Litteät näytöt

• Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
jaska:
486 aikana 14 tuumanen oli standardi. Penojen myötä siirryttiin 15 tuumaan, sittemmin tuli 17 tuumaa vakioksi. Nyt on alkanut siirtyminen 19 tuumaseen kuvaputkeen, tai 17 tuumaseen litteeseen.
Olet tainnut elää aikaasi jäljessä. Tai sitten täällä on oltu aikaa edellä. 386 aikaan oli 14", 486 aikaan iski sitten 15", Penaan siirryttäessä 17" ja sitten P2 aikaan 19" (tai siis 3-4 vuotta sitten).

No, ehkä oltiin tuon 19":sen kanssa vähän edellä normaalikäyttäjiä mutta mielestäni ei noiden muiden kanssa.

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
Observer:
Hercules Prophetview 920 Pro:ta on ainakin kehuttu Tomshardwaressa ja muuallakin. Pelikäyttöön kuulemma erikoisen sopiva pienen vasteajan takia. Tyylikäskin vielä ja hintaa vissiin Verkkokaupassa n. 450€.
4373 Hercules Prophetview 920Pro musta Ultra Flat 17" TFT-näyttö.

Prophetview 920Pro on erityisesti suunniteltu ja suunnattu pelaajien käyttöön, sopii

tulossa 04.02.2004 489.90 €

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Matxi:
jaska:
486 aikana 14 tuumanen oli standardi. Penojen myötä siirryttiin 15 tuumaan, sittemmin tuli 17 tuumaa vakioksi. Nyt on alkanut siirtyminen 19 tuumaseen kuvaputkeen, tai 17 tuumaseen litteeseen.
Olet tainnut elää aikaasi jäljessä. Tai sitten täällä on oltu aikaa edellä. 386 aikaan oli 14", 486 aikaan iski sitten 15", Penaan siirryttäessä 17" ja sitten P2 aikaan 19" (tai siis 3-4 vuotta sitten).

No, ehkä oltiin tuon 19":sen kanssa vähän edellä normaalikäyttäjiä mutta mielestäni ei noiden muiden kanssa.
No en mä tarkalleen tiedä. Kun meidän perheen eka kone (P90 ostettiin) vakionäyttö oli 15 tuumanen. En nyt tiedä millon tuo vaihto (14->15) tapahtu. Mutta nykyään standardi on musta 17, eikä vielä 19.
Ett silleen!!!!!!!!1

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
jaska:
No en mä tarkalleen tiedä. Kun meidän perheen eka kone (P90 ostettiin) vakionäyttö oli 15 tuumanen. En nyt tiedä millon tuo vaihto (14->15) tapahtu. Mutta nykyään standardi on musta 17, eikä vielä 19.
Ett silleen!!!!!!!!1
Aika harva taitaa ostaa nykyään enää 17" putkea muussa kuin budjettiluokassa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Matxi:
jaska:
Ett silleen!!!!!!!!1
Totta. Eri asia sitten mikä lasketaan standardinäytöksi, koska budjettiluokka lienee edelleen kotikäyttäjien suosituin luokka...
Ett silleen!!!!!!!!1

Wasserschwein

Well-known member
Itselläni on tämmöinen.

Maksoi n. 500 € ja on kyllä koko rahan arvoinen. Näyttää hyvältä ja toimii loistavasti myös peleissä.

Observer

Well-known member
Matxi:
jaska:
Ett silleen!!!!!!!!1
Siis mitä tarkoitat? Halvan 19" putken hinnalla saat laadukkaan 17". Ei se ole koosta kiinni vaan tekniikasta (tässäkin asiassa)! :) Ja tuota vuonna 1999 tuli ostettua vielä Celeroniin 15" tuumanen vaikka 17" tuumaset oli sillon jo aika yleisiä. Tosin tuo pienempi maksoi muistaakseni n.1500mk kun nyt saa halvimpia 17" n.120 eurolla eli puolet halvemmalla. Ammattikäyttö ja kotikäyttö on erikseen ja rahalla saa ynnä hevosella pääsee mutta Matxi tarkoitit varmaan ammattikäyttöä..
:confused:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä ostin ekaan omaan koneeseen vuonna -96 14" putken. Seuraavaan pari vuotta myöhemmin hankin sitten 17" halpisnäytön, mikä on vieläkin käytössä, tytön koneessa. Hyvin on siis toiminut hinnasta huolimatta. 21" olen käyttänyt jo pitkään, mutta sehän ei ole vieläkään yleistynyt juuri muuhun kuin ammattikäyttöön ja tuskin tulee yleistymäänkään hintansa ja ulkomittojensa vuoksi. Litteän vastaavan kanssa voi olla eri asia, kunhan vähän aikaa kuluu. Onneksi tekniikka kehittyy jokaisella osa-alueella. Itselleni en vielä litteää näyttöä harkitse, seuraava hankinta on joko 19" tai 21" käytetty putki. Molemmista on hyviä kokemuksia jo pidemmältä ajalta.

Toki näyttö on hyvin tärkeä osa koneen käyttömukavuutta, joten siihen kannattaa satsata rahaa. Tällä hetkellä kunnon lituskat vielä maksavat, mutta kyseessä on kuitenkin oletusarvoisesti vähintään 3-5 vuoden investointi, joten siihen nähden kannattaa budjettia miettiä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Observer:
Matxi:
jaska:
Ett silleen!!!!!!!!1
Siis mitä tarkoitat? Halvan 19" putken hinnalla saat laadukkaan 17". Ei se ole koosta kiinni vaan tekniikasta (tässäkin asiassa)! :) Ja tuota vuonna 1999 tuli ostettua vielä Celeroniin 15" tuumanen vaikka 17" tuumaset oli sillon jo aika yleisiä. Tosin tuo pienempi maksoi muistaakseni n.1500mk kun nyt saa halvimpia 17" n.120 eurolla eli puolet halvemmalla. Ammattikäyttö ja kotikäyttö on erikseen ja rahalla saa ynnä hevosella pääsee mutta Matxi tarkoitit varmaan ammattikäyttöä..
Siis tarkotan tuollaisia budjettiluokan tietokonepaketteja. Niiden kautta suurin osa suomen kotikoneista myydään...
Ett silleen!!!!!!1

Observer

Well-known member
Niin no mä vastasin enemmänkin Matxille mutta sinulla on siis kolmosnikkikin.. wink TÖRPPÖ!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Observer:
Niin no mä vastasin enemmänkin Matxille mutta sinulla on siis kolmosnikkikin.. wink TÖRPPÖ!
Aijuu, katoin tuon quottauksen väärin :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!1

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Observer:
En mitään ammattikäyttöä tarkoittanut. No, kai meidän perheessä sitten on haluttu tuohon satsata vähän enemmän.

Mielestäni tällä hetkellä ei ole kuin kaksi näyttötyyppiä joille on mitään perusteita. Joko 19" putki (hankkikaa se flat eikä mitään kivikautisia kuperia putkia) tai 17" TFT. Näyttöön kannattaa satsata, osta kerralla kunnon näyttö niin sillä voit vetää ainakin 6 vuotta ilman ongelmia.

Pysykää erossa 15":sta TFT:stä. Niillä postimerkeillä ei tee mitään, 1024x768 resoon taida edes yksi kuvake mahtua...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Matxi näytöissä yhtä joustava kuin autoissa wink Oma mielipide ei ole ainoa oikea, se on ainoa olemassa oleva :D

No ei vaiskaan, kyllä noissa järkeä on, mutta kyllä 15 tuumasella tft:lläkin jotain tekee...

Eikä tää nenänedessä oleva 17 tuumanen ei flätti kuvaruutukaan paha ole... eek!
Ett silleen!!!!!!1

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
jaska:
Matxi näytöissä yhtä joustava kuin autoissa wink Oma mielipide ei ole ainoa oikea, se on ainoa olemassa oleva :D
Nojaa.. 15":nen TFT on tosiaankin liian pieni, yli 17"/18":set TFT:t suhteettoman kalliita (taitaa olla samassa kastissa noi 17 ja 18 tuumaset). 17" putki on jo iänaikuista, 21":nen sen verran iso ettei moisesta ole mitään hyötyä kuin jossain CAD-suunnitteluissa tai vastaavissa missä pitää saada jumalattoman suuret resot käyttöön.

jaska:
No ei vaiskaan, kyllä noissa järkeä on, mutta kyllä 15 tuumasella tft:lläkin jotain tekee...
Vähäisessä tietokonekäytössä menettelee. Vähäkään enemmän jos tietokoneen edessä istuu niin se on auttamattomasti liian pieni. Se nyt vain on fakta.

jaska:
Eikä tää nenänedessä oleva 17 tuumanen ei flätti kuvaruutukaan paha ole... eek!
Ett silleen!!!!!!1
Ei paha mutta ostaako kukaan nykypäivänä enää Ladojakaan? Miksi laittaa rahaansa sellaiseen jos jo minimaalisilla panostuksilla saa huomattavasti enemmän. Jo käyttömukavuuttakin...
Aika on ajanut noiden ohi. On minulla itselläkin 17" kupera putki, joka on kaiken lisäksi vuodelta 1996 (jolloin meidän perheeseen aikanaan 17":nen hankittiin). Mutta jahka tässä saa opiskelut alta pois ja töihin pääsee niin koneen vaihto on edessä. Ja näytön...

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
Ei paha mutta ostaako kukaan nykypäivänä enää Ladojakaan? Miksi laittaa rahaansa sellaiseen jos jo minimaalisilla panostuksilla saa huomattavasti enemmän. Jo käyttömukavuuttakin...
Aika on ajanut noiden ohi. On minulla itselläkin 17" kupera putki, joka on kaiken lisäksi vuodelta 1996 (jolloin meidän perheeseen aikanaan 17":nen hankittiin). Mutta jahka tässä saa opiskelut alta pois ja töihin pääsee niin koneen vaihto on edessä. Ja näytön...
Eli äijä vaahtoaa täällä suurista näytöistä ja ite käyttää vanhaa toosaa, uskottavuus kohillaan. Kyllähän mäkin aikoinaan kattelin hienoja isoja näyttöjä, mutta se on pitkälti kustannuskysymys mitä tulee ostettua. Ja kyllä sillä 15" TFT:llä pärjää ihan mainiosti. Eikä se vie ihan helvetillistä tilaa pöydältä (seikka johon etenkin vaimo kiinnitti huomiota). Mun mielestä on älytöntä ostaa yli oman tarpeen pelkästä ostamisen ilosta, mutta täähän on vapaa maa.

<small>[ 20-01-2004, 08:43: Message edited by: 300 SLR ]</small>

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
300 SLR:
Eli äijä vaahtoaa täällä suurista näytöistä ja ite käyttää vanhaa toosaa, uskottavuus kohillaan. Kyllähän mäkin aikoinaan kattelin hienoja isoja näyttöjä, mutta se on pitkälti kustannuskysymys mitä tulee ostettua. Ja kyllä sillä 15" TFT:llä pärjää ihan mainiosti. Eikä se vie ihan helvetillistä tilaa pöydältä (seikka johon etenkin vaimo kiinnitti huomiota). Mun mielestä on älytöntä ostaa yli oman tarpeen pelkästä ostamisen ilosta, mutta täähän on vapaa maa.
Ei kysymys siitä ole. En ole pelkkää näyttöä viitsinyt ostaa ja ei ole vielä ollut varaa laittaa kokonaan uutta konetta. Eri näyttöjen vaihtoehtoja toki olen pohtinut enemmänkin ja tuollaisiin tuloksiin olen tullut. Toki ihmiset saa laittaa mitä haluavat, mutta kuten sanoin, miksi laittaa huonoa kun jo pienillä satsauksilla saa huomattavasti parempaa?

Ja olen kyllä täysin eri mieltä tuosta 15" TFT:n riittävyydestä. VARSINKIN perus Windows käytössä. 1024x768 resoluutio on aivan liian alhainen. Noh, kukin tihrustakoon mistä haluaa. AJ täällä kyseli millaiseen näyttöön kannattaa satsata ja neuvoin miten parhaaksi kykenin.

Ja ei, omassa 17" putkessa ei ole 1024x768 reso käytössä, ENKÄ ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Ja mikä helvetti toi on, ettei saisi mielipidettään sanoa. Voinhan minä neuvoa ihmisiä ostamaan parempia autoja kuin vanha Golffi, vaikka itse moisella ajankin. Ihme logiikkaa...

<small>[ 20-01-2004, 10:07: Message edited by: Matxi ]</small>

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
Pienillä satsauksilla saa toki parempaa, mutta kun näitä pieni satsauksia on useampi, niin tutustutaan ilmiöön "puroista syntyy jokia". Mikä muuten on mielestäsi pieni satsaus?

Sitten tuohon resoluutioasiaan, niin mielestäni juuri peruskäytössä tuo 1024*768 on ihan riittävä. Eri asia on jos harrastelee digikuvien kanssa tai koodaa runsaasti (ei siihen isollekkaan näytölle kaikki asiat kuitenkaan sovi, kokemusta on).

Kuitenkin kysehän on vain siitä, kuinka paljon on valmis laittamaan rahaa uuteen näyttöön.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
300 SLR:
Pienillä satsauksilla saa toki parempaa, mutta kun näitä pieni satsauksia on useampi, niin tutustutaan ilmiöön "puroista syntyy jokia". Mikä muuten on mielestäsi pieni satsaus?

Sitten tuohon resoluutioasiaan, niin mielestäni juuri peruskäytössä tuo 1024*768 on ihan riittävä. Eri asia on jos harrastelee digikuvien kanssa tai koodaa runsaasti (ei siihen isollekkaan näytölle kaikki asiat kuitenkaan sovi, kokemusta on).

Kuitenkin kysehän on vain siitä, kuinka paljon on valmis laittamaan rahaa uuteen näyttöön.
Ottaen huomioon näytön oletettavan eliniän niin pyöritään tuollaisessa, markoilla ajateltuna, tonnissa korkeintaan. Riippuu tietysti ihan mikä on lähtökohta, mutta todella hyvän 19" putken (kera suoran kuvaputken) saa jo ~300 eurolla. Siihen jos haluaa sitä uutta teknologiaa (TFT) saa laittaa sen ~150 euroa lisää niin saa hyvän 17":sen flatin (ellei jo 100:nen riitä, ihan tarkkaa hintatilannetta en 2004 vuodelta tiedä). Toki 17":nen TFT on jo selkeästi kalliimpi kuin 17":nen putki, mutta tuo 19":nen putki onkin siinä se väliporras, yleensä.

Itse olen valmis laittamaan sen 400-500 euroa näyttöön, eli 17" TFT:n verran. Pieni satsaus/vuosi laitteen oletetulle eliniälle. Suoritetaan tässä nämä opinnot ensin loppuun niin pääsee sitten omia teesejä toteuttamaan käytännössä. wink

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Itselläni on Eizon 16" näyttö. Ongelmia ei ole pelatessa. Kuvaputkelliset näytöt vievät julmetusti tilaa työpöydällä. TFT näytöt ovat tulleet jäädäkseen. Näyttöjen hinnat sais tulla vielä alaspäin.

Eliel

Detonaattori
Reilu vuoden päivät on tullut tapiteltua viewsonic vx900 paneelia. Pelikäytössä riittää täysin, omat reaktiot ovat paneelin reaktioita paljon hitaammat ;). Paluuta perinteiseen välkyttimeen ei kokemuksien jälkeen tule. Paria muutakin paneelia on tuon viewsonicin lisäksi tullut kokeiltua.

Kokemuksien perusteella paneeleissa on liitäntätavoista johtuvia aika isoja kuvanlaatueroja. Kun käytetään analogista (perinteistä) liitäntää niin kuva on usein "utuisen epätarkka". Digitaalista dvi-liitäntää käyttämällä kuva on terävä kuin postikortti. Hankittaessa paneelia kannattaa varmistaa että dvi-liitäntä löytyy siitä (ja näytönohjaimesta myös).

Mikropeeceessä 1/2004 on vertailtu 17 tuumaisia paneeleja.