Le Mans 24h 2014

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Asiasta kiinnostuneille muuten, viime viikolla tulleessa uusimmassa TM:ssä juttua "Le Mans autojen tekniikka"(siis tuolla otsikolla). Lehti on
mutten ole artikkelia lukenut.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Samoilla linjoilla, mutta onhan tuolla kuskeina autoissa sellaisia nimiä kuin 5-kertainen Le Mans voittaja Derek Bell, aiemmin Porsche SuperCupista tunnettu Stefan Rosina ja viidesti Le Mansiin osallistunut Bob Berridge.

Sit toinen oheisluokka se Ranskan Porsche Carrera Cup, jossa mukana nimiä Kevin Estre, Laurent Aiello, Maxime Jousse, Thomas Biagi, Khaled Al Qubaisi, Kuba Giermaziak ym.
Mua ei sinänsä kiehdo se kuka noissa lämmittelyluokissa on kulloinkin ratissa, poikkeuksena noista mainituista Derek Bell jolle hurrattiin pääkatsomossa kun Rothmans Porsche meni ohi. Taas Carrera Cupissa, joka ajetaan tasaväkisellä kalustolla, on paikan päällä yksi ja sama kuka on ratissa vaikka olisi mikä viisinkertainen Luxemburgin rallisprint-mestari. Eri asia olisi jos Häkkisen Mika kävisi kotimaan Cupissa taas näyttämässä herrasmiehille miten ajetaan, sen näkisi jo siitä kun kaula venyy jo ekalla kierroksella viiden sekunnin verran. Tai sitten avoimessa GT:ssä Kuismanen ja Vanhanen tukkanuottasilla, radalla tai sen ulkopuolella. Sekin näkyy kun muita autoja ei sitten kisassa olekaan (kovempi taistelu sitten auton ulkopuolella). Paikan päällä seuraaminen on mulle kuitenkin enempi visuaalis-auraalinen kokemus kuin se, että kuka siellä ratissa on*. Joka tapauksessa kun avoautossa näkyy kypärä ja mutkissa vähän kinnasta. Umpiautossa juuri ja juuri kypärä sieltä b-pilarin takaa.

Toki screeniltä seuraan, mitä "pimeällä puolella" tapahtuu ja sijoitusnäytöltä erojen kehittymistä. Samoin spotter's guidesta opettelen tunnistamaan autot, mutta siis autokunnat. Suosikkejani toki seuraan, mutta loppupeleissä on ihan sama onko se suosikki ratissa kun en sitä ajotyylistä osaa lukea. Esim. seurasin Taylorin veljesten otteita, Ricky LMP2-luokassa numerolla 50. Kun 50 tulee ohi, katson että "aha siinä se Ricky Taylorin joukkue menee". Jos screeni ei ole vieressä, en ala tihrustamaan, onko RT ratissa koska edelleen näen vain vähän kypärää, koska Corvettessa istutaan b-pilarin takana. Riittää että tiedän sen olevan se kyseinen autokunta. Sama juttu Jordan Taylorin kanssa, eli 73. En hakannut päätä aitaan ja huutanut, että "antakaa Jordanin ajaa saatana", jos ratissa on Antonio Garcia. En tiedä miltä Antonio Garcian kypärä näyttää joten en olisi siitäkään tunnistanut. Jos sitä nyt olisi b-pilarin takaa erottanut.

Oho, olipa tajunnanvirtaa mutta näin.

*vaikka mussakin on vähän asperger-taipumusta, paikan päällä mennään fiiliksellä.
 
Viimeksi muokattu:

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Täytyy nyt kyllä kehua tätä foorumia. Kun ei päässyt joka hetkeä luonnollisestikaan kisasta seuraamaan, niin foorumilta sai kätevästi aina selonteon menneistä kisan tapahtumista:thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Autosport+:n jutussa on paljastus, että Toyota tiesi #7:n ongelmasta etukäteen ja oli jo valmiina ottamaan Nakajiman varikolle. Sen elektroniikkajohdon korjaaminen olisi ollut 2-3 min pysähdys...
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Tulevina vuosina Le Manssin kiinnostus suomalaisten silmissä tulee takuuvarmasti nousemaan sellaiselle tasolle, että valtamediat uutisoivat Le Manssista ahkerasti, koska Kimi Räikkönen on paljastanut Le Manssin olevan hänen ykkösvaihtoehto F1-uran jälkeen ja Kimi takuulla kelpaa kaikille LMP1-luokassa mukana oleville autonvalmistajille.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Heikilläkin alkaa kuulemma kiima ajamiseen nousemaan niin tiedä vaikka kohta Koviksellekin kelpaa senkin puolet pallit.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Mutta Heikki kaiketi vielä valittaa aikansa. Varmasti Räikköselle paikka löytyisi LMP1-puolelta, kun kuitenkin avopyöräisissä F1:sten ulkopuolella on aika rajallisesti mahdollisuuksia. IndyCaria ja jotain kuopattua A1 GP:tä lukuunottamatta kun avopyöräisissä sarjat ovat kuitenkin feedereitä isommille luokille.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tulevina vuosina Le Manssin kiinnostus suomalaisten silmissä tulee takuuvarmasti nousemaan sellaiselle tasolle, että valtamediat uutisoivat Le Manssista ahkerasti, koska Kimi Räikkönen on paljastanut Le Manssin olevan hänen ykkösvaihtoehto F1-uran jälkeen ja Kimi takuulla kelpaa kaikille LMP1-luokassa mukana oleville autonvalmistajille.
Tossa linkki: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1907492/raikkonen-paljasti-se-on-ykkosvaihtoehtoni-f1-uran-jalkeen

Jännä kommentti, kenties on jutellut Alonson kanssa? Onko tämä jonkinlainen "Webber-efekti"? :D

Niin ja ralliseikkailujen aikana Kimihän testasi Peugeotia, siitä ei ole juuri kommentteja tullut muuta kuin Kimin oma "steering was shit", kun on nirso ohjaustehostimen tunnosta. Jos se testi oli ylipäänsä muuta kuin lahja Citroenilta ja Quesneliltä, niin se kuihtui siihen kun paluu F1:een varmistui ja joka tapauksessa olisi myöhemmin kuihtunut Peugeotin vetäytymiseen...

Outo sen sijaan on tuo "autot ovat kaikkein lähimpänä F1-autoja suorituskyvyssä", mitä Webberikin toisti, koska eihän se ole totta jos pelkästä nopeudesta kyse. Useampikin single-seater on nopeampi. Jos sen ottaa vähemmän kirjaimellisesti niin ehkä sillä tarkoitetaankin ylipäänsä teknisyyttä, resursseja, olosuhteita, koko tiimin valmistelukykyä ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Outo sen sijaan on tuo "autot ovat kaikkein lähimpänä F1-autoja suorituskyvyssä", mitä Webberikin toisti, koska eihän se ole totta jos pelkästä nopeudesta kyse. Useampikin single-seater on nopeampi. Jos sen ottaa vähemmän kirjaimellisesti niin ehkä sillä tarkoitetaankin ylipäänsä teknisyyttä, resursseja, olosuhteita, koko tiimin valmistelukykyä ja niin edelleen.
Luulenpa, että se on juuri niinkuin ylempänä jo sanoin. Esim. GP2, Formula Nippon ja Indy Lights ovat kuitenkin feedereitä ja noistahan GP2 ja Indy Lights ajetaankin varsinaisten pääkilpailujen lämppärinä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Luulenpa, että se on juuri niinkuin ylempänä jo sanoin. Esim. GP2, Formula Nippon ja Indy Lights ovat kuitenkin feedereitä ja noistahan GP2 ja Indy Lights ajetaankin varsinaisten pääkilpailujen lämppärinä.
Eipä tule mieleen muita luokkia kuin F1 ja LMP1, jotka eivät ole yksityyppikuokkia tai sitten muutaman rungon-/moottorinvalmistajan sarjoja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Luulenpa, että se on juuri niinkuin ylempänä jo sanoin. Esim. GP2, Formula Nippon ja Indy Lights ovat kuitenkin feedereitä ja noistahan GP2 ja Indy Lights ajetaankin varsinaisten pääkilpailujen lämppärinä.
Tämä unohtui mainita, mutta ei se silti tee tuosta nopeusväitteestä totta.
 

Makkonen

Guest
Kenelläs oli Vilanderin autokunnassa nopein kierrosaika kisassa?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Kenelläs oli Vilanderin autokunnassa nopein kierrosaika kisassa?

Olipa hyvä kysymys.

Ensin luulin että kyllähän tuo tuloslistoista näkyy.
No en sellaista listaa kyllä löytänyt koska FIA sivustokin
kääntää tuloksien osalta WEC sivuille josta tämä löytyy :

http://www.fiawec.com/races/24-heures-du-mans/results-and-chrono.html

Joten jos vanhoja muistellaan niin kovin vääntö oli Brunin ja Sennan välillä
aamulla. Silloin Senna muistaakseni ajoi 1:53 aikoja ja Bruni hyvin lähelle sitä.
Lisäksi Fisico oli yllättävän hidas koko kisan ja näin hyvin vähän 1:58 alle
meneviä aikoja. Tonilla tais olla parhaimillaan 1:55 aikoja.

Joten mun veikkaus on että Bruni oli teeminsä nopein ja toisena Toni.
 
Ylös