Lapset päivähoitoon vaikka itse olisi kotona?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Voipi olla yleinen harhaluulo, mutta mulle ainakin tulee mieleen näistä "viikonloppuisinkin lapsen hoitoon vievistä" ihmisistä sellainen ns. menovaihde päälle jäänyt pariskunta, jonka KUITENKIN piti se lapsi hankkia - tai se tuli sitten vahingossa.

Ko ollaan nuoria niin pitäähän sitä saada mennä vaikka jälkikasvuakin jo olis. Enkä siis sano etteikö vanhemmille sivuittaisi välillä omaakin aikaa, mutta mutta... noh ehkä joku tajus...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Dominic sanoi:
Voipi olla yleinen harhaluulo, mutta mulle ainakin tulee mieleen näistä "viikonloppuisinkin lapsen hoitoon vievistä" ihmisistä sellainen ns. menovaihde päälle jäänyt pariskunta, jonka KUITENKIN piti se lapsi hankkia - tai se tuli sitten vahingossa.

Ko ollaan nuoria niin pitäähän sitä saada mennä vaikka jälkikasvuakin jo olis. Enkä siis sano etteikö vanhemmille sivuittaisi välillä omaakin aikaa, mutta mutta... noh ehkä joku tajus...
Kyllä tuollaisia menohaluja varten on olemassa a) sukulaisia b) ystäviä c) maksullista lastenhoitoa

elle

-------
Minusta tuo Suomen päivähoitosysteemi nykyisellään vaikuttaa hyvältä tukijärjestelmältä pikkuihmisten vanhemmille. Ja vaikkei sitä lasta sinne päivähoitopaikkaan vietäisikään, niin jo pelkästään tietoisuus siitä, että elämäntilanteen muuttuessa ei pudotakaan tyhjän päälle mikäli lapsen hoitaminen ei kotona järjestyisikään, antaa tietyn perusturvan. Ylläpitämisen arvoinen juttu siis.

Siitä kuinka käytännöntoimivia kunnalliset päiväkodit annettujen resurssien puitteissa ovat, en osaa sanoa. Hoitajia ei varmaankaan ole liikaa eikä tarjottava kustannussäästöinen ”laitosruoka” pienille parasta mahdollista.

Itse toivoisin kuitenkin, sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi, että olisi saumaa hoitaa omaa pientä kotona mahdollisimman pitkään. Koti on kuitenkin turvallinen kasvupaikka eikä lapsen tarvitsisi osallistua aikuisten kiireaikatauluihin (pienet eivät pidä kiireestä, olen huomannut!). Uskoisin, että ainakin omasta sosiaalisesta verkostostani riittäisi niin hoitoapua kuin seuraakin, lapsellista sellaista.