Tässä oikea rivi. Pisteet on laskettu sitten kun pisteet on laskettu.
1. Finnairin alkuperäisestä nimestä (Aero OY).
2. a) Toronto b) Tukholma (Bromma)
YYZ saattaa tosiaan olla tuttu Rushin kappaleesta, jonka ansiosta lyhennettä käytetään Torontoon viittaamiseen joskus muissakin kuin lentely-yhteyksissä.
3. Toimivan sytyttimen saa kuljettaa vain päällä olevien vaatteiden taskussa. Sen kummemmin ruumaan kuin käsimatkatavaraankaan sytytintä ei saa pakata. Lisäksi sytyttimiä saa olla vain yksi per henkilö.
4. Lamminparras kaappasi Oulusta Helsinkiin matkanneen lentokoneen 1978. Matkan aikana käytiin myös Amsterdamissa, josta päädyttiin Helsingin kautta takaisin Ouluun, jossa Lamminparras antautui saatuaan viettää päivän perheensä kanssa.
Solar Films aikoo tehdä tapauksesta elokuvan, jonka pääosaa esittää Kari Hietalahti. Ei, tämä ei ole vitsi.
5. a) KLM b) Norwegian Air Shuttle
Kysymyksessä oli melko monen ohittama vihje Helsinki-Vantaalle lentävästä yhtiöstä. Yksikään amerikkalaisyhtiö ei lennä Helsinkiin juuri nyt, joskin tilanne muuttuu ensi kuussa.
6. Air Botnia
7. RAT eli ram-air turbine on lentokoneen pohjasta esiin työntyvä propellin näköinen härveli. Ilmavirtaa apuna käyttäen se tuottaa virtaa koneen tärkeimpien järjestelmien toimintaan, mikäli normaali virrantuotto on estynyt.
8. Täydellinen vastaus olisi rahtia Hong Kongiin ja Souliin. Pisteen sai jos tiesi mainita sekä rahdista että Aasiasta.
Kaikki MD11:t ehdittiin jo kerran myydä, mutta Aeroflot perui kaupat kahdesta viimeisestä, joten toiselle niistä keksittiin omaa käyttöä.
9. Tarkoituksena oli vähentää koneen painoa ennen laskeutumista polttamalla kerosiinia.
Pitkä selitys: lentokonetyypeille on määritetty suurin mahdollinen lentoonlähtö- ja laskeutumispaino. Suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino on useimmilla konetyypeillä laskeutumispainoa suurempi, joten mikäli ongelmatilanne on hallittavissa, pyritään koneen paino pudottamaan laskeutumispainon alle polttamalla tai dumppaamalla kerosiinia ennen laskeutumista. Lisäksi on lentokone- ja lentoyhtiökohtaisia käytäntöjä siitä, mihin painoon missäkin tilanteessa pyritään.
Isossa hädässä kone ei ikävä kyllä kysele, onko painoa sopivasti maahan iskeytymiseen, eli pakkolaskuja varten on tyystin eri normit. Toisin sanoen suurin mahdollinen laskeutumispaino on se paino, jossa suoritetun onnistuneen laskeutumisen jälkeen konetta ei tarvitse tarkistaa rakennevaurioiden varalta.
JPP:n hämmästelyyn vielä sellainen huomio, että kaikissa A330-koneissa ei ole kerosiinindumppausmahdollisuutta.
10. Lankojen avulla on tarkoitus helpottaa siiven jäätymisen havainnointia. Jos siipi on yhtään hyhmässä, vaikuttaa se heti langan liikkumiseen. Langoilla ei ole ilmassa mitään funktiota, vaan ne ovat apuväline maassa tapahtuvaan tarkastukseen.
Ratkaisu on tietääkseni yksilöllinen kuvan MD80-konetyypille, jonka siivet ovat tavallista herkempiä jäätymiselle, ja jonka moottorit sijaitsevat koneen takaosassa. Siiven tyvestä irtoava jää päätyy hyvinkin todennäköisesti suoraan moottoreihin, jolloin voi käydä näin: