Magny-Coursin lauantai

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Oiskohan Pablo ja Half ollu kuitenkii vähä kevyemmällä autolla. :confused:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No Ferrarit tehdään Italiassa jos et sitä tiennyt vitsiniekka. Brisukoiden on terästäydyttävä tai ilmojen on kylmettävä radikaalisti. Muuten tulee noutaja ja mestaruuden vie Williams tai Räikkönen. Ei hyvältä näytä. Toivottavasti huomenna on "sekasorto" kisa. Muuten ei Ferrarilla juhlita.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Jarse:
Esimerkiksi tämä Ranskan GP:n aika-ajo... Kaikki oli periaatteessa ohi, kun M. Schumacher ajoi kierroksensa. Sen jälkeen oli turha odottaa muutoksia kärkikahinoihin. Ja puolet aika-ajosta oli vielä jäljellä!!

Vanha systeemi sentään takasi jännityksen viime minuuteille saakka. Okei, joissakin aika-ajoissa jopa ensimmäiset puoli tuntia oli yhtä odottelua, mutta kyllä se tämän tylsyyden voittaa.
Hmh. No olihan eilinen aika-ajo sinänsä poikkeuksellinen, että heikompien tallien kuljettajat pääsivät ajamaan paremmissa olosuhteissa.. Kyllähän keskimäärin nuo kovemmat kuskit ovat kuitenkin siellä loppupäässä olleet lauantain aika-ajoja ajelemassa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Onko unohtunut sellaiset aika-ajot joissa oli sateen uhka päällä, ja kaikki ajoi heti alussa aikansa kuivalla ja sateen alettua kukaan ei käynytkään radalla.

Ja jos paikan päällä olisin, niin mielummin katsoisin nykysysteemin aika-ajoa, jossa tietää mitä tapahtuu. Vanhassa ei tiennyt kunnolla edes telkkaria katsomalla kuka on nopealla ja kuka tekee mitäkin, niin miten sitten paikan päällä
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Jarse:
Voi jumankauta kun tämä nykyinen aika-ajosysteemi on TYLSÄ!!

Esimerkiksi tämä Ranskan GP:n aika-ajo... Kaikki oli periaatteessa ohi, kun M. Schumacher ajoi kierroksensa. Sen jälkeen oli turha odottaa muutoksia kärkikahinoihin. Ja puolet aika-ajosta oli vielä jäljellä!!
Tämän ajon tylsyys johtui eilisen erilaisista tuloksista. Nyt kaikki huippukuskit ajoivat kierroksen alussa ja siitä johtuen loppu oli melkoisen tylsä. Sitä kyllä ihmettelen, jos joku kehtaa sanoa Nürburghringin aika-ajoja tylsäksi. Kyllä tämä järjestelmä on ihan hyvä ja mukaansa vetävä!

Originally posted by JOC:
<strong>Tuominen väitti launantain harjoituksissa että Alain Prost voitti vuoden -92 mestaruuden, ja JJ säesti </strong>
Eihän se TT väittänyt, että Prost silloin 92 voitti. Tuominen luki katsojakysymystä, johon oli laitettu väärä vuosi, sitten hetken päästä TT sanoikin, että se vuos oli kyllä 93 jolloin Prost voitti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä se katsojakysymys ihan oikein oli. Tuominen itse sekoilin niitten vuosien kanssa. Hommahan meni niin, että kun Mansell voitti mestaruuden Williamsilla 92 eikä saanut sopimusta Williamsin kanssa vuodeksi 93 sai Hill numeron 0 ja Prost numeron 2. 93 Prost voitti mestaruuden ja lopetti kauden jälkeen. Prostin paikalle siirtyi Senna, joka sai Prostin edelliskauden numeron (2) ja Hill jatkoi vielä 94 numerolla 0.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Ja entä katsojat, jotka ovat maksaneet maltaita päästäkseen katsomaan aika-ajoja paikan päälle.

Lauantain aika-ajot maksavat about 20e, sunnuntai kymmenkertaisesti, ei kovin paha hinta kuitenkaan aika-ajoista.

kolmantena olisi päässyt lähtemään puhtaalta puolelta ja iso Shumi olisi joutunut likaiselle puolelle

Millähän puolella tuo likainen puoli oikein on kun kaikki kuljettajat ajoivat harjoituksissa ja aika-ajoissa lähtöruudukkojen vierestä aivan seinän reunustaa pitkin. Parillinen rivi saattaa olla jopa puhtaampi tällä kertaa.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
On se vaan tylyy kahtoo tuota tuloslistaa nuitten renkasmerkkien osalta... ainoo joka siltakivikumilla pystyy vähänkään uhmaamaan _mitään_ kumiukkorenkuloitten käyttäjiä, ompi Fiiatti...
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Millähän puolella tuo likainen puoli oikein on kun kaikki kuljettajat ajoivat harjoituksissa ja aika-ajoissa lähtöruudukkojen vierestä aivan seinän reunustaa pitkin. Parillinen rivi saattaa olla jopa puhtaampi tällä kertaa.
Totta! wink

<small>[ 05-07-2003, 16:46: Message edited by: MP4/18A ]</small>
 

Jarse

Member
Liittynyt
15.1.2002
Viestit
20
Ihan hyviä vastineita, mutta silti olen sitä mieltä, että vanha 12 kierroksen aika-ajosysteemi on parempi.

Myönnän kyllä, että Nyrren aika-ajot olivat mielenkiintoiset (varsinkin suomalaisittain), mutta sehän olisi voinut olla vielä jännittävämpi!

Esim. ensin R. Schumacher olisi ajanut pohjat, sitten vuorostaan Kimi, Ralf olisi tästä saanut lisää virtaa ja parantanut aikaansa, sitten M. Schumacher olisi lyönyt kaikki ällikällä ja ottanut kiinnityksen paaluun, mutta lopuksi Kimi viimeisellä yrityksellään olisi kuitenkin puristanut paalulle!!

Ja jos joskus sade sotki aika-ajojen loppuosan, kyllä se myös joskus teki aika-ajoista todellä jännittävän, kun rata kuivui loppua kohden.

Ja siitä seurattavuudesta... Kyllä ainakin itse pystyin vanhankin järjestelmän aikana hyvin selkeästi seuraamaan kuka on nopealla kierroksella ja kuka ei.

Mutta katsotaan mitä tapahtuu. :)
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Sade tietenkin sotki eiliset aika-ajot joka johti "mielenkiintoiseen" tulokseen kun huonot olivat kärjessä ja hyvät huonoilla sijoilla. Väistämättä tuo johtaa siihen, että paalupaikka ratkeaa lauantaina jo ensimmäisen parinkymmenen minuutin aikana. Kun kuitenkin muistetaan Nürburgringin aika-ajoa niin en menisi sitä tylsäksi kutsumaan. Ei vanhakaan aika-ajo paljon tarjonnut jos esimerkiksi alussa oli kuivaa ja lopussa satoi. Tietenkin lähtöjärjestys saattoi mennä sekaisin, mutta noin aika-ajona se ei ollut sen jännittävämpää kuin tämän päivän aika-ajon loppupuolisko.

Mitä lähtöjärjestykseen tulee niin odotettu paalu Ralfille, mutta Montoyan kakkostila ei ennakkoon ollut ihan yhtä itsestäänselvä. Tässä vaiheessa kautta Williams vaikuttaa jopa suosikilta mitä valmistajien MM-titteliin tulee. Kaksi tasaisen hyvää kuskia, auto paranee koko ajan ja alla vieläpä Michelinit. Ei ole mahdottomuus, että Williams nousisi kaksoisvoiton myötä jo huomenna MM-kärkeen. Mikäli Barrichellolla on tavanomaista epäonnea ja McLarenit pääsevät rengasedun ansiosta kuittaamaan Schumin niin kaikkihan on mahdollista.

Aika yllättävää kyllä jos Williamsin ylivoima muihin nähden on tuota luokkaa mitä aika-ajo antaa ymmärtää. Ranskassa McLaren vaikutti olevan Williamsia edellä, mutta tällä hetkellä Williams näyttää todella vahvalta. Tulee tosiaankin mieleen mikä tuossa ylempänäkin nousi esille, että minkähänlainen moottoriversio Kimillä oikein tuolla Saksassa oli.. Noh, huomisen jälkeen ollaan taas viisaampia.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Rakas tyttöystäväni sammutti television tuon TT kommentin jälkeen, enkä kuullut tätä myöhemmin tullutta korjausta. Siksi siis minulle jäi tälläinen harhaluulo päälle.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
kristian.s:

Aika yllättävää kyllä jos Williamsin ylivoima muihin nähden on tuota luokkaa mitä aika-ajo antaa ymmärtää. Ranskassa McLaren vaikutti olevan Williamsia edellä, mutta tällä hetkellä Williams näyttää todella vahvalta. Tulee tosiaankin mieleen mikä tuossa ylempänäkin nousi esille, että minkähänlainen moottoriversio Kimillä oikein tuolla Saksassa oli.. Noh, huomisen jälkeen ollaan taas viisaampia.
Saksassahan Kimi tuli jo 16 kierroksen jälkeen sisään ja Ralffi vasta 20 kierroksen paikkeilla plus tietenkin tuo moottorin mahdollinen virittely eli saattoi Williams olla nopeampi jo viime kisassa. Toivottavasti Kimi tai Michael saa lyötyä startissa kiilaa Williamsien väliin niin saadaan kunnon reisinkiä.
Oma veikkaus on että Ferrari ja Mäkki tulee ensin sisään ja Williams pari kierrosta myöhemmin.
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Saksassahan Kimi tuli jo 16 kierroksen jälkeen sisään
Saksassa Kimi tuli ruuhkan takia sisään 16 kierroksen jälkeen. Ilman ruuhkaa Kimi ois tullu sisään siinä 20 kierroksen paikkeilla. :)
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mikäli Williamsit pääsevät ekaan mutkaan johdossa tulee ero todennäköisesti kasvamaan aika reilustikin, joten pitäisikö tässä nyt toivoa Schumin pääsevän jollain konstilla jopa kärkeen jarruttamaan menoa tuossa alussa wink ? Viime vuonnahan Schumi oli reilusti nopein mies radalla, mutta Montoya toimi siinä tulppana ja samalla oli mennä voittokin (joka tosin meni tiukalle vain sen rangaistuksen takia). Kuitenkin jos Ferrari tai jopa McLaren pääsee sinne kärkeen niin taitaa pakka pysyä yhtälailla kasassa kuin viimekin vuonna.
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
kristian.s:
Mikäli Williamsit pääsevät ekaan mutkaan johdossa tulee ero todennäköisesti kasvamaan aika reilustikin, joten pitäisikö tässä nyt toivoa Schumin pääsevän jollain konstilla jopa kärkeen jarruttamaan menoa tuossa alussa wink ? Viime vuonnahan Schumi oli reilusti nopein mies radalla, mutta Montoya toimi siinä tulppana ja samalla oli mennä voittokin (joka tosin meni tiukalle vain sen rangaistuksen takia). Kuitenkin jos Ferrari tai jopa McLaren pääsee sinne kärkeen niin taitaa pakka pysyä yhtälailla kasassa kuin viimekin vuonna.
Tuosta eron kasvamisesta en olis noin varma.
nähtiinhän se nurburgringilläkin, "Half" oli aika-ajoissa Kimin perässä about 1 kymmenys mut sitten kisassa enisimmäisten 10 kierroksen aikana Kimi kasvatti eroa 0.5-1.0 sekuntia kierroksella.

<small>[ 05-07-2003, 21:49: Message edited by: MP4/18A ]</small>
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
MP4/18A:
Tuosta eron kasvamisesta en olis noin varma.
nähtiinhän se nurburgringilläkin, "Half" oli aika-ajoissa Kimin perässä about 1 kymmenys mut sitten kisassa enisimmäisten 10 kierroksen aikana Kimi kasvatti eroa 0.5-1.0 sekuntia kierroksella.
Ja jonkun ajan päästä Kimin vauhdin lähde posahti..
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
jenan:
MP4/18A:
Tuosta eron kasvamisesta en olis noin varma.
nähtiinhän se nurburgringilläkin, "Half" oli aika-ajoissa Kimin perässä about 1 kymmenys mut sitten kisassa enisimmäisten 10 kierroksen aikana Kimi kasvatti eroa 0.5-1.0 sekuntia kierroksella.
Ja jonkun ajan päästä Kimin vauhdin lähde posahti..
Onneksi kisa ei sentään mennyt pieleen oman ajovirheen takia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv:
Kimin ja MSchumin välinen ero oli perinteistä luokkaa, mutta Williamsit näyttävät karkaavan. Toisaalta Coulthard oli nyt todlla lähellä Kimiä. Jotenkin vaan tuntuu edelleenkin siltä, että Kimin kone Nürburgringillä oli joku spesiaaliversio jonka luotettavuus oli riskeerattu.
No eikö se viimeksi ollut perinteistä luokkaa? Kun nyt ero vauhdeissa edelliseen kertaan oli 0.032s+0.053s=0.085 s kuskien välillä niin aika huono on se spesiaaliversio varsinkin kun ottaa huomioon että Kimin kierros Nyrrellä näytti puhtaammalle joten luulisi että eroa kertyisi enemmän joten Kimillä täytyy olla "erikoisversio" tälläkin radalla tai sitten mitään erikoisversiota ei ole.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Niin, kyllähän niitä koneita pamahtaa vaikka kyseessä ei olisi ns. "spesiaaliversio" wink
 
Ylös