AirJussi1:
Thunder Tiger Eagle 15-T polttiskone, kärkiväli 150 cm. Tästä on vain perinteisiä kuvia olemassa. Meni ketoon Nummelan lentokentällä joskus 1999 tai jotain kun jäi silmukka vähän vajaaksi. Säästin koneen osia vielä viime kesään saakka, mutta sitten heitin ne roskiin. Moottori on vielä tallella. Saattais jopa käydä tarpeen vaatiessa. Jemmataan...
Airjussi2:
Precedent ElectraFly, kärkiväli 220 cm. Sähkiskone/purjekone, apumoottori jonka 7-kennoisella akulla kone vedettiin 2-3 kertaa yläilmoihin ja sitten leikittiin purjelentäjää. Vaihdoin tähän aikanaan orkkis 6-kennoisen lussun tilalle jytkymmän moottorin ja 7-kennoiset akut. Nousukulma muuttui huomattavasti
AirJussi3:
Omavalmiste alusta loppuun. Kärkiväli 110 cm. Aloitin koneen suuunnittelun joskus -98. Löysin silloin aikanaan netistä hyviä piirustuksia ns. Ugly Stickistä ja sen pohjalta suunnittelin oman koneen rungon + siipiprofiilin eräästä toisesta taitolennokista (en enää muista mikä se oli). Sitten tehtiin tarvelaskelmat ja suureksi yllätyksekseni painopistelaskelmat osui liki nappiin ja kone oli lentovalmis suoraan piirustuspöydältä.
Ensilento Inkoossa oli todella jännittävä kokemus, olihan se eka kerta siivekekoneella mutta kaikki meni nappiin. Kone on sähkis kahdeksalla akulla ja se lensi kuten piti, taitolentotemput sikseen, vaikka tekniikka edellyttää sitä. Katsokaa muuten alla olevan kuvan potkuria - se on aika sapeli! Sen mitat laski yks potkuriguru jenkeistä. Ja ihan oikeaan osui sekin.
*** Sitten tuli avioero, työpaikanvaihdot, sairastumiset ja kaikkea pashaa ***
Kone on edelleen ehjänä ja kunhan saan tosta uudet radiot alle, kone lentää vielä ennen kevättä! Nyt alkaa taas elämä palata aloilleen ja ilmailuasiat alkaa saada oman lokosensa vapaa-ajasta. Nyt olen kahden vaiheilla että vienkö loppuun tuon Albatross-projektin vai Me 163 projektin (todella haastava!) seuraavaksi.
Joka tapauksessa sen voin sanoa että jos tuntuu siltä että jos eläkepäiviksi ei ole tekemistä, niin RC-lennokkiharrastus on sekä mukava että samalla turhauttava harrastus
Ja omien mallien suunnittelu on todella mukavaa sekä koneeen rakentaminen pelkkien piirustusten pohjalta on oikein mukava haaste.
Laitan parit kuvat tohon seuraavaksi.