Lambda jokaiselle sylinterille

  • Viestiketjun aloittaja gnz
  • Aloituspäivämäärä

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Onko mitään iloa normaalille autoilijalle lambdan sijoittaminen jokaiselle sylinterille?

Lambda-anturithan eivät ole mitään hinnalla pilattuja, joten sen vuoksi voisin kuvitella hankkivani. Periaatteessahan moottorin uloimmat sylinterit ovat jonkinverran kylmempiä kuin muut joten ideaalimoottorissahan sen pitäisi vaikuttaa sylinteriin menevään polttoaineseokseen? Lohkon lämpötilahan voidaan selvittää K-tyypin lämpötila-anturilla, mutta yksittääisen sylinterin palotapahtuman seuraaminen onnistuu kaiketi vain (laajakaistaisella) lambdalla reaaliajassa.

Sekoittaisiko "back pressure" anturit näyttämään kaikille samaa arvoa? Vai mikä on syynä että useampaa lambdaa ei normaaleissa perheautoissa paljoa näe.

Itse en palotapahtuman hallinnasta mitään juuri tiedä joten sopii mennä melkolailla perusteisiinkin.

Edit: Virheitä korjailtu.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Emmä nyt tiiä onko tuo lambdan laittaminen joka pyttyyn erikseen tarpeellista. Sen päällimäisenä tehtävänä on mitata seossuhdetta (lambda=1) ja ilmoitella sitten arvosta ohjainyksikölle. Ohjain sitten muuttaa moottorin seosta, sytytystä tms. tarpeen mukaan, että palotapahtuma on stokiometrisesti oikea. Seossuhteen pitää olla siksi oikea, että katalysaattori toimisi oikein. Loogisesti voisi päätellä, että jos yksi lambda-anturi ei näyttäisi kokonaisvaltaisesti oikeaa tulosta, niin katit eivät toimisi oikein ja niitä hajoilisi huomattavasti enemmän.

Lambda-anturihan mittaa kaikki pakokaasut. Jos jostain pytystä tulee rikkaampaa niin sitten seosta laihennetaan. Jos taas tulee liian laihaa, niin sitten seosta rikastetaan. Periaatteessa moottorinohjausjärjestelmä "tietää" mikä pytty käy suhteessa eri seoksella.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jos jokin sylinteri käy liian laihalla johtuen vaikka huonosta polttoaineen virtauksesta niin silloinhan anturi haistaa tilanteen ja rikastaa seosta ,jolloin kokonais seos on oikea,mutta muut pytyt voivat saada liikaa? ja sama toisinpäin(kö)??
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No mutta sittenhän taas lambda haistaa tämän rikastumisen ja ohjausjärjestelmä tekee tarvittavat muutokset. Mä luulen että nykyaikaisissa koneissa suutinten aukioloaikaa säädellään erikseen. Eli kone voi kompensoida jonkun pytyn aavistuksen erilaisia arvoja.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Mutta eikös pointti ollut nimen omaan juuri se, että koska lambda-antureita on vain yksi, ja sille tulee kaikkien sylinterien pakokaasut, niin se ei voi millään tietää mitä sylinteriä pitäisi säätää?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No miksei voi tietää? Jos ajatellaan vaikka nelipyttyistä konetta, jossa yksi sylinteri on hieman eri synkassa muiden kanssa. Jos seosta muutetaan tämän pytyn mukaan vaikka hieman laihemmalle, niin johan ne kolme muuta kävisivät liian laihalla seoksella. Ohjausjärjestelmän pitää palauttaa ne takaisin hieman rikkaammalle seokselle. Lambda-arvon pitää olla koko ajan 1, eli ilma-bensa suhteen 14.1:1(jos oikein muistan).

V-koneissa lambda-anturit taitaa olla molemmilla sylinteririveillä erikseen, mutta se kai johtuu teknisistä seikoista enemmän.

En usko, että ne sylinterit olisivat keskenään epätasapainossa niin paljon, että sillä on mitään käytännön merkitystä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
No tämähän onkin vain hyvin teoreettista pohdintaa. ;)

Lambdahan mittaa jäännöshapen määrää pakokaasuissa ja säätää sen mukaan polttoaineen syöttöä. Seossuhteesta ja palamisesta riippuen happea jää eri määrä. Jos (ja kun) sylinterien lämpötilat eivät ole samat, ei samalla polttoaineen syötöllä saavuteta samanlaisia palotuloksia eri sylintereissä. Tällöin käytännössä yhdellä lambdalla käy aina niin, että jotkin sylinterit käyvät hieman (siis todella vähän) laihalla ja toiset hieman rikkaalla. Kokonaislambda näyttää silti ihan hyvältä.

Käytännössä heitot ovat kuitenkin niin pieniä, ettei sylinterikohtainen lambdansäätö taida todellakaan kannattaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
gnz sanoi:
Periaatteessahan moottorin uloimmat sylinterit ovat jonkinverran kylmempiä kuin muut joten ideaalimoottorissahan sen pitäisi vaikuttaa sylinteriin menevään polttoaineseokseen?
Niin periaatteessa. Mutta koska autoissa on nestejäähdytys niin kiertävä vesi tasottaa ne lämpötilaerot eri sylinterien välillä, jolloin periaatteesa lämpötilaerot ovat mitättömän pieniä. Ainoa ongelmahan kylmäkäynnistykset ja pakkasella ajaminen jolloin sisemmät sylinterit lämpenevät nopeiten, mutta kun mottori on noussut normaaliin käyntilämpötilaansa ovat kaikki sylinterit lähes saman lämpöisiä. Kesällä sylinterien lämpötilaerot eivät ole mikään ongelma. Pitää myös muistaa että nykyään autojen moottoritilatkin ovat täyteen pakattuja että ulompien sylienterien vieressä voi huohottaa kuuma turbo tai sitten ne lämpenevät syyläristä tulevasta kuumasta ilmasta.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kenties lambda tulee tarpeeseen jokaiselle sylinterille jos hakusessa on äärimmäiset tehot ja jos käytössä on jonkinlainen TCS, joka vaikuttaa tavalla tai toisella eri sylintereiden sytytykseen. Tämä saattaisi pahimmassa tapauksessa sekoittaa yksittäisen lambdan jos 3/10 sylinteristä ei sytytetä ollenkaan ja polttoaine palaa vasta pakosarjassa.

Eikös moottorijarrutuksenkin aikana, jolloin sytytetään kenties kahta tai useampaakin sylinteriä kompensoimaan takarenkaiden lukkiutumista, voida myös hyötyä yksittäisestä palontarkkailusta.
 
Viimeksi muokattu:

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Ei todellakaan yksi lambda voi mitata esim. neljän eri sylinterin jokaisen yksittäistä seosta, vaan pelkästään näiden keskiarvon! Esim. siis jos yksi sylineri saa liian vähän bensaa, boksi rikastaa (lisää kaikkien suuttimien aukioloaikaa) kaikkien sylinterien seosta, jotta lambdan mittaama seos olisi sopiva. Eli yksi käy edelleen liian laihalla ja kolme liian rikkaalla! Seurauksena voi olla yhden sylinterin nakuttaminen, jolloin männän lämpötila nousee ja männänrengasurat alkavat "kutistua" ja renkaat tahmivat mäntään ja sen sylinterin ohivuoto nousee.
Ei ole tavallinen ilmiö "vakioautoissa" mutta on niissäkin näitä ongelmia sattunut.
Omalla kohdallani on kokemusta useammasta tapauksesta, kun kilpuria on viritetty ja suuttimet jouduttu vaihtamaan suurempaan (ostettu hyllystä käytetyt esim. Cossun vihreät suuttimet) niin yksi tai kaksi suuttimista ei anna kunnon seosta tai ei aukea ollenkaan. Seosta on sitten korjattu pikkuhiljaa tehopenkissä (siellähän ei mitata tehoa eikä vääntömomenttia vaan vetopyörien vetovoimaa). Kun on huomattu, ettei moottori käy puhtaasti on otettu tulpat pois ja katsottu niiden väriä. No kokemuksista on viisastuttu ja viime vuosina on mukana ollut kahdet-kolmet suuttimet mukana, jolloin yleensä on löytynyt ne toimivat. Esim. A-ryhmän autoissa lambdalta ei ole takaisinkytkentää boxille, jolloin seosmittari on tarpeen, että näkee heti jossain olevan "mätää". Kiihdytysautoissa olen kuullut olevan lambdan eri sylintereille, jotta ei tuhottaisi kallista konetta yhden vajaasti toimivan sylinterin takia. Normaaleissa ralli ja -ratakilpureissa pyritään n. 0.85 käyttösuhteeseen, jolloin suuttimen kiinni/aukeamiolosaika ei vaikuta olennaisesti seokseen ja boxin pääteasteen rasittaminen pysyy vielä kohtuullisena. Siinä pmv:kin oli oikeassa, että eri sylinterit eivät ole "synkassa" keskenään; yleensä 2+2, tehoihin ei tällä ole mitään merkitystä mutta päästöihin hiukan.
 
Ylös