Tämän päivän maastohihto ei ole enää se sama laji, minkä takia valitsin pikkupoikana hiihdon lajikseni. Luulin, että maastohiihto on kestävyysurheilua raaimmillaan. Ei ole ainakaan enää, sprinttihiihto on tappanut sen lajin mistä minä tykkäsin.
Ihan naurettava on kilpailukalenterikin tänä vuonna. Joka viikonloppu pitää kilpailla siitä, kuka on nopein 2,5 minuuttia kestävässä kestävyysurheilun kuninkuuslajissa sprinttihiihdossa.
Tänään valittiin Suomen joukkue Rukan maailmancupiin, jossa pitäisi jaksaa kolmena päivänä hiihtää 26 kilometriä kilpaa. Viime vuonna tuon äärimmäistä kestävyyttä vaativan kilpailun jaksoi hiihtää läpi 4 miestä 13:sta valitusta.
Tämän vuoden tourille katsastettiin miehet Suomen Cupissa Vuokatissa, Oloksen FIS-hiihdoissa ja viime sunnuntain Vuokatin maailmancupin katsastuksissa. Rukalla hiihdettävät matkat tulevat olemaan sprintti perinteisellä, 10km vapaalla ja 15km perinteisellä takaa-ajona. Hiihtoliiton toppatakkimiehet sanoivat, että pelkkä sprintteri jos valitaan tourille niin silloin näytöt pitää olla sellaiset katsastuskisoissa, että niillä hiihdoilla on mahdollisuus maailmancupissa kahdentoista joukkoon.
Ei muuten pitänyt ukkojen sana ja ihmettelen monien muiden tavoin, minkä takia Vuokattiin järjestettiin ylimääräinen katsastus 12km perinteisellä jos sillä ei ollut mitään merkitystä? Oli se kuitenkin hyvä, että panostin noihin katsastuksiin ja käytin ylimääräiset euroni kahden huoltomiehen hommaamiseen paikan päälle. Ensimmäiset kisat alkutalvesta on ollut aina minulle ongelma, mutta kisa kisalta olen pystynyt parantamaan suorituksiani. Viime viikonlopun suoritus on urani paras alkutalven hiihto kautta aikojen, mutta se ei kuitenkaan vakuuttanut valitsijoita vaan he pitävät parempana tourin hiihtäjinä huonokuntoisia sprinttitykkejämme.
Luulin, että tämä viime viikolla julkaistu kirjoitus oli vitsi, mutta ei se ollut:
http://www.yle.fi/urheilu/kolumnit/hiihtajat/
Minun tavoitteena tälle kaudelle oli normaalimatkat, mutta tämän päivän uutisen takia tulen muuttamaan suunnitelmaani ja keskityn loppukauden Marathon Cuppiin. SM-kisoihin tulen osallistumaan, mutta harjoittelu tulee tähtämään kestävyyttä vaativille matkoille.
Mikko Virtanen on huippuvalmentaja, jos joku epäili viime blogini perusteella että olin tosissani naulaamisen suhteen. Tuun ensi viikolla haastajaryhmän leirille, joten laitatko Mikko nimeni osallistujalistaan..
-Karppa-