusneuvotteluihin - muuten kuljettajalupaus karkaisi muualle.

Piastrin kohdalla ymmärrän tilanteen jännityksen, F-ykkösiin siisään pääsy on aina vaikeinta. Kakkosvuosi onkin sitten heikommallekin rookielle tulut tarjolle. Alonso on taasen itse ilmaissut kiinnostustaan jatkaa viela pari-kolme vuotta ykkösissä ja hän on radalla varsin kyvykäs kuski, joten on varmaan mukana kuskiruletissa, joskaan ei välttämättä ruletin pyöräyttäjänä vaan ehkä enemmänkin vaikka sinä kuulana.
Miksi ihmeessä Alonsi haluaisi aston martinille? Alpine kulkee paljon paremmin ja on mestaruustason tiimi ollut ja tietää mtä voittaminen vaatii. Vaihtaa se astoniin missä pappalance huseeraa lompakolla tietämättään lajista mitään. Vaikea kuvitella.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mutuilisin, ettei itse haluakaan. Ongelma on se, että Oconilla on ensi vuoteen jatkuva sopimus, hänellä ei ja Alpinella on lupaava juniori tyrkyllä (tai ehkä vaihtoehtoisesti valumassa pois näpeistä).
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
992
Mutuilisin, ettei itse haluakaan. Ongelma on se, että Oconilla on ensi vuoteen jatkuva sopimus, hänellä ei ja Alpinella on lupaava juniori tyrkyllä (tai ehkä vaihtoehtoisesti valumassa pois näpeistä).
Niin, jos Piastri karkaa muualle, eikä ole enää Alpinen vaikutuspiirissä ja vielä breikkaa läpi, niin Alpinella näytetään todella tyhmiltä, kun lyödään rahaa kiinni kuljettajan uraan ja annetaan viime hetkillä valua pois näpeistä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3448
Niin, jos Piastri karkaa muualle, eikä ole enää Alpinen vaikutuspiirissä ja vielä breikkaa läpi, niin Alpinella näytetään todella tyhmiltä, kun lyödään rahaa kiinni kuljettajan uraan ja annetaan viime hetkillä valua pois näpeistä.
Nyt pitäisi Alpinella tehdä vaikea ratkaisu ja korvata menneisyyden mestari tulevaisuuden lupauksella ensi kaudeksi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
Alonso on kuitenkin iästään huolimatta talliin otettu pitkällä tähtäimellä tuomaan sitä menestystä. Ihan utopistinen ajatus että tässä kohtaa alettaisiin minkään rookien tieltä heivaamaan pois. Eri asia tietysti jos suoritukset alkaisi mennä alamäkeen, mutta tällä kaudellahan tuo on ollut oikein hyvässä vauhdissa. Eiköhän sille Piastrille joku häntäpään paikka saada, missä voi käydä kauden-pari harjoittelemassa ensin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5640
Alonso on kuitenkin iästään huolimatta talliin otettu pitkällä tähtäimellä tuomaan sitä menestystä.
Alonson ja Alpinen missio oli tässä kaudessa; kaudessa 2022. Talli toivoi lentävää lähtöä uusien teknisten sääntöjen aikakaudelle. Talli ei kuitenkaan ole lähelläkään kärkeä. Missio on epäonnistunut ja silloin usein joku lentää bussin alle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Alonson ja Alpinen missio oli tässä kaudessa; kaudessa 2022. Talli toivoi lentävää lähtöä uusien teknisten sääntöjen aikakaudelle. Talli ei kuitenkaan ole lähelläkään kärkeä. Missio on epäonnistunut ja silloin usein joku lentää bussin alle.
Hmm... EN sanoisi että epäonnistunut. Autossahan vauhtia tuntuu olevan ihan kivasti. Toki ailahtelevaa on, mutta on liioiltetua sanoa että epäonnistunute kausi.
 
Ylös