Kuskispekulaatiot 2025: Silly season

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Nykyinen superlisenssijärjestelmähän pakottaa junnut ajamaan kaikki luokat läpi ennen F1-paikkaa. Eikä ketään tulokasta heitetä enää suoraan kärkitalliin, kuten tehtiin kaksikymmentä vuotta takaperin. Antonellikin tulee ajamaan Williamsilla, jos sinne pääsee vähintään kaksi kautta, ennen mahdollista Mersu-pestiä.
Jostain luin että Antonellilla olisi vaadittavat pisteet superlisenssiin kasassa F4-mestaruuksien myötä?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3520
Nykyinen superlisenssijärjestelmähän pakottaa junnut ajamaan kaikki luokat läpi ennen F1-paikkaa. Eikä ketään tulokasta heitetä enää suoraan kärkitalliin, kuten tehtiin kaksikymmentä vuotta takaperin. Antonellikin tulee ajamaan Williamsilla, jos sinne pääsee vähintään kaksi kautta, ennen mahdollista Mersu-pestiä.
Niin no se vähän riippuu. Miksi ei voisi ottaa suoraan niinkuin McLaren teki Piastrille, jos ei tallissa kuitenkaan mestaruuksista ajeta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Mitään ottamatta pois 22-vuotiaalta Hamiltonilta ja hänen loistavasta debyyttikaudesta, mutta hän ei koskaan ollut Verstappenin ja Räikkösen kaltainen nuori superlupaus. Siinä missä Hamilton tahkosi 6 vuotta junnuformuloita niin Verstappenille riitti yksi vuosi kunnes nostettiin ykkösiin ja Räikköselle riitti 2 vuotta. Tuskin 17-vuotiasta Antonelliakaan roikotetaan läheskään yhtä pitkään junnuluokissa kuin Hamiltonia.
Aika pälliä sanoa tällaista kaverista, joka oli aikanaan sarjan historian nuorin maailmanmestari. Ykkösiin nouseminen ei ole mikään saavutus GP-voittojen ja mestaruuksien rinnalla. Hamiltonin saavutukset välittömästi sarjaan astuttuaan kertovat kyllä siitä, että hän olisi periaatteessa voinut tehdä debyyttinsä jo vuosia aiemmin, jos junioriuraa ohjannut McLaren olisi niin päättänyt. Osaltaan Hamiltonin urapolkuun vaikutti varmasti se, ettei McLarenilla ollut suhteita muihin talleihin. Talli oli myös moottoripuolella Mersun ainoa asiakas, joten perinteistä moottorialennuksen vipuakaan ei ollut käytettävissä.

Joo, Räkä nousi ykkösiin parin kauden jälkeen, mutta jos katsotaan miesten ikää, niin Räikkönen ja Hamilton tekivät debyyttinsä samassa iässä. Niin teki myös Michael Schumacher. Hamiltonilla oli enemmän aikaa ajaa junnuformuloita, koska hän saavutti virstanpylväitä muita nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Aika pälliä sanoa tällaista kaverista, joka oli aikanaan sarjan historian nuorin maailmanmestari. Ykkösiin nouseminen ei ole mikään saavutus GP-voittojen ja mestaruuksien rinnalla. Hamiltonin saavutukset välittömästi sarjaan astuttuaan kertovat kyllä siitä, että hän olisi periaatteessa voinut tehdä debyyttinsä jo vuosia aiemmin, jos junioriuraa ohjannut McLaren olisi niin päättänyt. Osaltaan Hamiltonin urapolkuun vaikutti varmasti se, ettei McLarenilla ollut suhteita muihin talleihin. Talli oli myös moottoripuolella Mersun ainoa asiakas, joten perinteistä moottorialennuksen vipuakaan ei ollut käytettävissä.

Joo, Räkä nousi ykkösiin parin kauden jälkeen, mutta jos katsotaan miesten ikää, niin Räikkönen ja Hamilton tekivät debyyttinsä samassa iässä. Niin teki myös Michael Schumacher. Hamiltonilla oli enemmän aikaa ajaa junnuformuloita, koska hän saavutti asioita muita nopeammin.
Kuten sanoin että Hamiltonin saavutuksia ykkösissä väheksymättä hän ei kuitenkaan ollut Verstappenin tai Räikkösen kaltainen tapaus joilla oli erittäin vähän kokemusta, mutta hirveä kiima saada heidät äkkiä nostettua ykkösiin kuten Antonellin tapauksessa. Siksi Antonellinkin kohdalla punnitaan samoja riskejä kuin Verstappenin ja Räikkösen kohdalla kun taas Hamilton oli vuosia valmistautunut nousemiseen mukaan lukien rajoittamaton testaaminen ennen kautta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Aika pälliä sanoa tällaista kaverista, joka oli aikanaan sarjan historian nuorin maailmanmestari. Ykkösiin nouseminen ei ole mikään saavutus GP-voittojen ja mestaruuksien rinnalla. Hamiltonin saavutukset välittömästi sarjaan astuttuaan kertovat kyllä siitä, että hän olisi periaatteessa voinut tehdä debyyttinsä jo vuosia aiemmin, jos junioriuraa ohjannut McLaren olisi niin päättänyt. Osaltaan Hamiltonin urapolkuun vaikutti varmasti se, ettei McLarenilla ollut suhteita muihin talleihin. Talli oli myös moottoripuolella Mersun ainoa asiakas, joten perinteistä moottorialennuksen vipuakaan ei ollut käytettävissä.

Joo, Räkä nousi ykkösiin parin kauden jälkeen, mutta jos katsotaan miesten ikää, niin Räikkönen ja Hamilton tekivät debyyttinsä samassa iässä. Niin teki myös Michael Schumacher. Hamiltonilla oli enemmän aikaa ajaa junnuformuloita, koska hän saavutti virstanpylväitä muita nopeammin.
Silloin myös junnut pääsääntöisesti pääsivät sarjaan huomattavasti vanhempana. Ei paljoa nuorempana tainnut kukaan muukaan päästä siihen asti? Joku varmaan tietää paremmin?

Ja tosiaan tulokset rookie-kaudella oli jotain, jota ei ole sen jälkeen nähty. Myös vastassa olleen tallikaverinsa vastuksen kannalta.

Sen jälkeen tulleilta ehkä Piastrilla on parasta näyttöä ekalta kaudelta, niin vauhdin, mutta ennen kaikkea virheettömän ja kypsän suoritusten osalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ei kellään nyt varsinaisesti ollut mitään kiimaa Räikkösenkään nostamiseksi. Hänellä vaan ei ollut rahaa kattavaan junnuportaiden kiertoon, joten managerit tekivät kovasti töitä saadakseen pojan ykkösiin mahdollisimman nopeasti. Sitten tiet kohtasivat vanhan liiton miehen, Peter Sauberin kanssa, jolle potentiaalisen kyvyn nostaminen sarjaan oli tärkeämpää kuin nopean tilin tekeminen.

(Legendan mukaan Sauberia isosti sponsoroinut Red Bull oli vaatinut tallia valitsemaan Enrique Bernoldin kuljettajakseen mutta Sauber antoi heille pakit. Oli miten oli, niin Red Bullin tarrojen määrä oli huomattavasti vähäisempi kaudesta 2001 eteenpäin. Red Bullin tarrat ilmestyivät myös Bernoldille ajopaikan antaneen Arrowsin autoihin.)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Ei kellään nyt varsinaisesti ollut mitään kiimaa Räikkösenkään nostamiseksi. Hänellä vaan ei ollut rahaa kattavaan junnuportaiden kiertoon, joten managerit tekivät kovasti töitä saadakseen pojan ykkösiin mahdollisimman nopeasti. Sitten tiet kohtasivat vanhan liiton miehen, Peter Sauberin kanssa, jolle potentiaalisen kyvyn nostaminen sarjaan oli tärkeämpää kuin nopean tilin tekeminen.

(Legendan mukaan Sauberia isosti sponsoroinut Red Bull oli vaatinut tallia valitsemaan Enrique Bernoldin kuljettajakseen mutta Sauber antoi heille pakit. Oli miten oli, niin Red Bullin tarrojen määrä oli huomattavasti vähäisempi kaudesta 2001 eteenpäin. Red Bullin tarrat ilmestyivät myös Bernoldille ajopaikan antaneen Arrowsin autoihin.)
Peter oli myös business-mies isolla B:llä. Sauber kehittää autoansa edelleenkin Kimin siirrosta tulleella rahalla ostetulla tuulitunnelilla.
Oli varmasti iso riski jättää sponssin haluama Bernoldi ilman paikkaa. Käsittääkseni RB siitä veti myös sellaiset herneet nenään, että se vaikutti sponsorointiin ja oli alkusysäys oman tallin perustamiselle.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Ei kellään nyt varsinaisesti ollut mitään kiimaa Räikkösenkään nostamiseksi. Hänellä vaan ei ollut rahaa kattavaan junnuportaiden kiertoon, joten managerit tekivät kovasti töitä saadakseen pojan ykkösiin mahdollisimman nopeasti. Sitten tiet kohtasivat vanhan liiton miehen, Peter Sauberin kanssa, jolle potentiaalisen kyvyn nostaminen sarjaan oli tärkeämpää kuin nopean tilin tekeminen.

(Legendan mukaan Sauberia isosti sponsoroinut Red Bull oli vaatinut tallia valitsemaan Enrique Bernoldin kuljettajakseen mutta Sauber antoi heille pakit. Oli miten oli, niin Red Bullin tarrojen määrä oli huomattavasti vähäisempi kaudesta 2001 eteenpäin. Red Bullin tarrat ilmestyivät myös Bernoldille ajopaikan antaneen Arrowsin autoihin.)
Ei ollut kiimaa Räikkösen nostamiseksi? Eiköhän tuo tarina kerro aivan päinvastaista kun Sauber näytti sponsori-Red Bullille keskaria ja valitsi Bernoldin sijaan todellisen riskikortin Räikkösen jolla oli tiukkaa saada edes superlisenssi.

En ylipäätänsä ymmärrä tätä keskustelua Hamiltonista ja Antonellista kun heillä on ihan päinvastaiset urapolut, toista tuodaan kiireellä ykkösiin vähäisellä kokemuksella ja toinen valmistautui rauhassa junnuluokissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ei ollut kiimaa Räikkösen nostamiseksi? Eiköhän tuo tarina kerro aivan päinvastaista kun Sauber näytti sponsori-Red Bullille keskaria ja valitsi Bernoldin sijaan todellisen riskikortin Räikkösen jolla oli tiukkaa saada edes superlisenssi.
Sauberin todellinen kiinnostus Räikköstä kohtaan syttyi vasta ensimmäisten vakuuttavien testien jälkeen. Ihan eri asia kuin vaikka Verstappen, josta käytiin tarjouskilpailua yhden F3-kauden perusteella ennen kuin hän oli ajanut metriäkään F1-autolla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9323
Räikkönenhän siirtyi kartingista varsinaisiin kilpa-autoihin verrattain myöhään, jos nyt vertaa omaa ajajasukupolveaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Sauberin todellinen kiinnostus Räikköstä kohtaan syttyi vasta ensimmäisten vakuuttavien testien jälkeen. Ihan eri asia kuin vaikka Verstappen, josta käytiin tarjouskilpailua yhden F3-kauden perusteella ennen kuin hän oli ajanut metriäkään F1-autolla.
Tekihän Räikkönen kovaa jälkeä että ylipäätänsä pääsi Sauberin testiin ja tuli huomatuksi. Silloin se oli ennen kuulumatonta että noin kokematon nostetaan ykkösiin ja koettiin vaarana muille.

No Verstappenhan on ihan oma luokkaansa jo pelkästään ikänsä puolesta mitä tulee "hosumiseen" ykkösiin, ei ole eikä tule vastaavaa alaikäistä enää sarjasta löytymään, puhumattakaan niin vähäisestä kokemuksesta ennen ykkösiä.

Pidän muutenkin älyttömänä vertailla Hamiltonin ja Verstappenin uran alkamista kun toinen sai valmistautua huolella ja toinen nostettiin hosumalla ykkösiin ettei karkaa Mersulle. On sanomattakin selvää kummalla on paremmat lähtökohdat ykkösiin; 22-vuotiaana 6 vuotta valmistautuneena vai 17-vuotiaana vuoden valmistautuneena.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4213

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Lähtisiköhän siitä muutkin palapelin palaset hiljalleen loksahtelemaan paikalleen. Ihan odotettu ratkaisu kyllä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Pitäisin Aston Martinia houkuttelevampana kuin Mersua joten eikö Aston Martinia ole kiinnostanut Sainzin palvelukset niin paljoa vai onko hänellä jotain mielenkiintoisempaa tarjolla? Mersu, riskillä Audi? Toivottavasti tämä tarkoittaa Sainzin liikehdintää Red Bullille päin.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Hyi saatana. Surullista takertumista Astoniltakin tähän hetkeen ilman mitään järkevää tulevaisuuden ajattelua.
 
Ylös