Massasta maailmanmestari?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
talakem sanoi:
Joo varmasti siinävaiheessa kun passitti pojan kasvamaan. Tosta kuskien löytämisestä kyllä sanoi oikein ettei hän mikään kuskien löytäjä ollut. Kun ei ollut huippukuskeihin varaa palkkasi jatkuvalla syötöllä nuoria tulokkaita... jotkut heistä vaan kehittyivät hyviksi...
Tuosta tulikin itelle mieleen tuosta, että Ferrari taitaa olla ainut huipputalli, joka ei ole ajattanut rookie-kuskia.

Williamsilla Jaques Villeneuve ja Nakajima, McLarenilla Michael Andretti ja Lewis sekä Renaultilla Kovalainen ja Piquet (jos ei Benetton aikaa lasketa).
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Meninpä sitten törsäämään 2€ IS:n formula-extraan, ja löytyihän sieltä Brasilian poijaan päästämä mielenkiintoinen sammakko. Eli kysyttäessä vahvuuksia ja heikkouksia Räikköseen verrattuna brassin vastaus kuului:"Jos minulla viime vuonna oli joku heikkous, niin ehkä sitten se, että minulla oli vähemmän onnea kuin hänellä". Jotenkin voisi ymmärtää tollaisen selittelyn yhden kisan jälkeen, mutta kokonaista kautta vasten nähtynä tuo on jo aika lapsellista. Kyllä huippu-urheilijan pitäisi pystyä myös rehdisti tunnustamaan tappionsa ja koota itsensä vaikka vähän pännisikin. Tuommoinen kommentti vaan alentaa muita, mutta ennen kaikkea sanojaa itseään. Saattaisin tuommosesta kommentoida hieman pahemminkin, mutta enpä taida jaksaa.Kuitenkin ennustan kuten moni muukin miehelle melkoisia vaikeuksia tulevalla kaudella, kannattaa vaikka muistella/katsella viime vuoden Japanin GP:n "Massa spinning show", erityisesti turva-auton perässä. Jotenkin vaan mieleen tulee kysymys millaista meno olisi ollut ilman TC:ta. Tuolloinhan Ferrarilla oli allaan kisan alussa välikelin kumit tunnetun rengassekoilun seurauksena. Kimillä ei kuitenkaan tuntunut oleva isompia vaikeuksia pysyä radalla.

Offtopic:

Samaisesta aviisista löytyi muutama muukin hauska kohta. Kysyttäessä Alonsolta mitä hän meinaa tänä vuonna lähetellä de la Rosalle, viitaten viimevuotiseen Ferrari-tekstiviesteihin, niin kuulemma kenties kukkia... Mitähän tuohon sanoisi :dunno:. Ja sitten toisekseen Salo kommentti Fisin Force India-siirrosta: "Ihme vaihto Fisichellalta. Tiedän, että se maksoi tallipaikastaan. Sutil pyörittää Fisichellaa mennen tullen. Onneksi he eivät senään ottaneet sitä Half-Schumacheria." Salo se osaa olla diplomaattinen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Polle sanoi:
Joku Sauberin mekaanikko sanoi 2002-kauden alkupuolella, että Massa on hiukan nopeampi yhdellä kierroksella ja Räikkönen pitkissä vedoissa. Mutta täytyy muistaa miten kokematon Kimi oli Sauberille tullessaan ja ehkä se lahjakkuus just niissä pitkissä vedoissa näkyykin, että pystyy tasaisen nopeisiin kierrosaikoihin.

Vielä tuosta Massan "asenteesta", että ei ole mestariainesta jos Esim. Alonsosta sanoo tyyliin "huh, onneksi en joudu ajamaan häntä vastaan tasavertaisella kalustolla" :yuck:
Olen hyvin yllättynyt näistä mekaanikon sanomisista. Massan ensimmäinen kausihan oli aika huono kaiken kaikkiaan. Kimin kisaininsinööri (Jacky Eacklaert, nimi jotain tuonnepäin) kehui Kimiä aloituskautenaan Sennan veroiseksi, ja myöhemmin myös Peter Sauber, joka oli monien huhupuheiden mukaan varsin nuiva Kimiä palkkaamaan, vaan Steve Robertson sai tehdä melkoisen duunin pään käännyttämisessä, myönsi Kimi Räikkösen valtavan lahjakkuuden.
Peter Sauber sai kuitenkin korkeamman tahon vakuuttuneeksi, ja siitä superlisenssi myönnettiin, onneksi.

Taas aloin tarinoimaan, mutta jutun pointti oli siinä, että nuo yhden kierroksen ja pidempien matkojen vertailut ovat kummallisia, kun Kimi nyt on aika hyvin todistanut olevansa Massaa parempi. Miten on oikeastaan edes mahdollista, että Kimi olisi jollain osa-alueella hitaampi? Eiköhän toverit melko tasavertaisia ole, ja mekaanikon näkökulmasta erot ovat olleet ehkä vain minimaalisia.

Mua on muuten jäänyt vaivaamaan hirveästi toi Peter Sauberin asenne.
Miestä en tietenkään tunne, mutta jotenkin tuntuu, että hän on aina ollut kamalan katkera siitä, että joutui luopumaan Kimi Räikkösestä.
Miksi?
Kimin lähdön myötä tiimi sai uudet varikkobussit ja vähän ylimääristä hilloa. Olisiko Kimi pystynyt seuraavalla kaudella Sauberillaan niin huimiin tekoihin, että se olisi korvannut nämä kaikki uudet vermeet ja pelit? Eipä varmasti.
Kimi kertoi loppukaudesta 2001 joutuneensa tyytymään huonompaan kohteluun Sauberilla. Hän kertoi VM:n kolumneissa, että "fiilis on aivan erilainen, kuin alkukaudesta", ja että Nick sai käyttöönsä automaattisesti uudet osat.
Kuulostaa Peter Sauberin tiimiltä varsin epäammattimaiselta, varsinkin, kun herra Sauber puhuu niin huonoa englantia, että tarvitsee haastatteluihinkin tulkin.

Tiedättekö, missä asemissa parjaamani henkilö nykyään työskentelee?
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
2007 Massa oli pallulla kuudesti Kimi kolmasti. Ei Massa hirveän paljon huonompi aika-ajoissa voi olla(varauksella Kimin heikko alkukausi).

Kimin vahvuus on raaka nopeus pitkillä matkoilla, myös paremmat päätökset kisassa tekevät mielestäni ratkaisevan eron Massaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
arzipuppy sanoi:
Kuulostaa Peter Sauberin tiimiltä varsin epäammattimaiselta, varsinkin, kun herra Sauber puhuu niin huonoa englantia, että tarvitsee haastatteluihinkin tulkin.

Tiedättekö, missä asemissa parjaamani henkilö nykyään työskentelee?
Siellähän se BMW Sauberin varikoilla esiintyy jonkinlaisena maskotti neuvonantajana. Omistaa vielä pienen vähemmistöosuuden tallista jos muistan oikein...

Eihän Sauber tykännyt kuin saksaa puhuvista kuskeista. Muut sitten haukku seläntakana kun jättivät tallin. Massaa kehu kun sillä pysty vähättelemään Kimiä. No kuinkas kävi Massa laitettiin kasvamaan testikuskina...

Tollaisia "mekaanikkojen ym." tokaisuja jotka on irroitettu asiayhteydestä ja ajasta ei oikeen kannata muistella...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Leo sanoi:
2007 Massa oli pallulla kuudesti Kimi kolmasti. Ei Massa hirveän paljon huonompi aika-ajoissa voi olla(varauksella Kimin heikko alkukausi).

Kimin vahvuus on raaka nopeus pitkillä matkoilla, myös paremmat päätökset kisassa tekevät mielestäni ratkaisevan eron Massaan.
No tuo tilastohan ei kerro taas oikeen mitään. Räikkönen ajoi useasti painavammalla lastilla viimeisessä osiossa, tokihan Massallakin oli joissain kisoissa enemmän löpöä. Nykyisellä aika-ajo systeemillä ei voida arvioida kuskien todellista nopeutta yhdellä kierroksella, ainakaan ennen kisaa
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Toi aika-ajohommelihan menee edelleen hyvin pitkälti niin, että jos Kimillä on hiukan enemmän pensaa autossa kuin Massalla ja ajaa pykälän verran huonompaan ruutuun, niin sitten voi Massan mennessä varikkokäynnille ajaa pari nopeaa kierrosta (eli nopeampia kuin Massan samaan aikaan täysillä tankeilla ajamat kierrokset) ja pääsee tämän edelle oman varikkokäynnin jälkeen. Jos taas lähtee viimeiseen aika-ajoon kevyemmällä autolla, pääsee parempaan ruutuun ja voi ajaa kisassa karkuun eikä Massa saa varikkokäyntien yhteydessäkään kiinni.

Edellä mainittu systeemi luonnollisesti edellyttää sitä että Kimi on Massaa suht selvästi nopeampi hieman kevyemmällä autolla sekä yksittäisillä kierroksilla että pitkässä juoksussa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Leo sanoi:
2007 Massa oli pallulla kuudesti Kimi kolmasti. Ei Massa hirveän paljon huonompi aika-ajoissa voi olla(varauksella Kimin heikko alkukausi).

Kimin vahvuus on raaka nopeus pitkillä matkoilla, myös paremmat päätökset kisassa tekevät mielestäni ratkaisevan eron Massaan.
"Tulokaskauden aikana ennakko-odotukset eivät kuitenkaan täysin täyttyneet, sillä Massa teki autolla liikaa virheitä. Niinpä hän joutui lähtemään vuodeksi Ferrarille testikuljettajaksi kypsymään. "- Wikipedia (tämä ei liity edelliseen postaukseen, haluan vain tähdentää)

Tottakai sillä on merkitystä, miten aika-ajoissa ajaa. Mun logiikkaan ei nyt vaan taivu se, että Kimi Räikkönen ois huonompi aika-ajoajaja. Ja hain hieman kokonaisvaltaisempaa paremmuutta, yhtään Massaa väheksymättä, Kimi Räikkönen on vain mielestäni parempi kuskin. :)
Viime vuonna ainakin Kimille lastattiin enemmän bensaa yleisesti ottaen jokaiseen kilpailuun, joka hieman jarrutti aika-ajotilastoja hänen kannaltaan. Massa päästettiin radalle mun näkökulmasta ns. riskikuskiksi, joka veteli letkaa ja Kimi ajoi sitten varikkorundeilla ohi. Molemmat kuljettajat olivat siis hyvän kisataktiikaan "uhreja".

Ferrarille poika pääsi Jean Todtin pojan siivellä. Vuosi testaamista ja autoon totuttelua, vuosi Michael Schumacherin hyvänä kisaparina ja vuosi Kimi Räikkösen hyvänä kisaparina. Ei liene epäsevää, mihin Massan tulevisuus johtaa. Ja jos Kimi Räikköselle ei käy kalpaten, lähinnä huonoa tuuria ajatellen, tulevaisuus on varsin Rubens Barrichellomainen.
 
Ylös