Kypärät 2013

  • Viestiketjun aloittaja mjs
  • Aloituspäivämäärä

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Omaan silmään tohon Kimin kypärään toi valkonen ei nyt istu, voisi olla parremin että kypärän pohja olisi erilaisia tummia sävyjä ja kirkasta vaaleaa väriä olisi sitten punanen. Puna musta valkonen ei vaan toimi sillon kun mikään niisät ei ole se päälinja, nyt tuohon on sotkettu kaikki sekasin ilman linjaa. Muutenkin noi kuskien kypärien väritykset on aivan kaameita omaan silmään lähes kaikki. tyylikäs kypärä on hillityn monimutkainen esim. musta pohja johon olisi luotu ykstyiskohtia harmaansävyilla(tai millä tahanssa tumilla sävyillä), johon sitten istuetaan punanen pää ykstyiskohta johon huomio ensimmäisenä kiinnittyy(kimillä seiska, nyt se jää ikävästi tohon soppaan kun kypärää hallitsee mustan ja valkosen kaaos).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Se on muuten jännä, miten kapea lopulta on kypärien perustyylikirjo. Ylivoimaisesti suurin osa on jonkinlaisia vaakatasoisilla viivoilla ja kaarilla toteutettuja värisikermiä ja näin on ollut jo vuosikymmeniä. Mistä sekin oikein johtuu? Lopultahan siitä tietysti tulee normi ja moni nuori kuski ei välttämättä edes ajattele sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta vaan jotenkin suoraan lähtee siitä, että joku viivavirityshän tämän "pitää" olla. Ei siis tietoisesti välttämättä.

Eipä kovinkaan usein tule vastaan kypäriä, joissa olisi selkeästi esim. vain jokin yksi iso kuva/kuvio tai vaikka teksti. Tekstistä tulee nyt ainakin mieleen sen Kiminkin käyttämä Hunt-kypärä. Todella erilaisista kuvioista tulee mieleen ainakin Hillien kypärät ja varauksella myös Coulthardin kypärä. Irvinellä oli perusviivaviritys muuten mutta takaraivossa oli iso apilanlehti irkkutyyliin. Olisihan se voinut myös olla kypärän ainoa elementti ja esim. molemmilla sivuilla.

Jollain on varmaan muistikuvia myös muista todella erilaisista kypäristä. Nykykuskeilla ei sellaisia oikein tunnu olevan, tosin Kimin kypärä nyt vähän rikkoo sitä ihan perusviiva-ajattelua muttei paljoa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Se on muuten jännä, miten kapea lopulta on kypärien perustyylikirjo. Ylivoimaisesti suurin osa on jonkinlaisia vaakatasoisilla viivoilla ja kaarilla toteutettuja värisikermiä ja näin on ollut jo vuosikymmeniä. Mistä sekin oikein johtuu?

Eipä kovinkaan usein tule vastaan kypäriä, joissa olisi selkeästi esim. vain jokin yksi iso kuva/kuvio tai vaikka teksti. Irvinellä oli perusviivaviritys muuten mutta takaraivossa oli iso apilanlehti irkkutyyliin. Olisihan se voinut myös olla kypärän ainoa elementti ja esim. molemmilla sivuilla.
Ei varsinaista tietoa ole, mutta mainokset ainakin rajaa nykyisin monesti designia. Esim McLarenilla, Ferrarilla ja Mercedeksellä on sponssirinkulat päälaella. RedBullilla ja ToroRossolla Härän kuvat sivuilla. Noi rajaa jo aika paljon perusdesignin mahdollisuuksia. Massallahan on vähän massasta erottuva kypärä, mutta onhan se aika kauhea mainosten kanssa mitkä ei siihen mitenkään sovi.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

Lotuksen testikuski Davide Valsecchin kypärän väritys on ainakin erilainen. (kuva luultavasti 2012) Itse en tykkää ja eihän toikaan toimi jos siihen lätkii kasan mainoksia päälle.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Eikös sen kyrpärän ole lähinnä tarkoitus suojella kuskin päätä.
Mitä ihmeen väliä sillä on miten se on värjätty?
(Kunhan erottuu väriltään tallikaverin potasta ja että sponssit näkyy.)

Kyprässä lienee paljon tärkeämpiäkin ominaisuuksia kuin väritys.
Esim. paino ja muotoilu.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eikös sen kyrpärän ole lähinnä tarkoitus suojella kuskin päätä.
Mitä ihmeen väliä sillä on miten se on värjätty?
Kyprässä lienee paljon tärkeämpiäkin ominaisuuksia kuin väritys.
Esim. paino ja muotoilu.
Onhan auton monokokin tarkoituskin suojata kuskin vartaloa. Tapana on kuitenkin ollut että autokin on väritetty vaikka senkin paino ja muotoilu tietysti tärkeitä ovat. Ajaessa kuskit henkilöityvät kypärän värityksen perusteella kun kasvoja ei näy. Merkitys on siis äärimmäisen suuri, kuten teameille omat värinsä autojen muodossa.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Eikös sen kyrpärän ole lähinnä tarkoitus suojella kuskin päätä.
Mitä ihmeen väliä sillä on miten se on värjätty?
(Kunhan erottuu väriltään tallikaverin potasta ja että sponssit näkyy.)

Kyprässä lienee paljon tärkeämpiäkin ominaisuuksia kuin väritys.
Esim. paino ja muotoilu.
Kyllähän toi kypärän väritys on ollut ainakin kuljettajille itselleen erittäin tärkeiä kautta aikojen. Värit toimivat kunkin kuljettajan "sotamaalauksina" ja myös usein omana tavaramerkkinä(senna, schumi, hill).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eikös sen kyrpärän ole lähinnä tarkoitus suojella kuskin päätä.
Mitä ihmeen väliä sillä on miten se on värjätty?
(Kunhan erottuu väriltään tallikaverin potasta ja että sponssit näkyy.)

Kyprässä lienee paljon tärkeämpiäkin ominaisuuksia kuin väritys.
Esim. paino ja muotoilu.
Miten nuo asiat olisivat toisensa poissulkevia? Totta kai kypärä ensisijaisesti suojaa kuskin päätä mutta samanaikaisesti sen värityksellä on erittäin suuri merkitys niin kuskeille itselleen kuin faneillekin. Voidaanhan vaatteistakin sanoa, että nehän ovat vain suojaamassa muuten alastonta vartaloa ja tuomassa suojaa ulkoisilta elementeiltä. Jostain syystä kuitenkin niissäkin ulkonäöllä on jonkinlaista merkitystä... :rolleyes:

Jos kypärän värityksellä ei olisi väliä, miksi kuskit käyttäisivät selkeästi paljon aikaa, vaivaa ja rahaa niihin? Kysymyksesi on siis erittäin tyhmä.

Tuo Valsecchin kypärä on muuten rehellisesti sanottuna karmein, jonka olen ikinä nähnyt ammattikuskilla. Todella mauttoman ja amismaisen näköinen. Näköjään sama putiikki maalannut kuin Maldonadonkin potan. Kuka sitten lie piirtänyt? Kynät häneltä pitäisi joka tapauksessa piilottaa :D
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuo Valsecchin kypärä on muuten rehellisesti sanottuna karmein, jonka olen ikinä nähnyt ammattikuskilla. Todella mauttoman ja amismaisen näköinen. Näköjään sama putiikki maalannut kuin Maldonadonkin potan. Kuka sitten lie piirtänyt? Kynät häneltä pitäisi joka tapauksessa piilottaa :D
Tulee mieleen tyyliin joku rapalan uistin
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196


Tuossa ekassa versiossa on paremmat värit,toisessa tyylikkäämpi suunnittelu laimeilla väreillä.
Puna-musta(&valk) näyttää paremmalta kuin oranssi-musta-valkoinen.Bottaksen kypärä on ihan mitäänsanomaton ja Valsettin aivan karmea kasa kakkaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Tuossa ekassa versiossa on paremmat värit,toisessa tyylikkäämpi suunnittelu laimeilla väreillä.
Puna-musta(&valk) näyttää paremmalta kuin oranssi-musta-valkoinen.Bottaksen kypärä on ihan mitäänsanomaton ja Valsettin aivan karmea kasa kakkaa.
Taitaa olla molemmissa samat värit, oikeanpuoleisessa kuvassa on vain valotus mennyt metsään :alppu:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Alonson kypärä ja kooste kaikista tämän vuoden maalauksia. ToroRosso paria lukuunottamatta kaikki taitaa jo löytyäkin täältä.

 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Taitaa olla molemmissa samat värit, oikeanpuoleisessa kuvassa on vain valotus mennyt metsään :alppu:
Kyllä noissa on eri värit aivan selvästi.

Noista pikkukuvista muuten huomaa, miten samankaltaiset Kimin ja Grosjeanin kypärät nopeasti vilkaistuna ovat.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Pisteet kotiin sille, joka kisassa erottaa Toro Rosson kuskit tosistaan kypärän perusteella :D
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
parhaat kypärät omaan makuun tällä kaudella näyttäs olevan Button jonka britti lippu viritelmät aina on jotenki istunu kohtuullisesti, Kimi joka on virkistävä poikkeus siinä ettei kypärään ole yritetty tunkea kaikkia maailman sateenkarenvärejä neonina. Ja sitten perez joka värikkään kypärän käyttäjänä on saanu jotenki mallattua että värikkyys ei ole rauhaton.

eli sijat 1.Button 2.Kimi 3.Perez

Erityis maininta viellä täällä mainitulle kimin James Hunt potalle:thumbup: erottuu niin selkeestti tästä nykypäivän sateenkaari tyylistä että pakko tykätä! 2000 luvun hienoin, tähän mielipiteeseen nyt vaikuttaa se että on niin erilainen kun muut että todella virkistävä poikkeus! Itseasissa on paljon vaikempaa suunnitella yksinkertanen desing kuin joku saateenkaari mijoonan tribaalin viritelmä. LESS IS MORE!
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Päätin tässä tehdä pienen analyysin jokaisen kuljettajan kypäristä:

Vettel -mitäänsanomaton design, mikä olisi tosin ihan ok, koska väristä sinällään tykkään. Pakollinen Red Bull logo tosin pilaa jossain määrin itselleni kaikki RBR ja Toro Rosso kuskien kypärät.

Webber -Ihan ok

Alonso - liikaa juttuja kypärän alaosassa. En tykkää väreistä

Massa - Kypärä on ihan ok ja tunnistettava ainakin väriltään. Sponsorilätkät tosin erityisen häiritseviä tässä värimaailmassa.

Button - Ei minulla ole paljoakaan Buttonin designia vastaan, se on kai jo jonkinnäköinen tavaramerkki nimikirjaimineen ja Britannian lipun väreineen. Ja nehän ovat ihan kivat värit!

Perez - Niin ei se Massan vihreä tainnut ollakaan enää ihan uniikki... Eipä tuosta muuta jää mieleen kuin "sellainen kellertävän vihreä"

Räikkönen - Araina näytti vielä minusta ihan hyvältä, mutta autossa Bellinä ei oikein iske. Viime vuotinen oli parempi, mutta tämäkin tässä joukossa vähän keskitasoa parempi.

Grosjean - Nääääähhh. Tuntuu siltä, että se voisi olla hyvä jos siitä saisi jonkinlaisen otteen. Nyt se on vain pari epäselvää kuvion tapaista.

Roberg - Selkeä, tykkään selkeästä, en valita

Hamilton - Kamala hirvitys mene pois

Hulkenberg - Tykkään Hulkenbergin kypärästä kovastikin. Tunnistettava, mieleenpainuva. Värit tuntuvat tosin muuttuvan tiimin mukaan hänelläkin. Olisi minusta mukava jos olisi enemmän nykypäivän kuskeja, jotka pitäisivät oman designinsa ja värinsä samanlaisena läpi uran, kuten vaikka Damon Hill, jonka kypärä on ehkä kaikkien aikojen suosikkini.


Gutierrez - Siinähän se menee. Keskitasoa parempi

Di Resta - Muistini mukaan Di Restalla on ollut huomattavasti kamalampiakin värityksiä aikaisemmin. Ei tämäkään varsinaisesti hyvä ole, mutta menettelee.

Sutil - Vähän samalla tapaa turhanpäiväinen kuin vaikkapa Grosjeanin design. Eipä tuosta mieleen jää muuta kuin että siinä on harmaata.

Maldonado - Kamala hirvitys vie se pois

Bottas - On muuten ihan kiva vanhoja yksinkertaisempia kypärädesign aikoja muistuttava teos, mutta suuri määrä sponsoreita valkoisella pohjalla häiritsevät.

Vergne/Ricciardo - En tiedä kumpi on kumman. Enkä välitä.


Pic - Tämähän on melko näyttävä isoine nimikirjaimineen. Ihan hyvä, vaikka idea on vähän Buttonilta matkitun oloinen.

Van De Garde - Henkilökohtainen suosikkini. Todella omaperäinen, tyylikäs, tunnistettava jne. Valitettavasti tulee tuskin näkymään ruudussa kovinkaan paljoa.

Bianchi - Jotenkin häiritsevä. Ei iske.

Chilton - Kuskin paikasta F1:ssä en ole varma, mutta kypärässä ei ole mitään vikaa. Kärkijoukkoa designpuolella!

Lopuksi vielä henkilökohtainen top 10 järjestyksessä.

1. Van Der Garde
2. Chilton
3. Button
4. Hulkenberg
5. Rosberg
6. Pic
7. Bottas
8. Räikkönen
9. Gutierrez
10. Vettel

Huonoimmat top 3:
1. Hamilton
2. Vergne/Ricciardo
3. Maldonado
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olisi minusta mukava jos olisi enemmän nykypäivän kuskeja, jotka pitäisivät oman designinsa ja värinsä samanlaisena läpi uran, kuten vaikka Damon Hill, jonka kypärä on ehkä kaikkien aikojen suosikkini.
Heh.



 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Pisteet kotiin sille, joka kisassa erottaa Toro Rosson kuskit tosistaan kypärän perusteella :D
Onhan nuo rutosti helpompi toisistaan erottaa kuin vaikkapa Mersut.
Kypärän yläosathan autosta vain näkyy tv-kuvissa ja hyvin ne ainakin mun mielestä STR kuskeilla erottuu, ihan eriväriset kypärät RedBull logon yläpuolelta. Mersun kuskeista ei voi tosiaan olla samaa mieltä.
 
Ylös