lisää kuluista

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Joo, vaikuttas siltä että syntyy hiemna erimielisyyttä siitä, mihin koko autourheilu on menossa. Valitettava totuus on, että järkevää kilpailutoimintaa ei nykypäivän SM-sarjoissa ole mahdollista harjoittaa ilman turhia rahanhaaskaus-vippitelttoja. Don Vitolle tiedoksi: vippejä ei tuoda ratojen varrelle mahtailumielessä, vaan vieraille järjestetyistä tilaisuuksista peritään maksu. Toivottavasti tämä nyt ei ollut mikään sisäpiirin salaisuus...

Nykyaikainen sponsorointi on varsin kaukana siitä mainospaikan myymisestä auton kyljessä. Itse ainakin aina yhteistyöneuvotteluissa täsmennän myyväni palvelupakettia, josta murto-osan muodostaa se tarra autossa. Aika monelle potentiaaliselle sponsorillekaan tuo ei ole ollut täysin selvää. Yksi tähän palvelupakettiin kuuluva etu on vierailu varikolla, ja Don Vito: täsmennän tätä vielä kerran: tästä tiimi saa rahaa ostaa lisää 100 gr:ää. En edes tajua, mistä olet saanut päähäsi, että moisesta olisi kuluja...

Totuus on, että nykyaikana kilpa-autoilu on markkinahumua ja vippitilaisuuksia. Minusta suuntaus on oikea, rahaa liikkuu kentällä enemmän -> kalusto on näyttävämpää -> kilpailut hienompia -> enemmän yleisöä -> rahaa liikkuu enemmän...

Jos suuntaus ei miellytä, voi siirtyä endurancekisoihin, ovat pitäneet huolta siitä, ettei lajista tule yleisölajia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jyrki Repo:
Valitettava totuus on, että järkevää kilpailutoimintaa ei nykypäivän SM-sarjoissa ole mahdollista harjoittaa ilman turhia rahanhaaskaus-vippitelttoja.
Katsotaan nyt sitten kuinka monella SS-tiimillä on VIP-teltat pitopalveluineen yms. ensi kaudella.... Ne joilla ei ole, eivät sitten ilmeisesti harjoita "järkevää kilpailutoimintaa..."


Yksi tähän palvelupakettiin kuuluva etu on vierailu varikolla, ja Don Vito: täsmennän tätä vielä kerran: tästä tiimi saa rahaa ostaa lisää 100 gr:ää. En edes tajua, mistä olet saanut päähäsi, että moisesta olisi kuluja...

Tuskin se pitopalvelu sitä VIP-teltaa ilmaiseksi pyörittää, joten kuluja on. Kokonaan toinen asia on sitten se, miten ne kustannukset katetaan. Esa tuossa edellä viittasi asiakastilaisuuksien isoon rooliin tiimin liikevaihdon muodostumisessa. Tämän toki olen tiedostanut jo pitkän aikaa. Samanlaista se toiminta ainakin pääpiirteittäin on rallin puolella, mutta enpäs ole juurikaan SM-tason rallitapahtumissa nähnyt samanlaista "sirkusta" kuin rata-puolella. Ne asiakastilaisuudet hoidetaan itse kilpailutapahtumista erillään. Mm. ESSO järjesti joku vuosi sitten vallan viihdyttävän tapahtuman firman henkiökunnalle ja mukana olivat silloiset ESSOn "väreissä" ajaneet kuskit Saarenpää ja Ahvenlammi.
Jos suuntaus ei miellytä, voi siirtyä endurancekisoihin, ovat pitäneet huolta siitä, ettei lajista tule yleisölajia.
Tiedä sitten mistä johtuu noiden endurance kisojen huono mainosarvo. Ehkä osaltaan siitä, että säännöillä on likimain pakotettu autot sellaisiksi, ettei niitä kehtaa juuri julkisesti esitellä...
Mutta onhan toki muitakin vaihtoehtoja: mm. vanha pikku-saloonit tai Roadsport tai vaikka "rahtariluokka" jos niikseen tulee...
 

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Olet Vito väärässä, myönnä nyt. Ei se kirpase kuin kerran. Ralleissa on vippivieraita ja -telttoja ja -kyytejä ja yleisöerikoiskokeita. Eikö olekin?

Mie olen siulta kerran jo sähköpostilla pyytäny, että pidä vaikka minkälaista meteliä ja vaikka miten julkisesti, mutta älä nolaa sitä kansanosaa, jota yrität edustaa. Saat ehdottomat kantasi helposti kuulostamaan meidän kaikkien kannalta, ja väittäsin, että ajoittain meluamisesi on ollut kaikkea muuta kuin asiallemme hyödyksi, kuten nyt.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
VIP-telta jne toki aiheuttavat kuluja, entä sitten?
Eihän em poikkea mitenkään esim lehtimainonnasta. Ei kai kukaan järkeävä väitä, että lehtimainokset ei saisi maksaa mitään. Ihan sama logiikka: sijoitetaan johonkin, ja odotetaan sen poikivan korkojen kanssa. Tällä on oma nimikin: markkinointituotto %.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by SpeedKing:
VIP-telta jne toki aiheuttavat kuluja, entä sitten?
Eihän em poikkea mitenkään esim lehtimainonnasta. Ei kai kukaan järkeävä väitä, että lehtimainokset ei saisi maksaa mitään. Ihan sama logiikka: sijoitetaan johonkin, ja odotetaan sen poikivan korkojen kanssa. Tällä on oma nimikin: markkinointituotto %.
Joo totta puhut että vip-toiminnalla sitä rahaa saadaan mutta kun tuo polku on aika tuttu kuitenkin urheilukuvioissa ja firmoissa suhtaudutaan negatiivisesti..ainakin alussa kun rahaa kysyy...
En tiedä mistä tämä vastahakoisuus johtuu mutta esimerkkinä erään ison sponsoriehdokkaani taholta kuulen aina saman litanian...helvetin huono näkyvyys koko lajilla ja siksi kannustamme jääkiekkoa (Usean sadan tuhannen edestä per kausi...).
Lisäksi koko rata-autoilu tietyissä "rahapiireissä" pidetään kakaroiden leikkinä ja turhana rahaeränä jos kalliit sponsorimarkat jollekkin antaa...noh mielestäni nämä edustustilien menoerät ovat kyllä enemmän turhia ja keskittyvät esimerkissäni melkein ainoastaan yhteen ihmiseen....
Itse olen koittanut kerätä niin kiihdytys kuin rata-autoilussa sponsorimarkkoja (useammilta kymmeniltä firmoilta) ja se aika mikä sen perässä juoksemiseen ja valmisteluun on mennyt on kohdallani ollut kaikki auton rakentamisesta pois joten olen päättänyt itse koittaa ajaa jatkossa tarrattomalla autolla (taikka vain oman yrityksen logoilla jotka tuovat 0 mk teamille).
Näin maassa jossa maailmanlaajuisesti osataan vain tinata kännyköitä...

Itse ravintola-alan ammattilaisena en todellakaan jaksa uskoa että tuollaiset VIP- tilaisuudet mitään tuottoa tuo vaan jatkossa mahdollistavat sponsorirahan tallille.
Sen Verran kalliita pitopalvelutkin (omatkin) ovat ...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:

Itse ravintola-alan ammattilaisena en todellakaan jaksa uskoa että tuollaiset VIP- tilaisuudet mitään tuottoa tuo vaan jatkossa mahdollistavat sponsorirahan tallille.
Sen Verran kalliita pitopalvelutkin (omatkin) ovat ...
Vaikka lupasinkin pitää pääni kiinni tästä subjektista, niin todetaan että ei ole kovin terveellistä pidemmän päälle, jos tiimin/firman liikevaihto vain paisuu näiden VIP-palveluiden ansiosta, mutta käteen jäävät markat ei - ainakaan samassa suhteessa. Jossain vaiheessa silloin on kai syytä harkita koko touhun järkevyyttä ja koittaa sinnitellä ilman näitä "rahareikiä"
 

deku

Member
Liittynyt
5.2.2000
Viestit
11
Sijainti
Helsinki, Finland
Kyllä on kiva palsta tämä "lisää kuluista" -palsta, löytyy ihan asiallista tietoa ja paljon sellaista tietoa mistä voisi tehdä dokumentti elokuvan...

1) Monet firmat ovat todellakin heittäneet rahaa "pohjattomaan kaivoon" kun he eivät ole vaatineet mitään vastinetta rahoileen.

2) Yrityksetkin järjestävät tilaisuuksia asiakkaiden iloksi ja jopa omalle väellekin, ja jos/kun moottoriurheilu sopii kuvioihin niin kannattaahan tilaisuudet järjestää niin että ne koohtaavat.

3) Monet tiimit järjestääkin yksityistilaisuuksia kisojen ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan, sillä suurin osa tiimin henkilökunnasta saa päätoimeentulonsa tiimin ulkopuolisista "hantti"-hommista, vaikkakin monet hommat ovat jotenkin yhteydessä "samaan maailmaan" = autoasentajat, peltisepät ja säätäjät)
Ehkä jokunen palkattu, yleensä kuitenkin palkka kostuu kisalippu+bensa+(km??)+ruokailu+majoitus+sauna+juomat(HUOM päivän päätteeksi)

4) On kuitenkin aika helppo laskea kannattavuuden tuohon VIP hommaan sillä siinä on selkeä lähtö hinta (AKKn hinnoittelu), ja siihen lisätään hinta mitä tiimi haluaa antamasta VIP ajastaan (toki firmakin saa/voi lisätä omaa ohjelmaa). Tästa VIP paketista saadaan (+)lisätulo!

5) Auton hinta tietoja senverran että siihen vaikuttaa luonnollisesti se että a)missä b.1)kuka(paja) b.2.1)edellisten autojen menestys ko. pajasta b.2.2)menestyksekäs maksaa sillä kaikki haluaa voittaja auton c.1)palikat c.2)niitten testaus c.3)kehittäminen(matsku+palkat+ratamaksu).
Eli halvemmalla pääsee vain jos itse todella tiedät ja osaat rakentaa kilpurin hyväksi (kori/alusta/moottoria). Tämän lisäksi sinun pitää osata käytää ohjelmia auton moottorin säätämiseen mutta jos olet maamme lahjakkain kuulet sen ilman ohjelmistoa ja huomaat sen "pers-tuntumalla" radalla. c.4)Tämän lisäksi sinun pitää osata käytää ohjelmia auton alustan säätämiseen ja jos olet erittäin lahjakas teet sen ehkä "pers-tuntumalla". Kuitenkin vihje: "yleensä jos auto tuntuu hyvältä, se ei ole paras mahdollinen vielä.."

Jne...
Kuitenkin paras auto ei aina voita, kuljettajathan sen päättää.

Meillä onneksi TunningWorld Oy(=Team Honda Finland) on pystytty tekemään itse suurin osa omalla väellä pekkaspäivinä, eli moottorit+autot ovat kokonaisuudessa "made in Veikkola". Niin sorvaaja sekä kuljettaja puuttuu.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by deku:
Kyllä on kiva palsta tämä "lisää kuluista" -palsta, löytyy ihan asiallista tietoa ja paljon sellaista tietoa mistä voisi tehdä dokumentti elokuvan...

1) Monet firmat ovat todellakin heittäneet rahaa "pohjattomaan kaivoon" kun he eivät ole vaatineet mitään vastinetta rahoileen.

Aivan ja kun vaativat ei teamit tarjoa....

3) Monet tiimit järjestääkin yksityistilaisuuksia kisojen ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan, sillä suurin osa tiimin henkilökunnasta saa päätoimeentulonsa tiimin ulkopuolisista "hantti"-hommista, vaikkakin monet hommat ovat jotenkin yhteydessä "samaan maailmaan" = autoasentajat, peltisepät ja säätäjät)
Ehkä jokunen palkattu, yleensä kuitenkin palkka kostuu kisalippu+bensa+(km??)+ruokailu+majoitus+sauna+juomat(HUOM päivän päätteeksi)

Suomessakin on totuttava siihen että teaminen on pärjätäkseen palkattava ammattilaisa eikä hanttiheikkejä...tosin ne eivät tule ilman palkkaa...

5) Auton hinta tietoja senverran että siihen vaikuttaa luonnollisesti se että a)missä b.1)kuka(paja) b.2.1)edellisten autojen menestys ko. pajasta b.2.2)menestyksekäs maksaa sillä kaikki haluaa voittaja auton c.1)palikat c.2)niitten testaus c.3)kehittäminen(matsku+palkat+ratamaksu).
Eli halvemmalla pääsee vain jos itse todella tiedät ja osaat rakentaa kilpurin hyväksi (kori/alusta/moottoria). Tämän lisäksi sinun pitää osata käytää ohjelmia auton moottorin säätämiseen mutta jos olet maamme lahjakkain kuulet sen ilman ohjelmistoa ja huomaat sen "pers-tuntumalla" radalla. c.4)Tämän lisäksi sinun pitää osata käytää ohjelmia auton alustan säätämiseen ja jos olet erittäin lahjakas teet sen ehkä "pers-tuntumalla". Kuitenkin vihje: "yleensä jos auto tuntuu hyvältä, se ei ole paras mahdollinen vielä.."

Varsinkin jos kuski ei ole lahjakas...

Jne...
Kuitenkin paras auto ei aina voita, kuljettajathan sen päättää.

Meillä onneksi TunningWorld Oy(=Team Honda Finland) on pystytty tekemään itse suurin osa omalla väellä pekkaspäivinä, eli moottorit+autot ovat kokonaisuudessa "made in Veikkola". Niin sorvaaja sekä kuljettaja puuttuu.

mites on koneistajan tai kuskin palkkaus?
mä vosin olla molempia...viikolla sorvin ääressä (jos muuta vehjettä ei ole...jyrsimetkin käy) ja ajaa viikonloppuisin
:D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Jos suuntaus ei miellytä, voi siirtyä endurancekisoihin, ovat pitäneet huolta siitä, ettei lajista tule yleisölajia.[/B][/QUOTE]


Saanen olla sangewn eri mieltä esim EMA kisoissa on ilmoittautunut 84 autoa virallisen tiedotteen mukaan ja radalle otetaan 50 autoa kerralla....eli lasketaan vaikka keskimäärin 5 kuskia tekee 250 ihmistä siihen teamin muut ihmiset ja sukulaiset mukaan niin kyllä radan varrella "yleisöäkin on" ideana vaan se kuten HRFlläkin että kisoista (poislukien Grand Race) ei peritä pääsylipputuloja...

Terveisin tänä kesänä Alfa 75 3.0 Endurancessa kun muita projekteja ei ehdi valmiiksi saada...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:
Tiedä sitten mistä johtuu noiden endurance kisojen huono mainosarvo. Ehkä osaltaan siitä, että säännöillä on likimain pakotettu autot sellaisiksi, ettei niitä kehtaa juuri julkisesti esitellä...
No ainakin ei myyntiluokassa on erittäin kaunis Porsche pari hienoa 325 Bemari tulossa yksi Kiiltävän Musta Alfa etc etc mielestäni siellä on kyllä ihan yhtä hienoja pelejä kuin esim SS luokassa ja paljon hienompia kuin Roadsporteissa...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Jenkki:
"Merkkiluokat: autot halpoja 10.000 ja ylös- päin, kulut pienehköt, pallille jo 20.000 mk:n autoilla."

Alkanut toi kilpailutoiminta kiinnostaa enemmän kuin olis varaa, joten tähän asti on ollut helppo pysytellä katsojan roolissa.
Noi merkkiluokat vois kyllä kiinnostaa, ainakin hintansa puolesta.

Mitäs kaikkia merkkiluokkia Suomessa ajetaan?
Mini 1000 luokan tiedän, mutta onko muita?
Karting hommista taidan olla jo kasvanut ohi?

[ 09-03-2001: Message edited by: Jenkki ]
Halpoja luokkia on muitakin kuin merkkiluokat esim HRF Roadsport ja Endurance
Kartingikin on vaihtoehto aloittaen esim Senior100 Sarjassa taikka Fossiilissa ja se opettaa muutaman kauden ajettuasi ajamaankin paremmin (itse poistin "ruosteet ranteista" ajamalla kaksi kautta ) ja siitä voit jos haluat kutenehkä luen rivien välisatä voima luokkaa joko Formula E 250cc kartilla tai V8-Roadsport...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:
No ainakin ei myyntiluokassa on erittäin kaunis Porsche pari hienoa 325 Bemari tulossa yksi Kiiltävän Musta Alfa etc etc mielestäni siellä on kyllä ihan yhtä hienoja pelejä kuin esim SS luokassa ja paljon hienompia kuin Roadsporteissa...
No ei se musta Mk.3 Ford "Sexsport", jonka viime syksynä näin Alastarolla ainakaan edukseen erottunut. Kuin myöskään se Castrol-Toyota, mikä oli TamUA:n kilpa-auotonäyttelyssä vuosi sitten... Roadsporteissa ja/tai Salooneissa ei ole yhtään niin ruotosta peliä edes pyrkimässä viivalle (vaikka Henttisen Camarokin luettaisiin mukaan!)
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:
No ei se musta Mk.3 Ford "Sexsport", jonka viime syksynä näin Alastarolla ainakaan edukseen erottunut. Kuin myöskään se Castrol-Toyota, mikä oli TamUA:n kilpa-auotonäyttelyssä vuosi sitten... Roadsporteissa ja/tai Salooneissa ei ole yhtään niin ruotosta peliä edes pyrkimässä viivalle (vaikka Henttisen Camarokin luettaisiin mukaan!)
no jos hentisen vessa lasketaan mukaan niin sitten jo myyntiluokan pöntötkin on samantasoisia....se on kyllä niin että jos itse olisin Sm kisan katastuspäällikkö niin se EI TULISI VIIVALLE...joku raja sentään...itse näin 3 v jälkeenpäin olen vieläkin järkyttynyt siitä...Hirveä hengenvaarallinen kasa paskaa...
Eikä se kämäräisen pelikään paljoa kiiltele.

Ihan hyvää ois Don Vito sullekkin tulla joko 5.5 Affenistolle taikka 27.5 Alastarolle in person niin näkisit...nähdään siellä sitten.
:cool:
 
Ylös