Pyörittelin tänään käsissä Akateemisessa, mutta ei oo aikaa ennen joululomaa omille luvuille.
Pari erittäin vaikuttavaa esseitä ja lyhyitä kertomuksia sisältävää kirjaa tuli vuosien takaa mieleen: Kunderan Petetyt testamentit ja Kafkan Hiilihangolla ratsastaja. Kundera on mun mielestä taitavimpia nykykirjailijoita, liian hyvä nobelistiksi. Ja Kafkan virke ja ajatus, erityisesti lyhyissä kertomuksissa, on jotain aivan ihmeellistä.Luin just loppuun Agatha Christien Mrs. McGinty's Dead ja mietiskelen, minkä kirjan ottais seuraavaksi luennan alle.
Minäkin ostin jonkun muurikirjan Berliinistä. Luin sen melkeinpä loppuun jo siellä iltalukemisina hotellihuoneessa. Jännä on se muuri, ollut.Kirja ja viikko tahti jatkuu, nyt puolessa välissä tämä:
Frederick Taylor - Berliinin muuri.
Kirja on kuin thrilleri ja harmi että tietää lopputuloksen.
Minäkin tykkään erityisen paljon Kunderasta. Kiitos suosituksista.Pari erittäin vaikuttavaa esseitä ja lyhyitä kertomuksia sisältävää kirjaa tuli vuosien takaa mieleen: Kunderan Petetyt testamentit ja Kafkan Hiilihangolla ratsastaja. Kundera on mun mielestä taitavimpia nykykirjailijoita, liian hyvä nobelistiksi. Ja Kafkan virke ja ajatus, erityisesti lyhyissä kertomuksissa, on jotain aivan ihmeellistä.
Heiii.... tuli mieleen Antti Nylenin Vihan ja katkeruuden esseet ja Halun ja epäluulon esseet! Ei todellakaan ole kaikessa samaa mieltä tai edes sinnepäin, mutta samanmielisten jatkuva lukeminenhan onkin suurinta itsepetosta. Raikkaita ja erittäin teräviä kirjoituksia. Suosittelen!Minäkin tykkään erityisen paljon Kunderasta. Kiitos suosituksista.
Ennen kirjastoreissua voisin lukaista Roald Dahlin Kekseliään ketun. Ostin alesta pojalle, heh
Kärsiskö kysäistä, notta millaista kritiikkiä ay-liikkeet kirjassa saivat Olkiluodon vierastyöläisten tiimoilta?Ja suurin kritiikki osui lähinnä ay-liikkeisiin, poliitikoihin ja vasta sitten teollisuuteen.
Kumpikaan näistä ei sittenkään ollut seuraavana, vaan tällä hetkellä luennan alla tämä:Parikymmentä sivua vielä jäljellä Nikki Sixxin Heroiinipäiväkirjaa. Seuraavaks vuorossa joko kyseisen heebon orkesterista kertova Törkytehdas, tahi sitten Tuomari Nurmio -aiheinen Dumari.
Lue kirja. En jaksa alkaa referoida.Kärsiskö kysäistä, notta millaista kritiikkiä ay-liikkeet kirjassa saivat Olkiluodon vierastyöläisten tiimoilta?
Tole vois joskus kertoilla enämpi noista junahommista, kun taisit harrastella jotain semmosta. Niinku. Pidä vaikka joku aiheinen visa.Kumpikaan näistä ei sittenkään ollut seuraavana, vaan tällä hetkellä luennan alla tämä:
Kuten aiemmin lukemassani Riihimäen-Lopen rautatiestä kertovassa Lännen pikajuna -opuksessa, myös tässä parasta antia on rautateihin liittyvä paikallishistoria, eikä niinkään itse junien historia. Tähän mennessä mielenkiintoisinta kirjassa on ollut Kytäjän kartanon (johon itseensäkin liittyy niin paljon kiintoisaa historiaa, että olis varmaankin tutustumisen arvoinen, mikäli aiheesta on jotain kirjoitettu) "henkilöstön" tarinat.
Tuntuu nykypäivänä erikoiselta, että aiemmin on ollut ihan toimivia, yksityisiä rautateitä Suomessa. Tuokin, Hyvinkää-Karkkila (silloinen Högfors) -rautatie oli kuitenkin yli 40 kilometriä pitkä, sivuraiteineen vielä enemmän, eikä pelkkä pistoraide tehtaan pihalla.
Seuraavaks ehkä sitten Törkytehdasta tahi Dumaria.
Tjuu... Nykyään toi harrastaminen on vaan kutistunut lähinnä lukemiseks, mut kyllähän tosta aiheesta jonkinlaisen tivan vois joskus ehkä virittääkin.Tole vois joskus kertoilla enämpi noista junahommista, kun taisit harrastella jotain semmosta. Niinku. Pidä vaikka joku aiheinen visa.
Visakyssäri: paljon pölkkyjä poikittain ja pitkittäin kaksi pitkää rautakiskoa ja niiden päällä *piip* hieroo hyvin savuisia silmiään, pihisee ja puhisee ja sitten yskii. Mikä se on?Tole vois joskus kertoilla enämpi noista junahommista, kun taisit harrastella jotain semmosta. Niinku. Pidä vaikka joku aiheinen visa.
Kun Tampereelta suunniteltiin 1880-luvulla rautatieyhteyttä länteen johonkin rannikon satamakaupunkiin, Pori ja Rauma olivat vaihtoehdot. Pori voitti isompana kaupunkina - sen jokisataman mataloitumisen vuoksi oli lisäksi alettu suunnitella uutta merisatamaa Mäntyluotoon.Tuntuu nykypäivänä erikoiselta, että aiemmin on ollut ihan toimivia, yksityisiä rautateitä Suomessa. Tuokin, Hyvinkää-Karkkila (silloinen Högfors) -rautatie oli kuitenkin yli 40 kilometriä pitkä, sivuraiteineen vielä enemmän, eikä pelkkä pistoraide tehtaan pihalla.
Pienenpieni veturi.Visakyssäri: paljon pölkkyjä poikittain ja pitkittäin kaksi pitkää rautakiskoa ja niiden päällä *piip* hieroo hyvin savuisia silmiään, pihisee ja puhisee ja sitten yskii. Mikä se on?