Herkkua asiantuntevasti valmistettuna. Kalan kuuluu olla turskaa, lisukkeina pekonia, hernesosetta ja perunoita. Tähän tapaan.
Mäkin olen asunut Presidentinpuistokadulla. Olenko siis Runar&Kyllikki?Kuulepas kun olen asunut Presidentinpuistokadulla, niin soran syönti on mulle PIKKUJUTTU! Yhtä pikkujuttu kuin JÄÄTÖLÖTÖTTÖRÖN syönti :ahem::ahem:
Kuulepas kun olen asunut Presidentinpuistokadulla, niin soran syönti on mulle PIKKUJUTTU! Yhtä pikkujuttu kuin JÄÄTÖLÖTÖTTÖRÖN syönti :ahem::ahem:
Eipä sitä uskoisi, notta nämä veljet ovat olleet joskus porilaisia. Kävittäkö siellä asuessanne paikallisella Unionilla? Jos ette, niin olisi pitänyt.Mäkin olen asunut Presidentinpuistokadulla. Olenko siis Runar&Kyllikki?
En ole maistanutkaan koskaan lipeäistä kalaa.
No tuskin sentään. Lipeäkala on käsittääkseni tapa ottaa kuivaamalla säilötty kala taas käyttöön, eikä tapa säilöä kalaa. Oikaiskaa, jos olen väärässä.Lipeäkala oli siis aiemmin konsti säilöä kalaa. Tapa juontaa juurensa jopa keskiajalta saakka.
Itse en ole kovin innostunut syömään yhtään mitään pelkästään sen vuoksi, että se on "perinne". Vielä vähemmän kalaa joka on keskiajalla keksityn kalansäilytystavan tuote.
Wikipedian mukaan Suomessa myytävä/syötävä lipeäkala on 99 %:senttisesti molvaa, joka on turskan sukuinen kala. Norjassa se näköjään on useimmiten turskaa. Itsellänihän ei ole mitään käsitystä molvan ja turskan makueroista, joten en voi ottaa kantaa lipeäkalan ehdottomaan turskuuteen.Herkkua asiantuntevasti valmistettuna. Kalan kuuluu olla turskaa, lisukkeina pekonia, hernesosetta ja perunoita. Tähän tapaan.
Kyllä. Keitetty pahvikin maistuu paremmalta maukkaan kastikkeen kera kuin ilman.Kastike lie apuna hyvyyteen?
Toivottavasti ei kukaan muukaan. Vaarallista on moisen maistelu.En ole maistanutkaan koskaan lipeäistä kalaa.
Norskit ovat sekavaa sakkia. Pistävät tota lanttaamatonta purkkihernaria grillimakkarankin kylkeen.
Mää sain firmasta joululahjaksi mm. 12 kuukautta kypsytettyä sinihomejuustoa. Valitettavasti en ole sitä vielä päässyt maistamaan, kun tuo yksi turkulainen on sen hukannut jonnekin jääkaapin uumeniin. No, uutena vuotena sitten sitä luultavasti maistellaan. Raporttia tulee. Sinihomejuusto on jo lähtökohtaisesti hyvää. Saati sitten oikein laadukas...Ei Ile, minusta lipeäkala on juuri rantahiekalle kaivettuun kuoppaan upotettua kalaa ja nuijittu vielä kerros hiekkaa päälle, 2 viikkoa myöhemmin nostettu ylös ja purkitettu.
Menee samaan kastiin sen sinihomejuuston kanssa, joka on sama 2 viikkoa vanhaa tavaraa. Makuaisti on tuhottu, jos väittää sen olevan erinomaisen hyvää.
Lienet tutustunut tuohon naapurikunnan tilan omaan tuotteseen?Mää sain firmasta joululahjaksi mm. 12 kuukautta kypsytettyä sinihomejuustoa. Valitettavasti en ole sitä vielä päässyt maistamaan, kun tuo yksi turkulainen on sen hukannut jonnekin jääkaapin uumeniin. No, uutena vuotena sitten sitä luultavasti maistellaan. Raporttia tulee. Sinihomejuusto on jo lähtökohtaisesti hyvää. Saati sitten oikein laadukas...
Ja lipeäkalaahan ei kait myydä purkitettuna?
Mun mielestä se kadonnut sinihomis (huom. Capu H., *wink*) oli kyllä ulkomaalaista alkuperää. Täysin varma en ole ennen kun sen löydän. Palannen asiaan noin viikon kuluttua?Lienet tutustunut tuohon naapurikunnan tilan omaan tuotteseen?
Peltolan Blue
Tai lienenkö aikaisemminkin kysynyt samaa asiaa?:doubtful:
Kerran maistanut vähän eräässä tarjoilussa, pehmeämpää ja rasvaisempaa on kuin esim Aura.
En tarkoittanut, että kadotettu olisi ollut tuota, vaan vinkiksi, että pientuottajaltakin löytyy Suomessa jonkinmoisia erikoisuuksia.Mun mielestä se kadonnut sinihomis (huom. Capu H., *wink*) oli kyllä ulkomaalaista alkuperää. Täysin varma en ole ennen kun sen löydän. Palannen asiaan noin viikon kuluttua?
Kyllä näköjään jostain Raumaltakin löytyy Peltolan juustolan tuoteita. Tutustun kunhan kerkiän. Kuluvana vuonna en taida ehtiä? Jonsen sitten varhain to aamuna? Katsotaan...En tarkoittanut, että kadotettu olisi ollut tuota, vaan vinkiksi, että pientuottajaltakin löytyy Suomessa jonkinmoisia erikoisuuksia.
Voi kyllä olla aika vaikea jostain Raumalta löytää tuota tosin.