Lajin luonne ja menestyvän kuljettajan profiili

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nykypäivänä rallin mm-sarjan yksi ongelmista on todellisten thtien ja persoonallisuuksien puute. Tästä vanhat jermut ovat itsekin puhuneet. Alenmainen tsemppi ja taisteluhalu ja Salosmaiset onelinerit loistavat poissolollaan. Kaikki tuntuu olevan jotenkin tasaista harmaata massaa.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Yhdysvaltalaiselle HBO-kanavalle vuosikymmeniä työskennellyt Larry Merchant totesi erään toisen lajin osalta kerran osuvasti (vapaasti käännettynä), ettei kukaan nyky-mestari, aikakaudesta viis, voi koskaan pärjätä edellisten sukupolvien suuruuksille, koska joutuvat taistelemaan highlight-filmiä vastaan. Sama pätee tässäkin. Vaikka kaikkia rallimestareita yhtä suuresti arvostan, veikkaan että Salosellakin olisi ne one-linerit olleet melko vähissä esim. Akropoliksessa tai Argentiinassa 1985, jos jokaisen ek:n jälkeen olisi kysytty kommentteja globaaliin lähetykseen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Ralli on moninkertaisesti ammattimaisempaa kuin 80-luvulla. Ei ole varaa istua iltamyöhään kaljateltassa.
Eikai 80-luvulla ainakaan Suurajoissa kaljaa juotu iltamyöhään? Unet jäivät kohtalaisen lyhyiksi, kun rallia ajettiin myös pimeän aikaan.

Joku Mikkolan Hannu kai ajeli sen vuoksi 60-luvulla solmio kaulassa, että keskeytyksen sattuessa pystyi heti menemään kapakkaan. Mikkolalla oli kai tapana rallien välillä ottaa enemmänkin, kunnes päätti lopettaa juopottelun ja keskittyä ajohommiin.

Kyllähän näissä vanhoissa koosteissa kieltämättä on poimittu rusinat pullasta. Se ei silti poista sitä faktaa, että rallin muuttuessa enemmän ja enemmän huippu-urheiluksi, niin kalustossa kuin kuljettajissa hajonta vähenee ja voittava konsepti on aina sama, ainoastaan sponsoritarrojen väri autossa ja kuljettajan kansallisuuden kertova lippu takasivulasissa muuttuu.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
524
Sijainti
pk.seutu
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Yhdysvaltalaiselle HBO-kanavalle vuosikymmeniä työskennellyt Larry Merchant totesi erään toisen lajin osalta kerran osuvasti (vapaasti käännettynä), ettei kukaan nyky-mestari, aikakaudesta viis, voi koskaan pärjätä edellisten sukupolvien suuruuksille, koska joutuvat taistelemaan highlight-filmiä vastaan. Sama pätee tässäkin. Vaikka kaikkia rallimestareita yhtä suuresti arvostan, veikkaan että Salosellakin olisi ne one-linerit olleet melko vähissä esim. Akropoliksessa tai Argentiinassa 1985, jos jokaisen ek:n jälkeen olisi kysytty kommentteja globaaliin lähetykseen.
Itseasiassa ei ole. Se, minkälainen joku kuski on joskus ollut tietyissä tilanteissa, ei korreloi siihen millaisia kuskeja sarjassa on nykypäivänä. Yhtäläisyysmerkkejä ei voi myöskään vetää ko. henkilön omaan käytökseen ja puheisiin eri tilanteissa. Tottakai Salosellakin oli ns. tilannetajua ja ymmärrystä siihen, milloin oli hyvä pysyä asiallisena. Mutta se ei, isossa kuvassa katsottuna poista sitä, että hän oli/on sanavalmiimpi henkilö kuin moni kollegansa.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Kai tänäpäivänä eroa tulee siinäkin, että kaikki kuskit ajaa kaikki osakilpailut. Niistä ei niin "lempiralleista" riittää, kun ajelee varmasti taktikoiden pisteille,tarkkaillen muiden ajoa ja keräten kauden päätteeksi mahdollisimman muhkean potin. Ei tarvi aina olla nopein. Ennen kun tosiaan piti nimetä ne kisat (5-6kpl) mitä ajettiin, niin ne oli kaikki "vahvoja" kisoja ja oli melkein pakko voittaa/pärjätä. Näkisin, että nykypäivänä taktikointi merkittävämmässä roolissa.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Kai tänäpäivänä eroa tulee siinäkin, että kaikki kuskit ajaa kaikki osakilpailut. Niistä ei niin "lempiralleista" riittää, kun ajelee varmasti taktikoiden pisteille,tarkkaillen muiden ajoa ja keräten kauden päätteeksi mahdollisimman muhkean potin. Ei tarvi aina olla nopein. Ennen kun tosiaan piti nimetä ne kisat (5-6kpl) mitä ajettiin, niin ne oli kaikki "vahvoja" kisoja ja oli melkein pakko voittaa/pärjätä. Näkisin, että nykypäivänä taktikointi merkittävämmässä roolissa.
Kyllä vaan. Walter Röhrl on Saksassa suuren mestarin maineessa, mutta Suomessa muistetaan lähinnä siitä, että uskaltanut/halunnut koskaan tulla edes tosissaan yrittämään Jyväskylään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Olisiko Alénin mestaruuden puuttuminen kuitenkin lähinnä MM-sarjan aloituksesta johtuvaa. Jonkun FIA-cupin hän voitti kuitenkin.
Alén on itse asiassa "kaksinkertainen maailmanmestari". Ensin FIA:n kuljettaja-cup 1978. Sekin pitää muistaa, että Alén ehti kymmenen päivää ollakin maailmanmestari vuonna 1986 ennen San Remon tulosten mitätöintiä. Kausihan päättyi vasta joulukuussa Yhdysvalloissa, San Remo mitätöitiin kabinettitasolla.
 
Viimeksi muokattu:

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Alén on itse asiassa "kaksinkertainen maailmanmestari". Ensin FIA:n kuljettaja-cup 1978. Sekin pitää muistaa, että Alén ehti kymmenen päivää ollakin maailmanmestari vuonna 1986 ennen San Remon tulosten mitätöintiä. Kausihan päättyi vasta joulukuussa Yhdysvalloissa, San Remo mitätöitiin kabinettitasolla.
Asia johon on aina pakko puuttua.

San remon pisteet mitätöitiin kun pösö suljettiin ko rallista vaikka ei olisi pitänyt. Asia mikä unohtuu aina tässä yhteydessä on, että Kankkunen oli Alenin edellä tuossa kisassa kun suljettiin pois. Tämän jälkeen lancia nosti Alenin voittajaksi ja pisteitä 20 kun Juhalle 0. Mitätöinnillä korjattiin tuo virhe. Tämä on minun tulkintani.

Kaikki kunnia Alenille hän olisi ansainnut myös virallisen tittelin mutta minulla nousee aina karvat pystyyn kun Kankkusen ensimmäinen nimetään kabinettimestaruudeksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Emil Lindholmin ralliura alkaa muistuttamaan päivä päivältä enemmän ja enemmän setänsä ralliuran alkutaipaleita. Ei se TTF:n Celicakaan tahtonut aina pysyä pyörillään ja ojien välissä.... Ehkä se myös seuraa samoja jälkiä ja hänestä tulee jonain päivänä Maailman Metsuri.:D
 
Ylös