Lentelyaiheinen tivaelma

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mun pitäisi tietää osa näistä kevyesti. Varsinkin noi koodit...

Mainittakoot, että olin varsin nuori kohta 4), mutta jäänyt elävästi ko. tapaus mieleen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
1.
Aero yhtiöt

2. a) YYZ, en ole käynyt, joten en tiedä ja tunnistan sivistymättömyyteni
b) BMA, Tukholma, Bromma

3. En ole tainnut kujettaa muuten kuin ruumassa, jos sielläkään. Yleensä ostan stidit samalla, jos ostan röökiaskin. En siis tiedä.

4. Suomen ensimmäinen lentokonekaappari.

5. a) Amerikkalaisia yhtiöitä on niin paljon, että voisi veikata heinää neulasuovassa, sanotaan vaikka Southwest Airlines.
b) Norjalainen merkkihenkilö, mutta ei tule norjalaista yhtiötä mieleen. Eiku tuleepa, Norvegian!

6. Oliks tää se KarAir?

7. Ymmärtääkseni pieni potkuri, joka ottaa virtaa nopeuden mukaisesta ilmavirrasta jos lentokoneen muut sähköjärjestelmät pettävät.

8. Kauko-itään.

9. Olisikos spottaus siitä että onko renkaat alhaalla. Polttoaineen dumppaus tapahtuisi ylempänä kuin kentän ympäristössä

10. Noloa sanoa, mutta ei aavistusta
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Jokaiseen jotakin, vaikka väkisin

1. Oisko nuo jaettu jossakin vaiheessa sillä viisiin järjestyksessä, että Finski oli ekan kierroksen (A) 22. vuorolla (Y).. (hattu ja kani)

2. (ei mitään käryä)
a) Ypres
b) Barcelona

3. Ruumaan menevästä laukusta ottivat Lontooseen mennessä pois, taskussa kulki sitten ihan kivasti Lontoon kautta Nykkiin sekä takaisin ja kotimaan lennoillakin. Siis taskussa. (varma, ellei ole muuttunut)

4. Lentokonekaappari, asuu nykyjään Ruotsissa eri nimellä. (varma)

5. (lotolla)
a) American Airlines
b) Norwegian

6. Air Botnia (varmahko)

7. Ram Air Turbine, ilmavirran voimalla sähköä tuottava varavoimanlähde black-outin varalle. (kohtuuvarma)

8. Aasiaan (?)

9. Liekö petroolia kuluttanut pois. Täydellä tankilla laskeutuminen on vaarallista. Akuutissa hätätilanteessa petrooli dumpataan esim mereen ennen laskeutumista, mutta vähemmän kriittisessä tilanteessa kulutetaan vain vähemmäksi. (melkovarmahko)

10. Olisko jäätymisen tarkkailua varten. Niin kauan kuin langat vipottaa vapaana, ei jäätä ole muodostunut. Sitten kun ei enää vipota niin on syytä alkaa toimenpiteisiin. Lentoemo lie ajoittain kurkkaa akkunasta niitä.. (rahi)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tässä oikea rivi. Pisteet on laskettu sitten kun pisteet on laskettu.

1. Finnairin alkuperäisestä nimestä (Aero OY).

2. a) Toronto b) Tukholma (Bromma)

YYZ saattaa tosiaan olla tuttu Rushin kappaleesta, jonka ansiosta lyhennettä käytetään Torontoon viittaamiseen joskus muissakin kuin lentely-yhteyksissä.

3. Toimivan sytyttimen saa kuljettaa vain päällä olevien vaatteiden taskussa. Sen kummemmin ruumaan kuin käsimatkatavaraankaan sytytintä ei saa pakata. Lisäksi sytyttimiä saa olla vain yksi per henkilö.

4. Lamminparras kaappasi Oulusta Helsinkiin matkanneen lentokoneen 1978. Matkan aikana käytiin myös Amsterdamissa, josta päädyttiin Helsingin kautta takaisin Ouluun, jossa Lamminparras antautui saatuaan viettää päivän perheensä kanssa.

Solar Films aikoo tehdä tapauksesta elokuvan, jonka pääosaa esittää Kari Hietalahti. Ei, tämä ei ole vitsi.

5. a) KLM b) Norwegian Air Shuttle

Kysymyksessä oli melko monen ohittama vihje Helsinki-Vantaalle lentävästä yhtiöstä. Yksikään amerikkalaisyhtiö ei lennä Helsinkiin juuri nyt, joskin tilanne muuttuu ensi kuussa.

6. Air Botnia

7. RAT eli ram-air turbine on lentokoneen pohjasta esiin työntyvä propellin näköinen härveli. Ilmavirtaa apuna käyttäen se tuottaa virtaa koneen tärkeimpien järjestelmien toimintaan, mikäli normaali virrantuotto on estynyt.

8. Täydellinen vastaus olisi rahtia Hong Kongiin ja Souliin. Pisteen sai jos tiesi mainita sekä rahdista että Aasiasta.

Kaikki MD11:t ehdittiin jo kerran myydä, mutta Aeroflot perui kaupat kahdesta viimeisestä, joten toiselle niistä keksittiin omaa käyttöä.

9. Tarkoituksena oli vähentää koneen painoa ennen laskeutumista polttamalla kerosiinia.

Pitkä selitys: lentokonetyypeille on määritetty suurin mahdollinen lentoonlähtö- ja laskeutumispaino. Suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino on useimmilla konetyypeillä laskeutumispainoa suurempi, joten mikäli ongelmatilanne on hallittavissa, pyritään koneen paino pudottamaan laskeutumispainon alle polttamalla tai dumppaamalla kerosiinia ennen laskeutumista. Lisäksi on lentokone- ja lentoyhtiökohtaisia käytäntöjä siitä, mihin painoon missäkin tilanteessa pyritään.

Isossa hädässä kone ei ikävä kyllä kysele, onko painoa sopivasti maahan iskeytymiseen, eli pakkolaskuja varten on tyystin eri normit. Toisin sanoen suurin mahdollinen laskeutumispaino on se paino, jossa suoritetun onnistuneen laskeutumisen jälkeen konetta ei tarvitse tarkistaa rakennevaurioiden varalta.

JPP:n hämmästelyyn vielä sellainen huomio, että kaikissa A330-koneissa ei ole kerosiinindumppausmahdollisuutta.

10. Lankojen avulla on tarkoitus helpottaa siiven jäätymisen havainnointia. Jos siipi on yhtään hyhmässä, vaikuttaa se heti langan liikkumiseen. Langoilla ei ole ilmassa mitään funktiota, vaan ne ovat apuväline maassa tapahtuvaan tarkastukseen.

Ratkaisu on tietääkseni yksilöllinen kuvan MD80-konetyypille, jonka siivet ovat tavallista herkempiä jäätymiselle, ja jonka moottorit sijaitsevat koneen takaosassa. Siiven tyvestä irtoava jää päätyy hyvinkin todennäköisesti suoraan moottoreihin, jolloin voi käydä näin:

 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ratkaisu on tietääkseni yksilöllinen kuvan MD80-konetyypille, jonka siivet ovat tavallista herkempiä jäätymiselle, ja jonka moottorit sijaitsevat koneen takaosassa. Siiven tyvestä irtoava jää päätyy hyvinkin todennäköisesti suoraan moottoreihin, jolloin voi käydä näin:

Vaikka en oikeaa vastausta tiennytkään (vaikka kuvan siiven muodosta olisikin voinut päätellä konetyypin, jos olisi ollut fiksu), lisäisin tähän, että siivistä mahdollisesti irtoava jää uhkannee joutua moottoreihin myös muissa konetyypeissä, joissa moottorit ovat sijoitettu runkoon. Näitä ei nykyään liene ole MD80-sarjalaisten lisäksi kuin ns. yksityiskoneet kun Boeing 727 alkaa olla katoava konetyyppi, neukkulaisista puhumattakaan. Tosin Puolan johtodelegaation turmakone oli samaa rakennetyyppiä, mutta laajarunkoinen, ja moottoreita rungossa neljä. Onnettomuus ei kyllä siinä johtunut jäätymisestä, kunhan mainitsin konetyypin.

SAS:n turman syy oli se, että moottorit kestävät usein pikkusälän läpimenon jos tehoa pienentää, minkä lentäjä tekikin kun moottoreista alkoi kuulua jäänpalojen paukahtelua turbiineihin. Valmistaja oli vain lisännyt koneeseen toiminnon, joka estää epätvalliset tehonsäädöt turvallisuussyistä. Loogista on, että jos lentäjä vähentää nousussa tehoa, järjestelmä haraa vastaan, mutta tätä poikkeustilannetta ei ollut otettu huomioon. Lentoyhtiö ei myöskään tiennyt toiminnosta, joten sitä ei ollut koneen manuaaleissa. Moottorit siis rikkoontuivat kun tehoa ei saanut alas, ja kone joutui laskeutumaan pellolle. Onneksi kukaan ei menehtynyt.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka en oikeaa vastausta tiennytkään (vaikka kuvan siiven muodosta olisikin voinut päätellä konetyypin, jos olisi ollut fiksu), lisäisin tähän, että siivistä mahdollisesti irtoava jää uhkannee joutua moottoreihin myös muissa konetyypeissä, joissa moottorit ovat sijoitettu runkoon. Näitä ei nykyään liene ole MD80-sarjalaisten lisäksi kuin ns. yksityiskoneet kun Boeing 727 alkaa olla katoava konetyyppi, neukkulaisista puhumattakaan. Tosin Puolan johtodelegaation turmakone oli samaa rakennetyyppiä, mutta laajarunkoinen, ja moottoreita rungossa neljä. Onnettomuus ei kyllä siinä johtunut jäätymisestä, kunhan mainitsin konetyypin.
Toki näin. MD80:n ongelma on tarkalleen ottaen polttoainetankkien suunnittelu - tankeissa oleva kerosiini jäähdyttää siiven yläpintaa ja kosteissa oloissa siipeen voi muodostua jäätä vielä selkeästi plussan puolella olevissa lämpötiloissa. Moottorit ovat rungossa myös Blue1:n uudeksi konetyypikseen valitsemassa Boeing 717:ssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tulokset ovat valmistuneet.

Tsuhna 7
Canukki 6
oldez 4½
jps 4½
Andy 4½
JPP 4
K. August 4
Zaikom 4
PuoliPöhkö 3½
Lugera 3
Il Tempo Gigante 2½
markoj 2
kurski 2
jjv 1
Aziz ½
Pyryf ½
Balthazar 0
Bobakki -1

Onnellisia pahoinvointihetkiä voittajalle!

Visan laatijalle toivotamme ylenpalttista synkkyyttä kyvyttömyydestään tietää tai selvittää oikeaa vastausta kysymyksiinsä, mistä hyvästä tuomaristo päätyi jakamaan yhden miinuspisteen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Mun muistiin ei missään vaiheessa tarttunut noi MD-sarjan numerot. Mulle ne on DC-9 ja DC-10. Muista ei MD-versioita taida ollakaan :confused:?
Sama mulla. En erota ulkonäöllisesti eri MD-80-koneita. Kympistä on liikkeellä sekä jatkettua MD-11:sta (jossa muuten pyrstömoottori on vatupassissa toisin, kuin kympissä), ja MD-11:n avioniikalla ja ohjaamolla varustettua DC-kymppiä, jona mallimerkintä on siis MD-10.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
8. Täydellinen vastaus olisi rahtia Hong Kongiin ja Souliin. Pisteen sai jos tiesi mainita sekä rahdista että Aasiasta.

Kaikki MD11:t ehdittiin jo kerran myydä, mutta Aeroflot perui kaupat kahdesta viimeisestä, joten toiselle niistä keksittiin omaa käyttöä.
MD-11:llä lennettiin myös reittilentoja New Yorkiin (JFK) ja takas. Ilmeisesti ei enää?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
MD-11:llä lennettiin myös reittilentoja New Yorkiin (JFK) ja takas. Ilmeisesti ei enää?
Varmasti lennettiin, itse asiassa kaikki Finnairin kaukolennot 90-luvun alkuvuosista viime vuosikymmenen lopulle. Kone ei vaan enää ole sopiva matkustajakäyttöön liian ison polttoaineenkulutuksen ja suhteellisen harvinaisuutensa vuoksi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kävin eilen illalla ihailemassa nousevia lentokoneita verkkoaidan takana ja satuin näkemään tuon Souliin lähtevän koneen joskus siinä iltakahdeksan aikaan. Melko harvoin noita rahtikoneita näkee nousevan tai laskevan jos vain sattumanvaraisesti menee katselemaan. Hieno ilmestys kuitenkin.
 
Ylös