S.A (Orginal)
Well-known member
JOo joku tollanen tarina se oli, katsoin itsekin tuon Youtube videon tuosta price record-Ferrarista. Ja tosiaan se hyväntekeväisyys oli varmasti yksi iso syy siihen hintaan, kuten #066:senkni kohdalla.Joo, tuosta oli TV:ssa juttua Wayne Carinin (tjsp) auto-ohjelmassa. Omistaja ei ymmärtääkseni ollut mikään niinkään kuuluisa kuski, mutta se, ken sai don Enzon ylipuhuttua ylipäätään valmistamaan nuo 10 yksilöä oli joku LeMans-voittaja (Ferrarin ratissa). Tämä sitten myi/lahjoitti 9:lle mielestään auton arvoiselle ystävälleen tuollaisen N.A.R.T:n. Tuon huutokaupatun NARTin ostohinta oli aikanaan rahaksi muutettuna about 20.000 USD. Muutama tonttu käteistä ja joku umpikorinen Fefe, minkä tämä edesmennyt omistaja oli juuri ehtinyt hankkimaan...
Carinin mielipiteen mukaan tuo hyväntekeväisyys-aspekti nosti merkittävästi hintaa. Ilman sitä olisi jäänyt varmaan johonkin 10-15 miltsin välille tuon hinta.
Mutta tuo N.A.R.T. ei suoraan selitä Mäkkien hinnan tähtitieteellisyyttä. Ei jonkun Lister Stormin tai Panoz Esperanten tai Porsche GT1:n hinnat ymmärtääkseni ole likikään noiden Mäkkien hintoja.
Ei taida herra saaristolaivuri nykyisin olla kovinkaan hanakasti julkisuudessa jotta pääsisi tenttaamaan. Mahtaisiko edes Kyllösen Matille suoda haastattelua (vaikka Matti lupais ettei mainitse veneilyä sanallakaan....)?:tongue:
Joo Mäkkien hintaa ei selitä mikään huutokauppa tai 250GTO:n hinta tänään. Sen mitä nyt olen aiheeseen perehtynyt, niin aika pitkälti tämä nykyinen aika jyrkkäkin hintanousu on johtunut siitä, että sillä on voittettu Le Mans, BPR GT sarjan mestaruudet ja sillä hakattiin täys kilpurit FIA GT1:sissä. 1995 GTR oli muistaakseni hyvä jos 35%:Sesti kilpuri. Sisäisesti moottorikin oli suoraan periaatteessa katuversiosta, tottakai tietyt osa-alueet olivat parannettu kuten jäähdytys niin öljyn kuin vedenkin puolella, mutta siis sisäisesti moottori oli osiltaan perus F1:Sen moottori ja se on aika kova saavutus, voittaa ekalla yrityksellä debyytti kisassa Le Mans, ja koko BPR GT sarja samantien.
1996 GTR olikin sitten jo enemmän kilpuri, joskin aika pienin ulkoisin muutoksin. Muistaakseni jotain sielä 50% nurkilla mentiin ja 1997 Longtail GTR oli jo ihan täys kilpa-auto.
Mutta nimenomaan käsittääkseni tämä kilpailumenestys autolla, jota ei alunperin ollut suunniteltu millään tavoin ratakäyttöön, on nykypäivän hinnan nousun taustalla hyvin vahvasti. Tottakai nimet suunnittelun takana, se miten se suunniteltiin, toteutettiin ja niin ees päin on tekijänä myöskin sekä pieni valmistusmäärä. Jos näitä olisi se reilu 300 kappaletta, mitä piti alunperin tehdä, hintalappu olisi varmasti vähemmän kuin nykyään.
En muista hinnoista liiemmin tiedä, mutta käsittääkseni GT1 Porsche on jotain miljoonan Euron tietämillä, kuten on myös CLK GTR, ja MC-12 Maserati ym. Varmasti näihin CLK GTR/Porsche GT1 hintaan vaikuttaa moni asia, siis kyseessä jos on 1997 vuoden laitteet. Mutta paha mennä sanomaan enempää.
Scottsdalista lisää kuvia, vähän oviakin ovat avanneet...
Tuo Longtail GTR on muuten kaupan lauantaina kello 14 paikallista aikaa, en nyt äkkiseltään osaa tähän tai paremminkin sanottuna ehdi kaivamaan Suomen kellon aikaa tähän, mutta sitä huutokauppaa voi seurata täällä:
http://www.goodingco.com/auction/scottsdale-2014/
Ja varmaankin tänne ilmestyy myyty hinta ennen kuin itse ehdin tänne töitten jälkeen tulla ihmettelemään... :ahem:
Ja niin....288GTO myytiin 1,4 miljoonalla USD:llä.