lisää kuluista

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Formula 3, uusilla ei taida saadakaan ajaa. Parhaan käytetyt 150.000 -200.000 mk. Ajokulut suunnilleen sport 2000 luokkaa.
Formula ford: uusi auto n 170.000,-. Käytetyillä pärjää Suomessa hyvin. Halvimmat kisakelvolliset n. 70.000,-. Kulut pienehköt, paitsi kolarit. Super saloonissa hintahaarukka on rajaton. Mukaan muutamalla kymppitonilla, palkintopallille pääsyyn tarvitaan jo aika paljon enemmän. Merkkiluokat: autot halpoja 10.000 ja ylös- päin, kulut pienehköt, pallille jo 20.000 mk:n autoilla.

------------------
ikumeeni
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
F3 auton ikää ei ole koskaan suomessa rajoitettu. uutta vain ei kannata ostaa,koska hinta on tolkuton. tulkoon vielä mainituksi,ettei aikoinaan F4 luokan autoissakaan koskaan mitään ikärajoitusta ollut. siis säännöissä mainittua. olipahan vain ns herrasmies sopimus ruotsalaisten kuskien kesken,ettei uusia hankita. siis ruotsissa ruotsalaisilla, ei koskaan souomessa.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Originally posted by hewland:
F3 auton ikää ei ole koskaan suomessa rajoitettu. uutta vain ei kannata ostaa,koska hinta on tolkuton. tulkoon vielä mainituksi,ettei aikoinaan F4 luokan autoissakaan koskaan mitään ikärajoitusta ollut. siis säännöissä mainittua. olipahan vain ns herrasmies sopimus ruotsalaisten kuskien kesken,ettei uusia hankita. siis ruotsissa ruotsalaisilla, ei koskaan souomessa.
Näin oli. Käsittääkseni ei myöskään F3:ssa ole ikärajaa, siis saa ajaa vaikka uudella.
Jos aikoinaan F4:ssa poltti tuon n 200 kmk vuodessa /auto oli kyllä melkoinen pohatta. Itse aikoinaan ajaneena voin kertoa, että kulut ainakin vielä muutama vuosi sitten oli huomattavasti pienempiä. Pienimmät lienevät olleen alle muutama kymppi (ei sitten koko kautta, eikä mitään asiaa millekään sijoituksille) ylä raja varmastikin n 200 kmk siis juoksevat kulut, ei kaluston pääomaa.
 

Jokke

Member
Liittynyt
19.12.2000
Viestit
10
Sijainti
Kotka
Korjataan esitetyt hinnat Formula Ford Zetecin osalta. Uusi auto, jossa uusi moottori ja alv maksettu (Van Diemen, Mygale): yli 300 000 mk. Vuoden vanha (uusi moottori: yli 200 000 mk. Kaksi vuotta vanha yli 150 000 mk. Siitä eteenpäin hinnat laskevat tasaisemmin ja n 100 000 mk:lla saa vielä kelpo pelin. Sitä halvemmat ovat opetteluautoja - luotettavuus kärsii. Lisäksi on laskettava mm. kaksi ylimääräistä vannesarjaa (aluvanteet esim. OZ-merkkikohtainen jopa 15 000 mk/srj) ja varaosia tarpeen mukaan n 10 - 50 000 mk:lla. Kaikkihan riippuu siitä, kuinka korkealla tavoitteet ovat ja minkä arvon keskeyttämiselle laskee. Slicksisarja maksaa n 3400 mk ja sadekelin renkaat vähän enemmän. Kahtena ensimmäisenä vuonna ei ollut mitään rengasrajoitusta ja kärkiautot joutuivat käyttämään jopa kolme sarjaa slicksejä per kisa. Ensi vuodeksi on kuulemma järki voittamassa ja tullee yhden rengassarjan rajoitus per kisa.
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
"Merkkiluokat: autot halpoja 10.000 ja ylös- päin, kulut pienehköt, pallille jo 20.000 mk:n autoilla."

Alkanut toi kilpailutoiminta kiinnostaa enemmän kuin olis varaa, joten tähän asti on ollut helppo pysytellä katsojan roolissa.
Noi merkkiluokat vois kyllä kiinnostaa, ainakin hintansa puolesta.

Mitäs kaikkia merkkiluokkia Suomessa ajetaan?
Mini 1000 luokan tiedän, mutta onko muita?
Karting hommista taidan olla jo kasvanut ohi?

[ 09-03-2001: Message edited by: Jenkki ]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jenkki:

Mitäs kaikkia merkkiluokkia Suomessa ajetaan?
Mini 1000 luokan tiedän, mutta onko muita?
Karting hommista taidan olla jo kasvanut ohi?

[ 09-03-2001: Message edited by: Jenkki ]
Mini-tonttujen ohella ajetaan ainakin toistaisex Fiudeilla (FUTT), Saabeilla (900T - Wanha korimalli) sekä Ladillaceilla. Nopein näistä merkkiluokista taitaapi olla Ladat ja hitain Minit.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ladoja lukuunottamatta kaikilta muilta merkkiluokilta löytyy webbisivut, sieltä voisi löytyä jotain tietoja luokista. Kaikki sivut löytyvät linkkisivulta
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Ainakin futt.hello.to sivut sisältävät melkoisen vanhaa tietoa... saabmerkkiluokka.com on uudistunut lähinnä ulkoasultaan muttei juuri tiedoiltaan, lukuunottamatta uutta jäsentiedoteta... toisaalta sport2000.dlc.fi on myöskin jäänyt viime vuotiselle tasolle - aikaa ahveniston päätöskilpailuun xxxx jne.

Taitaa olla niin, että sivujen päivitys alkuinnostuksen jälkeen alkaa maistua puulta. Tiedotuksen puute ei ainakaan auta, jos samalla pelätään että ko. merkkiluokka saatettaisiin lopettaa.

Hienona poikkeuksena Maijalan Jampan Mini1000 -sivut, jotka ovat varsin hyvin ajantasalla ja elävät.

Myytävistä autoista olisi hyvä saada lisätietoa näin kevään tullessa - saattaisin tuollaisen itsekin ostaa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Spyder:


Hienona poikkeuksena Maijalan Jampan Mini1000 -sivut, jotka ovat varsin hyvin ajantasalla ja elävät.

Myytävistä autoista olisi hyvä saada lisätietoa näin kevään tullessa - saattaisin tuollaisen itsekin ostaa.
Kiitos maininnoista. Sivuillemmahan tulee kyllä lähiaikoina tuollainen ´tori´ palsta lukijoiden tarpeisiin ja pyyntöihinkin vedoten. Mutta kyllä tämän hetkinen tilanne Mineissä on että autoista taitaa olla pula jos ehkä omani voisin myydä riittävästä korvauksesta. Tori sivulle sitten voidaan laittaa myös näitä osto ilmoituksia sekä mini kilpuriosaa jne.
Antakaahan tuo Saabmerkkiluokkasivu alkaa pääsemään vauhtiin päivityksiltään niin sieltäkin varmaa tarttuu uutta tietoa. :)
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Herätetäänpä tämä keskustelunaihe taas henkiin.

Mitä olette mieltä seuraavasta. Kauppalehti Optiossa (nro 5/2001) on juttua Sport 2000 luokasta. Jutussa LMS Racingin sielu Risto Buri kertoo, että "meillä autokohtaiset kulut kauden aikana ovat kaikkiaan 1,3 - 1,4 miljoonaa markkaa". Burin mukaan se on summa, jolla voidaan taistella mestaruudesta.

Minusta summa on järjettömän suuri. Voisin kuvitella, että puolet tuosta riittäisi. Olipa hyvä, että lopetin ajamisen tuossa sarjassa. Meikäläinen käytti vuonna 1999 noin 130.000 mk. Siinä on kaikki paitsi auton pääomakulut. Siis mukana on auton kunnostus- ja kehityskulut, renkaat, polttoaineet, ilmoittautumiset, matkakulut, ruoka, hallintokulut yms. Tuolla summalla ajeltiin porukan puolenvälin paikkeilla.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
En usko ko summia ennekuin joku näyttää minulle koko kirjanpidon mistä summa koostuu. Mitään laskennallisia kuluja (palkat joita ei koskaan ole maksettu jne) ei hyväksytä. Siis vain summat, jotka ihan todellisesti siirtyvät organisaatiosta toiselle.
Epäilen, että summat ei ole siellä päinkään.
Toivottavasti sponsorit ei tätä palstaa lue, mutta auto (niin kuin kaiketi kaikessa muussakin urheilussa) summat kerrotaan aina vahvasti yläkanttiin, jotta saadaan pumpattua enemmän rahaa. Jos sitten vaikka sattuisi hyvin ,että kaikki pyydetty saataisin (onko koskaan tapahtunut?) sille kyllä keksitään käyttöä.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Mahtaako olla ihan totta. Käsittääkseni tuo summa pitää sisällään myös uuden auton hankintahinnan. Ja sen voi kertoa vain Buri itse ja niiden parin myydyn uuskoppaisen Golfin ostajat. Kuluarviota mietittäessä täytynee muistaa myös, että viime vuoden Ahveniston avauskisassa pari LMS Golfia sai aika paljon ja kallista kipeää. Toivottavasti näin ei käy kovin usein.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:

Pelkkä auto ja kilpailukausi testeineen ja varaosineen tullenee helpohkosti (tässä tapauksessa) maksamaan yli 1000kmk ja sitten vielä hiukan voita leivän päälle ja avot, hintaa on lähes 1300kmk!

En väitä, etteikö hommaa voisi tehdä aika tavalla ammattimaisesti noin kolmasosan budjetillakin mutta siitähän ei ollutkaan kysymys...

Tässäpä minun näkemyksiäni asioista!

kik
[ 19-03-2001: Message edited by: kik ]
[/B]
Jo on messevät meiningit vaikka kyseessä on tuollaiset mopot. Ja tuon S2K:n kun piti sitten olla paremmin kukkarolle sopiva luokka kuin vaikkapa SS... Teretulemast Olli vain SuperSalooneihin ajamaan (ainakin toistaiseksi) Suomen Mestaruudesta. Samalla budjetilla, kuin mitä S2K sinulta nieli Rellulla kruisaillessa ajat jo kummasti kilpaa SS:ssa. Toki sen edes jollain lailla kilpailukykyisen auton hankintaan uppoaa jonkinverran rahaa, mutta ei sitä tarvi sentään tuohon malliin kylvää kuin mitä kik tuossa kertoi...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
Pitää kuitenkin muistaa laskea kustannukset siitä, millä budjetilla SS kisan voitoista ajettiin. Hiukan epäilen, että Lempisen kausi Audilla, auton hinta mukaanlukien oli kalliimpi kuin Haapalaisen.
Lempisen kohdalla varmasti rahaa paloikin vähintään saman verran kuin Haapalaisen Ollilla - etenkin jos auton hinta lasketaan mukaan, mutta se on saletti, että mestaruus voitettiin huomattavasti halvemmalla budjetilla... Eikä sitä voitettu todellakaan tuurilla.
Ensimmäinen asia mistä tingitään on nämä VIP-teltat pitopalveluineen. Täysin turhaa rahan haaskaamista. Ei esim Team F40:llä tai SRT:llä ollut yhdessäkään kisassa mitään pitopalveluita ja massiivisia VIP-telttoja varikolla ja siitä huolimatta sponsorit varmastikin olivat suht. tyytyväisiä. Ja muutoinkin ko. tiimien toiminta täyttää kokolailla ammattimaisen toiminnan tunnusmerkit.
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
En minäkään noita pennosiani omasti pussistani ole laittanut. Kyllä ne ovat hyviltä yhteistyökumppaneilta tulleet. Mistäpä tavallisella pulliaisella olisi tuollaisia rahoja ottaa.

Vip-jutuista sanoisin, että eivät ne minulle ole koskaan mikään menoerä ollut, vaan niistä on nimenomaan saatu sitä rahaa. Noin puolet kauden tuloista on tullut erilaisten vip-palveluiden järjestämisestä. Eipä sitä korvauksetta tehty kun hoitelimme sponsoreiden vieraita Ahveniston harjulla. Suurin vierasmäärä meidän teamillämme oli yli 300 vierasta kilpailussa.

Vip-tulot ovat myös käsittääkseni yksi sarjan järjestäjäorganisaation eli AKK Sportsin suurimmista tulonlähteistä. Joten Vipit ovat tärkeä osa koko palettia, vaikka tuo vip-touhu tuntuu joitakin ihmisiä kovasti närästävän.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Originally posted by kik:
Meinaatkos SpeedKing että esim. LMS:n henkilöstö toimii ilman palkkaa??? jos meinaat, sanoisin sen olevan naurettava väite! Suomessa on kuitenkin sen verran vähän alan asiantuntijoita, ettei heidän yksinkertaisesti tarvitse tehdä hommaa ilmaiseksi! Pienemmälläkin budjetilla liikkuvat teamit joutuvat maksamaan palkkaa, ainakin useimmiten. Tässäpä minun näkemyksiäni asioista!

kik

[ 19-03-2001: Message edited by: kik ]

[ 19-03-2001: Message edited by: kik ]
Kiva, kun tännekin alkaa taas tulla kunnon keskustelua.
En yrittänytkään väittää ettei tallien palkkalistoilla olisi ihan palkkaa saaviakin, LMS:n kohdalla varmasti useampikin. Seuraava kysymys onkin sitten palkkauksen rakenne (koko päivä/koko vuosi, osapäivä/kokovuosi, kokopäivä/osavuosi jne) ja kerrottuna henkilöiden määrällä. Kokonaissumma heittelee ja paljon (huom sos kulut mukaan!). Muistaakseni Tähkäpäällä (F4 team)oli ainakin yksi henkilö palkattuna kokoaikaisesti oliko peräti koko vuodeksi en muista. Joka tapauksessa tämä kaveri palkattiin silloin työllisyysvaroilla, joten mekin siitä osan maksoimme (tämä ei ole ilkeilyä, päinvastoin: käytettiinpä työllisyysvaroja kerrankin kunnon asiaan!)
Jotta päästään oikein pitkäveteiseen talousmatematiikkaoppiin, pitää vielä miettiä lasketaanko kaluston pääomakulut kokonaan (tuntuisi hyvin oudolta) vaiko osittain (ja kuinka paljon?) näihin kauden kuluihin. Ajatuksenahan on se, että kauden lopussa kalusto ei ole arvotonta, toivottavasti! joten periaatteesa ainoastaan arvon alennus voidaan laskea. Sama kuljetuskalustolle tietokoneille jne jne. Varaosillekin, jos ne ovat edelleen uusia.
Kyllä tästä aika mukava malli saadaan laskettua.
Itse aikoinaan laskin nimenomaan muuttuvat kulut, jossa oli mukana pääomakorko ja jonkinsortin poistot, en muista kuinka paljon.
Tässä se pointti: minun mallilla ei s2k tallin budjetti/auto voi olla lähelläkään miljoonaa!
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Don Vitolle

En halua tässä kommentoida LMS:N S2K budjetteja vaan haluaisin kommentoida lausahdustasi siitä että vip teltat ja muut turhuudet pitää ensimmäisinä karsia turhina pois. Kuulostaa pari-kolmekymmentä vuotta vanhalta ajatusmallilta, jolloin ajettiin lähinnä omilla rahoilla tai jos tarraa vastaan sai jotain lisää niin hyvä oli.

Ainakin itse olen havainnut että se on yksi tärkeimmistä asioista ( ellei tärkein) kun keskustelen potentiaalisten yhteistyökumppanien kanssa mahdollisesta yhteistyöstä. Mielestäni niistä pitäisi tehdä entistä suurempia ja "hienompia". Ehkä tässä ajatusmallien eroissaon se syy miksi s2k:hon tuntuu riittävän enemmän "maksajia" kuin super salooniin yleisesti.

Mitä s2k mopoihin tulee, niin esim Esa (SS SM 5) oli Ferrarillaan keskimäärin 1.5 sekuntia edellä s2k:n paaluaikaa. s2k:ssa kaikilla kärkikuljettajilla on menestyspainoja jotka vaikuttavat noin sekunnin verran. Eli ei se ero vauhdissa keskiverto SS auton ja s2k:n kärkiautojen välillä nyt niin kauhean suuri ole. Ja uusien sääntöjen puitteissa s2k autot tulevat menemään 1-2 sekuntia / kierros kovempaa.


Terveisin

Olli
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Haapalainen:
Don Vitolle

En halua tässä kommentoida LMS:N S2K budjetteja vaan haluaisin kommentoida lausahdustasi siitä että vip teltat ja muut turhuudet pitää ensimmäisinä karsia turhina pois. Kuulostaa pari-kolmekymmentä vuotta vanhalta ajatusmallilta, jolloin ajettiin lähinnä omilla rahoilla tai jos tarraa vastaan sai jotain lisää niin hyvä oli.
Saman asian voinee tehdä toisellakin tavalla aivan yhtä hyvin. Itse kisatapahtumassa keskitytään kilvan ajamiseen ja tehdään nämä asiakas(lue:sponsori)tilaisuudet sitten ihan erikseen. Silloin on mahdollisuus paremmin räätälöidä tapahtuma vastaamaan tämän yhteistyökumppanin toiveita ja tarpeita. Toinen huomio mikä on S2K-tiimeissä pistänyt silmään on (aika monella) yhden selkeästi hallitsevan yhteistyökumppanin puuttuminen. Sen sijaan että olisi tällainen "pääsponsori", kuten esim. Nicotinell Tuiskun Z3:ssa tai Vertex SRT:n Escortissa, on epälukuinen määrä pieniä sponsoritarroja. Näin olis mahdollista tuoda sitä sponsorin nimeä esille vähän joka käänteessä.

Mitä s2k mopoihin tulee, niin esim Esa (SS SM 5) oli Ferrarillaan keskimäärin 1.5 sekuntia edellä s2k:n paaluaikaa. s2k:ssa kaikilla kärkikuljettajilla on menestyspainoja jotka vaikuttavat noin sekunnin verran. Eli ei se ero vauhdissa keskiverto SS auton ja s2k:n kärkiautojen välillä nyt niin kauhean suuri ole. Ja uusien sääntöjen puitteissa s2k autot tulevat menemään 1-2 sekuntia / kierros kovempaa.
Varmaan Esankin vauhti kasvaa viime vuodesta kun Ferrari käy/on käynyt läpi merkittävän laihdutuskuurin. Viime kaudella tuo teho/paino -suhde oli "hieman" epäedullinen.
 
Liittynyt
22.3.2001
Viestit
9
Ei esim Team F40:llä tai SRT:llä ollut yhdessäkään kisassa mitään pitopalveluita ja massiivisia VIP-telttoja varikolla ja siitä huolimatta sponsorit varmastikin olivat suht. tyytyväisiä. Ja muutoinkin ko. tiimien toiminta täyttää kokolailla ammattimaisen toiminnan tunnusmerkit.[/B][/QUOTE]

Tervehdys kaikille.

Hauskaa nähdä rata-autoilun parissa tapahtuvaa keskustelua. Teamimme ja oma nimeni vilahtelee keskusteluissa aina silloin tällöin. Haluankin tuoda esille sen seikan, että Teamillamme, eikä minulla ole mitään tekemistä ao. lausuntojen kanssa. Sen verran haluan oikaista Don Viton kommentteja, että VIP- eli asiakastilaisuudet muodostavat yhden merkittävän osan Teamimme liikevaihdosta ja vain asiakaslähtöisellä yhteistyöllä markka vaihtaa omistajaa oli sitten kyseessä luokka kuin luokka. Vauhdikasta kevättä toivottaen. TEAM F40/Esa Schroderus PS. Verottajaa voi myös budjetit kiinnostaa, nimim. ongelmitta verotarkastuksen läpikäynyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tervetuloa! Mukava saada joukkoomme JÄLLEEN yksi "ammattilainen". Tästähän alkaa muodostua aivan loistava chatti. Näin ihan katselijan näkökulmasta monesti ihmettelee, miten noihin autoihin ei saada kunnon sponsoreita mukaan... Vaikka en kaupallisen alan koulutusta omaakkaan, niin kyllä monesti ihmetyttää, että onko se sponssien hankkiminen tosiaan niin hankalaa. Varmasti se on.

Ollin Continental Golf on hieno esimerkki mihin pitäis pyrkiä. Pääsponssi taatusti jää katsojan mieleen ja auto erottuu. Jos rataa kiertää kymmenen valkoista autoo, jossa kaikki sponsoritarrat ovat vielä pienellä, EI NIITÄ SPONSSEJA kukaan noteeraa, eikä edes kuskeja tiedä kauempaa. Pikku neuvo: Enemmän räväkkyyttä autoihin ja vaikkei se ainoa sponsori niin hirveesti rahaa tuokkaan, niin laittakaa se edes näyttämään siltä.

Mutta tämä oli vain katsojan näkökulma... :)
 
Ylös