CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
"Antaa jatkaa, kun on kerta hoitanut hommansa hyvin..."
Yksi asia on pahasti ottanut silmään tämän asian uutisoinnissa. Jokainen aihetta käsittelevä artikkeli on urheilusivuilla. Onko nyt todellakin niin, että FIA tarkoittaa suomalaisessa mediassa oikeasti F1A:ta eli Formula-autoilun kansainvälistä liittoa?
Tämä kiinnitti huomioni, koska maailman suurimmat autoliitot eivät äänestäneet F1:n kunniallisen johtajan jatkosta vaan koko autoilevan maailman johtajan jatkosta. Se, että suurilla autoliitoilla on kaunoja ja pahaa verta Mosleyn kanssa ei liity mitenkään tähän urheiluun. Tai sikäli liittyy, että Mosley, FIA:n presidenttinä on lähinnä kiinnostunut vain F1:stä. AAA:n kohdalla on kyse juuri tästä. FIA:n suurimmalla liitolla ei ole ollut moottoriurheilutoimintaa sitten Le Mansin joukkokolarin, joten kaikki ongelmat, jotka tripla-A:lla on Mosleyn kanssa, ovat tulleet siviililiikenteen puolelta. Pienin ei varmastikaan ole ongelma siinä, että pieni aasialainen autoliitto saattaa torpedoida AAA:n tekemän aloitteen, jolla autettaisiin 50 miljoonaa amerikkalaista.
Tietämättä sen tarkemmin voisin väittää, että Mosley käyttää suurimman osan ajastaan F1:n sääntöviidakon läpikäymiseen. Ensimmäisenä lausuntonaan hän kertoi haluavansa uuden Concorde-sopimuksen ja varmistaa F1-sarjan uudet säännöt. Näillä teoilla ei säästetä ihmishenkiä tai ajeta autoilijoiden oikeuksia Saksassa tai Yhdysvalloissa. Tämän täytyy olla ADACin ja AAA:n näkökulmasta varmasti erittäin turhauttava tilanne.
Mikä kaikkien tulisi FIA:sta puhuttaessa muistaa, on se, että kyse paljon suuremmasta liitosta kuin vain F1- ja rallipuolen johtajista. Tästähän Hollannin autoliiton ANWB:n Van Woerkom myös varoitteli eli jos ensi vuonna valittava presidentti tulee urheilun puolelta (Todt tai joku muu Ferrarin mies) niin se on FIA:n loppu. FIA:n suuret jäsenliitot eivät voisi vähempää olla kiinnostuneita F1:stä tai FIA:n asemasta kyseisessä sarjassa, koska se ei enää auta heitä kuin hyvin kaukaisesti. Tästäkin saamme tietenkin kiittää Maxia, joka myi F1:n arvokkaat TV-oikeudet pilkkahinnalla sadaksi vuodeksi. Kuka siinä leikissä sai lyhyimmän tikun? Autoliitot tietenkin…
Yksi asia on pahasti ottanut silmään tämän asian uutisoinnissa. Jokainen aihetta käsittelevä artikkeli on urheilusivuilla. Onko nyt todellakin niin, että FIA tarkoittaa suomalaisessa mediassa oikeasti F1A:ta eli Formula-autoilun kansainvälistä liittoa?
Tämä kiinnitti huomioni, koska maailman suurimmat autoliitot eivät äänestäneet F1:n kunniallisen johtajan jatkosta vaan koko autoilevan maailman johtajan jatkosta. Se, että suurilla autoliitoilla on kaunoja ja pahaa verta Mosleyn kanssa ei liity mitenkään tähän urheiluun. Tai sikäli liittyy, että Mosley, FIA:n presidenttinä on lähinnä kiinnostunut vain F1:stä. AAA:n kohdalla on kyse juuri tästä. FIA:n suurimmalla liitolla ei ole ollut moottoriurheilutoimintaa sitten Le Mansin joukkokolarin, joten kaikki ongelmat, jotka tripla-A:lla on Mosleyn kanssa, ovat tulleet siviililiikenteen puolelta. Pienin ei varmastikaan ole ongelma siinä, että pieni aasialainen autoliitto saattaa torpedoida AAA:n tekemän aloitteen, jolla autettaisiin 50 miljoonaa amerikkalaista.
Tietämättä sen tarkemmin voisin väittää, että Mosley käyttää suurimman osan ajastaan F1:n sääntöviidakon läpikäymiseen. Ensimmäisenä lausuntonaan hän kertoi haluavansa uuden Concorde-sopimuksen ja varmistaa F1-sarjan uudet säännöt. Näillä teoilla ei säästetä ihmishenkiä tai ajeta autoilijoiden oikeuksia Saksassa tai Yhdysvalloissa. Tämän täytyy olla ADACin ja AAA:n näkökulmasta varmasti erittäin turhauttava tilanne.
Mikä kaikkien tulisi FIA:sta puhuttaessa muistaa, on se, että kyse paljon suuremmasta liitosta kuin vain F1- ja rallipuolen johtajista. Tästähän Hollannin autoliiton ANWB:n Van Woerkom myös varoitteli eli jos ensi vuonna valittava presidentti tulee urheilun puolelta (Todt tai joku muu Ferrarin mies) niin se on FIA:n loppu. FIA:n suuret jäsenliitot eivät voisi vähempää olla kiinnostuneita F1:stä tai FIA:n asemasta kyseisessä sarjassa, koska se ei enää auta heitä kuin hyvin kaukaisesti. Tästäkin saamme tietenkin kiittää Maxia, joka myi F1:n arvokkaat TV-oikeudet pilkkahinnalla sadaksi vuodeksi. Kuka siinä leikissä sai lyhyimmän tikun? Autoliitot tietenkin…