Mangelo
Well-known member
- Liittynyt
- 19.4.2007
- Viestit
- 24380
Mun mielestä noille mopoille riittäis 30km/h ihan hyvin. Se on hei moottoripolkupyörä eikä mikään moottoripyörä.
Mun mielestä noille mopoille riittäis 30km/h ihan hyvin. Se on hei moottoripolkupyörä eikä mikään moottoripyörä.
Mopoista on vain haittaa, kun ne menevät tuolla autoilijoiden joukossa vakiona sen 45 km/hMun mielestä noille mopoille riittäis 30km/h ihan hyvin. Se on hei moottoripolkupyörä eikä mikään moottoripyörä.
Tuo 45km/h on autoilijan kannalta pahin mahdollinen kun ei pysty ohittaa missä tahansa. Ja toisaalta jotkut mopot ajaa keskellä tietä kun luulee että se 45km/h riittää autolle...Mopoista on vain haittaa, kun ne menevät tuolla autoilijoiden joukossa vakiona sen 45 km/h
Komppaan. Se on hengenvaarallista körötellä nykyistä vauhtia pianteretta pitkin kun samaan aikaan rekka pyyhältä ohi 60 km/h. Jos ei osumaa tule niin ilmavirrat voi saada aikaan pahankin mällin siitä huolimatta.Mopoista on vain haittaa, kun ne menevät tuolla autoilijoiden joukossa vakiona sen 45 km/h
Sopiva vauhti noille peleille voisi olla se 60-65 km/h. On ne uudet mopot jo sen verran isoja pyöriä. Jotkut näyttävät piikeiltäkin ennenkuin näkee mopon kilven vilkkuvan takana.
Kyllä se on ihan päästä kiinni. Ne keskellä tietä vakiolla ajavat ajaa siellä vaikka mopo kulkis sen 15 km/h.Tuo 45km/h on autoilijan kannalta pahin mahdollinen kun ei pysty ohittaa missä tahansa. Ja toisaalta jotkut mopot ajaa keskellä tietä kun luulee että se 45km/h riittää autolle...
60km/h on liikaa mopon ominaisuuksille, eikä mopoilijoiden pää riitä ajamaan tuolla nopeudella. Näkehään sen noista viritetyistä. Piikit pysyköön piikkeinä, mopo ei sellainen ole.
30km/h kun olis voisivat ajaa siellä reunassa, ohittaminen olisi helpompaa ja turvallisempaa, voisivat ajella myös siellä kevyenliikenteenväylällä, ...
60 km/h saattaa olla liikaa jollekin perhanan PV:n ja Mankin rumpujarruille ja muille ominaisuuksille. Kinastelua en tahdo aloittaa enkä linkata tähän modernin mopon kuvaa, sillä varmasti itsekin tiedät minkä näköisiä pelejä ne nykypäivänä ovat.60km/h on liikaa mopon ominaisuuksille, eikä mopoilijoiden pää riitä ajamaan tuolla nopeudella. Näkehään sen noista viritetyistä. Piikit pysyköön piikkeinä, mopo ei sellainen ole.
Missäs luulet että moottoriajoneuvolla kuuluu kaistalla ajaa.Kyllä se on ihan päästä kiinni. Ne keskellä tietä vakiolla ajavat ajaa siellä vaikka mopo kulkis sen 15 km/h.
Ja kuin se pää ei riitä 60 km/h, mutta riittää 130 km/h vuotta vanhempana? Tapahtuuko niin paljon kehitystä nuorissa muka noin nopeasti?
Nyt syksyllä ilmeisesti tulee ainakin kattavampi tämä kortin suoritus, en ihan varma ole kuuluuko testejä mukaan.EDIT: Ajotestitkin vois lisätä kortin hankinnan yhteyteen. Ihan vaikka nopeutta ei muuttetaisikaan suuntaan tai toiseen.
Oikeassa reunassa, kuin niin?Missäs luulet että moottoriajoneuvolla kuuluu kaistalla ajaa.
Vähän kyllä epäilyttää että 15-vuotiaalle 45 km/h olis se minkä vois maksimissaan handlata, mutta jo vuotta vanhempana se olisikin mahdollista peräti kolme kertaa (tai yli neljä kertaa jos mopot kulkis sen 30 km/h kuten Zaikom halusi) nopeammalla kalustolla. Tähän mennessä näkemäni perusteella en usko tuohon millään.Kyllä sitä kehitystä tapahtuu vuodessa todella paljon.
Tätä kun tässä hetkisen lueskelin, niin ajattelin, että kaippa sitä pitää asiaa kommentoida.60km/h on liikaa mopon ominaisuuksille, eikä mopoilijoiden pää riitä ajamaan tuolla nopeudella.
Mopon idea on että sillä voi ajaa kuka vaan niinkuin polkupyörälläkin, ilman erityisiä tutkintovaatimuksia. Nopeutta ei ole syytä korottaa nykyisestä. 5km/h korotuksella saavutettaisiin pieniä etuja kaupunkiliikenteessä, mutta pyörätieajossa niitten nopeuksia ei ole varaa nostaa yhtään.Tätä kun tässä hetkisen lueskelin, niin ajattelin, että kaippa sitä pitää asiaa kommentoida.
Mopot kuristetaan tai rajoitetaan kulkemaan sen 45 km/h suomeen tuotaessa. Mopot on alunperin valmistettu kulkemaan enemmän. Niiden jarrut on jo sen verran tehokkaat, että ne sallisivat suuremman kulkunopeuden.
45 km/h on hyvä raja jos kortin saa noin helpolla kuin nykyään, mutta jos asiaan lisättäisiin ajotunteja ja testi niin kyllä ne mielestäni voisivat enemmänkin kulkea. Tämä taas valmistaisi kuljettajat siirtymään 16 vuotiaina tehokkaampaan piikki luokkaan.
Pitäisikös tehdä aiheesta polli?Mopon idea on että sillä voi ajaa kuka vaan niinkuin polkupyörälläkin, ilman erityisiä tutkintovaatimuksia. Nopeutta ei ole syytä korottaa nykyisestä. 5km/h korotuksella saavutettaisiin pieniä etuja kaupunkiliikenteessä, mutta pyörätieajossa niitten nopeuksia ei ole varaa nostaa yhtään.
Pieni nopeuden lasku voisi olla kohdallaan, ehkä samalla ikärajaa voisi laskea vuodella. Ja rinnalle voisi perustaa toisen isompien poikien (16v) mopoluokan jolla pääsee 50 tai 60km/h ja jolla ei ole asiaa pyöräteille.
Uskallan väittää, että on niillä mopopojillakin sen verran järkeä päässä, että jos mopot menisivät sitten sitä kuuttakymppiä tai ylikin niin he eivät paukuttelisi pyöräteillä lastenvaunuja työntelevien naikkosten seassa. Tuo 45 km/h on sellainen vauhti ettei mopoilija edes uskalla ajaa vähän isommalla ajoväylällä, jossa on vaikkapa 60-80 nopeusrajoitus.pyörätieajossa niitten nopeuksia ei ole varaa nostaa yhtään.
Minä väitän, että jos pääsisi mopolla kuuttakymppiä, mopolapset (eivät kaikki ole poikia) ohittaisivat ulkoilijoita ja läpäisisivät pimeitä kevyenliikenteen risteyksiä sillä nopeudella. Eivät tietenkään kaikki, mutta osa kuitenkin ja se riittää.Uskallan väittää, että on niillä mopopojillakin sen verran järkeä päässä, että jos mopot menisivät sitten sitä kuuttakymppiä tai ylikin niin he eivät paukuttelisi pyöräteillä lastenvaunuja työntelevien naikkosten seassa. Tuo 45 km/h on sellainen vauhti ettei mopoilija edes uskalla ajaa vähän isommalla ajoväylällä, jossa on vaikkapa 60-80 nopeusrajoitus.
*reps*Uskallan väittää, että on niillä mopopojillakin sen verran järkeä päässä
Odottelen Moen kommenttiaYLE sanoi:Elinkeinoelämältä jättituki keskustalle
Elinkeinoelämän keskusliiton suojissa toimiva ns. TT-säätiö oli yksi keskustan suurimpia tukijoita viime eduskuntavaalien yhteydessä, ilmenee puolueen julkisuuteen antamasta selvityksestä. Tuki oli noin 150 000 euroa.
Koko juttu YLEn sivuilla
Mä kommentoin jo aiemmin Novan osuutta. Novalla oli kyllä varaa maksaa puoluetukia, muttei veroja. Eli päästiin sitten kaikki osallisiksi Kepun kampanjointiin.Odottelen Moen kommenttia
Luin ensin hiukkasen väärin...Itse ajoin koko nuoruuteni 60-100km/h teitä polkupyörällä...
Niin teki. Monesti tullut mietittyä, että kuinka sitä selvittiin mopoiästä hengissä. Oman PV:ni ostin käytettynä, edellisen omistajan jäljiltä sillä pääsi vajaata kuuttakymppiä.*reps*
Teoria kaatui heti alkuunsa nyt kyllä..