Lämpöhuolia talvellakin

• Viestiketjun aloittaja Hanu
  • Aloituspäivämäärä

Hanu

Ulkomaan epeli
Sijainti
Neu Wulmstorf
Lämpöhuolia talvellakin

En tyhmänä van täysin tietämättömänä kyselen seuraavanlaista asiaa:
Minulla on kotona oma serveri jossa iso mökki päällä.
Syystä tai toisesta myi kauppias ( se ovela kettu) minulle järjestelmän jossa kolme konetta ( Dellin erittäin hiljaisia) ja serverin joka huutaa!!!!!!!!!

Maksoin siis ehkä hieman extraa saadakseni Dellin hiljaiset ja nyt mulla on serveri joka pitää sellaista ääntä että koko talo raikuu.
Kysehän on siis sen tuulettimista.

No , rakensin sen päälle äänieristetyn mökin jolloin melu pieneni puoleen, eli olen lähes tyytyväinen ennenkuin tuli mieleen laittaa sinne sisään lämpömittari ja:55-60c°

KYSYMYS: Kuinka lämmin saa koneen sisällä olla ennen kuin kone vaurioituu??

Ironista että kun tein mökin tietsikalle niin nyt kuulen kuinka äänekäs printteri mulla on ( saman kauppiaan myymä) , Xerox Phaser 8400!!!Mitähän sille sitten tekis???

Kyllä meitä tietämättömiä on helppo huijata

Kiitos etukäteen vastauksistanne.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Mitäs tuulettimia siinä serverissä on? Mikä prosessori & mikä tuuletin siinä päällä? Minkäkokoiset tuulettimet virtalähteessä tai muualla kotelossa? Mikä kotelo? Tuulettimet voi itsekin vaihtaa, samoin prosessorin päällä olevat jäähdyttimet. Tietysti vaihdossa täytyy ottaa huomioon monta asiaa, ja yksi tietysti se, että pitäisi olla hiljaisemmat propellit kuin ne alkuperäiset ;-) Niitäkin on monenlaisia samassa kokoluokassakin.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Biosissa voi tietysti olla asetuksia, joilla kierrosnopeutta saa pudotettua ja melua hiljennettyä siten.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tuommoinen äänieristetty mökki, joka on rakennettu serverin ympärille ei kyllä missään nimessä ole jäähdytyksen kannalta fiksu ratkaisu. Se kuuma ilmahan kasaantuu sinne mökin sisälle eikä kone näinollen saa kunnolla raitista huonelämpöistä ilmaa, mikä on edellytys toimivalle jäähdytykselle.

Huomattavasti fiksumpi ratkaisu olis ollu vaihtaa siihen serveriin hiljaisempia, isompia ja samalla tod.näk. myös tehokkaampia jäähdyttimiä niiden äänekkäiden tilalle.

Yleispätevää vastusta siitä, millon ne komponentin alkaa hajota on paha sanoa, mutta sen läpömittarin sijaan lataa ohjelma, jolla saat tarkasteltua suoraan komponenttien lämpötiloja. siihen sopii esim. Everestin ilmaisversio, joka löytyy mm. tuolta. Listaile niitä lämpöjä ja kerro myös mistä komponentista (merkki, malli jne.) on kyse, niin kattotaan asiaa.

Äänekkäälle tulostimelle tuskin voi tehdän yhtään mitään.

abc

DNF
Ennen vanhaa meillä oli kotona tietokone sen verran huonosti lämpöeristetyssä nurkassa, notta kovimmilla pakkasilla tietokone ei käynnistynyt ensimmäisellä yrityksellä.

Axel

Well-known member
Niin, vaikea sanoa mitään rakentamastasi mökistä, mutta yleisesti ottaen serverihuoneiden lämpötilavaroitin on säädetty sinne 25-27 asteeseen. Yli 30 asteen lämmöt alkavat vaikuttaa kiintolevyjen ikään pitkässä juoksussa. Konesalien kiintikset ovat tosin juuri nyt pienentymässä eikä niiden elinkaaresta vielä ole kokemuksia...

Törni

Well-known member
Hyviä ohjeita on tullut kosolti. Itse mietin, että etkö voi sijoittaa serveriä kotona jonnekkin missä se ei häiritse. Esimerkiski autotalliin, jossa myös lämpötila on parempi?

Asut tietenkin pienessä kerrostaloasunnossa, eikä sinulla ole autotallia? Tai talli on niin kaukana, ettei sinne voi vetää kaapelointia?

Seuraava kysymys on tietenkin se, että miksi serverin pitää olla kotona? Nykypäivänä on yhdentekevää missä päin verkkoa serverit surisevat?

Jos servun on pakko olla juuri asuintiloissa, niin suosittelen OoPee:n ohjeistusta.

Hanu

Ulkomaan epeli
Sijainti
Neu Wulmstorf
Kiitos hyvistä vinkeistä, tosin ongelma on edelleen olemassa.

VJR; Ei, en aio porata seinään tuuletusaukkoja:)

Vellu; Et sisäistänyt kysyjän taitoja kysymyksestä=tollo, tietämätön, tumpula ja mitä näitä kaikkia sanoja nyt onkaan jotka kuvaavat minua tässä asiassa:jaska:

AXEL; Kyllä mulla on ihan normaali huonelämpötila ja kesällä ilmastointi pukkaa päälle kun alkaa olla 25°c, tämä siis ton mökin ulkopuolinen tilanne.

TÖRNI; Vastasit suurimpaan osaan kysymyksistäsi itse:) omakotitalo, mutta ääni kantaa rakenteissa niin pirusti.Talli on mutta matkaa on se 100m!!

Kai toi verkkoon sijoitettu olis ok ratkaisu.Mulla vaan oli sellanen ajatus että ne olis tossa vieressä, tärkeätä sähköposti liikennettä mikä ei saa hävitä mihinkään jne.Tossa serverissä tuplalevyt että jos jotain niin olis se varmistus....Ja oli ajatus laittaa siihen semmonen ohjelma erillaisten autoihin ja moottoripyöriin liittyvien tavaroiden myymistä varten, lähinnä suomeen.

Ajatukseks on toistaiseksi jäänyt, työkiireet haittaa..

Onko se vasijäähdytys ihan pois suljettu ajatus???Riskit??Toimiiko ok, kellään kokemuksia?

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Hanu sanoi:
Vellu; Et sisäistänyt kysyjän taitoja kysymyksestä=tollo, tietämätön, tumpula ja mitä näitä kaikkia sanoja nyt onkaan jotka kuvaavat minua tässä asiassa:jaska:
Asiantuntemus kasvaa, kun ottaa ruuvarin käteen ja edes availee sen kotelon nähdäkseen, mitä siellä on sisällä ja mikä itseasiassa pitää sitä pahinta melua. Biosissakaan käynti ei vaadi paljoa muuta asiantuntemusta kuin englannin kielen taitoa ja himpun verran uskallusta, jos ei ole koskaan siellä käynyt.

Mutta sinänsä hyvä, että tiedostat taitosi. Itsehän joskus oon kuvitellut tietäväni enämpi kuin oikeasti oon tietänyt ja sen myötä joutunut hankkimaan vielä enemmän tietoa kuin oli alunperin tarpeen....

EDIT: vesijäähdytys on varmasti ihan ok, mutta ehkä tutkisin muut vaihtoehdot ensin, koska oikeasti noi tuuletinten vaihdot ja siilin vaihdot voi auttaa riittävästi.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
EDIT: vesijäähdytys on varmasti ihan ok, mutta ehkä tutkisin muut vaihtoehdot ensin, koska oikeasti noi tuuletinten vaihdot ja siilin vaihdot voi auttaa riittävästi.
Samaa mieltä.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Hankin tuossa koneeseen tämmösen:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7299

Odotin kyllä hieman suurempaa vaikutusta. Normaali suurehko pöytäkone on aika huolellisesti vaimennettu noilla levyillä ja palikoilla. Ilmastointiaukot jätin tietty vapaaksi. ja everestillä oon kyylänny, ettei lämmöt nouse liikaa.

Suurimmaksi äänilähteeksi on paljastunut virtalähde Silvershield 400w, ja sitähän ei noilla vaimennuslevyillä paljoa vaimennella.

Onneksi hurina on nyt matalataajuisempaa, eikä enää niin häiritsevää kuin aiemmin.

Pystyykö noihin virtalähteisiinkin vaihtamaan tuulettimia, vai onko samantien ostettava uusi virtalähde?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
formulastara sanoi:
Pystyykö noihin virtalähteisiinkin vaihtamaan tuulettimia, vai onko samantien ostettava uusi virtalähde?
Eipä taida juurikaan saada ja vaikka saiskin, niin siltikin sen uuden tuulettimen pitäis olla samankokoinen kuin vanha, tilaa kun ei isommalle ole, ja se todennäkisesti pyöris edelleenkin samalla teholla, joten tuskin se äänekkyys siitä niin hirveesti laskis. Pareen ostaa vaan suosiolla uusi, jos semmoselle on tarvetta.

burb

.
OoPee sanoi:
Eipä taida juurikaan saada ja vaikka saiskin, niin siltikin sen uuden tuulettimen pitäis olla samankokoinen kuin vanha, tilaa kun ei isommalle ole, ja se todennäkisesti pyöris edelleenkin samalla teholla, joten tuskin se äänekkyys siitä niin hirveesti laskis. Pareen ostaa vaan suosiolla uusi, jos semmoselle on tarvetta.
Joo ja virtalähteen avaaminen vie takuun.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Oon vaihtanut virtalähteeseen tuulettimen ja saahan siihen halutessaan jonkin jännitteenalentimen tai -säätimen väliin. Tuulettimissakin on eroja, joten huonon tuulettimen korvaaminen edes kelvollisella tai hyvällä voi saada uskomattomia vaikutuksia aikaan.

Ja kyllä, takuu lähtee samantien. Ja en kehota aukomaan virtalähteitä, ellet tiedä mitä teet. Ja ehkä sittenkin on parempi, ettet tee sitä ihan itseksesi. (ei ollut kohdistettu keneenkään tiettyyn henkilöön). paitsi burbiin