McLaren F1 / LM / GTR

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo, tuosta oli TV:ssa juttua Wayne Carinin (tjsp) auto-ohjelmassa. Omistaja ei ymmärtääkseni ollut mikään niinkään kuuluisa kuski, mutta se, ken sai don Enzon ylipuhuttua ylipäätään valmistamaan nuo 10 yksilöä oli joku LeMans-voittaja (Ferrarin ratissa). Tämä sitten myi/lahjoitti 9:lle mielestään auton arvoiselle ystävälleen tuollaisen N.A.R.T:n. Tuon huutokaupatun NARTin ostohinta oli aikanaan rahaksi muutettuna about 20.000 USD. Muutama tonttu käteistä ja joku umpikorinen Fefe, minkä tämä edesmennyt omistaja oli juuri ehtinyt hankkimaan...
Carinin mielipiteen mukaan tuo hyväntekeväisyys-aspekti nosti merkittävästi hintaa. Ilman sitä olisi jäänyt varmaan johonkin 10-15 miltsin välille tuon hinta.
Mutta tuo N.A.R.T. ei suoraan selitä Mäkkien hinnan tähtitieteellisyyttä. Ei jonkun Lister Stormin tai Panoz Esperanten tai Porsche GT1:n hinnat ymmärtääkseni ole likikään noiden Mäkkien hintoja.



Ei taida herra saaristolaivuri nykyisin olla kovinkaan hanakasti julkisuudessa jotta pääsisi tenttaamaan. Mahtaisiko edes Kyllösen Matille suoda haastattelua (vaikka Matti lupais ettei mainitse veneilyä sanallakaan....)?:tongue:
JOo joku tollanen tarina se oli, katsoin itsekin tuon Youtube videon tuosta price record-Ferrarista. Ja tosiaan se hyväntekeväisyys oli varmasti yksi iso syy siihen hintaan, kuten #066:senkni kohdalla.

Joo Mäkkien hintaa ei selitä mikään huutokauppa tai 250GTO:n hinta tänään. Sen mitä nyt olen aiheeseen perehtynyt, niin aika pitkälti tämä nykyinen aika jyrkkäkin hintanousu on johtunut siitä, että sillä on voittettu Le Mans, BPR GT sarjan mestaruudet ja sillä hakattiin täys kilpurit FIA GT1:sissä. 1995 GTR oli muistaakseni hyvä jos 35%:Sesti kilpuri. Sisäisesti moottorikin oli suoraan periaatteessa katuversiosta, tottakai tietyt osa-alueet olivat parannettu kuten jäähdytys niin öljyn kuin vedenkin puolella, mutta siis sisäisesti moottori oli osiltaan perus F1:Sen moottori ja se on aika kova saavutus, voittaa ekalla yrityksellä debyytti kisassa Le Mans, ja koko BPR GT sarja samantien.
1996 GTR olikin sitten jo enemmän kilpuri, joskin aika pienin ulkoisin muutoksin. Muistaakseni jotain sielä 50% nurkilla mentiin ja 1997 Longtail GTR oli jo ihan täys kilpa-auto.

Mutta nimenomaan käsittääkseni tämä kilpailumenestys autolla, jota ei alunperin ollut suunniteltu millään tavoin ratakäyttöön, on nykypäivän hinnan nousun taustalla hyvin vahvasti. Tottakai nimet suunnittelun takana, se miten se suunniteltiin, toteutettiin ja niin ees päin on tekijänä myöskin sekä pieni valmistusmäärä. Jos näitä olisi se reilu 300 kappaletta, mitä piti alunperin tehdä, hintalappu olisi varmasti vähemmän kuin nykyään.

En muista hinnoista liiemmin tiedä, mutta käsittääkseni GT1 Porsche on jotain miljoonan Euron tietämillä, kuten on myös CLK GTR, ja MC-12 Maserati ym. Varmasti näihin CLK GTR/Porsche GT1 hintaan vaikuttaa moni asia, siis kyseessä jos on 1997 vuoden laitteet. Mutta paha mennä sanomaan enempää.

Scottsdalista lisää kuvia, vähän oviakin ovat avanneet...


Tuo Longtail GTR on muuten kaupan lauantaina kello 14 paikallista aikaa, en nyt äkkiseltään osaa tähän tai paremminkin sanottuna ehdi kaivamaan Suomen kellon aikaa tähän, mutta sitä huutokauppaa voi seurata täällä:
http://www.goodingco.com/auction/scottsdale-2014/

Ja varmaankin tänne ilmestyy myyty hinta ennen kuin itse ehdin tänne töitten jälkeen tulla ihmettelemään... :ahem:

Ja niin....288GTO myytiin 1,4 miljoonalla USD:llä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo, tuosta oli TV:ssa juttua Wayne Carinin (tjsp) auto-ohjelmassa. Omistaja ei ymmärtääkseni ollut mikään niinkään kuuluisa kuski, mutta se, ken sai don Enzon ylipuhuttua ylipäätään valmistamaan nuo 10 yksilöä oli joku LeMans-voittaja (Ferrarin ratissa). Tämä sitten myi/lahjoitti 9:lle mielestään auton arvoiselle ystävälleen tuollaisen N.A.R.T:n. Tuon huutokaupatun NARTin ostohinta oli aikanaan rahaksi muutettuna about 20.000 USD. Muutama tonttu käteistä ja joku umpikorinen Fefe, minkä tämä edesmennyt omistaja oli juuri ehtinyt hankkimaan...
Carinin mielipiteen mukaan tuo hyväntekeväisyys-aspekti nosti merkittävästi hintaa. Ilman sitä olisi jäänyt varmaan johonkin 10-15 miltsin välille tuon hinta.
Mutta tuo N.A.R.T. ei suoraan selitä Mäkkien hinnan tähtitieteellisyyttä. Ei jonkun Lister Stormin tai Panoz Esperanten tai Porsche GT1:n hinnat ymmärtääkseni ole likikään noiden Mäkkien hintoja.



Ei taida herra saaristolaivuri nykyisin olla kovinkaan hanakasti julkisuudessa jotta pääsisi tenttaamaan. Mahtaisiko edes Kyllösen Matille suoda haastattelua (vaikka Matti lupais ettei mainitse veneilyä sanallakaan....)?:tongue:
JOo joku tollanen tarina se oli, katsoin itsekin tuon Youtube videon tuosta price record-Ferrarista. Ja tosiaan se hyväntekeväisyys oli varmasti yksi iso syy siihen hintaan, kuten #066:senkni kohdalla.

Joo Mäkkien hintaa ei selitä mikään huutokauppa tai 250GTO:n hinta tänään. Sen mitä nyt olen aiheeseen perehtynyt, niin aika pitkälti tämä nykyinen aika jyrkkäkin hintanousu on johtunut siitä, että sillä on voittettu Le Mans, BPR GT sarjan mestaruudet ja sillä hakattiin täys kilpurit FIA GT1:sissä. 1995 GTR oli muistaakseni hyvä jos 35%:Sesti kilpuri. Sisäisesti moottorikin oli suoraan periaatteessa katuversiosta, tottakai tietyt osa-alueet olivat parannettu kuten jäähdytys niin öljyn kuin vedenkin puolella, mutta siis sisäisesti moottori oli osiltaan perus F1:Sen moottori ja se on aika kova saavutus, voittaa ekalla yrityksellä debyytti kisassa Le Mans, ja koko BPR GT sarja samantien.
1996 GTR olikin sitten jo enemmän kilpuri, joskin aika pienin ulkoisin muutoksin. Muistaakseni jotain sielä 50% nurkilla mentiin ja 1997 Longtail GTR oli jo ihan täys kilpa-auto.

Mutta nimenomaan käsittääkseni tämä kilpailumenestys autolla, jota ei alunperin ollut suunniteltu millään tavoin ratakäyttöön, on nykypäivän hinnan nousun taustalla hyvin vahvasti. Tottakai nimet suunnittelun takana, se miten se suunniteltiin, toteutettiin ja niin ees päin on tekijänä myöskin sekä pieni valmistusmäärä. Jos näitä olisi se reilu 300 kappaletta, mitä piti alunperin tehdä, hintalappu olisi varmasti vähemmän kuin nykyään.

En muista hinnoista liiemmin tiedä, mutta käsittääkseni GT1 Porsche on jotain miljoonan Euron tietämillä, kuten on myös CLK GTR, ja MC-12 Maserati ym. Varmasti näihin CLK GTR/Porsche GT1 hintaan vaikuttaa moni asia, siis kyseessä jos on 1997 vuoden laitteet. Mutta paha mennä sanomaan enempää.

Scottsdalista lisää kuvia, vähän oviakin ovat avanneet...


Tuo Longtail GTR on muuten kaupan lauantaina kello 14 paikallista aikaa, en nyt äkkiseltään osaa tähän tai paremminkin sanottuna ehdi kaivamaan Suomen kellon aikaa tähän, mutta sitä huutokauppaa voi seurata täällä:
http://www.goodingco.com/auction/scottsdale-2014/

Ja varmaankin tänne ilmestyy myyty hinta ennen kuin itse ehdin tänne töitten jälkeen tulla ihmettelemään... :ahem:

Ja niin....288GTO myytiin 1,4 miljoonalla USD:llä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Mäkki meni 5,25 miljoonalla Dollarilla. Halvalla meni mielestäni. Mutta toivottavasti löysi uuden hyvän kodin!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Lisää kuvia Scotssdalista, jos jota kuta kiinnostaa:
http://www.autoblog.com/photos/1997-mclaren-f1-gtr-longtail/

"Last month we reported on a very rare McLaren being put up for auction under the auspices of Gooding & Company. One of only 106 examples of the McLaren F1 ever made, one of only 28 made in GTR competition spec, and one of just ten longtail versions, chassis number 021R won FIA GT Championship races in Germany and Finland, making it one of the most successful F1 GTRs ever campaigned and earning its place in the pantheon of McLaren lore.

With original livery in immaculate condition, this rare McLaren F1 GTR Longtail sold this weekend in Scottsdale, Arizona, for $5.28 million. Which may seem like a lot of money – and by any account, it surely is – but comes in at the low end of the pre-sale estimates that placed its value at between $5 and $7 million. To put that into proper McLaren perspective, consider that the same amount could buy you a full grid of ten 12C Can-Ams, five examples of the new McLaren P1, or probably get McLaren to build you your own custom creation like the X1. Check out the live images from the scene in the gallery above."

Muutama kuva lisää:
http://www.desert-motors.com/cpg/displayimage.php?album=343&pid=12580#top_display_media

http://www.desert-motors.com/cpg/displayimage.php?album=343&pid=12578#top_display_media

Ja tässä #014; saa vähän niin sanotusti KEPISTÄ. Ja tosiaan kyseessä EI OLE LM eikä GTR.
http://www.youtube.com/watch?v=ZTkHKB4F_sU
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
#08R spotattu Bahrainin International Cirquitilla muutaman muun McLarenin kanssa.
Tuo #08R on nykyään tosiaan katukilvissä.





Ja onhan tosiaan tämäkin kuva tullut hiljattain ilmi; jännä että tämä #15R shorttail joka kuvassa näkyy, on katukilvissä. Ainoana autona koko kokoelmasta. Ehkäpä se on viisastakin, autoa voi käyttää paremmin esim. PR-tarkotukseen toisin kuin näitä muita kokoelman autoja.


http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=753270&page=25
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
GT Spirit vieraili MSO:lla.
http://www.gtspirit.com/2014/01/31/factory-visit-mclaren-special-operations/



Ja osuipa tuolta silmään tällänenkin teksti..
"The most valuable car present was a F1 LM, just one of 5 cars built to commemorate the five GTR cars that completed Le Mans 24 hours in 1995. This example, car number two, had been off the road locked away in a private collection but has been sold and was under-going a major restoration project to bring it back to its former glory."

McLarenin veikkaus LM:n hintalapulle vuosi sitten oli noin 10 miljonaa, ilmeisesti noin 16-20 miljoonan USD:n verran tuo on maksanut. Mutta varmasti tarkkaa numeroa ei saada koskaan irti. Mutta ei pahasti mennyt pieleen itsellä nämä kesäiset veikkaukset, että 15-20 välissä tuo on tänään.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Sateisen viikon myötä voisimme vaikkapa muistella tätä historiallista viikendiä Stadissa.... FIA GT1 autot täällä ainoan kerran ja sillon tehtiin historiaa. Hyvä kooste kisasta, vaikkakin Japaniksi selostettuna, mutta pääasia on, että Bemarin V12 äänet kuuluvat läpi. Ja tuo Lotuksen vaihdelaatikon metakka on musiikkia!

http://www.youtube.com/watch?v=B3Cap5nuPPk
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Race Retro Stoneleigh Park 2014 tältä viikonlopulta.
Viimeinkin pitkään tallien suojissa lepäillyt GTC GULF tallin BPR GT sarjassa ja 1996 Le Mansissa nähty #15R on päässyt kunnolla kuviin! Autohan kuuluu nykyään GULF Collectioniin; Duncan Hamiltonin Rofgo collectioniin ollen ainoa katu kilvissä oleva auto tästä collectionista.
Nauttikaahan kuvista!
Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=753270&page=26



 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Löysin Huuto.netistä tälläsiä vanhempia AutoXpress lehtiä. Mulla oli nää lehdet kyllä joskus, mutta tuhosin ne tohon tekemääni leikekansioon tottakai. Ja pitihän nämä saada, etenkin tuo Helsinki Thunder numero sen takia, että olin itsekin sielä paikalla. :)

 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Japanissa tuntuu olevan enää 1 F1:nen. Kaikki muut ovat myyty muualle. Pitkän tauon jälkeen ilmestyi kuva tuolta Japanista, viimeeksi tämä #051 nähty vuosia sitten ja nyt Instagrammiin on ilmestynyt tällänen kuvasarja. Omistajon kuulemma saanut tarjouksia tästä F1:sestään 10M USDn verran ja ilmeisesti ei ole myynyt tähänkään hintaan autoaan.
En tiedä onko nämä muut autot tämän saman omistajan autoja, mutta aika mielenkiintoista kalustoa.


LÄHDE:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=1014672&page=13
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Youtube jaksaa aina parantaa päivää!
Hiljattain sinne on laitettu hyvin asiallinen pätkä Spa:sta. Käsittääkseni melkolailla ensimmäinen pätkä #12R:stä onboard kamerasta sen jälkeen kun auto konvertoitiin katukilpiin vuosia vuosia sitten.
#12R on muutenkin varsin mielenkiintoinen tapaus Suomalaisittain. Ray Bellm omisti auton GTC GULF Tiimissä BPR GT sarjassa 1996. Mestaruus voitettiin sillä autolla James Weaverin avustaessa Rayn ajo parina.

Mutta Le Mansiin talli hälytti JJ Lehdon, joka oli tälläkin kertaa (kuten myös vuonna 1995) nopein McLaren kuljettaja niin aika-ajoissa kuin kilpailussakin. JJn ajama #12R yhdessä Rayn ja James:sen kanssa olivat ainoa McLaren joka pystyi oikeasti vähän edes hätyyttelemään uusia GT1 Porscheja. No joka tapauksessa, Le Mans olisi päättynyt sijalle 3.ellei vaihdelaatikko olisi sanonut vähän ennen loppua sopimustaan irti.
Nyt sijoitus oli kuitenkin kohtuullinen 9.
Seuraavan kerran GULF talli soitti JJ:lle avunpyyntöä Suzukan 1000km kilpailuun. Paalupaikka ja voitto tuli kotiin sieltä sekä kauden viiminen 650km mittainen Zhuhain kilpailu päättyi sijalle 3.
Ray Bellm sanoi tuonna 1996 vuotena muuten, että "tämä kaveri kuuluisi Formula ykkösiin, 3-4 sekunttia nopeampi kuin kukaan muu aina.".
Joka tapauksessa, 3 kisaa JJ:n avustamana tällä autolla ajettu, Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa siis.

No mutta kuitenkin, tässä se videon pätkä. Hyvää musiikkia suorahampaisen vaihdelaatikon säestämänä. :thumbup:
https://www.youtube.com/watch?v=M_r9wBcFBt0

Tässä vielä HPI:n valmistamana tuo Suzukan voittaja väritys #12R:stä.
 
Ylös