Kuskispekulaatiot 2025: Silly season

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5142
Sargeant on jopa Latifiin verrattuna askel alaspäin. Surkein kuski sitten Mazepinin.
Itse kylläkin rankkaan Sakun näiden kahden muun edelle. Myös Gutierrez jää jälkeen. Schumi jr. voisi olla lähellä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4077
Itse kylläkin rankkaan Sakun näiden kahden muun edelle. Myös Gutierrez jää jälkeen. Schumi jr. voisi olla lähellä.
Latifi keräsi kolmen kauden aikana 9 pistettä, siinä missä tallikaverit yhteensä 22 pistettä. Eli saavutti sentäs 40,91 % tallikaverien pisteistä, mitä nyt ei kehuna voi pitää.

Sargeantilla 1 piste tallikaverin 27 pistettä vastaan. Tämä on yhtä kuin 3,7 %, eli suorastaan naurettavan luokaton suoritus.

Sargeant saa todistaa minun olevan väärässä, mutta minun mielestäni matkaa on edes Latifin suorituksiin!
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
Nyt puhutaan jo kaudesta 2026 eli asioista kahden vuoden päässä. Mediatietojen mukaan Red Bull olisi tarjonnut Albonille ns. first option -sopimusta eli jossain mielessä yksinoikeutta keskustella hänen sopimusasioistaan myöhemmin tulevaisuudessa. Aiemmin tällaisen sopimuksen teki myös Räikkönen Ferrarin kanssa vuonna 2005.

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-f1-team-makes-first-option-move-on-albon/10573892/
Tämä olisikin erikoinen peliliike. Varsinkin kun kaveri on hiljattain avautunut miten vaikeaa on elää Verstappenin kanssa samassa tallissa. Kaiken lisäksi Verstappenin tasoero tallikaveriinsa on repeytynyt historian suurimmaksi. Eikös Albon kerran jo kieltäytynyt Red Bullin kosiskeluista?
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
205
Voisiko sitten olla niin että Red Bull olisi valmis nyt lupautumaan auton rakentamisessa/kehityksessä olla neutraalimpi ja reilumpi, jotta saisivat esim Albonin nyt tuohon. Mielestäni trendi näyttää nyt tiimien ollessa lähempänä kuin koskaan, että tarvitaan kaksi hyvin suoriutuvaa kuljettajaa, kakkos/ykköskuski asetelmat ovat jo vähän aikaan näyttäneet jäävän historiaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2994
Toisaalta Max olisi voittanut kummatkin mestaruudet nyt yksinään, niin ykköskuskin rooli sopi hyvin.

Albonin sopimuksesta sanoi myös Windsor, mutta Alex oli aika tyytyväinen, kun pääsi pois tallista, niin olisiko kuitenkin huhu
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
Voisiko sitten olla niin että Red Bull olisi valmis nyt lupautumaan auton rakentamisessa/kehityksessä olla neutraalimpi ja reilumpi, jotta saisivat esim Albonin nyt tuohon. Mielestäni trendi näyttää nyt tiimien ollessa lähempänä kuin koskaan, että tarvitaan kaksi hyvin suoriutuvaa kuljettajaa, kakkos/ykköskuski asetelmat ovat jo vähän aikaan näyttäneet jäävän historiaan.
Joo ehkä Red Bull lupaa antaa ylimääräisiä hiekkasäkkejä Albonin autoon parantaakseen ajettavuutta.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
205
Joo ehkä Red Bull lupaa antaa ylimääräisiä hiekkasäkkejä Albonin autoon parantaakseen ajettavuutta.
En tiedä mistä taas puhut. Minä puhun nyt siihen kenen tietyn kuljettajan ajotyyliä talli suosii auton rakentamisessa ja kehityksessä. Uskon että jos he Albonin tuohon haluavat, niin lähestymistapaa tässä asiassa pitää muuttaa huomattavasti tasapuolisempaan suuntaan kuljettajien kesken jos vain mahdollista.

Iso kysymysmerkki on kuitenkin miten Max tähän reagoisi, varsinkin kun on varmasti hyvin muistissa mitä tapahtui AlphaTaurin Daniel Ricciardon kanssa viimeksi kun näin oli.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Voisiko sitten olla niin että Red Bull olisi valmis nyt lupautumaan auton rakentamisessa/kehityksessä olla neutraalimpi ja reilumpi, jotta saisivat esim Albonin nyt tuohon. Mielestäni trendi näyttää nyt tiimien ollessa lähempänä kuin koskaan, että tarvitaan kaksi hyvin suoriutuvaa kuljettajaa, kakkos/ykköskuski asetelmat ovat jo vähän aikaan näyttäneet jäävän historiaan.
Tässä nyt ei ole mitään järkeä, miten tuo edes teoriassa toimisi? Kyllä sitä autoa kehitetään tasan siihen suuntaan, missä sillä nopeimmin pystyy radan kiertämään ja kuskit sopeutuu sen minkä pystyvät.

Jos Albon hypoteettisesti Red Bullille lähtisi, niin eiköhän se uskoisi voivansa Maxin päihittää. Olipa sitten realismia tai ei. Samalla tavalla kuin joku Bottas aikoinaan tai Perez nykyisin jaksaa uskoa siihen että ensi kaudella sitä ollaan mestaruuskamppailussa, vaikka kaikki muut tietää että ei tule tapahtumaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
En tiedä mistä taas puhut. Minä puhun nyt siihen kenen tietyn kuljettajan ajotyyliä talli suosii auton rakentamisessa ja kehityksessä. Uskon että jos he Albonin tuohon haluavat, niin lähestymistapaa tässä asiassa pitää muuttaa huomattavasti tasapuolisempaan suuntaan kuljettajien kesken jos vain mahdollista.
Se oli vitsi, kukaan ei halua autoonsa ylimääräisiä hiekkasäkkejä koska se hidastaa vauhtia. Talli pyrkii rakentamaan ja kehittämään nopean auton joten he luonnollisesti suosivat nopeaa kuskia. Loppu jääkin sitten kuskin hommaksi ulosmitata kärrystä potentiaalinen nopeus.

Se on sitten eri asia jos Red Bull yrittää vakuuttaa Albonille ettei Verstappen ole tallin ykköskukko joka ei saa parhaat taktiikat eikä vain häntä yritetä leipoa mestariksi. Perez on saanut huomata millaiseksi kynnysmatoksi on joutunut kun Max ei tottele edes tallimääräyksiä kun pitäisi päästää Perez ohi. Luonnollisesti Maxillehan tästä ei tullut sanktiota koska on korvaamaton kuski tallissa.

Iso kysymysmerkki on kuitenkin miten Max tähän reagoisi, varsinkin kun on varmasti hyvin muistissa mitä tapahtui AlphaTaurin Daniel Ricciardon kanssa viimeksi kun näin oli.
Max varmasti jo nyt nukkuu yönsä levottomasti kun AlphaTaurin Daniel Ricciardo ajaa sisartallissa näyttöjä emotalliin.
 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
205
"When I got in the car and had a few sessions under my belt, I thought of Pierre," said Albon, before adding a message aimed at Gasly in solidarity: "I get it. I get it, mate."

"This isn’t to throw shade at anyone at Red Bull Racing or Max or anything, honestly. But the car is set up in a unique way that is built around the lead driver, and that’s Max. And, look, I totally get why.

"I mean, when all is said and done, he might be the greatest driver of all time. But he has a very distinct style of driving, and he likes the car set up a certain way that’s hard for a lot of drivers to sync up with. Of course, you can tinker and tweak your own car but just the Red Bull in general is suited to Max’s style."

“What ended up happening was, especially during my year, you start off being a little bit behind, but not by much, and then as the season goes on, Max wants this front-end in the car, he wants his car to be sharper, sharper,” the former Red Bull driver added.

“As it goes sharper and sharper, he goes quicker and quicker, and for you to catch up you have to start taking a little bit more risk. You might be a couple of tenths behind one session, just try a little bit more, ‘OK, I’ve gone off, I’ve had a crash’, and you’ve got to restart.
Tässä nyt ei ole mitään järkeä, miten tuo edes teoriassa toimisi? Kyllä sitä autoa kehitetään tasan siihen suuntaan, missä sillä nopeimmin pystyy radan kiertämään ja kuskit sopeutuu sen minkä pystyvät.

Jos Albon hypoteettisesti Red Bullille lähtisi, niin eiköhän se uskoisi voivansa Maxin päihittää. Olipa sitten realismia tai ei. Samalla tavalla kuin joku Bottas aikoinaan tai Perez nykyisin jaksaa uskoa siihen että ensi kaudella sitä ollaan mestaruuskamppailussa, vaikka kaikki muut tietää että ei tule tapahtumaan.
On totta että se pääpointti on viedä autoa nopeimpaan suuntaan, mutta se ei ole aina niin yksinkertaista. Albonin mukaan Red Bullilla ainakin autoa on viety mahdollisuuksien rajoissa Maxin ajotavan suuntaan auton rakentamisessa/päivityksissä. Kuljettajat kuten Albon yms varmasti luonnollisesti haluavat tasapuolisen kohtelun tässä asiassa, ymmärrettävistä syistä. Uskotko että Albon lähtisi tallin toimintatavat jo entuudestaan tuntevana talliin jossa olisi jo lähtökohtaisesti jo toista kertaa epäreilussa tilanteessa?

Esim Helmut Marko teki paljastuksen vähän aikaa sitten että Hamilton olisi ollut mahdollisesti kiinnostunut tulemaan Red Bullille, huomaa että asiassa oli yksi iso ehto Hamiltonin puolelta:

Marko: “Christian Horner told me about a message he received from Hamilton’s circle in January,” Marko told F1 Insider.
“It came across as a sanctioned move from Hamilton himself. The message talked about a precondition that Hamilton had set: he was only willing to drive for Red Bull if he was guaranteed the same equipment as Max Verstappen. As far as I could tell, Hamilton’s approach was quite serious…”
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Marko: “Christian Horner told me about a message he received from Hamilton’s circle in January,” Marko told F1 Insider.
“It came across as a sanctioned move from Hamilton himself. The message talked about a precondition that Hamilton had set: he was only willing to drive for Red Bull if he was guaranteed the same equipment as Max Verstappen. As far as I could tell, Hamilton’s approach was quite serious…”
Tämän nyt olettaisi olevan ihan perussettiä sopimusneuvotteluissa kaikilla sen tason kavereilla joilla natsat riittää vähänkään ehtojaan sanelemaan. Tuollahan vaan taataan se, että esim päivitysten kanssa saa tasapuolisen kohtelun.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
Esim Helmut Marko teki paljastuksen vähän aikaa sitten että Hamilton olisi ollut mahdollisesti kiinnostunut tulemaan Red Bullille, huomaa että asiassa oli yksi iso ehto Hamiltonin puolelta:

Marko: “Christian Horner told me about a message he received from Hamilton’s circle in January,” Marko told F1 Insider.
“It came across as a sanctioned move from Hamilton himself. The message talked about a precondition that Hamilton had set: he was only willing to drive for Red Bull if he was guaranteed the same equipment as Max Verstappen. As far as I could tell, Hamilton’s approach was quite serious…”
Testirajoitusten takia autoissa on pitkin kautta eri palikoita autoissa.

Viime kaudella se oli Perez joka halusi kokonaan eri auton kuin Verstappen kun pyysi vanhempaa ja hitaampaa kehitysversiota autosta. Tasapuolisuuden nimissä Perez ei tätä itsekästä pyyntöä saanut tallilta läpi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Vaikka junioriura ei ole tae menestyksestä ykkösissä, paperilla Drugovich olisi voinut olla talentimpi vaihtoehto kuin Sargeant. Sargeant ei ole edes keskiluokan untuvikko, pelkällä passin voimalla noussut sarjaan. Sargeantin meno ei parantunut missään vaiheessa kautta, hidas ja meni pitkin kaiteita lähestulkoon joka kisaviikonloppu. Sen lisäksi keskeytti Qatarissa ensimmäisenä huonon kunnon takia, toiset ajoivat yrjöt kypärässä ja pyörtymisen rajamailla maaliin. Ei tuosta kuoriudu mitään Latifia ihmeellisempää kuskia. Drugovich-kortti olisi voinut olla potentiaalinenkin vaihtoehto, mutta jenkkikuski se on oltava.
Sargeant oli alkuviikon flunssassa, joten osasyy siinäkin keskeytykseen. Kyllä Latifin taso on ohitettu jo aikaa sitten.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2994
Testirajoitusten takia autoissa on pitkin kautta eri palikoita autoissa.

Viime kaudella se oli Perez joka halusi kokonaan eri auton kuin Verstappen kun pyysi vanhempaa ja hitaampaa kehitysversiota autosta. Tasapuolisuuden nimissä Perez ei tätä itsekästä pyyntöä saanut tallilta läpi.
Checo halusi alleen sen version, joka oli käytössä ennen Monacoa alkukaudesta. Tämä sopi miehen käteen paremmin, kuin päivitetyt versiot tämän jälkeen. Autoa vietiin luonnollisesti enemmän Maxin suintaan ja lopputulos oli kaikkien nähtävillä, että se myös kannatti. Todennäköisesti Checo oli tuolla ekalla versiolla nopeampi, kuin jälkimmäisellä versiolla, mutta auto kehitettiin eri suuntaan.

Autoon ei vissiin ollut enää osia, eikä budjetti antanut myöten kahden eri auton ylläpitämiseen vissiin muutenkaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
Sargeant oli alkuviikon flunssassa, joten osasyy siinäkin keskeytykseen.
Asiaa ei varmastikkaan auta että ei käytä juomajärjestelmää kisojen aikana ja alkaa panostamaan fyysiseen kuntoon vasta kun kausi on ohi. Tämän perusteella ei heti uskoisi edes ammattiurheilijaksi kun perusasiatkin retuperällä.

https://racingnews365.com/sargeant-reveals-he-refrains-from-using-in-race-drink-system

Staying hydrated is key to maintaining focus behind the wheel in F1, but Logan Sargeant has not been using his water system this year.
https://www.racefans.net/2024/02/07/sargeant-in-best-shape-ive-ever-been-in-after-gaining-5kg-in-off-season/

“I wasn’t physically in the place I need to be and I’ve done everything I can to get on top of that. For example, I’m five kilos heavier than I was at the end of last year and I feel much more healthy and much more ready to go.
Kyllä Latifin taso on ohitettu jo aikaa sitten.
Latifi ei tehnyt näin paljon romua, joten itse näkisin Sargeantin olevan edelleen surkeampi. Toki tulevalla kaudella voi petrata ja selviytyä Latifia paremmin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Jos Sargeant vetää toisenkin kauden penkin alle, niin myönnän minäkin ettei hänestä mihinkään ole. Mutta kyllähän esim. Tsunodasta on kehittynyt pikkuhiljaa pätevä kuski, aivan kammottavan paskan tulokaskauden jälkeen. Aika samankaltaisten F2-kausien jälkeen nousivat ykkösiin. Sekin yhdistää molempia kuskeja, että joidenkin foorumistien mielestä ovat vain passinsa takia sarjassa. ;)
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3868
Checo halusi alleen sen version, joka oli käytössä ennen Monacoa alkukaudesta. Tämä sopi miehen käteen paremmin, kuin päivitetyt versiot tämän jälkeen. Autoa vietiin luonnollisesti enemmän Maxin suintaan ja lopputulos oli kaikkien nähtävillä, että se myös kannatti. Todennäköisesti Checo oli tuolla ekalla versiolla nopeampi, kuin jälkimmäisellä versiolla, mutta auto kehitettiin eri suuntaan.

Autoon ei vissiin ollut enää osia, eikä budjetti antanut myöten kahden eri auton ylläpitämiseen vissiin muutenkaan.
Tässä tulee taas toistelua. Perez itsekin myöntää että auto on nopeutunut alkukaudesta, mutta ei vain yksinkertaisesti osaa ajaa sitä enää. Kun te sanotte että autoa on viety Maxin suuntaan niin tosiasiassa autoa on kehitetty nopeammaksi ja Max osaa ajaa sitä kun taas Perez ei.

https://www.racefans.net/2022/08/29...ly-different-to-help-improve-his-performance/

"Certainly the car has become quicker from the beginning of the season,” Perez said after yesterday’s race. “But certainly I’m not as comfortable as I was in the beginning of the season.”
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Vaikka nyt leikiteltäisiin ajatuksella, että Perez jäisi kehitetyllä autolla 0,5 sekuntia Maxista ja vanhalla autolla pääsisi 0,2 sekunnin päähän, niin siltikin vanhalla oltaisiin "umpikujassa" kun taas uudella on kaikki mahdollisuudet parempaan kun vaan oppii sitä ajamaan. Lisäksi sitten tietysti vielä kaikki ekstra vaiva ja raha mikä kahden eri kehitysversion ajattamiseen menisi, niin ihan hyvin ymmärrettävää että moiseen ei hevillä lähdetä.

Eri asia tietysti jos pääsisi vanhalla versiolla kovempaa kuin Max uudella, mutta siinä tapauksessa oltaisiin auton kehityksessä mokattu ja siitä ei ole tainnut RB:n tapauksessa olla kyse.
 
Ylös