Kuskit vs. omat tallikaverit

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tässä vaiheessa kautta ei voi kuin ihmetellä kuinka tasaista kuskien välillä on ollut. Alonso ei ole päihittänyt Hamiltonia kuin olisi luullut sekä Kimin ja Massan välinen taisto on ollut tasaista. Pistetaulukko onkin aika yllättävä. Pisteiden valossa lähes ainoa selkeästi tiimikaveriaan nopeampi kuski on Nick Heidfeld. Toinen tallikaverinsa päihittäjä on Takuma Sato, tosin varsin niukasti.

Mistäköhän ylenmääräinen tasaisuus johtuu? Äkkiseltään ei muistu tilannetta mieleen että tallikaverukset olisivat olleet näin tasaisia. Pitäisikö vetää johtopäätöksiä kuskin pienestä osuudesta asiaan, vai mistä?


Pisteitä voi katsella vaikkapa;

http://www.mtv3.fi/urheilu/f12007/tulokset.shtml?mmpisteet
http://www.formula1.com/results/driver/2007/
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jotenkin tuntuu että tuo kilpailutoiminta on mennyt F1:ssä aina vaan kaavamaisemmaksi. Kun kattojärjestö on yrittänyt tehdä sarjasta tasaista jotta jännitys säilyisi MM-sarjassa kauden loppua kohden, on samalla tuhottu kilpailuista kaikki yllätyksellisyys, kuten ohitukset ja muut erikoiset tapahtumat.

Tallit ovat selkeästi ottaneet tuosta kaavamaisuudesta onkeensa ja vahvistaneet sitä omilla ratkaisuillaan edelleen. Aika-ajossa paremmin pärjäävä tai optimaalisemman taktiikan saava kuljettaja on aina tallitoveriaan ennemmin maalissa, koska yllätyksiä ei juurikaan tapahdu. Näin myös MM-pisteet pysyvät kauniisti "linjassa".

Olisi melkein sama jos FIA kaikessa viisaudessaan toteaisi että kuljettajan voi korvata läppärillä ja parilla servomoottorilla kustannusten leikkaamiseksi. Tulokset tuskin muuttuisivat juuri mihinkään.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Toni_V sanoi:
Pistetaulukko onkin aika yllättävä. Pisteiden valossa lähes ainoa selkeästi tiimikaveriaan nopeampi kuski on Nick Heidfeld.
Joo, tasaista on tosiaan. Kubicalla toki jäi yksi kisa väliin (toisaalta oma moka, mitäs kolaroi), mikä hieman selittää tuota suurta eroa Heidfeldiin.

Myös Heikki on ajanut mainiosti poislukien kauden alku. Pisteitä ropisee kokoajan 2-4 per kisa, toisin kuin Fisillä, jolla on viime aikoina ollut huomattavasti vaikeampaa. Ero kokonaispisteissä ei ole kuin 4 (toisaalta prosenteissa keskiarvosta 21 %, kun esim. McLaren kuskien välillä 3 % ja Ferrari-kuskien välillä 7 %), mutta trendi on Heikillä huomattavasti parempi tällä hetkellä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Huomasinpa että samanlaista keskustelua on ollut tuolla f1-uutisten langassa. Näköjään postattu päivää aikasemmin oma viestini.

Laitetaanpa vielä nämä pisteet tässä vaiheessa;

Kuljettajien MM-pisteet (13/17 osakilpailun jälkeen):

1. Lewis Hamilton McLaren 92
2. Fernando Alonso McLaren 89

3. Kimi Räikkönen Ferrari 74
4. Felipe Massa Ferrari 69

5. Nick Heidfeld BMW 52
6. Robert Kubica BMW 33

7. Heikki Kovalainen Renault 21
8. Giancarlo Fisichella Renault 17

9. Alex Wurz Williams 13
10. Nico Rosberg Williams 12

11. Mark Webber Red Bull 8
12. David Coulthard Red Bull 8

13. Jarno Trulli Toyota 7
14. Ralf Schumacher Toyota 5

15. Takuma Sato Super Aguri 4
16. Jenson Button Honda 2
17. Sebastian Vettel BMW 1

Eli hyvin hyvin tasaista on tallikaverien kesken. Vuoden loppuun luulisi listaan tulevan vähän eroja, toivotaan nyt että Heikki napsii tasaisesti pisteitä tallikaveriaan enemmin.
 
Ylös