Maxi Rally, N5, Proto, R-Lite, AP4, Rally2 Kit etc.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Tänne voisi avata keskustelua näistä moderneista ralliautotyypeistä, joiden ideana on, että vapaavalintaiseen koriin voidaan laittaa yhdenmukaista tekniikkaa. Etuna on, ettei valmistajan tarvitse siunata mallia luokituksellaan tai sitoumuksella kehitystyöhön.

Maxi Rally
Argentiinalainen luokitus, jossa autoissa on 1,6-litrainen PSA:n turbomoottori (aiemmin oli isompi vapari) ja 6-vaihteinen vaihdelaatikko.

N5
Espanjalainen versio Maxi Rallystä pienin muutoksin

AP4
Australian-Tyynenmeren seuduilla käytettävä luokitus, jossa auton saa rakentaa sääntöjen mukaiseksi enemmän oman mielensä mukaan. Moottorille ja voimansiirrolle on muutamia sallittuja vaihtoehtoja.


Rally2 Kit
FIA:n virallisesti hyväksymä Orecan rakennussarja. 1.6-litrainen turbomoottori ja 5-vaihteinen laatikko.

R-Lite/Proto
Otetaan N-ryhmän Mitsun tekniikka ja laitetaan se pienempään koriin.

lainaus AKK:n matskuista:
R-lite-auton lähtökohtana tulee olla vähintään nelipaikkainen umpinainen henkilöauto, jota on valmistettu vähintään 2500 kappaletta 12 peräkkäisen kuukauden aikana (kts Art. 1.3 Luokitussääntö A-ryhmä). Kaikki tästä nelipaikkaisesta henkilöautosta poikkeavat osat tulee olla näiden sääntöjen mukaisia. Liite J artiklat 251 – 253 ovat voimassa, mikäli näissä säännöissä ei muuten ilmoiteta. R-lite-auton määritelmä: Auto rakennetaan vähintään 4-paikkaisesta sarjatuotantoautosta, josta muokataan 4-vetoauto ahdetulla tai vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla, jonka sylinteritilavuus on enintään 2050 ccm. Tekniikka sallitaan otettavan nelivetoisesta sarjavalmisteisesta autosta, joka täyttää tämän R-lite-auton tekniikkasääntökokonaisuuden. Luokittelemattoman nelivetoisen sarjavalmisteisen nelipaikkaisen henkilöauton käyttäminen on sallittua.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
291
Sijainti
Vantaa
Proto
Otetaan N-ryhmän Mitsun tekniikka ja laitetaan se pienempään koriin.

R-Lite
Suomalainen versio Protosta?
Tuo Protohan ei sinänsä ole mikään oma luokka, vaan lähinnä kutsumanimi. Koko "luokanhan" kehitti Dytko Proto -niminen firma Puolassa. Sitä en tiedä, tekevätkö autoja pelkästään perustuen ännäläisiin Mitsuihin; R-Litessä tekniikanluovuttajaa ei ole rajattu kuin nelivetoisiin A- tai N-ryhmään luokiteltuihin autoihin.

R-Lite on tosiaan Suomessa tuo luokka, johon nuo Dytko-protot menevät. Ja siihen rinnalle on tullut uutena N-Lite, joka ollaan ensi kaudella (?) hyväksymässä SM2-luokkaan. Ero tulee moottoreista: R-Liteen sallitaan samat muutokset kuin FIN R4wd, kun taas N-Litessä samat kuin FIN N4wd, eli siis R-Lite on "A-ryhmä" ja N-Lite on "N-ryhmä".


Tuohon N5:een vielä se, että nämä suomalaiset ovat kuristetumpia, lähinnä siksi, että saadaan vertailukelpoiseksi SM2-luokkaan: Painoa on 50 kg enemmän ja kuristin on 33mm vs 34mm alkuperäisessä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
261
Sijainti
Espoo
Mietin ensin että pitäisikö avata uusi ketju noille N5 autoille mutta päädyin sitten avaamaan tuon sekaketjun. Mutta hyvä näin, toivottavasti tänne riittää tarinaa. Jos ei, pitää alkaa keksimään.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
230
Sijainti
Tallissa
Tuo Protohan ei sinänsä ole mikään oma luokka, vaan lähinnä kutsumanimi. Koko "luokanhan" kehitti Dytko Proto -niminen firma Puolassa. Sitä en tiedä, tekevätkö autoja pelkästään perustuen ännäläisiin Mitsuihin; R-Litessä tekniikanluovuttajaa ei ole rajattu kuin nelivetoisiin A- tai N-ryhmään luokiteltuihin autoihin.

R-Lite on tosiaan Suomessa tuo luokka, johon nuo Dytko-protot menevät. Ja siihen rinnalle on tullut uutena N-Lite, joka ollaan ensi kaudella (?) hyväksymässä SM2-luokkaan. Ero tulee moottoreista: R-Liteen sallitaan samat muutokset kuin FIN R4wd, kun taas N-Litessä samat kuin FIN N4wd, eli siis R-Lite on "A-ryhmä" ja N-Lite on "N-ryhmä".


Tuohon N5:een vielä se, että nämä suomalaiset ovat kuristetumpia, lähinnä siksi, että saadaan vertailukelpoiseksi SM2-luokkaan: Painoa on 50 kg enemmän ja kuristin on 33mm vs 34mm alkuperäisessä.
N-Lite on jo sallittu SM2 luokkaan, ei tosin ole tainut yhtäkään olla viivalla.
Ja tosiaan on olemassa FIN N5 sääntö jota kautta ne kelpaa myös tuohon SM2 luokkaan.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
261
Sijainti
Espoo
Tuohon N5:een vielä se, että nämä suomalaiset ovat kuristetumpia, lähinnä siksi, että saadaan vertailukelpoiseksi SM2-luokkaan: Painoa on 50 kg enemmän ja kuristin on 33mm vs 34mm alkuperäisessä.
Tuosta 33 mm kuristimesta olin tietoinen mutta painonlisäys on mennyt minulta ohi (huolimattomasti luetut säännöt).

Noin sivulauseena voi sanoa että 1 mm muutos kuristimen halkaisijassa vähentää/lisää ilmamäärää n. 6 prosentilla. Ehkä saman verran myös tehoissa.
 
Ylös