Kuuluvatko asiakasrungot F1:iin? Versio 2011

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
FIA tykkää soutaa ja huopaa samaan aikaan.. Vastahan Prodriven piti tulla mukaan kaudelle 2008 McLarenilta ostetuilla autoilla, mutta FIA ylläripylläri muuttikin mieltään ostoautojen suhteen. :thumbdown
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.autoblog.com/2011/11/02/f1-debates-allowing-customer-cars/
(Käsitinkö oikein? :doubtful:)
-Eikös Ykkösien maine kuninkuusluokkana
perustu osittain autojen yksilöllisyyteen, koska joka tallin on itse kehitettävä autonsa?
Mä en ymmärrä sitä että (kärki)tallit tallit rakentavat joka vuodelle uudet autot, joilla ei ajeta enää seuraavana vuonna. Kustannussäästöjä se ei ainakaan luo. Miksi pienemmät tallit eivät voisi ostaa niitä vanhoja autoja edes osittain?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FIA tykkää soutaa ja huopaa samaan aikaan.. Vastahan Prodriven piti tulla mukaan kaudelle 2008 McLarenilta ostetuilla autoilla, mutta FIA ylläripylläri muuttikin mieltään ostoautojen suhteen. :thumbdown
No kunpa olisi ollut kristallipallo ja tiedetty kolmen lähtevän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olen toisaalta vastaan ostoautoja, mutta toisaalta...

Mä en ymmärrä sitä että (kärki)tallit tallit rakentavat joka vuodelle uudet autot, joilla ei ajeta enää seuraavana vuonna. Kustannussäästöjä se ei ainakaan luo. Miksi pienemmät tallit eivät voisi ostaa niitä vanhoja autoja edes osittain?
Eli jos kyseessä on pienet yksityistallit, jotka ostaisivat rungon, niin mikäs siinä. Kyseessä olisi kuitenkin vanha kalusto ja tuskin sekään ihan täydellisenä kaikkine mahdollisine herkkuineen.
Eli kuten oldez sanoi, osittainen rungon osto voisi toimiakin. Ja jos haluaa tehdä ite, niin niinkin voi toimia. Ostorungoille tai osittaisille rungoille voisi sopia vaikka jonkun standardi hintaraaminkin, niin ei tule edes sitä pelkoa, että pienistä talleistakin se rikkain saisi rahalla parasta ja vähän pienempi joutuisi tyytymään huonompaan jne...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FIA tykkää soutaa ja huopaa samaan aikaan.. Vastahan Prodriven piti tulla mukaan kaudelle 2008 McLarenilta ostetuilla autoilla, mutta FIA ylläripylläri muuttikin mieltään ostoautojen suhteen. :thumbdown
Jos en ihan väärin muista, niin sääntömuutoksen vesitti yhden tallin (Williams) vastustus.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos en ihan väärin muista, niin sääntömuutoksen vesitti yhden tallin (Williams) vastustus.
Keskikastista varmasti löytyy aina joku joka ei tykkää ostoautoista. Mutta jos ostaa voisi vain osan runkoa tai sitten pari vuotta vanhan rungon, niin ei luulisi keskikastillakaan olevan niin paljon vaikeuksia kilpailla omilla rungoillaan...?

Mutta selvänhän se on, että tässä asiassa on aina vastakkain ne jotka pystyvät ja haluavat tehdä itse runkonsa ja ne jotka haluaisivat ostaa runkon valmiina kustannusten tai helpomman/nopeamman osallistumisen takia.

Vastustajina saattaa olla jopa ihan kärkitiimejäkin. Voisi kuvitella, että esim. Mersu tai ex-Renu ei ihan hiirveesti myöskään tykkäisi ideasta, että radalla olisi kahden RB:n sijasta 4-6 RB:n autoa...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vastustan ihan periaatteellisista syistä. Mä haluan nähdä radalla uniikkeja autoja, en 8 Red Bullia, 8 McLarenia ja 8 Ferraria.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vastustan ihan periaatteellisista syistä. Mä haluan nähdä radalla uniikkeja autoja, en 8 Red Bullia, 8 McLarenia ja 8 Ferraria.
Aikamoinen haavekuva toi uniikkius. Unohdat että siellä on vain neljä moottorivalmistajaa ja kers:t tulee vain muutamalta valmistajalta. Samoin jarrut ja jouset/iskunvaimentimet tulee vain muutamalta valmistajalta. Myös elektroniikka tulee monelle samalta valmistajalta ja tallit ostavat toisiltaan vaihdelaatikoita. Tähän kun vielä lisätään se että tallit kilpaa kopioivat toistensa autoja niin uniikkius on aika kaukaa haettua. Jos muutamalla standardoinnilla ja/tai ostomahdollisuudella ja saataisiin laskettua kustannuksia ja lisättyä kilpailua niin minun mielestäni siinä ei hävitä yhtään mitään.

Modet voisitvat muuten siirtää tän keskustelun johonkin uuteen "F1, stadardointi, yksityyppiluokka"-toikkiin jos sellaista ei jo ole. Lisäksi tämän uutis-toikin voisi laittaa vihdoinkin lukkoon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Aikamoinen haavekuva toi uniikkius. Unohdat että siellä on vain neljä moottorivalmistajaa ja kers:t tulee vain muutamalta valmistajalta. Samoin jarrut ja jouset/iskunvaimentimet tulee vain muutamalta valmistajalta.
No saa noista jo ties minkäverran erilaisia kokonaisuuksia. Päälle tietty joka tiimiltä autonrungot.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ennen lukitsemista...

Tokihan F1 on sananmukaisesti muuttunut viime vuosina yhä enemmän nimensämukaisesti (formula=kaava) kaavamaisesti normitetuksi luokaksi:
-1 moottorityyppi
-1 rengasmerkki (Pirelli)
-1 elektroniikkatoimittaja (McLaren) [?]

Tasoittaako vai tylsistääkö tämä luokkaa, jääköön jokaisen hnkkoht. mielipiteeksi. :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Modet voisitvat muuten siirtää tän keskustelun johonkin uuteen "F1, stadardointi, yksityyppiluokka"-toikkiin jos sellaista ei jo ole. Lisäksi tämän uutis-toikin voisi laittaa vihdoinkin lukkoon.
Kannatan ko. keskustelun siirtoa omaksi aiheekseen, koska tuntuu herättävän mielenkiintoa.
En kuitenkaan kannata "uutiset" topikin lukitsemista. Sitä vartenhan tämä juuri on, että yksittäiset "ei minnekään" kuuluvat aiheet voi laittaa tähän ja sit jos niistä lähtee lumipallo liikkeelle, niin voidaan eriyttää keskustelu oman otsikkonsa alle.
 
Ylös