Mac-käyttäjän udelma PC:stä

Captain Howdy

Well-known member
Vaimon vanha työläppäri jäi toimettomaksi ja ajateltiin siitä tytölle nettikonetta. Kone käynnistyy saamarin hitaasti ja vaimon duunipaikan ATK-tuki 'poisti väliaikaistiedostoja' tms, en minä tiedä.... Kuitenkin sen operaation jälkeen se pelasi hyvin taas vähän aikaa. Tilanne on siis sama nyt. Mitä teen?

Käyttiksenä XP. Ja läppäri on 4 vuotta vanha, joku Compaq.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Vaimon vanha työläppäri jäi toimettomaksi ja ajateltiin siitä tytölle nettikonetta. Kone käynnistyy saamarin hitaasti ja vaimon duunipaikan ATK-tuki 'poisti väliaikaistiedostoja' tms, en minä tiedä.... Kuitenkin sen operaation jälkeen se pelasi hyvin taas vähän aikaa. Tilanne on siis sama nyt. Mitä teen?

Käyttiksenä XP. Ja läppäri on 4 vuotta vanha, joku Compaq.
Uudelleenasennus Windows 7:lla (jos mahdollista jostain lissukka saada) ja virustorjuntaohjelmistot kuntoon. Oliko XP:ssä moisia valmiina?

www.avira.com on yksi ilmainen ainaski.

Veikkaan koneen saastumista syynä. Tytärtä ehkä myös kannattanee valistaa mitä ohjelmia koneelle asentaa.

EDIT: MYös jos muistia on esim. vain 256 tai 512 voi kone hidastua nopeastikin ohjelmien asennuksien jälkeen. Muisti lisäys on yksi laastarikorjaus ongelmaan.

Kauanko kone oli tyttärellä käytössä?

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Mie en keksinyt, että miksi se Win7 pitäisi tunkea 4 vuotta vanhaan koneeseen:confused: Itsellä jotain 3 vuotta vanha ja hyvin rullaa.. Lisämuisti ja Superantispyware tuon Avira Antivirin lisäksi.. Ainakin minulla tuo Superantispyware toiminut Aviraa tehokkaammin pöpöistä päätellen (joskin syö enemmän konetehoa, käytänkin vain satunnaisesti enkä anna rullata taustalla). Luulisi lähtevän pöpöt ja kahmat.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kannattaa siivota ylimääräisten kilkkeiden automaattikäynnistys pois.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mie en keksinyt, että miksi se Win7 pitäisi tunkea 4 vuotta vanhaan koneeseen:confused:
Siksi, että se toimii siinä yllättävänkin sulavasti ja on vieläpä monelta osin parempi ja turvallisempi kuin XP?

Sen verran toki otan takapakkia, että ainakaan alle gigan muistilla ei kannata Seiskaa asentaa, toimii se kyllä, mutta hieman on käsijarru kyllä päällä. Huonolla tuurilla voi tulla ajuriongelmiakin, joskin kokemuksen perusteella Seiska löytää useinmiten ne ajurit ihan itse. Mulla on Win 7 vanhassa Ibarin T41:ssä ja hyvin toimii, muistia on tosin 2GB.

Mutta joo, kun kyseessä on ilmeisesti melkolailla puhdas nettikone ja rautakin jo aikalailla vanhaa, niin ei tuo Ubuntukaan varmaan paskempi vaihtoehto olis, vai?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Miksi maksaa ylimääräistä seiskasta vanhaan koneeseen, joka tomii hyvin asennetulla XP:llä tai ilmaisella Ubuntulla :confused:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Miksi maksaa ylimääräistä seiskasta vanhaan koneeseen, joka tomii hyvin asennetulla XP:llä
Kone käynnistyy saamarin hitaasti ja vaimon duunipaikan ATK-tuki 'poisti väliaikaistiedostoja' tms, en minä tiedä.... Kuitenkin sen operaation jälkeen se pelasi hyvin taas vähän aikaa. Tilanne on siis sama nyt
:rolleyes:

EDIT: öö... tuli muuten mieleen, että saattoi tässä kyllä tehdä Suomen kieli tepposet, ton Samin lauseen voi nimittäin ymmärtää tasan kahdella tavalla. Toimii hyvin.... vs. Hyvin asennettu :D Pahoitteluni, jos näin tapahtui.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
...vaikka eipä silti, kyllä mä Samin kanssa siinä mielessä olen samaa mieltä, että (Howdy et kerro tätä sitten vaimolles), se perinmäinen ongelma taitaa tässäkin tapauksessa löytyä monitorin ja selkänojan välimaastosta eikä niinkään XP:stä ;)

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
...vaikka eipä silti, kyllä mä Samin kanssa siinä mielessä olen samaa mieltä, että (Howdy et kerro tätä sitten vaimolles), se perinmäinen ongelma taitaa tässäkin tapauksessa löytyä monitorin ja selkänojan välimaastosta eikä niinkään XP:stä ;)
Juu samaa mieltä. Jo pelkästään toi CCleaner on auttanu joillaki koneilla yllättävänki paljon. Eiköhän tosta tavalla tai toisella saa pelin taas hetkeks nykyselläki kokoonpanolla.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Kertokaas mikä se lisähyöty olisi Win7:sta vrt XP? Jos tuo kone on todellakin jo vanha reppana (eikä sitä siis oltu päivittämässä näemmä pl. korkeintaan muistia lisää...jos minulta kysyttäisiin)... No toivottavasti se jumitus löytyy noilla parilla virusohjelmalla.

oopi

Well-known member
Jos haluaa oikeasti toimivan/nopeasti buuttaavan ja turvallisen koneen, niin asentasin siihen Compaqiin Ubuntun tai Linux Mintin (ubuntun variantti). Itse olen kayttanyt eukon tyokoneessa (Compag nc6220) Ubuntua USB Stickilta (persistent - tilassa) ja hyvin rokkaa :thumbup:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Open the programs and files you use most in just a click or two
Öööööö... Kaksi klikkiä minulla toiminut, vai laskenko väärin:confused: ...Mutta kuiteskin. Lähinnä ajattelin kannattaako vaihtaa toimiva käyttis nopeampaan ja parempaan vaikkei moiselle tarvetta (lähinnä ajattelin vuosia vanhaa konetta)? Koneen arvon ainakin saisi tuplattua tai vähintään 1,5 kertaistettua:thumbup:

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Jos haluaa oikeasti toimivan/nopeasti buuttaavan ja turvallisen koneen, niin asentasin siihen Compaqiin Ubuntun tai Linux Mintin (ubuntun variantti). Itse olen kayttanyt eukon tyokoneessa (Compag nc6220) Ubuntua USB Stickilta (persistent - tilassa) ja hyvin rokkaa :thumbup:
Miten lie likka tykkää käyttää jotain Linuxia jos oletettavasti Windows on jo tuttu?

- - -

Vai onko sekin Macisti?

Jo ehdotettu CCleaner on hyvä ajella, samalla tulee tutkia mitä kaikkia turhia ohjelmistoja sinne koneeseen on asenneltu ja poistaa ne. Tämmösissä tapauksissa vika on yleensä aina käyttäjässä, ei Windowsiinkaan matoja sun muita viruksia nykyään kovin helpolla saa jos on yhtään järkeä päässä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mutta kuiteskin. Lähinnä ajattelin kannattaako vaihtaa toimiva käyttis nopeampaan ja parempaan vaikkei moiselle tarvetta (lähinnä ajattelin vuosia vanhaa konetta)? Koneen arvon ainakin saisi tuplattua tai vähintään 1,5 kertaistettua:thumbup:
Riippuu vähän siitä saako sen Windows 7:n mahdollisesti vaikka ilmaiseksi ;) Tuskin siihen tosiaankaan kannattaa ainakaan Ultimatea lähteä ostamaan, ei ainakaan sitä yli 250 euron "täysversiota", ehkei edes sitä noin huntin halvempaa DSP-versiotakaan :frank: