”Sotkevat, rikkovat, meluavat” – Yrittäjä väsyi vastaanottokeskukseen
Mäntässä suosittu kirpputori- ja kahvilayrittäjä Maiju Salmivirta kertoo harkitsevansa liikkeensä lopettamista paikallisen vastaanottokeskuksen vuoksi. Salmivirta kertoo asiasta liikkeensä Facebook-sivuilla.
– Pakolaisia on alkanut maleksia kirpputorilla. He tulevat suurina ryhminä, sotkevat myyntipaikat, rikkovat tavaroita, meluavat, eivät halua maksaa pyydettyä hintaa, etuilevat jonossa, tulevat juuri ennen sulkemisaikaa eivätkä halua lähteä pois. Minulla ei riitä energia enää tähän. Siivoan 2–3 tuntia heidän sotkujaan ylitöinä, Salmivirta kertoo Facebookissa.
– Tilanne ja tunnelma kirppiksellä on kuitenkin viimeaikoina käynyt niin tukalaksi ja kaoottiseksi, että olen vakavasti alkanut harkitsemaan suositun kirpputorin sulkemista.
Kirpputori on niin sanottu itsepalvelukirpputori, josta asiakkaat voivat vuokrata pöydän ja he vastaavat esillä olevista tavaroista. Salmivirta kertoo Uudelle Suomelle, että vastaanottokeskuksesta tulevat asiakkaat eivät konseptia ymmärrä, vaan jättävät tavaroita sikin sokin eri pöydille ja lattioille ja haluavat neuvotella myyjän asettamasta hinnasta Salmivirran kanssa. Osa irrottaa hintalappuja ja Salmivirran lähdössä etsimään hintalappua he jäävät kassakoneelle.
Salmivirta kertoo, että alkuun kaikki oli sujunut hyvin vastaanottokeskuksen kanssa. Ongelmia aiheutti vain pieni osa turvapaikanhakijoista, mutta viimeisen puolen vuoden aikana tilanne on kääntynyt päälaelleen. Turvapaikanhakijat vaikuttavat hänen mukaansa jo asiakasvirtaan.
– Kahvilan tuotto on kokonaan romahtanut, kun ihmiset eivät jaksa tulla tänne enää kahville istumaan tämän elämöinnin vuoksi.
– Jouduin pitämään nyt kuukauden verran lomaa, kun en enää jaksanut, yksinyrittäjä sanoo.
Tapaus vahvistetaan Uudelle Suomelle myös SPR:n Mänttä-Vilppulan vastaanottokeskuksesta. Keskuksen apulaisjohtaja oli käynyt yrittäjän kanssa keskustelemassa tilanteesta keskiviikkona, mutta asia ei toistaiseksi ole edennyt.
SPR:n Hämeen piirin toiminnanjohtaja Pentti Savolainen kertoo, että tapauksen yksityiskohdat ovat hänelle toistaiseksi vielä epäselvät. Hän on tilanteesta harmissaan, mutta myöntää, että kaikki turvapaikanhakijat eivät välttämättä tunne vielä suomalaisia tapoja. Savolaisen mukaan Mänttä-Vilppulan kaikki 300 paikkaa ovat tällä hetkellä täynnä.
– Tilanne on sellainen, että Suomeen on tullut ennätysmäärä turvapaikanhakijoita ja niitä tulee paljon eri puolille Suomea – myös Mänttä-Vilppulaan. Monet tulevat sellaisista oloista, että täällä totutut toimintamallit saattavat olla vieraita. Tällaisistakin asioista voi olla kyse. Yksityiskohtia en tiedä, Savolainen sanoo.
– Sosiaalisessa mediassa on jotenkin katsottu, että meillä ei olisi tahtotilaa tätä asiaa lähteä ratkaisemaan. Kyse ei ole missään nimessä siitä. Toivomme, että tilanne tästä rauhoittuisi, niin että pääsisimme keskustelemaan, kuinka tästä tilanteesta saataisiin kaikille hyvä, Savolainen jatkaa.
Kirpputoriyrittäjä Salmivirta katsoo, ettei vastaanottokeskuksella ole tällä hetkellä riittävästi resursseja kotouttaa turvapaikanhakijoita.
– Mitään apua sieltä ei tule. Viimeksi eilen sieltä sanottiin minulle kasvokkain, että heitä aletaan kouluttaa myöhemmin, kun he saavat lisää väkeä. Ei se auta, jos he ovat saaneet mennä koko kesän miten tahansa ilman mitään sääntöjä, Salmivirta huokaa.
– Mutta kyllä se on SPR:n velvollisuus hoitaa se asia, ettemme me muut joudu pelkäämään.
Samalla hän epäilee, ettei vastaanottokeskuksessa ymmärretä hänen omia resurssejaan yksinyrittäjänä.
– Sieltä ehdotettiin, että hankkisin tänne vartijan. Minä, yksinyrittäjä! Hyvä, että saan tästä itse palkkaa. Kaiken huippuhan oli tämä viimeinen, kun sieltä pyydettiin, että laajentaisin illan aukioloaikoja, jotta nämä maahanmuuttajamiehet, jotka tulevat viisi minuutti ennen sulkemista, voisivat oman kulttuurinsa mukaisesti tulla illalla tänne kirppikselle, Salmivirta hämmästelee.
SPR:n Savolainen toivoo, että asia saadaan pikaisesti ratkaistua.
– Tietysti kovasti toivomme, että yrittäjällä olisi mahdollisuus yrittää ja hän voisi sen tehdä hyvällä mielellä. Toivomme myös, että turvapaikanhakijat voisivat olla hyviä ja toivottuja asiakkaita, jotka toisivat yrittäjälle lisäarvoa, Savolainen sanoo.