Mclaren '24: Yksi mestaruus kiitos, valmistajien riittää

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä kiimaa forumille mahtuu. Moneskohan vuosi on menossa Tsunodan ja Hulkin potkukiimoissa? Taitaa pupujenkin kiima jäädä kakkoseksi niiden rinnalla.
En tiedä eläinten kiima-ajasta, mutta tästä olen kyllä samaa mieltä. Jälkimmäinen tosin ei välttämättä sellaisenaan ole sinänsä ihan niin potkitun halutun oloinen. Hänhän oli välillä muuten lajista poissa välivuosien vietossakin.

Ennen viime kautta edellinen täysi kausi oli vuosi 2019.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Nyt kun McLarenin ylivoima näyttänee laantuvan loppukautta kohden, niin eiköhän voida Norrisin olemattomat mestaruushaaveet haudata lopullisesti. Mitä tulee missattuihin tilaisuuksiin, niin aika korkealle tämä nousee omalla listalla. Helposti korkeammalle, mitä esimerkiksi Ferrarilla 2022 tai Vettelin vuosina 2017-18. Mielestäni aika kauas saadaan mennä menneisyyteen, kun näin hyvällä autolla on jätetty mestaruus voittamatta.

Kimin mestaruusvuosi tulee mieleen, kun Mäkiltä annettiin varma mestaruus tarjottimella Kimille ja Ferrarille. Se tosin johtui tallin sisällissodasta, tänä vuonna ei ollut moista riesana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nyt kun McLarenin ylivoima näyttänee laantuvan loppukautta kohden, niin eiköhän voida Norrisin olemattomat mestaruushaaveet haudata lopullisesti. Mitä tulee missattuihin tilaisuuksiin, niin aika korkealle tämä nousee omalla listalla. Helposti korkeammalle, mitä esimerkiksi Ferrarilla 2022 tai Vettelin vuosina 2017-18. Mielestäni aika kauas saadaan mennä menneisyyteen, kun näin hyvällä autolla on jätetty mestaruus voittamatta.

Kimin mestaruusvuosi tulee mieleen, kun Mäkiltä annettiin varma mestaruus tarjottimella Kimille ja Ferrarille. Se tosin johtui tallin sisällissodasta, tänä vuonna ei ollut moista riesana.
Eikö tuo McLarenin tilanne ollut enemmän kuskien sota kuin välttämättä ainakaan tallin eri henkilöiden välinen sisällissota?

Kun tuolloin tietysti ilman muuta vähäisesti oli ongelmia väistyvän johdon eli Ron Dennisin ja Jean Todtin ja perintöprinssien eli Martin Whitmarshin ja Stefano Domenicalin välillä tai kesken johtajuuden tai muiden tallipäätösten osalta, mutta ei ne sellaisia suuren suuria tai eivät ainakaan niin pahaksi levinneitä olleet toisin kuin vaikkapa Domenicalin edeltäjän edeltäjän ja Todtin edeltäjän kanssa oli ollut Ferrarilla!

Ja totta kai Dennisillä oli myös omat vääntönsä edeltäjänsä ja tallin silloisen johtajakakkosmiehen kesken joka kai muuten olisi jossain kohtaa ottanut yksinvaltiuden ohjat käsiinsä!

Mikäli nyt McLarenia olisi ollut enää siinä vaiheessa olemassakaan!

Ja mitä Dennisiin tuli etenkin ikämiehenä taas johtaessa niin huonoimmillaan homma meni lähemmäksi oman edeltäjänsä Teddy Mayerin tyyliä. Joskin ei ihan niin pahasti, mutta kuitenkin sinne päin nyt näin viime vuosina.

Tämä tietenkin ennen uusiutunutta McLarenin johtajuutta tai johtajuuskantaa. Missä ei aina yksittäinen tallipäällikkö välttämättä ole niin mahtava henkilö kuin voisi olettaa, että on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä kiimaa forumille mahtuu. Moneskohan vuosi on menossa Tsunodan ja Hulkin potkukiimoissa? Taitaa pupujenkin kiima jäädä kakkoseksi niiden rinnalla.
Tähän vastasin toki jo kerran aiemmin, mutta Tsunodasta puhuen kun jäi hänen osuutensa mainitsematta niin välillä hänellekin tosiaan on noita potkukiimoja riittänyt.

Ja mikäli nyt sitten eräässä vaiheessa olisikin tehty potkukiimaisten mielen mukaan ja potkittu Tsunoda pois lajista tai sitten väliaikaisesti testikuljettajaksi (Mikä sekin huonoimmillaan voi päättää uran vaikka onhan testikuljettajapuolella vieläkin välillä ainakin todella kokeneita kavereita ajamassa kuten myös sitten paljon nuorempiakin.) niin tuolloin kai Tsunodan aseman olisi perinyt sitten Hondan ja Red Bullin tai Racingin Bullin välisen sopimusmenettelyn mukaan Ayumu Iwasa.

Iwasalla oli sikäli mielenkiintoista tilannetta menossa, että toissa vuoden jälkeen hän oli viides F2:ssa ja viime vuonna samassa sarjassa neljäs niin kun tänä vuonna hänen piti alkukaavailuissa nousujohteisena kuljettajana voittaa sarja tai olla kolmen parhaan joukossa niin syystä tai toisesta hän lähti sitten ajamaan Japaniin Super Formulaa.

Toki elintärkeästi on ollut tänä aikana Red Bullin tai vaihtoehtoisesti Racing Bullin (Huolimatta siitä, että talli yrittää ikään kuin muka toimia itsenäisenä ilman Red Bull-vaikutusta.) nuorten kuljettajan ohjelmassa ja on osin siitäkin syystä saanut ajaa muun muassa tällä kaudella testiä ja jopa kilpailuviikonloppuna Suzukan aikoihin.

Toki tuolloin oli kyllä ruosteessa ja varovaisen totuttelun merkeissä meni ajot kuin mitä ehkä odotettiin muutoin tutulla radalla.

Iwasalla olisi mahdollista päästä lajiin, mutta aika äkkiä se pitäisi tehdä ja Euroopan sarjoista välivuoden pito ainakin vaikuttaa olleen virheliike. Vaihtoehtoisesti palatessa sinne olisi pakko voittaa kun toiseksi tai kolmanneksi sijoittuminenkin voisi olla aiempaan nähden liian huono suoritus.

Tämäkään ei takaisi mitään paikkaa välttämättä lajiin jos voitto ja mestaruus tulisi tarvittaessa ylivoimaisestikin.

Huolimatta toki siitä mitä Honda tai välillä Takuma Sato on tässä viime vuosina asioista puhunut. Satohan tosiaan on eräänlainen Japanin nuorempien kuljettajien oppi-isä ja manageri näinä päivinä. Vähän samaan tapaan kuin mitä Satoru Nakajima oli kerran Satollekin, mutta ei siitä sen enempää.

Ilman muuta Iwasa voi toki yrittää muuta nousupaikkaa F1:siin ilman yritystä enää alemmassa luokissa, mutta riski olisi hyvin, hyvin suuri ilman sitä ja katsomattoman kortin lumo päättyy nopeasti.

Tai tuntuu päättyvän näinä päivinä aivan, aivan liian äkkiä vailla järkevää päättelyä perusteluineen sitä varten.

Joka tapauksessa:

Iwasahan nousi juuri ennen koronan alkua lukioikäisenä juurikin noihin kuljettajaympyröihin mukaan ja kolme vuotta sitten teki ensimmäisen testiajonsa F1:ssä.

Sekin meni osin pieleen pahastikin kun oli teknisten vikojen korjausta ja kun niitäkään ei saatu kunnolla autovaurioiden takia korjattua niin menettelevän tuntuisista ja jopa suurista kierrosmääristä huolimatta testi ei sujunut hyvin silloin ainakaan suurempana ensitestinä.

Iwasa oli siitä mielenkiintoinen, että töin tuskin oli Tsunodan F1-sopimuksessa muste kuivunut kun jotkin tahot olisivat halunneet mieluummin jopa vielä vähän nuoremman Iwasan ajamassa kuin Tsunodan!

Onneksi sinänsä siihen karuselliin ei lähdetty huutelijoiden toiveista huolimatta.

Sitten on ikävä kyllä sekin tosiasia, että Iwasa on vain vuoden nuorempi kuin Tsunoda.

Ja ensi vuonna ajatuksellakin ikää on jo 24 vuotta ja etenkin sitä vanhemmaksi menee mikäli kovinkin monta vuotta joutuu odottelemaan F1-paikkaa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Eikö tuo McLarenin tilanne ollut enemmän kuskien sota kuin välttämättä ainakaan tallin eri henkilöiden välinen sisällissota?
Mäkillä silloin työskennellyt Marc Priestley on ainakin kertonut eri haastatteluissa ja podcastissaan, että koko talli oli kahtiajakautunut henkilökuntaa myöten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mäkillä silloin työskennellyt Marc Priestley on ainakin kertonut eri haastatteluissa ja podcastissaan, että koko talli oli kahtiajakautunut henkilökuntaa myöten.
Hmm. Ikävä tilanne kyllä mikäli jo tavallaan noin asiat ovat tapahtuneet. Voi olla myös pitkänkin kehityskulun seurausta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Mäkille tärkeämpi tavoite on valmistajien mestaruus, kuin Norrisin seitinohut mahdollisuus kuskimestaruuteen.

https://www.motorsport.com/f1/news/mclaren-insists-norris-title-was-never-main-goal-after-brazil-setback/10670693/

McLaren team principal Andrea Stella said: “In terms of the constructors’ championship, I don’t think it changes anything.

“It was always our priority. Even when there was a call to be made to support one driver or the other, it was always secondary to maximising the constructors’ championship.”
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Sittenhän siellä biletetään varmaan aika rankasti, kun valmistajien titteli varmistuu. Varmasti enemmän kuin Mersulla biletettiin Abu Dhabissa 2021, kun saivat kahdeksannen peräkkäisen valmistajien tittelin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
McLaren ei ole vielä koskaan voittanut valmistajien mestaruutta niin, että kuskimestaruus olisi jäänyt saamatta. Eli siltä osin mahdollinen voitto olisi heille ainutlaatuinen.

Ferrarilla noita on viisi, Williamsilla kolme, Vanwallilla, Lotuksella ja Mercedeksellä yksi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5268
Sittenhän siellä biletetään varmaan aika rankasti, kun valmistajien titteli varmistuu. Varmasti enemmän kuin Mersulla biletettiin Abu Dhabissa 2021, kun saivat kahdeksannen peräkkäisen valmistajien tittelin.
Jos Norrikselta puuttuu tappajanvaisto niin näköjään on periytynyt tallilta.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
McLaren ei ole vielä koskaan voittanut valmistajien mestaruutta niin, että kuskimestaruus olisi jäänyt saamatta. Eli siltä osin mahdollinen voitto olisi heille ainutlaatuinen.

Ferrarilla noita on viisi, Williamsilla kolme, Vanwallilla, Lotuksella ja Mercedeksellä yksi.
McLarenilla on aikaisemmin ollut sarjan parhaat kuskit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
McLarenilla toden totta on ollut niin pienestä kiinni tällä kaudella monet menestykset ja menestymättömyydet.

Ehkä ensi kaudella talli olisi viimein paljon järkevämpi ja kiinni jo alusta alkaen ilman erinäisiä muita virheitä mestaruuskamppailuun. Sen näyttää kai vain aika vaikka eihän ihan vielä kaikkea ole sanottu tämänkään vuoden osalta vaikka lähellä ollaan jo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
McLarenilla aikaisemmin oli kyllä omat ongelmansa sellaisenaan ja toisin kuin milloin minkäkin omistajan alaisuudessa pyörivät erikoisuudet kuten Aston Martin ja Alpine-Renault/Renault-Alpine niin McLarenilla ei sentään näitä huolia ole sellaisenaan ja tilanne periaatteessa on jopa yksiselitteisemmän parempi kuin mitä Mercedekselläkään on.

Tosin se olisi kyllä hurjaa mikäli joskus kuitenkin nähtäisiin vaikka Bahrainin Mumtalakat jonain päivänä McLarenin paikalla F1:ssä tai ainakin niin sponsoroijana, että sitä voisi sellaisena eli jopa Bahrainin lipun alla ajavana pitää.

Hetkeen toki näin ei ole tapahtumassa ja hyvä jos mikäli ei näin totta puhutaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5728
McLaren hävisi voittajalle tänään 43 sekuntia ja Maxillekin 27 sekuntia, joka vain varmisteli mestaruutta.
Voisi sanoa että nyt jäi Musta Pekka käteen. Surkea floppi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5728
Sama moottori kuin Mersulla ja auton pitäisi olla parempi, joten Mersujen edellä olisi kuulunut olla.
Kyllä nämä kisat, mistä Mersu on voiton ottanut, auto on ollut aika mainio heilläkin. No ehkä A1 tuli vähän huonommalla suorituskyvyllä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5728
Edellinen tallimestaruuden voittanut yksityistalli on (jos ei Red Bullia lasketa) on Brawn.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5728
Kyllä on Perez halpa jätkä Red Bullille.


McLaren pääsi juhlimaan ensimmäistä merkkimestaruuttaan F1:ssä lähes 30 vuoteen. Mestaruudella oli kuitenkin myös hintansa.

Erinomaisen kauden jälkipuoliskon ansiosta Lando Norris ja Oscar Piastri pystyivät kiidättämään McLareninsa valmistajien MM-ykköseksi. Ferrari taisteli loppuun saakka mestaruudesta, mutta alkukautta hallinnut Red Bull romahti kolmanneksi Sergio Perezin umpisurkean vireen takia.

Kyseessä oli samalla McLarenin ensimmäinen merkkimestaruus sitten Mika Häkkisen päivien. Viimeksi McLarenissa juhlittiin maailmanmestaruutta vuonna 1998.

McLaren saalisti kauden aikana yhteensä 666 pistettä. Jokainen talli joutuu maksamaan jokaisesta saavutetusta pisteestä 6799 dollaria.

Lisäksi jokainen talli maksaa perusmaksua 680 203 dollaria kaudessa. Mestarina McLaren joutuu maksamaan korotettua pistehintaa ja sille yhden pisteen hinnaksi tuli 8161 dollaria.

Näin ollen McLaren joutui maksamaan ensi kaudesta 6 115 429 miljoonaa dollaria. Se on reilun miljoonan enemmän kuin mitä toiseksi tullut Ferrari joutuu maksamaan.

McLaren jää voitosta kuitenkin vielä voitolle, sillä merkkimestaruus toi tallille muhkeat 140 miljoonaa euroa. Viimeiseksi jäänyt Sauber puolestaan kuittasi 60 miljoonaa.”
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Onnea Mclarenille valmistajien mestaruudesta jonka ansaitsivat 26 vuoden tauon jälkeen!
Mclarenilla on ollut todella paljon vastoinkäymisiä 2013-2023, pohdin muutama vuosi sitten että tulevatko voittamaan mestaruuksia jatkossa.
Yhdessä vaiheessa meni vuosia että Mclaren ei saanut edes voittoa kunnes 2021 Monzassa Ricciardo sen voiton toi dramaattisten vaiheiden myötä.
2024 oli menestys kausi Mclarenille pitkästa aikaan ja voittoja tuli useita tänä vuonna Norrisin ja Piastrin toimesta.
 
Ylös