Lähiverkkosäätöä

Late

Peugeot 205 T16
MacGyver sanoi:
Joo. Tässä nyt sitten hommasin tälläsen rakkineen toiseks koneeks..

Tuossa on DSL-boksi ja koneet hubis kiinni. Boxin (yhteyden) oon saanu jaettua, mutta lähiverkko pitäis saada vielä kepittämään. Mitenkähän tämä onnistuis? Täs konees on 98 ja tuos toises XP. Ei menny enää vanhan 95sen malliin.. :rolleyes:

Joo, vähä typerästi kysytty, mutta jos vaan suinkin jotain tolkkua saitte, niin jakakaa tietoa..
Mulla on sama ongelma. XP löyttää Win 98 ja Win95 mutta sitten niihin ei kuitenkaan pääse. Win 98 ja 95 toimi keskenää, tosin ei enään. Joskus sain toimii ihan sattumalta ton yhdistelmän mutta sitten kovo sano työsopimuksen irti niin en oo sen jälkee saanu toimii.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Mulla on itse asiassa ihan samanlainen ympäristö kuin MacGyverilla. ADSL-modeemina on NATilla ja DHCP:llä varustettu loota.

Varmuuskopioin tänään tämän Win98:lla hyrräävän koneen dokumentteja toiselle koneelle, jossa on WinXP. Tein seuraavasti:

1. asetin molemmat koneet samannimiseen työryhmään
2. asensin molempiin koneisiin tiedostojen ja tulostimien jaon Windows-verkkoja varten päälle (verkkoasetuksista)
3. laitoin 98-koneelle jaon päälle My Documents-kansioon salasanalla varustettuna
4. avasin 98-koneen jaetun kansion XP-koneen "My network places":n/työryhmän alta
5. kopioin tiedostot

Siinäpä se, toisinpäin tai tulostinta en vielä kokeillut.

Edit: Ja edellämainittu kannattaa siis tehdä vain jos tietoturva on ensin kunnossa.

Viimeksi muokattu:

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Joo, meikäläisen tietotaito on aika onnetonta. En mä näitä kahta toimimaan saa ellen asenna tuohon toiseenkin xp:tä, ja se taas vaatis muistia vähä lisää. Kattoa jos pikkurahalla sais 128 kamman..

Joo-o.. suljetaan, arkistoidaan..

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Sä et vielä edes vastannut noihin mun lisäkysymyksiin sun kokoonpanosta. Jos vastaisit, niin osaan varmasti neuvoa vaikka rautalangasta vääntäen sen, miten saat Windows 98:sta levyn tai hakemiston jaettua muille (XP-)koneille.

Itse tein juuri tänään sellaisen pysyväisratkaisun, että laiton yhden (tyhjän) kovelevyosion jaetuksi. Sen kautta voin siirrellä tiedostoja suuntaan jos toiseenkin helposti ja nopeasti. Pitäisi vielä kokeilla se tulostimen jako tässä koneessa...

Axel

Well-known member
XP:n asennusmedioissa on myös sen verran eroa, että jotkut asennusscriptit laittavat palomuurin oletuksenä päälle. Silloin ei verkkojako toimi. Asian voi tarkistaa verkkoyhteyksistä. Jos lähiverkkokuvakkeen vierellä on pieni lukon kuva, palomuuri on päällä.

Axel.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Charlie sanoi:
Sä et vielä edes vastannut noihin mun lisäkysymyksiin sun kokoonpanosta.
No niin, en meinannu löytää edes toisella lukemalla noita.. :eek: ZyXELin boxi josta en kyllä osaa sanoa onko "sisäänrakennettu NAt ja DHCP", mutta ei varmaan enää oo olennaistakaan ( :confused: ), koska..

En tiedä mitä tapahtui, mutta.. ping saa nyt vastauksen näköjään kumminkin päin. Ja verkkoympäristös näkyy kummatkin koneet, mutta mitään ei vaan pysty niille tekemään (wintoosan oma palomuuri ei oo päällä)..

Hngh.. ja mitä enemmän noita lukee, niin sitä sekavammaks tää muuttuu. :rolleyes: ;) tilanne on joka tapaukses tuo, että verkkoympäristös näkyy kummakki koneet, mutta jaettuihin kansioihin ei pääse.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Sitä mä vaan että toivottavasti sulla on suljettu sisäverkko, ettet levyjäsi koko maailmalle jakele...

Kai sä nyt olet tehnyt niinkuin pitääkin, jos kerran koneet näkevät toisensa. Mulla ei kyllä ollut mitään ongelmia mennä XP:llä 98:n jaetulle levylle, asettamaani salasanaa toki kyseltiin.

Enpä tiedä mikä voisi olla pielessä, 98:n levynjako kun on varsin yksinkertainen. Annetaan vain jakonimi, kommentti, valitaan jaon tyyppi ja annetaan niille vastaavat salasanat. Oletko aivan varma että olet tehnyt jaon oikein ja oikeaan paikkaan?

XP:ssä taas My Network Places'n alta löytyy 98:n jaettu levy kun sen on ensin lisännyt sinne (osoite on \\"win98kone"\"jaettukansio").

Palomuureja tuskin on päällä, ne kun yleensä blokkaavat pingitkin. Voisit tarkistaa ovatko koneet samassa IP-osoiteavaruudessa eli -verkossa. Kiinnostaisi myös vähän tietää millaiset osoitteet koneilla on, siis vaikka pari ensimmäistä pätkää. Näkisi että onko julkiset vai yksityiset osoitteet. Enpä nyt keksi muuta tässä vaiheessa...