Lennokkitoikki

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24324
Sijainti
lappeen Ranta
Vois täällä keskustella radio-ohjattavista ja muistakin lennokeista ja miksei helikoptereista ja ei lentävistä radio-ohjattavista vehkeistä myös.

Itse olen yli 20 vuotta sitten rakennellut rc-liidokkeja, joista kaikista, yhtä itse suunniteltua, yksilöä lukuunottamatta tuli salaattia. Kyseinen silpuksi meneminen taitaa olla aika yleistä nimenomaan lentävien rc-laitteiden kohdalla.

Alla kuva eloonjääneestä liidokista, vieressä mittakaavan vuoksi 1,5 litran limpparipullo:
Näytä liitetiedosto 8206
 

Örfil

Guest
AirJussi1:

Thunder Tiger Eagle 15-T polttiskone, kärkiväli 150 cm. Tästä on vain perinteisiä kuvia olemassa. Meni ketoon Nummelan lentokentällä joskus 1999 tai jotain kun jäi silmukka vähän vajaaksi. Säästin koneen osia vielä viime kesään saakka, mutta sitten heitin ne roskiin. Moottori on vielä tallella. Saattais jopa käydä tarpeen vaatiessa. Jemmataan...

Airjussi2:

Precedent ElectraFly, kärkiväli 220 cm. Sähkiskone/purjekone, apumoottori jonka 7-kennoisella akulla kone vedettiin 2-3 kertaa yläilmoihin ja sitten leikittiin purjelentäjää. Vaihdoin tähän aikanaan orkkis 6-kennoisen lussun tilalle jytkymmän moottorin ja 7-kennoiset akut. Nousukulma muuttui huomattavasti ;)

AirJussi3:

Omavalmiste alusta loppuun. Kärkiväli 110 cm. Aloitin koneen suuunnittelun joskus -98. Löysin silloin aikanaan netistä hyviä piirustuksia ns. Ugly Stickistä ja sen pohjalta suunnittelin oman koneen rungon + siipiprofiilin eräästä toisesta taitolennokista (en enää muista mikä se oli). Sitten tehtiin tarvelaskelmat ja suureksi yllätyksekseni painopistelaskelmat osui liki nappiin ja kone oli lentovalmis suoraan piirustuspöydältä.

Ensilento Inkoossa oli todella jännittävä kokemus, olihan se eka kerta siivekekoneella mutta kaikki meni nappiin. Kone on sähkis kahdeksalla akulla ja se lensi kuten piti, taitolentotemput sikseen, vaikka tekniikka edellyttää sitä. Katsokaa muuten alla olevan kuvan potkuria - se on aika sapeli! Sen mitat laski yks potkuriguru jenkeistä. Ja ihan oikeaan osui sekin.

*** Sitten tuli avioero, työpaikanvaihdot, sairastumiset ja kaikkea pashaa ***

Kone on edelleen ehjänä ja kunhan saan tosta uudet radiot alle, kone lentää vielä ennen kevättä! Nyt alkaa taas elämä palata aloilleen ja ilmailuasiat alkaa saada oman lokosensa vapaa-ajasta. Nyt olen kahden vaiheilla että vienkö loppuun tuon Albatross-projektin vai Me 163 projektin (todella haastava!) seuraavaksi.

Joka tapauksessa sen voin sanoa että jos tuntuu siltä että jos eläkepäiviksi ei ole tekemistä, niin RC-lennokkiharrastus on sekä mukava että samalla turhauttava harrastus ;)
Ja omien mallien suunnittelu on todella mukavaa sekä koneeen rakentaminen pelkkien piirustusten pohjalta on oikein mukava haaste.

Laitan parit kuvat tohon seuraavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Makkonen

Guest
Just... mä olen rc-autojen kanssa harrastellut 90-luvun alkupuolelta... ja yks epätoivoinen rc-lennokki-kokeilu 90-luvun puolvälissä... en leiki teidän kanssa...
 

Örfil

Guest
Tässä se oma suunnittelema. Moottorisuoja + muuta puuttuu päältä.

 

Örfil

Guest
Ja tässä se sarjavalmiste. Kuvaa varten siivet vähän abnormaalissa asennossa. Kärkiväli kun on aika iso.



Tässäkin kaikki nokan suojat puuttuu ja kuvasta havaittavissa että joku idiootti on tönäissyt sivuvakaimen paskaks :alppu:
Ens viikolla on pikaliimalla hommia...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olishan noita muutamia jotka saattais toimia JOS jaksais palikat laittaa paikoilleen ja mennä jonnekkin pellonlaidalle. Tällä hetkellä ei kyllä ole kummoistakaan motivaatiota hommaan.

Viimeisin on tuo Zagi lentäväsiipi, jota sitten vielä modifioin asentamalla keskelle pikkurungon ja sähkömoottorin alennusvaihteella. Hyvin se lensi kerran tunturin huipulla, ei paljon tarvinnut moottoria käyttää, ja olis varmaan vieläkin lentokuntoinen. Akkuja ehkä pitäis uusia.

Ensimmäinen kone oli polttis Precedent Hi-Boy. Sillä tuli teininä harjoiteltua järven jäällä lentämistä. Kai sillä muutama onnistunut lento tehtiin. Ensimmäisellä lennolla tultiin heti nousun jälkeen katolleen alas mutta ei hajonnut kovin pahasti. Kesällä siihen yritin kellukkeita asentaa, mutta ei oikein noussut ilmaan/vaikea oli hallita konetta. Runko oli konessa kiero alusta asti, ei osannut vielä rakentaa suoraa.

Toinen oli Precedent Electra-Fly samanlainen kuin RacerX:llä. Tuolla tuli tehtyä monen monta onnistunutta lentoa, mutta kerran ukkossäällä menetin yhteyden tai hallinnan koneeseen ja se putos lehmälaitumelle. Onneks ei osunu mansikkiin. Nolona konetta noutamaan, meni paskaks kohtalaisesti, korjasin sen kyllä mutten enää lennättänyt.

Sitten tuli taas polttis. Precedent Fun-Fly, moottori Hi-Boysta ja samat servot kamat sisään kuin aiemmissakin oli ollut. Tuolla tuli lenneltyä pari talvea, ihan kivaa oli, silmukat ja vaakakierteet onnistui. Kertaakaan en rikkonut laitetta, lentäis varmaan vieläkin jos tarkastais laitteiden toiminnan. Hieno laite.

Seuraava oli Donald Duck, sähkömoottorinen vesitaso. Laite oli alitehoinen Electra Flyn moottorilla ja akulla, mutta kyllä sen irti vedestä sai ja sillä tovin aina taivaalla kurvaili. Ehjä on mutta ilman laitteistoa tämäkin nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Heheh, sellainen pikku nyanssi että mun sen ekan koneen kanssa oli aina ongelmia laskutelineen kanssa ja se oli joka laskun jälkeen rullalla ja tähän omaan peliin tekaisin tälläisen version.

Muistuttaa hyvin kaukaisesti Me 163:n nousussa irtoavaa versiota. Ja tolla muuten tultiin ihan hyvin alas, lähdöt tietenkin suoraan heittämällä urku auki.
Tolla potkurillahan ei maalähtöjä tehty.

 

Örfil

Guest
Toinen oli Precedent Electra-Fly samanlainen kuin RacerX:llä. Tuolla tuli tehtyä monen monta onnistunutta lentoa, mutta kerran ukkossäällä menetin yhteyden tai hallinnan koneeseen ja se putos lehmälaitumelle. Onneks ei osunu mansikkiin.
Mulla kans tuli joku radiohärö tms. ton kanssa ja kone tuli Veikkolassa talvella suoraan järven jäähän. Se vaan sekos! Lennätin konetta rannalta ja pakkohan se oli hakea runko pois järveltä. Pojat odotti rannalla ja isukki juoksi keskelle järveä kevätjäiden rutistessa ja täytyy sanoa että pari kertaa kävi mielessä että saattaa tulla uimareissu tän koneen raadon hakureissun vuoksi.

No, hyvin pääsin silti takas ja kone on niin jämäkkää tekoa että parilla vanerivahvistuksilla siitä tuli liki entinen ja kennon lisävoimalla pikku lisäpaino ei tunnu missään ;)

Ps. mutta pojat muistaa vieläkin että "iskä meinas kerran hukkua kun haki lennokkia jäiltä" :D
 

Örfil

Guest
Toinen oli Precedent Electra-Fly samanlainen kuin RacerX:llä. Tuolla tuli tehtyä monen monta onnistunutta lentoa, mutta kerran ukkossäällä menetin yhteyden tai hallinnan koneeseen ja se putos lehmälaitumelle. Onneks ei osunu mansikkiin. Nolona konetta noutamaan, meni paskaks kohtalaisesti, korjasin sen kyllä mutten enää lennättänyt.
.
Kone ja malli on kyllä helppo lennättää. Voisin suositella kenelle tahansa ensikoneeksi. Ja sairaan kestävä.

Muistan kun joskus Somerolla mökillä lennätin konetta ja se vaan katos hyvässä kesänosteessa pilveen: sauvan alas tökkättyäni hetken päästä kone tuli pilvestä sukkana alas hirveen ujelluksen kera. En uskaltanut oikaista kovin jyrkästi koska pelkäsin että siivet katkeaa mutta jäi siinä sellainen 20 m pelivaraa ;)
Mukavin kone ikinä ja just sellainen sunnuntai-illan pääntuuletuskone. Ei sillä taitolentoa tehdä, mutta hirmu mukava kone leikkiä purjelentäjää.
 

Örfil

Guest
Tämä sykähdyttää, hauska!

http://www.youtube.com/watch?v=828HJzN2pgY&feature=related

Varsin sähäkkä nousu! Tartee kaivella toi nousuapu esille....eiköhän noita saa Suomeenkin :)
Katsokaa ihmeessä rakettiavusteinen nousu - noita ei ihan kotikentillä näe.

ME 163 parhaimmillaan. Saamarin vikkelä kone vaakakierteissä. Kone on alunperin suunniteltu liitokoneen pohjalta, joten tän kanssa on menty äärimmäisyydestä toiseen.

Tilailen Amazonista kummatkin koneesta kertovat kirjat (Vol 1 ja 2). Jo ihan ilmailuhistorian kannalta mielenkiintoista luettavaa odotettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.


Ikiklassikot Eka ja Toka on tullut pikkupoikana toki liimailtua kasaan. Muuten on tämä harrastus jäänyt paperilennokkilinjalle.
Hämmästyin, että noita myydään edelleen. Siitä on yli 30 vee kun mä kasasin nuo isän avustuksella.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Eipä ole liikaa tullut tätä harrasteltua, vaikka kiinnostusta olisi. Isä rakensi joskus aikoja sitten siimalla ohjattavan polttomoorrorilennokin, jolla sitten lenneltiin rinkiä.

Mistä saa hyviä radio-ohjaus osia ja muuta lennokkisälää? Ja mitä hintaluokkaa ne ovat? Ehkäpä sitä innostuisi oman koneen tekoon. Itsesuunnittelema se olla pitää, niin saa parhaat fiilarit harrastuksesta.

Lisätäänpä vielä, että tekisi mieli rakentaa radio-ohjattava venekin. Tietääkö kukaan, mistä sellaiseen voisi osia löytyä?
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Pöhkö. Lentääkö muuteon tollanen lentsukka hyvin? Väsättii kaverin kans koulus mikä teki kieppejä:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kone ja malli on kyllä helppo lennättää. Voisin suositella kenelle tahansa ensikoneeksi. Ja sairaan kestävä.

Muistan kun joskus Somerolla mökillä lennätin konetta ja se vaan katos hyvässä kesänosteessa pilveen: sauvan alas tökkättyäni hetken päästä kone tuli pilvestä sukkana alas hirveen ujelluksen kera. En uskaltanut oikaista kovin jyrkästi koska pelkäsin että siivet katkeaa mutta jäi siinä sellainen 20 m pelivaraa ;)

Mukavin kone ikinä ja just sellainen sunnuntai-illan pääntuuletuskone. Ei sillä taitolentoa tehdä, mutta hirmu mukava kone leikkiä purjelentäjää.
Ihan asiallinen kone on kyllä ensikertailaiselle. Helppo hallita mutta vankkatekoisena suht nopea liidokki. Sillä on hyvä kehittää ohjauksessa tarvittavaa suuntavaistoa.

Itse tilasin aikanaan enimmät kamat AtalaRC:n postimyynnistä, sittemmin en ole seurannut mitä markkinoilla on tarjolla. Harrastus jäi hiljaiselolle kun opiskelu ja netti tuli tilalle, eikä noiden lennokkien kanssa oikein jaksanut yksin väkertää. Haaveeksi jäi tuollainen ensimmäisen maailmansodan 2-taso taistelukone.

Tuo Zagi tosin on tuore tekele, n. 4v ikää sillä. Sitä voisi kyllä välillä käydä heittämässä, mutta akuille pitäis jotain tehdä kun ne on lötkösti juotettu ja virtakatkon mahdollisuus on olemassa.

Polttomoottorilennokkikokemuksissa risoi tuo 2-tahtimoottoreiden sairaan kova taivaat repivä melu, vaikka muuten tykkään että ääntä ja tehoa on. Onkohan kellään kokemuksia nelitahtimoottoreista?
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mä pitäydyn itsekin noissa paperilentsikoissa. Taitaa löytyä aiheeseen liittyvä kirjakin hyllystä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mistä saa hyviä radio-ohjaus osia ja muuta lennokkisälää? Ja mitä hintaluokkaa ne ovat?
Ilmaisiahan nuo lelut eivät ole. Itsellä kokemusta 10 vuoden takaisista Hitec ja Futaba laitteistoista eikä valittamista laadussa. Futaba ehkä astetta laadukkaamman oloinen.

Aikanaan tilasin enimmät kamat AtalaRC:n postimyynnistä, mutta sittemmin liike vaikuttaa ottaneen ikävän kyosho-linjan. Kärkkäisen sivuja olen viime vuosina vilkuillut silloin tällöin. Eiköhän noita verkkokauppoja ole muitakin, sil-shop, hobbypeople, sabe...
Ehkäpä sitä innostuisi oman koneen tekoon. Itsesuunnittelema se olla pitää, niin saa parhaat fiilarit harrastuksesta.
Siinähän sitä haastetta. Nollasta lähteminen voi olla haastavaa nollakokemuksella. Sekin on palkitsevaa kun kokoaa rakennussarjan atomeista, tikuista ja levyistä koneen. Liian valmis ei saa olla, tosin noissa omissa polttislennokeissani oli valmiksi viilutetut solumuovisiivet, Zagissa siipi oli ihan vaan styroks palikka. Donaldissa siivet oli valmiiksi rakennettu ja runko lasikuitua, rakentamista ei ollut paljon mutta vesikoineita on vähän markkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Naapurin herra harrastelee noita vapaastilentäviä. Taitaa olla joku kilpailukin nimetty hänen mukaansa, veteraanismiehiä.
 

Örfil

Guest
Mulla on ikivanhat Multiplexin radiot ja kattelin just tuolta Atalan sivuilta että josko kävis siellä jutustelemassa sopivasta paketista ja uusis kamat.
Meinaan laittaa noi molemmat koneet lentokuntoon talven aikana. Ja sitten seuraavaks talveks aloittelen seuraavan projektin. Joko toi ME 163 tai Albatross. Löysin muuten tänään Albatrossin piirustukset sekä tekemäni projektisuunnitelman + kaikki balsakin siihen on jo hankittu! Tosin on 10 v vanhaa että tarttee kattoo missä kunnossa materiaali on :D
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mie olen ampunut lennokin alas. Lohtajalla. Veivisepolla siiven kärkeen livautin. Kivasti kierteellä rojahti tonttiin. Saivat lennokkihemmot siitä vielä lentokelpoisen tehtyä, aika taitavia ukkoja. :ahem:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ilmaisiahan nuo lelut eivät ole. Itsellä kokemusta 10 vuoden takaisista Hitec ja Futaba laitteistoista eikä valittamista laadussa. Futaba ehkä astetta laadukkaamman oloinen.

Aikanaan tilasin enimmät kamat AtalaRC:n postimyynnistä, mutta sittemmin liike vaikuttaa ottaneen ikävän kyosho-linjan. Kärkkäisen sivuja olen viime vuosina vilkuillut silloin tällöin. Eiköhän noita verkkokauppoja ole muitakin, sil-shop, hobbypeople, sabe...

Siinähän sitä haastetta. Nollasta lähteminen voi olla haastavaa nollakokemuksella. Sekin on palkitsevaa kun kokoaa rakennussarjan atomeista, tikuista ja levyistä koneen. Liian valmis ei saa olla, tosin noissa omissa polttislennokeissani oli valmiksi viilutetut solumuovisiivet, Zagissa siipi oli ihan vaan styroks palikka. Donaldissa siivet oli valmiiksi rakennettu ja runko lasikuitua, rakentamista ei ollut paljon mutta vesikoineita on vähän markkinoilla.
Enpäs odottanutkaan, että ovat ilmaisia. Mitä tuolta RacerX:n mainitsemalta Atalan sivuilta löytyi, niin ne tuotteet ovat ihan kohtuuhintaisia. Eikä se lennokin rakentaminen ole liian haasteellista, lentokonetekniikkaan olen tutustunut tarpeeksi perusteellisesti joten toimivan koneen laskeminen ei tuottane ongelmia. Potkurinkin laskenta onnistuu, vaikka tuolla Atalan sivuilla sellaisia näyttää olevan valmiina.

Onko nuo Atalan sivuilla mainitut servot niiden lentokoneiden ohjaukseen käytettäviä yksiköitä? Eli ilmeisesti siinä on joku pyörivä akseli, jonka suuntaisesti joku vaijeri/muu ohjaustapa liikkuu?

Hyvät sivut kyllä Atalalla, löytyi monta mielenkiintoista tuotetta, ihan tuollaisista langattomista mikrokameroista lähtien!
 
Ylös