McLaren F1 / LM / GTR

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuo Atkinsonin peli näyttää olevan selkeämmin siviiliauto, tosin kuin se raaseri, jota Tiff Needle testasi joskus 5th gearissa ja vertaili sen ajo-ominaisuuksia samalla äijällä olleeseen F40:een.
Tuotaaa, tarkoitatko nyt sitä Fifth Gearia, missä oli Enzo vs McLaren F1?
http://www.youtube.com/watch?v=nkfvQvc9ipI

Jos tätä meinasit niin tuo Mäkki on puhdas kilpuri. Rungoltaan #16R, joka rekisteröitiin katukilpiin muutamaa vuotta aiemmin ennen tätä Fifth Gearing filmausta.

#16R, 1996 vuoden GTR oli mukana kyseisenä vuotena kahdessa kisassa, Silverstonen BPR GT sarjan kilpailussa, sekä saman vuoden Le Mans:ssa. Muuta kilpailuhistoriaa autolla ei ole. Joskin harvalla on aito Le Mans kilpuri tallissa joka päiväiseen ajoon siviililiikenteessä.

Tänään tuo auto on vaihtanut omistajaa; mutta on edelleen oranssi ja viimeeksi nähty mm. hyväntekeväisyys tapahtumassa UK:ssa, sekä Ranskassa Le Mans Classic:ssa 2011.

Lisää tietoa #16R:stä löytyy täältä:
http://kuvablogi.com/blog/1949/96/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuotaaa, tarkoitatko nyt sitä Fifth Gearia, missä oli Enzo vs McLaren F1?
http://www.youtube.com/watch?v=nkfvQvc9ipI

Jos tätä meinasit niin tuo Mäkki on puhdas kilpuri. Rungoltaan #16R, joka rekisteröitiin katukilpiin muutamaa vuotta aiemmin ennen tätä Fifth Gearing filmausta.

Just tuota tarkoitin. Jos Enzon omistaminen / käyttäminen on olevinaan kallista, niin se on kuitenkin taskurahoja tuohon Mäkkiin nähden. Fefen polttoainetalous on jopa 50 mpg kun taas Mäkki hörppii gasoo 6 mpg tahtiin. :yuck:.
Olisi varmaan hauskaa katsella kuinka vuosittain joku hieman pulskan puoleinen katsastusingenjööri koittaa epätoivoisesti vääntäytyä Mäkin ohjauspyörän taa :D Ja jos sinne jollain ihmeellä kykenee pääsemään, niin voi kisakytkin tuottaa lieviä vaikeuksia liikkeellelähtöön.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Just tuota tarkoitin. Jos Enzon omistaminen / käyttäminen on olevinaan kallista, niin se on kuitenkin taskurahoja tuohon Mäkkiin nähden. Fefen polttoainetalous on jopa 50 mpg kun taas Mäkki hörppii gasoo 6 mpg tahtiin. :yuck:.
Olisi varmaan hauskaa katsella kuinka vuosittain joku hieman pulskan puoleinen katsastusingenjööri koittaa epätoivoisesti vääntäytyä Mäkin ohjauspyörän taa :D Ja jos sinne jollain ihmeellä kykenee pääsemään, niin voi kisakytkin tuottaa lieviä vaikeuksia liikkeellelähtöön.
Joo ei noi mitään "halpoja" ylläpidettäviä ole. Tossahan Tiffi noita hintoja kertoilee. Mäkin kohdalla muutenkaan ei mikään yllätys ole. F1:sen moottorihan on kadulle kesytetty kilpamoottori, ja tämä #16R on kilpuri, joten....:eek:
Eli jos on varaa ostaa, pitää olla myös aika paljon täppiä tilillä, että sen voi ylläpitää.

Muuten säännöthän sillon rajasivat moottorin tehoksi noin 600hv (1995 n.635hv, 1996 n.600hv ja 1997 FIA GT1 n.600hv), mutta tämä auto on aiemmin nähty rekisterikilvillä "BHP700", joka ei ollut huijausta.:rolleyes:

LM versiostahan otettiin irti ilman näitä BPR GT sarjan sääntöjä, ilmanoton kuristimia siis 668hv, ja F1 katuversiosta 627hv, joten ei tuo 700hv tai enemmän ole mikään ongelma ottaa irti tästä moottorista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Fefen polttoainetalous on jopa 50 mpg kun taas Mäkki hörppii gasoo 6 mpg tahtiin. :yuck:.
Oot taas tainnut kuulla hieman omiasi? Vai meinaatko tosissas että Enzo kuluttaa 4.6L/100km? :D

Kulutuslukemat kaupunkiajossa:
Ferrari Enzo: 13.07L/100km (maantie) 19.60 L/100km(kaupunki) (supecars.net)
McLaren F1 (ei LM): 15 L/100km (keskikulutus), 25L/100km (kaupunki) (wikipedia

Lisäksi kannattaa muistaa että tuossa 5th Gearin jaksossa oli Le Mans kilpuri vertailussa vakio Enzoa vastaan, sen kulutuslukemat ovat todennäköisesti hieman eri kuin vakio McLarenin...
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Oot taas tainnut kuulla hieman omiasi? Vai meinaatko tosissas että Enzo kuluttaa 4.6L/100km? :D

Kulutuslukemat kaupunkiajossa:
Ferrari Enzo: 13.07L/100km (maantie) 19.60 L/100km(kaupunki) (supecars.net)
McLaren F1 (ei LM): 15 L/100km (keskikulutus), 25L/100km (kaupunki) (wikipedia

Lisäksi kannattaa muistaa että tuossa 5th Gearin jaksossa oli Le Mans kilpuri vertailussa vakio Enzoa vastaan, sen kulutuslukemat ovat todennäköisesti hieman eri kuin vakio McLarenin...
Itse en näistä kulutuslukemista tiedä sen enempää, mutta kyllä tuo taitaa hörpätä varsin reippaasti joka tapauksessa. Sen verran rankka hella kyseessä. Tosin kyllä sielä sitten myös tapahtuukin kun nastan lautaan lyö.:)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oot taas tainnut kuulla hieman omiasi? Vai meinaatko tosissas että Enzo kuluttaa 4.6L/100km? :D

Lisäksi kannattaa muistaa että tuossa 5th Gearin jaksossa oli Le Mans kilpuri vertailussa vakio Enzoa vastaan, sen kulutuslukemat ovat todennäköisesti hieman eri kuin vakio McLarenin...
Saattoi tuo kyllä olla fifteen eikä fifty miles per gallon. Mutta tuosta Big Macin kulutuksesta olen ihan varma. Tiff todellakin sanoi six mpg.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Saattoi tuo kyllä olla fifteen eikä fifty miles per gallon. Mutta tuosta Big Macin kulutuksesta olen ihan varma. Tiff todellakin sanoi six mpg.
missed my point.
5th gearin videolla kyseessä on vakio Enzo vs. Le Mans kilpuri.
oikea vertailukohde kulutuslukemissa olisi siis "perus-F1" jonka tietoja tuohon ylemmäs yritin kaivaakin hieman.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
missed my point.
5th gearin videolla kyseessä on vakio Enzo vs. Le Mans kilpuri.
oikea vertailukohde kulutuslukemissa olisi siis "perus-F1" jonka tietoja tuohon ylemmäs yritin kaivaakin hieman.
Videolla oli kyseessä LM-kilpuri, joka oli saatettu siviililiikennekelpoiseksi. Vaatii ensimmäisen putkikassillisen rahaa ensinnäkin hommata tuollainen peli (Enzon rinnalle, joka sekään ei ole ihan ilmainen) ja sen jälkeen vielä muutaman kassillisen lisää jos meinaa autoa ulkoiluttaa. Jo pelkkä polttoainetalous (6 mpg) vie köyhemmän miehen konkurssiin jo kerrasta. Eikä auton huoltovälikään taida olla ihan 50.000 mailia vaan aavistuksen tiuhempi. Ja ne huoltokulutkin ollevat muutamaa kertaluokkaa isompia kuin vaikkapa tuolla Enzolla, jostain hinnat-alkaen-Jaguaarista puhumattakaan.

Jos Big Mäkin "harrastelija-malllit" ovatkin kokolailla samalla viivalla Enzon kanssa niin so what. Pointti on kokoajan ollut tuossa ko. videolla esitetyn autokaksikon omistamisessa ja ylläpidossa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onko kenelläkään tieto tosta artikkelissa mainitusta McLaren PGTB:stä joka rakennettiin jollekin sulttaanille?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pointti on kokoajan ollut tuossa ko. videolla esitetyn autokaksikon omistamisessa ja ylläpidossa.
Alunperinhan puhuttiin nimenomaan Atkinsonin autosta, josta käänsit homman tuohon 5th gear videoon.
Eli kun ottaa huomioon LM mallien valmistusluvut niin lienee jäkevämpää verrata nimenomaan Enzo vs. F1, perusmallina joka Atkinsonillakin on.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Videolla oli kyseessä LM-kilpuri, joka oli saatettu siviililiikennekelpoiseksi. Vaatii ensimmäisen putkikassillisen rahaa ensinnäkin hommata tuollainen peli (Enzon rinnalle, joka sekään ei ole ihan ilmainen) ja sen jälkeen vielä muutaman kassillisen lisää jos meinaa autoa ulkoiluttaa. Jo pelkkä polttoainetalous (6 mpg) vie köyhemmän miehen konkurssiin jo kerrasta. Eikä auton huoltovälikään taida olla ihan 50.000 mailia vaan aavistuksen tiuhempi. Ja ne huoltokulutkin ollevat muutamaa kertaluokkaa isompia kuin vaikkapa tuolla Enzolla, jostain hinnat-alkaen-Jaguaarista puhumattakaan.

Jos Big Mäkin "harrastelija-malllit" ovatkin kokolailla samalla viivalla Enzon kanssa niin so what. Pointti on kokoajan ollut tuossa ko. videolla esitetyn autokaksikon omistamisessa ja ylläpidossa.
Joo ei tuo ihan ilmaista lystiä ole. Sen mitä olen muualta netistä lueskellut, #16R myytiin viime vuonna nykyiselle omistajalleen about 1,6 miljoonalla Englannin Punnalla.
Käsittääkseni perus katuversion hinnat tänään on jossain 2-3 miljoonan välissä, johtuen kysynnästä ilmeisesti. Rankkaa ja haastavaa karua GTR:llä kun ei voi kavereita ulkoiluttaa samalla tyylillä mitä perus F1:sellä.
Ja olikos se huolto about 35 000 Englannin Puntaa.....:doubtful:

Ja tämä LM sana, tosiaan tästä F1:sestähän on olemassa erikseen vielä LM-versio, joita tehtiin 6 kappaletta. 1 prototyyppi XP1 LM ja loput 5 tehtyä myytiin. Se on periaatteessa GTR katukilvissä, joskin ei kilpa-auton ohjaamolla ja parilla lisä penkillä, muuten ulkoisesti auto on GTR, joskin moottorista on poistettu nuo ilmanoton kuristimet.

Ja se mihin tossa videossa OLISI PITÄNYT verrata on nimenomaan tuo perus F1 katuversio, mutta toisaalta vastakkain olivat varsin legendaariset laitteet, tosin täysin eri filosofialla. Silti mielenkiintonen vertailu. :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja se mihin tossa videossa OLISI PITÄNYT verrata on nimenomaan tuo perus F1 katuversio, mutta toisaalta vastakkain olivat varsin legendaariset laitteet, tosin täysin eri filosofialla. Silti mielenkiintonen vertailu. :)
Mitenkähän Mersun CLK-GTR/CLK-LM ja Porgen GT1 Strassenversiot tai joku Dauer LeMans? Ovatko ne lähempänä Enzoa vai puritaanisia raasereita jotka on jollain kepulikonstilla saatu kilpiin? Suomessa tuollaista raaseria ei varmaan saisi kilpiin millään ilveelläkään vaikka rahaa olisikin maksaa Kuitusen mätkimä autovero vielä tuon n.2 miljoonan egen ostohinnan päälle.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Mitenkähän Mersun CLK-GTR/CLK-LM ja Porgen GT1 Strassenversiot tai joku Dauer LeMans? Ovatko ne lähempänä Enzoa vai puritaanisia raasereita jotka on jollain kepulikonstilla saatu kilpiin? Suomessa tuollaista raaseria ei varmaan saisi kilpiin millään ilveelläkään vaikka rahaa olisikin maksaa Kuitusen mätkimä autovero vielä tuon n.2 miljoonan egen ostohinnan päälle.
Porsche/Mersun GTR:t, jotka olivat siis 1997 FIA GT1 luokassa mukana; ovat ensisijaisesti kilpa-autoja, jotka ovat sitten muutettu katukilpiin sopivaksi ja myyty enemmän tai vähemmän tietyt määrät, jota autot on saatu sarjaan mukaan. Säännöt kyllä sanoivat toista sillon..........:rolleyes:

McLaren F1 on ensisijaisesti katuauto (suunnittelussa ei ollu kilpuria sen enempää pohdittu). Se muutettiin kilpuriksi 1995, johon myös kauden 1997 GTR Longtail perustuu; ja silti se pisti Mersuille ja etenkin Porscheille kyseisenä vuotena turpaan aikalailla. :)

Tuskin saisi kilpiin, ainakaan GTR McLarenia, LM:n voisi saadakin. Mersuista ja Porscheista en mene sanomaan, kun ovat kuitenkin katuversioinakin tehtyjä.
Mene ja tiedä näistä.:dunno:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tähän en osaa kyllä sanoa oikeestaan mittään enempää.
Ruotissa oli ainakin #11R aikoinaan, mutta nykyään taitaa löytyä Pohjois-Italiasta tuo laite.
USA:ssa noita on kai useampi, mm.Ralph Laurenin LM3:nen ja vissiin jos en väärin muista, niin #23R, sekä #17R. Ainakin #17R ollut BMW:n USA:n omistuksessa.
Bruneilla on ainakin #09R, LM5 ja pari tai kolme LM:ää.....:doubtful:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Varsin upea kuvakulma #14R:stä.
Lyhyt historiikki #14R:stä on seuraavanlainen; toimitettu uutena Team Lark:lle Japaniin, jossa auto nähtiin All Japan GT sarjassa Nielsen/Brabham kaksikon ajamana.
Tosin Sugossa tuli täystuho, jonka jälkeen auto poistui kilpa-areenoilta. Korvaava auto oli ilmeisesti sekotus paria eri GTR:ää. Jotain kertoo kuitenkin se, että massiivisesta kylkikolarista huolimatta, McLaren ei "poistanut autoa", vaan taltioi sen käsittääkseni Wokingin suojiin ja pikkuhiljaa kasasi sen ennalleen, jollaisena auto nähtiin ensimmäisen kerran viime vuoden F1 kokoontumisessa Wokingissa ja tänä vuonna Goodwoodissa. :cool:
Niin ja se tämän päivän omistaja; Andrian Newey.;)



Kuva lainattu täältä
 
Ylös