Lotus-urheiluautot

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Segmentille, mikä yksinään ei tähänkään asti ole ollut kovinkaan tuottoisa, kuten monet Fernandesin kannattajat jaksavat muistuttaa. :rolleyes:
En ymmärrä miten Fernandesin kannattaminen liittyy tähän mitenkään. Sitä paitsi, eikö tuota Lotuksen nykyisen asiakaskunnan huonoa tuottoisuutta tuo esiin lähinnä Lotus, joka tekee jatkossa autoja mieluummin joillekin ihan muille.

Mä väitän kaikesta huolimatta, ettei syynä huonoon kannattavuuteen ole se, ettei perinteisille Lotuksille ole markkinoita. Ongelma on paremminkin siinä, että Lotuksella on ollut aika vähän (uutta) tarjottavaa asiakkailleen, eikä autoja ole markkinoitu kovinkaan innokkaasti.

Nyt ongelma on hoidossa. Yhtiön johtoon on palkattu markkinoinnin osaaja, brändin nostamiseen unohduksesta on varattu reilusti rahaa ja myyntiin on tulossa uusi mallisto. Tuo automallista vain saattaa olla aivan väärä ja rahat mennä hukkaan. Olisi perin harmillista, jos näin käy. Lotus kun on hieno, perinteinen merkki, jonka ei soisi katoavan.

Enkä nyt tarkoita, että malliston laajentaminen olisi huono asia tai millään tavoin väärin. Lotuksen perinteitä aidoimmin jatkavien mallien jättäminen sen ulkopuolelle sen sijaan on käsittämätöntä ja osoittautunee pahaksi virheeksi – valitettavasti.
Lotuksen toimitusjohtaja Dany Bahar on todennut useassa haastattelussa Lotuksen yrittävän edelleenkin noudattaa Chapmanin "add lightness-mentaliteettia."
Varmasti. Ei kai mainosmies voi mitään muuta sanoakaan – painavan ja tavallisen auton myyminen painavana ja tavallisena olisi melko ihmeellistä markkinointia. Puheet eivät vain ole linjassa uuden malliston kanssa. Uusi Elise on 25% nykyistä painavampi. Samaan aikaan Porsche on laittanut Caymanin ja Boxsterin laihdutuskuurille. Eroa lienee Lotuksen hyväksi vielä Elisen ehtiessä markkinoille, mutta ei merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nyt jo Evora on itseasiassa hieman epäonnistunut tavoitteessaan, toki on luokkansa kevyimpiä mutta teho on ollut (toistaiseksi) pettymys.
Eikö Evoran oli toisaalta tarkoitus olla "se mukavampi Lotus". Siis malli niille ostajille, joille jatkossa suunnataan kaikki Lotukset. Tehojen vaatimattomuus ei siis sinänsä ole mikään ongelma, kun laitteen on tarkoitus tarjota pehmeämpää kyytiä kuin muun, sporttisen malliston.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Segmentille, mikä yksinään ei tähänkään asti ole ollut kovinkaan tuottoisa, kuten monet Fernandesin kannattajat jaksavat muistuttaa. :rolleyes:
Kysehän on siitä, mitä Lotus teki ennen Baharin tuloa, ja mielestäni se ei tehnyt asioita kovin hyvin. Oletko eri mieltä? Voin hyvin ymmärtää, miksi cheap thrills -konsepti koukuttaisi Fernandesia autoteollisuudessa, samalla ajatuksellahan hän myy lentojaan ja ilmeisen menestyksekkäästi. Minä näen tuossa ajattelussa paljonkin yhteistä Chapmanin "Simplicate, then add lightness" -tokaisuun, ja sikäli ymmärrän hyvin, miksi Fernandes on Lotus-brandia lähtenyt jahtaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Urheiluautot eivät ole lainkaan minun alaani, mutta näkisin, että Lotuksen mahdollisuus sillä puolella on nimenomaan yksilöllisyys. Ferrarin ja Porschen tietävät kaikki, niillä ei rikkaissa piireissä erotu. Pikemminkin se osoittaa mielikuvituksettomuutta. "Ai sullakin on Ferrari, mulla on taas tää toinen malli".

Mutta kellä on Lotus?

Urheiluautoja ei myydä massoille. Niitä myydään rikkaille. Kuinka moni rikas oikeasti ostaa autonsa racing-lähtökohdista, kun kyse kuitenkin on kaduille tarkoitetuista autoista? Keräilijät ehkä juu, mutta ei businesta voi keräilijöiden varaan laskea.

Aika vaikea yhtälö. Ei voi olla liian racing, koska se kiinnostaa liian harvoja, eikä voi olla liian mainstream, koska kilpailu sillä saralla on liian kovaa. Pitäisi löytää jotain persoonallista.

-Edit- Aggressiivisella markkinoinnilla toki haetaan uutta tunnettavuutta ja uutta profiilia, mutta ehkei Lotuksen kannata yrittää uudeksi Ferrariksi Ferrarin rinnalle. Ehkä mielummin Aston Martinin rinnalle arvostettuna vaihtoehtomerkkinä.

-Edit2- Jos AM enää on sitä, se kun jo toteutti tämän strategian onnistuneesti.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikö Evoran oli toisaalta tarkoitus olla "se mukavampi Lotus". Siis malli niille ostajille, joille jatkossa suunnataan kaikki Lotukset. Tehojen vaatimattomuus ei siis sinänsä ole mikään ongelma, kun laitteen on tarkoitus tarjota pehmeämpää kyytiä kuin muun, sporttisen malliston.
Kyllä, näinhän se piti olla, siksi sanoinkin että pettymys tuo malli on ollut varmasti monelle.

TopGearin jutussa mainitaan hyvä pointti siitä että tämä auto ei ole tarpeeksi mukava eikä tilava GT:ksi
(takapenkit käytännössä vain kakaroille, takaboksikaan ei iso ole), ratalelu se ei ole missään nimessä pelkästään, jotenka huono kompromissi kumpaankin.
Pähkäilivät että tuskin osuu kellekään ainoaksi autoksi, oli ostaja sitten kuka tahansa muu kuin poikamies, varakas sellainen.
Toisaalta taas jos hakee sillä rahalla mitä tästä velotetaan niin rata-autoa, on Elise järkevämpi vaihtoehto, taino £50k hinnalla aika moni muukin briteissä...

Eli ongelma on siinä että autohan olis loistava poikamiehelle joka ei tilaa paljon vaadi, mutta joka tarvitsee ratalelun & GT:n yhdistelmän...
Harmi vaan että sellasia kavereita joilla on varaa £50k autoon on aika vähän, ja siltikin vaikka olis niin M3, RS4 & RS5 ja GT-R kolkuttaa kuitenkin liian lähellä ovea, isompine tiloineen ja isompine tehoineen....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Urheiluautoja ei myydä massoille. Niitä myydään rikkaille. Kuinka moni rikas oikeasti ostaa autonsa racing-lähtökohdista, kun kyse kuitenkin on kaduille tarkoitetuista autoista? Keräilijät ehkä juu, mutta ei businesta voi keräilijöiden varaan laskea.
Kyllähän noille markkinoita löytyy, siis ihan racing-lähtösille. Kokoajan tulee joka valmistajalta ulos "Superleggeraa" millon mistäkin mallista, keveys ja racing-fiilis on vallannut alaa viime vuosina...
Toki täytyy muistaa että se porukka joka näitä ostaa on suppea, mutta kilpailuakin sillä saralla on ja paljon
(Mercedeskin on tunkenut sinne AMG:n kautta)

Rataleluille on yllättävän iso kysyntä, ilm. noi ratapäivät lisää suosiotaan jatkuvasti. Toinen segmenttihän on sitten GT:t, niitä taas ostaa moni julkkiskokeista biljonääri-isoisiin ja Ruotsin kuninkaaseen :rolleyes:

Itse näkisin Lotuksen perinnöllä olevan iso merkitys tällä hetkellä, eli keveät automallit joissa on uskomaton ajettavuus voisi hyvinkin iskeä nimenomaan ratapuolelle tmv.
Se että haluaako nykyinen johto (Bahar) viedä asiat kompromissin suuntaan (vähän lisää painoa & tehoa, kuitenkin luokkansa kevyimpiä) niin onkin sitten ?-merkki miten tomii jatkossa...
Nyt julkaistu mallisto vaan näyttää liikaa samalta, jokainen auto abt samanlainen muodoiltaan, pl. Eterne... Itse en tykkää noista...
(Espritin keula on aika jees, mutta keskilinja ei istu silmään)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt julkaistu mallisto vaan näyttää liikaa samalta, jokainen auto abt samanlainen muodoiltaan, pl. Eterne... Itse en tykkää noista...
(Espritin keula on aika jees, mutta keskilinja ei istu silmään)
Itse olen asiasta melkolailla samaa mieltä. Noista uusista malleista saisi yliviivata kaikki muut paitsi uuden Espritin ja Elisen. Ja Eliseä voisi muokata hieman "raaemmaksi". Esprit olkoon se teknologiapommi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siis eikös tää nyt ollut jo selvää kun Esprit julkistettiin?
Eihän Toyotalla ollut sopivaa V8 konetta hyllyssä niihin teholukemiin nähden joita Lotus lupaili Espritiinsä.
(tuskin tojo erikseen niille omaa konetta tekis)
edit. toki Lexuksella on IS-F:ssä 5,0ltr V8 kone, mutta tehoja siitä tulee vaan 420hv...

Bahar nyt vaan näköjään haluaa ilmotella asioista pariinkin eri otteeseen, toisaalta toki lisää näkyvyyttä kun joka asiasta ilmottaa erikseen
(kuten Lambokin uuden moottorinsa kanssa)
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minkäslaisia speksejä siitä Espritistä on kerrottu? Eihän se, ettei Toyotalla ole täsmälleen sopivaa myllyä valmiina tarkoita mitään, sillä Lotushan teki maaliskuussa Cosworthin kanssa sopimuksen nimen omaan Toyotan tuotantokoneisiin perustuvien "high performance" moottorien kehittämisestä Lotuksen katu- ja kilpa-autoihin.
Two of Britain’s most renowned automotive names to become closely associated through a strategic partnership looking at the opportunity to develop high performance engines for Lotus road and race cars.
The new partnership includes the supply by Cosworth of high performance engines based upon existing Toyota engines for future Lotus cars and the assembly by Cosworth of racing engines for all motorsport activities.
http://www.cosworth.com/Default.aspx?id=1108674

Bahar muuten kommentoi mahdollisuutta rakentaa itse katuautojen moottorit, kun häneltä kysyttiin josko Lotus voisi tulevaisuudessa rakentaa itse F1-moottorinsa.

The fact that we have announced that we will be developing an engine for IndyCar for 2012 shows you already that we are heavily interested in becoming an engine manufacturer with our own brand. We have the capacity. We built and design engines for other OEMs, so there is no reason why we cannot design and build engines for ourselves.
Moottorien suunnittelu ja rakentaminen muille, voi kai viitata Protonin "omiin" moottoreihin (Campro), jotka ovat Lotuksen suunnittelemia. Tulevan Indy-moottorin taas on ymmärtääkseni oletettu olevan Cosworthin käsialaa, mutta silloinhan se ei olisi minkäänlainen osoitus Lotuksen kapasiteetista...
I believe on the road car side that the engine is the heart of any sportscar and it is not far away from thinking for us that it would be the right decision to build our own engine for the future sportscars, and once you have done that, and you can maybe apply the technology on the client racing side, with GT4, GT2, where the base technology should derive from, it is the next logical step that all those activities will have the Lotus engine potentially as well.
Looginen askel on siis kehittää oma perusmoottori, jotta GT-sarjoissa voidaan ajaa Lotus-moottorilla... Miten tämä sopii yhteen Cosworthin kanssa solmitun strategisen kumppanuuden kanssa? Siihenhän kuuluivat Cossun tuunaamat Toyotat ja Cossun kisamoottorit.
With Toyota, where we enjoy a fantastic relationship, they do not manufacture engines from scratch for us. They obviously take a base of a mass volume product and we modify it heavily, so you will never be able to get to the results you need for a sportscar. So, I just think that this is a first step in having a complete own product - a sportscar with an own engine.
Tässä kohtaa Bahar sanoo "meidän" modaavan Toyotan moottorit urheiluautoihin. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska tuon muokkaajan pitäisi olla Cosworth eikä Lotus. Näin ollen voi olla, että Bahar on aikaisemminkin puhunut Cosworthista, kun on viitannut "meihin" tai "omaan moottoriin"...

Entä millainen tuo Cosworthin oma urheiluauton moottori sitten voisi olla? Cossulla on ainakin yksi tällainen projekti meneillään. Se tekee Marussialla 2,8-litraisen turboahdetun V6:n, josta pitäisi saada tehoa reilu 400 hevosta. Kuulostaako kelvolliselta Lotukseen?
If you have a sportscar, an Esprit for example, you would want to participate in the GT2 series and the base engine has to be from the road car series anyway. So this is your own engine there, and LMP2 as well. And the decision that is needed to be made is whether you go one step further and say we commit ourselves to become a race engine manufacturer, which is another world as well. That would actually fit into our plans, but at the moment that is not the case at all.
Hetkinen. Täytyy siis tehdä päätös siitä, ryhdytäänkö myös kilpamoottorien valmistajaksi. Se sopisi suunnitelmiin, mutta just nyt se ei ole ajankohtaista. Mitenkäs tämä sopii tuossa ylempänä mainittuun Indy-projektiin? Vähän ristiriitainen kommentti mun mielestä. No, se nyt ei varsinaisesti liity tähän.

En myöskään ihan ymmärrä miksi GT2-Espritin tekeminen vaatisi oman moottorin – vai miten tuo alku pitäisi tulkita?. Eihän Spykerkään tee omia moottoreitaan, mutta silti he ovat tehneet GT2:n, jonka moottori perustuu auton tuotantokoneeseen.

Lainaukset täältä: http://www.autosport.com/news/report.php/id/88709
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minkäslaisia speksejä siitä Espritistä on kerrottu? Eihän se, ettei Toyotalla ole täsmälleen sopivaa myllyä valmiina tarkoita mitään, sillä Lotushan teki maaliskuussa Cosworthin kanssa sopimuksen nimen omaan Toyotan tuotantokoneisiin perustuvien "high performance" moottorien kehittämisestä Lotuksen katu- ja kilpa-autoihin.
Mielestäni tuolla supercars.net:n puolella oli juttua nimenomaan Toyotan koneista sillon kun ekat tiedot moottoreista & uudesta Espritistä julkistettiin
(kopypastesin ne tekn. tiedot tuossa aiemmin)
Voi toki hyvinkin olla että luin omiani, ei tarkkaa muistikuvaa enää ole :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Samanlainen tapaus kuin Aston Martin Gygnet, joka on pohjimmiltaan Toyota iQ.
Jooh, tästä saamme kiittää EU:ta. Jokaiselle autofirmalle kun on annettu keskiarvopäästöt, eli firmat kuten AM ja Lotus jotka tekee vain ison CO2 päästöarvojen omaavia autoja, niin joutuvat väåkisin tekeen pienempiä autoja joissa päästöt on alhaisia jotta saadaan tehtaan keskiarvolukema alas...

Hieno systeemi tää EU kyllä taas.... :thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aston Martinin kohdalla pitää toki paikkansa (tosin sekin saisi muodostaa allianssin jonkun pikkuautoja valmistavan kanssa ja näin tasapainottaa tilanteensa), mutta keskiarvopäästöt lasketaan koko konsernin osalta. En siis usko, että Lotuksen tarvitsisi Protonin osana vääntää pikkuautoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, mikäs tästä sitten tulisi? Lotus Estrella?


-Edit- Vaikka tuo kuvan yläpuolella oleva kommentti onkin osittain huumorilla heitetty ja otsikko on urheiluautot, niin jatkanpa tästä cityautoaiheesta vielä.

Mielestäni tällainen urheiluautomerkin liittäminen miniautoon ei ole mitenkään häpeällistä. Päinvastoin, se on edukasta monella tavalla. On selvää, ettei kyseessä ole firman päätuote, mutta tunnettu sporttinen merkki lisää kiinnostusta kyseiseen pikkuautoon, joka ei Protonina olisi läheskään yhtä houkutteleva vaihtoehto. Tällä tavalla suht pikkurahalla voi päästä Lotuksen omistajaksi, ja jos siitä vielä virtaa rahaa urheiluautojen valmistukseen, niin kaikki voittaa.

Olen myös kokenut Ligier-merkkiset mopoautot sympaattisiksi, enkä suinkaan häpeällisiksi. Omaan autotarpeeseeni moinen riittäisi mainiosti, mutta mielummin tietysti hankkisin oikean miniauton, jos autoa olisin hankkimassa. Tähän asti ykkössuosikkina on ollut lähinnä Smart. Mutta jos samalla viivalla on Lotus, niin tottakai se menisi myös harkintaan.

Kannatan cityautojen suosion lisääntymistä. Nykyinen trendi on tehnyt autoista ylisuuria (parkkipaikkoja on jouduttu suurentamaan autojen suurentuessa). Käytännön tarve (=työmatka) ei kuitenkaan useinkaan vaadi mitään koko perheen huipputurvallista sedania, vaan yhden ihmisen kuljetinta. Tervehdin ilolla sitä, jos "seksikkäät" automerkit tarjoavat sellaisia.

-Lisäys- Tuosta vielä sähköversio Lotus Electron, niin vielä varmemmin pääsee "tahtoo"-listalleni.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lotus Motorsport on pestannut Jean Alesin työskentelemään urheiluautoprojektiensa ja erityisesti F1-vaikutteisen Exos T125:n kanssa. Auto itsessään on yhtiön nykylinjaan sopivasti hitusen rukattu kopio Superleague Formulan Panozista. Alesi taas on ensimmäinen asia, joka minua Lotuksen uudessa tulemisessa kiehtoo.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös