Lipeäkala

Miltä maistuu suussasi lipeäkala?

• Äänestäjiä yhteensä
    36
  • Äänestys suljettu. .

Törni

Well-known member
En muista koskaan syöneeni. Pitäisi ehkä paikata tämä aukko sivistyksessä.

Lipeäkalan syönnin perinne jouluna tulee siitä, että aiemmin keskellä talvea ei ollut tuoretta kalaa saatavilla.

Lipeäkala oli siis aiemmin konsti säilöä kalaa. Tapa juontaa juurensa jopa keskiajalta saakka.

Itse en ole kovin innostunut syömään yhtään mitään pelkästään sen vuoksi, että se on "perinne". Vielä vähemmän kalaa joka on keskiajalla keksityn kalansäilytystavan tuote.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Ruksin kohdan menettelee, vaikka olis se voinut oikeestaan olla myös en tykkää. Eipä tuo oikein miltään maistu, joten sikäli sitä voi popsia ongelmitta, mut rakenne on jotenkin ikävä.

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Kuulepas kun olen asunut Presidentinpuistokadulla, niin soran syönti on mulle PIKKUJUTTU! Yhtä pikkujuttu kuin JÄÄTÖLÖTÖTTÖRÖN syönti :ahem::ahem:
Mäkin olen asunut Presidentinpuistokadulla. Olenko siis Runar&Kyllikki?
En ole maistanutkaan koskaan lipeäistä kalaa.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kuulepas kun olen asunut Presidentinpuistokadulla, niin soran syönti on mulle PIKKUJUTTU! Yhtä pikkujuttu kuin JÄÄTÖLÖTÖTTÖRÖN syönti :ahem::ahem:
Mäkin olen asunut Presidentinpuistokadulla. Olenko siis Runar&Kyllikki?
En ole maistanutkaan koskaan lipeäistä kalaa.
Eipä sitä uskoisi, notta nämä veljet ovat olleet joskus porilaisia. Kävittäkö siellä asuessanne paikallisella Unionilla? Jos ette, niin olisi pitänyt.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa

Lipeäkala oli siis aiemmin konsti säilöä kalaa. Tapa juontaa juurensa jopa keskiajalta saakka.

Itse en ole kovin innostunut syömään yhtään mitään pelkästään sen vuoksi, että se on "perinne". Vielä vähemmän kalaa joka on keskiajalla keksityn kalansäilytystavan tuote.
No tuskin sentään. Lipeäkala on käsittääkseni tapa ottaa kuivaamalla säilötty kala taas käyttöön, eikä tapa säilöä kalaa. Oikaiskaa, jos olen väärässä.

Vai meninkö nyt tyhmäksi tekeytyneen Törnin miinaan? Sekin on mahdollista.

Niin, lihan ja kalan kuivaaminen taitaa olla jo paljon ennen keskiaikaa keksitty keino säilöä lihaa ja kalaa?

Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa

Herkkua asiantuntevasti valmistettuna. Kalan kuuluu olla turskaa, lisukkeina pekonia, hernesosetta ja perunoita. Tähän tapaan.
Wikipedian mukaan Suomessa myytävä/syötävä lipeäkala on 99 %:senttisesti molvaa, joka on turskan sukuinen kala. Norjassa se näköjään on useimmiten turskaa. Itsellänihän ei ole mitään käsitystä molvan ja turskan makueroista, joten en voi ottaa kantaa lipeäkalan ehdottomaan turskuuteen.

Niin, harvoin tuota tulee maisteltua lapsuudesta saadun kammon takia. Mutta onhan se ihan hyvää näin aikuisella suulla syötynä, vaikka polliin vastasinkin, notta menettelee. Kastike lie apuna hyvyyteen?

Thunder

Vihan aiheuttaja
Ei Ile, minusta lipeäkala on juuri rantahiekalle kaivettuun kuoppaan upotettua kalaa ja nuijittu vielä kerros hiekkaa päälle, 2 viikkoa myöhemmin nostettu ylös ja purkitettu.

Menee samaan kastiin sen sinihomejuuston kanssa, joka on sama 2 viikkoa vanhaa tavaraa. Makuaisti on tuhottu, jos väittää sen olevan erinomaisen hyvää.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Ei Ile, minusta lipeäkala on juuri rantahiekalle kaivettuun kuoppaan upotettua kalaa ja nuijittu vielä kerros hiekkaa päälle, 2 viikkoa myöhemmin nostettu ylös ja purkitettu.

Menee samaan kastiin sen sinihomejuuston kanssa, joka on sama 2 viikkoa vanhaa tavaraa. Makuaisti on tuhottu, jos väittää sen olevan erinomaisen hyvää.
Mää sain firmasta joululahjaksi mm. 12 kuukautta kypsytettyä sinihomejuustoa. Valitettavasti en ole sitä vielä päässyt maistamaan, kun tuo yksi turkulainen on sen hukannut jonnekin jääkaapin uumeniin. No, uutena vuotena sitten sitä luultavasti maistellaan. Raporttia tulee. Sinihomejuusto on jo lähtökohtaisesti hyvää. Saati sitten oikein laadukas...

Ja lipeäkalaahan ei kait myydä purkitettuna?

Vesku

Maatalousneuvos
Mää sain firmasta joululahjaksi mm. 12 kuukautta kypsytettyä sinihomejuustoa. Valitettavasti en ole sitä vielä päässyt maistamaan, kun tuo yksi turkulainen on sen hukannut jonnekin jääkaapin uumeniin. No, uutena vuotena sitten sitä luultavasti maistellaan. Raporttia tulee. Sinihomejuusto on jo lähtökohtaisesti hyvää. Saati sitten oikein laadukas...

Ja lipeäkalaahan ei kait myydä purkitettuna?
Lienet tutustunut tuohon naapurikunnan tilan omaan tuotteseen?
Peltolan Blue
Tai lienenkö aikaisemminkin kysynyt samaa asiaa?:doubtful:
Kerran maistanut vähän eräässä tarjoilussa, pehmeämpää ja rasvaisempaa on kuin esim Aura.

Lipeäkalasta jäi kanssa lapsena hieman kalsea muisto, ehkä johtui lievästä kala-allergiasta. ( arvelen, että mitä vähemmän kalassa rasvaa, niin sitä "pahempaa" mulle)

Tuossa kymmenen km päässä pari kaveria tekee hieman myyntiin kaloja, mm aurajuustoa kahden lämminsavulohifileen väliin. Syöhän tuota, ennenkuin selkäänsä ottaa.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Lienet tutustunut tuohon naapurikunnan tilan omaan tuotteseen?
Peltolan Blue
Tai lienenkö aikaisemminkin kysynyt samaa asiaa?:doubtful:
Kerran maistanut vähän eräässä tarjoilussa, pehmeämpää ja rasvaisempaa on kuin esim Aura.
Mun mielestä se kadonnut sinihomis (huom. Capu H., *wink*) oli kyllä ulkomaalaista alkuperää. Täysin varma en ole ennen kun sen löydän. Palannen asiaan noin viikon kuluttua?

Vesku

Maatalousneuvos
Mun mielestä se kadonnut sinihomis (huom. Capu H., *wink*) oli kyllä ulkomaalaista alkuperää. Täysin varma en ole ennen kun sen löydän. Palannen asiaan noin viikon kuluttua?
En tarkoittanut, että kadotettu olisi ollut tuota, vaan vinkiksi, että pientuottajaltakin löytyy Suomessa jonkinmoisia erikoisuuksia.:p
Voi kyllä olla aika vaikea jostain Raumalta löytää tuota tosin.

Muistojen kätköstä löytyy myös formuloita ja juustoja yhdistävä tapahtuma!
Monzan kisassa ( ehkä 1999 ) oli hotelli jossain pikkukylässä, jotakuinkin n 50 km pohjoiseen, vuoren rinnettä hieman Alpelle kiivettiin. La-iltana porukalla jalkaparikalla ulos syömään, joku pienehkö perheravintola kylästä löydettiin.

Hieman oli tarjottavat vähissä, mutta kyllä jokainen jotain riittävästi sai.
Porukassa oli joku n 4-kymppinen nainen, liekö ollut miehensä kanssa matkassa, vai miten, en muista. Paikan emäntä- pienehkö, pirteä ja puhelias mummoikäinen - kasasi juustoista sitten tarjottimen lopuksi. Silloin en vielä osannut ihan kaikkia makuja ja tuoksuja arvostaa. Vahvat oli aromit, en kuitenkaan muista että juuri sinihometta olisi ollut. Osaa maistelin, tuskin kaikkia. Mutta tuolle rouvalle se taisi olla matkan kohokohta, vuolaasti pienessä viinimaistissa mummoa kiitteli uskomattomista juustoista!

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Haa

En tarkoittanut, että kadotettu olisi ollut tuota, vaan vinkiksi, että pientuottajaltakin löytyy Suomessa jonkinmoisia erikoisuuksia.:p
Voi kyllä olla aika vaikea jostain Raumalta löytää tuota tosin.
Kyllä näköjään jostain Raumaltakin löytyy Peltolan juustolan tuoteita. Tutustun kunhan kerkiän. Kuluvana vuonna en taida ehtiä? Jonsen sitten varhain to aamuna? Katsotaan...

Koiruus

Well-known member
Sijainti
Tampere
Täks jouluks tein ensimmäistä ja viimestä kertaa, oli ihan hirveetä.