Aivan, mutta mitä siellä on minne se laajenee?Alkuräjähdysteorian perusteellahan maailmankaikkeus on vain niin iso kuin miksi se on ehtinyt alkunsa jälkeen laajeta. Eli äärellinen.
Aivan, mutta mitä siellä on minne se laajenee?Alkuräjähdysteorian perusteellahan maailmankaikkeus on vain niin iso kuin miksi se on ehtinyt alkunsa jälkeen laajeta. Eli äärellinen.
Juskanen vastasi jo. Jos "ei mitään" on jotenkin hankala käsittää, niin kävisikö sitten "sitä ei ole".Aivan, mutta mitä siellä on minne se laajenee?
Ei avaruudessa tarvii olla mitään, jotta se voisi olla ääretön. Ellei sitten usko semmosiin teorioihin, että avaruus kaareutuu massan ympärillä, vai miten se meni.Noin mäkin ajattelen. Ai että mitäkö sitten on maailmankaikkeuden ulkopuolella? No ei mitään.
Eikäku mä uskon, että siellä "ulkopuolella" ei ole mitään. Ei materiaa, ei paikkaa eikä aikaa eikä mitään.Ei avaruudessa tarvii olla mitään, jotta se voisi olla ääretön. Ellei sitten usko semmosiin teorioihin, että avaruus kaareutuu massan ympärillä, vai miten se meni.
Ei siellä ole mitään muuta kuin AJ kirjoittelemassa Toista Maailmaa.Eikäku mä uskon, että siellä "ulkopuolella" ei ole mitään. Ei materiaa, ei paikkaa eikä aikaa eikä mitään.
No, minä tulkitsin kaikkeuden tilana kyllä myös tyhjäksi tilaksi,Olen hieman hämmästynyt tämän pollin vastausten jakautumisesta. Ilmeisesti alkuräjähdykseen uskotaan vähemmän kuin olen kuvitellut.
Alkuräjähdysteorian perusteellahan maailmankaikkeus on vain niin iso kuin miksi se on ehtinyt alkunsa jälkeen laajeta. Eli äärellinen.
Ei maailmankaikkeuden ulkopuolella ei ole "tilaa" tai "tyhjyyttä". Kaikkeus on kaikki mitä on, mutta se on ehtinyt laajeta vasta noin 13,7 miljardia vuotta.No, minä tulkitsin kaikkeuden tilana kyllä myös tyhjäksi tilaksi,
yhtä hyvin kuin tilaksi jossa tyhjyyden keskellä leijuu taivaankappaleita siellä täällä.
Vastaaminen mutkistuu mikäli kaikkeus ei olekaan kaikki mikä on (siis myös tyhjyys)
Tuo on puhdas uskomus. Samoin kuin se, että mahdollisen alkuräjähdyksen synnyttämä, laajenevasti leviävä materia laajenee tyhjyyteen.Ei maailmankaikkeuden ulkopuolella ei ole "tilaa" tai "tyhjyyttä".
Teoria tai uskon asia, joka tapauksessa mahdoton empiirisesti todentaa. Mutta uskostahan tässä pollissa onkin kyse.Tuo on puhdas uskomus. Samoin kuin se, että mahdollisen alkuräjähdyksen synnyttämä, laajenevasti leviävä materia laajenee tyhjyyteen.
Minä uskon jälkimmäiseen.
"Mihin" se sitten laajenee? "Ei mihinkään" on mun vajavaisella käsityskyvylläni sama kuin "tyhjyyteen", joka filosofisesti tarkasteltua on "jotakin", vaikkei materiaalin kannalta sitä olisikaan.
Yhtäkaikki molemmat ovat uskon asioita, eikä selitettävissä insinööritieteillä.
Eikäku mä uskon, että siellä "ulkopuolella" ei ole mitään. Ei materiaa, ei paikkaa eikä aikaa eikä mitään.
Vai oliko se sittenkin Toinen Maailma, joka kirjoittaa mua?Ei siellä ole mitään muuta kuin AJ kirjoittelemassa Toista Maailmaa.
Mikäs se sitten on?Eihän tämä mikään uskonasia ole.
Tuo olettaminen on juuri sitä uskon asiaa. Ei meistä kukaan tiedä, mikä on todennäköisin vaihtoehto. Tiedemiehetkään. Todennäköisyyksien laskeminen moisille asioille on silkkaa arvailua. Nykytietämys on kuitenkin aika vähäinen maailmankaikkeuden olemuksen suhteen.Sitä täytyy vaan olettaa, että se mikä on todennäköisin vaihtoehto on totuus.
Se on totta, että mitään "väliä" sillä ei ole, miten kukakin asian haluaa nähdä. Varmuutta emme elinaikanamme ehdi saada (oletus).Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä oliko asia sittenkään niin, kun asia mikä on aina ollut ja johon ei ole minkäänvaltakunnan mahdollisuutta vaikuttaa. Eikä kukaan tule koskaan tietämään miten asia on, niin se on yksi ja sama mitä pitää totuutena. Väärä ja oikea vastaus on aivan yhtä arvokas. Kunhan ajattelee asiaa.