Maailmankaikkeuspoll

Uskotko maailmankaikeuden äärettömyyteen?

• Kyllä

Äänet: 13 52,0%
  • En

Äänet: 6 24,0%
  • usko on harhaa / totuus on havainnoitsijasta riippumaton / en kykene kuvittelemaan tilannetta

Äänet: 6 24,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    25

Mangelo

Well-known member
Noin mäkin ajattelen. Ai että mitäkö sitten on maailmankaikkeuden ulkopuolella? No ei mitään.
Ei avaruudessa tarvii olla mitään, jotta se voisi olla ääretön. Ellei sitten usko semmosiin teorioihin, että avaruus kaareutuu massan ympärillä, vai miten se meni.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Ei avaruudessa tarvii olla mitään, jotta se voisi olla ääretön. Ellei sitten usko semmosiin teorioihin, että avaruus kaareutuu massan ympärillä, vai miten se meni.
Eikäku mä uskon, että siellä "ulkopuolella" ei ole mitään. Ei materiaa, ei paikkaa eikä aikaa eikä mitään.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Olen hieman hämmästynyt tämän pollin vastausten jakautumisesta. Ilmeisesti alkuräjähdykseen uskotaan vähemmän kuin olen kuvitellut.

Alkuräjähdysteorian perusteellahan maailmankaikkeus on vain niin iso kuin miksi se on ehtinyt alkunsa jälkeen laajeta. Eli äärellinen.
No, minä tulkitsin kaikkeuden tilana kyllä myös tyhjäksi tilaksi,
yhtä hyvin kuin tilaksi jossa tyhjyyden keskellä leijuu taivaankappaleita siellä täällä.
Vastaaminen mutkistuu mikäli kaikkeus ei olekaan kaikki mitä on (siis myös tyhjyys, joka kaiketi itsessään myös on, vaikkei siellä tyhjyydessä mitään konkreettista olisikaan)

WebSlave

Trackman
No, minä tulkitsin kaikkeuden tilana kyllä myös tyhjäksi tilaksi,
yhtä hyvin kuin tilaksi jossa tyhjyyden keskellä leijuu taivaankappaleita siellä täällä.
Vastaaminen mutkistuu mikäli kaikkeus ei olekaan kaikki mikä on (siis myös tyhjyys)
Ei maailmankaikkeuden ulkopuolella ei ole "tilaa" tai "tyhjyyttä". Kaikkeus on kaikki mitä on, mutta se on ehtinyt laajeta vasta noin 13,7 miljardia vuotta.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei maailmankaikkeuden ulkopuolella ei ole "tilaa" tai "tyhjyyttä".
Tuo on puhdas uskomus. Samoin kuin se, että mahdollisen alkuräjähdyksen synnyttämä, laajenevasti leviävä materia laajenee tyhjyyteen.
Minä uskon jälkimmäiseen.
"Mihin" se sitten laajenee? "Ei mihinkään" on mun vajavaisella käsityskyvylläni sama kuin "tyhjyyteen", joka filosofisesti tarkasteltua on "jotakin", vaikkei materiaalin kannalta sitä olisikaan.

Yhtäkaikki molemmat ovat uskon asioita, eikä selitettävissä insinööritieteillä.

WebSlave

Trackman
Tuo on puhdas uskomus. Samoin kuin se, että mahdollisen alkuräjähdyksen synnyttämä, laajenevasti leviävä materia laajenee tyhjyyteen.
Minä uskon jälkimmäiseen.
"Mihin" se sitten laajenee? "Ei mihinkään" on mun vajavaisella käsityskyvylläni sama kuin "tyhjyyteen", joka filosofisesti tarkasteltua on "jotakin", vaikkei materiaalin kannalta sitä olisikaan.

Yhtäkaikki molemmat ovat uskon asioita, eikä selitettävissä insinööritieteillä.
Teoria tai uskon asia, joka tapauksessa mahdoton empiirisesti todentaa. Mutta uskostahan tässä pollissa onkin kyse.

"Mihin" se laajenee on jo lähtökohtaisesti harhaanjohtava kysymys, sillä se sisältää oletuksen, että "johonkin" laajennutaan. Kaikkeus vain muuttaa muotoaan.

Örfil

Guest
Sillee hauska ajatella että jokusen miljoonan vuoden päästä tää koko sakki on irrallisina atomeina pitkin avaruutta. Olemme mennyttä ja ollutta ja liitymme suureen sakkiin historiaa. Me kaikki kuolemme, vaikka siltä ei nyt tunnu. The End, piste. Apaut 5 miljardin vuoden päästä aurinkomme puhaltaa viimeiset hönkäykset avaruuteen ja polttaa tän planeetan jätteet pitkin poikin tätä osaa galaksia. Me kaikki tulemme olemaan osa tätä uutta kaikkeutta.

Siinä sivussa 30 tai 80 vuotta elämää on yks kärpäsen paska. Mikä on oikeastaan elämän tarkoitus?

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Jos se joku tähti on siellä jossain nyt ja meidän nykyisllä laitteilla todetaan, että se on siellä noin 4 miljardin valovuoden päässä, niin eihän se vitun tähti enää ole siellä mistä se vitun valo on lähtenyt, vaan se on ollut siellä noin 4 miljardia vuotta sitten. Se valokin kun vie oman aikansa ennenkuin se tänne meidän okulaariin tulee.

kana-fin

Well-known member
Sitä täytyy vaan olettaa, että se mikä on todennäköisin vaihtoehto on totuus. Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä oliko asia sittenkään niin, kun asia mikä on aina ollut ja johon ei ole minkäänvaltakunnan mahdollisuutta vaikuttaa. Eikä kukaan tule koskaan tietämään miten asia on, niin se on yksi ja sama mitä pitää totuutena. Väärä ja oikea vastaus on aivan yhtä arvokas. Kunhan ajattelee asiaa.

Johan rupesin filosofiseksi kun rupesin miettimään, vaikea pukea tekstiksi.

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Sitä täytyy vaan olettaa, että se mikä on todennäköisin vaihtoehto on totuus.
Tuo olettaminen on juuri sitä uskon asiaa. Ei meistä kukaan tiedä, mikä on todennäköisin vaihtoehto. Tiedemiehetkään. Todennäköisyyksien laskeminen moisille asioille on silkkaa arvailua. Nykytietämys on kuitenkin aika vähäinen maailmankaikkeuden olemuksen suhteen.
Ei sillä ole loppupeleissä mitään väliä oliko asia sittenkään niin, kun asia mikä on aina ollut ja johon ei ole minkäänvaltakunnan mahdollisuutta vaikuttaa. Eikä kukaan tule koskaan tietämään miten asia on, niin se on yksi ja sama mitä pitää totuutena. Väärä ja oikea vastaus on aivan yhtä arvokas. Kunhan ajattelee asiaa.
Se on totta, että mitään "väliä" sillä ei ole, miten kukakin asian haluaa nähdä. Varmuutta emme elinaikanamme ehdi saada (oletus).

Emme myöskään tiedä tai saa tietää onko jokin "aina ollut" tai "tuleeko kukaan koskaan tietämään miten asia on". Voimme vain uskoa ja olettaa niin - tai olla uskomatta ja olettamatta.

Eli oikea ja väärä vastaus ovat yhtä arvokkaita, koska emme saa tietää mikä on mikä.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
En usko äärettömyyteen. Millainen se raja onkaan, tai mitä sen takaa löytyy, niin semmoinen on kuitenkin olemassa.