Minkäslaisia speksejä siitä Espritistä on kerrottu? Eihän se, ettei Toyotalla ole täsmälleen sopivaa myllyä valmiina tarkoita mitään, sillä Lotushan teki maaliskuussa Cosworthin kanssa sopimuksen nimen omaan Toyotan tuotantokoneisiin perustuvien "high performance" moottorien kehittämisestä Lotuksen katu- ja kilpa-autoihin.
Two of Britain’s most renowned automotive names to become closely associated through a strategic partnership looking at the opportunity to develop high performance engines for Lotus road and race cars.
The new partnership includes the supply by Cosworth of high performance engines based upon existing Toyota engines for future Lotus cars and the assembly by Cosworth of racing engines for all motorsport activities.
http://www.cosworth.com/Default.aspx?id=1108674
Bahar muuten kommentoi mahdollisuutta rakentaa itse katuautojen moottorit, kun häneltä kysyttiin josko Lotus voisi tulevaisuudessa rakentaa itse F1-moottorinsa.
The fact that we have announced that we will be developing an engine for IndyCar for 2012 shows you already that we are heavily interested in becoming an engine manufacturer with our own brand. We have the capacity. We built and design engines for other OEMs, so there is no reason why we cannot design and build engines for ourselves.
Moottorien suunnittelu ja rakentaminen muille, voi kai viitata Protonin "omiin" moottoreihin (Campro), jotka ovat Lotuksen suunnittelemia. Tulevan Indy-moottorin taas on ymmärtääkseni oletettu olevan Cosworthin käsialaa, mutta silloinhan se ei olisi minkäänlainen osoitus Lotuksen kapasiteetista...
I believe on the road car side that the engine is the heart of any sportscar and it is not far away from thinking for us that it would be the right decision to build our own engine for the future sportscars, and once you have done that, and you can maybe apply the technology on the client racing side, with GT4, GT2, where the base technology should derive from, it is the next logical step that all those activities will have the Lotus engine potentially as well.
Looginen askel on siis kehittää oma perusmoottori, jotta GT-sarjoissa voidaan ajaa Lotus-moottorilla... Miten tämä sopii yhteen Cosworthin kanssa solmitun strategisen kumppanuuden kanssa? Siihenhän kuuluivat Cossun tuunaamat Toyotat ja Cossun kisamoottorit.
With Toyota, where we enjoy a fantastic relationship, they do not manufacture engines from scratch for us. They obviously take a base of a mass volume product and we modify it heavily, so you will never be able to get to the results you need for a sportscar. So, I just think that this is a first step in having a complete own product - a sportscar with an own engine.
Tässä kohtaa Bahar sanoo "meidän" modaavan Toyotan moottorit urheiluautoihin. Tämähän ei pidä paikkaansa, koska tuon muokkaajan pitäisi olla Cosworth eikä Lotus. Näin ollen voi olla, että Bahar on aikaisemminkin puhunut Cosworthista, kun on viitannut "meihin" tai "omaan moottoriin"...
Entä millainen tuo Cosworthin oma urheiluauton moottori sitten voisi olla? Cossulla on ainakin yksi tällainen projekti meneillään. Se tekee Marussialla 2,8-litraisen turboahdetun V6:n, josta pitäisi saada tehoa reilu 400 hevosta. Kuulostaako kelvolliselta Lotukseen?
If you have a sportscar, an Esprit for example, you would want to participate in the GT2 series and the base engine has to be from the road car series anyway. So this is your own engine there, and LMP2 as well. And the decision that is needed to be made is whether you go one step further and say we commit ourselves to become a race engine manufacturer, which is another world as well. That would actually fit into our plans, but at the moment that is not the case at all.
Hetkinen. Täytyy siis tehdä päätös siitä, ryhdytäänkö myös kilpamoottorien valmistajaksi. Se sopisi suunnitelmiin, mutta just nyt se ei ole ajankohtaista. Mitenkäs tämä sopii tuossa ylempänä mainittuun Indy-projektiin? Vähän ristiriitainen kommentti mun mielestä. No, se nyt ei varsinaisesti liity tähän.
En myöskään ihan ymmärrä miksi GT2-Espritin tekeminen vaatisi oman moottorin – vai miten tuo alku pitäisi tulkita?. Eihän Spykerkään tee omia moottoreitaan, mutta silti he ovat tehneet GT2:n, jonka moottori perustuu auton tuotantokoneeseen.
Lainaukset täältä:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88709