Mansell Italian GP:ssä 1992

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Grandprix.comin mukaan Vuoden 1992 Italian GP:ssä Nigel Mansell johti kisaa, mutta sitten hän hidasti ja päästi tallikaverinsa Riccardo Patresen ohitseen. Mansell halusi esittää että hän pystyy ohittamaan tallikaverinsa ihan milloin vain.

Muistaako kukaan tuota kisaa, että ohitteliko Mansell sitten Patresea useita kertoja? Tuolla Grandprix.comissa ei lue sen tarkemmin.

Japanin GP:ssä samana vuonna Mansell pisti Grandprix.comin mukaan pystyyn samanlaisen näytelmän, pystyikö Mansell ohittelemaan siellä Patresea, vai joutuiko tyytymään perässä ajeluun, muistaako kukaan tuota Suzukaa 1992? :)
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4079
Sen tiedän, että Mansell keskeytti (tekniset viat?) molemmat kisat, mutta sen tarkempaa tietoa ko. tapauksista ei ole.
 

pikkumies

Member
Liittynyt
27.7.2005
Viestit
20

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Monzassa että Suzukassa Mansell päästi kisan aikana tallitoverina Patresen edelle. Nigel halusi suurieleisesti antaa kakkoskuskina toimineen Patresenkin voittaa kisoja, koska tämä oli auttanut Nigeliä 91-92 kausien aikana useampaan otteeseen. Kuitenkin molemmissa kisoissa Mansell keskeytti sen jälkeen kun oli päästänyt Patresen ohi. Monzassa keskeytyksen syy oli hydrauliikkapumpun pettäminen ja Suzukassa konerikko. Yllättävästi myös Patrese kärsi Monzassa tuosta samasta ongelmasta. Riccardo tosin linkutti maaliin sijalle viisi. Auto kulki hassun näköisesti keula ylhäällä.

Tämä johtui siitä että hydrauliikkapumpun tuottamalla paineella säädettiin aktiivijousitusta. Tämä järjestelmä siis romahti. Väitettiin että hydrauliikkapumpun ongelmat johtuivat siitä, että Renaultin moottorin ns. sytytysjärjestystä oli jouduttu muuttamaan polttoainesääntöjen muututtua. Tämä polttoainesääntö muuttui Unkarissa ja kieltämättä Williamsit kärsivät myöhemmissä kisoissa monentyyppisistä teknisistä ongelmista, joita ei siihen asti ollut laisinkaan.

Vauhdiin puolesta Nigel oli näillä aktiiviautoilla merkittävästi Riccardoa nopeampi, joten ajamalla lyöminen ei ollut mikään ongelma. Passiivijousitetulla autollahan Riccardo kykeni likimain tasavertaiseen vauhtiin. Mansell piti Patresea varsin hyvänä tallikaverina eikä Nigel millään muotoa olisi halunnut Patresea nöyryyttää. Jonkin verran tosin Nigelin teatraalisuus saattoi vaikuttaa tuohon toimintaan. Mansell saattoi nimittäin tosissaan esittävänsä ajavansa Riccardon kanssa kilpaa...
 
Ylös