McLaren muokkaa Jordanista junioritallia

Tinke

Well-known member
Liittynyt
15.10.2002
Viestit
63
Sijainti
Helsinki
Eddie Jordanin formula 1 -talli on kitunut raastavissa talousvaikeuksissa parisen vuotta.
Nyt pelastusrengas on löytymässä: Jordanista on tulossa McLaren-Mercedeksen satelliittitalli ja "napanuora" on vielä kiinteämpi kuin mitä Ferrarilla on Sauberiin.
McLarenin mietintämyssyssä on päädytty ajatukseen, että kokonaiskehityksen kannalta nyt tarvitaan myös ns. junioritallia. Tähän asemaan Jordan sopisi ihanteellisesti.
Jordanille edistysaskel nykyiseen on valtava, jos talli saa ensi vuodeksi McLarenin tämän vuoden MP4-17D -autot ja Mercedeksen moottorit. Luonnollisesti muutos vaatisi rengasmerkin vaihdosta Micheliniin.
Mikäli McLaren pääsee määräysasemaan Jordanilla, talliin sijoitetaan sen mieleisiä kuljettajia. Näin Ron Dennis ja Norbert Haug pääsisivät päättämään ainakin neljän kuljettajan tallipaikoista.
Samalla McLaren saisi Jordanin myötä toisen äänen sääntöjä säätävässä F1-komissiossa.
Ainakin Alex Wurz ja Nick Heidfeld olisivat ehdolla Jordanille, mikäli talli päätyy McLarenin valtapiiriin.
Aika vaikea uskoa että mclaren antaisi koko auton jordanille. Veikkaan että mclaren ajaa tällä autolla ensi kauden avauskisat. Olisi kyllä hieno nähdä jordan takaisin huipulla
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Olisihan se hienoa nähdä Jordanit taistelemassa muitakin autoja kuin Minardeja vastaan!

Tuo että McLaren lahjoittaisi Jordanille koko MP4-17D-autonsa, on taas niitä Heikki Kullan loistavia keksintöjä. Jordanille muutos on joka tapauksessa valtava, vaikka se saisi ´vain´ Mersun koneet käyttöönsä ja pääsisi jakamaan testitiedot McLarenin kanssa.
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Ei ikinä kuuna Kullanpäivänä tulla näkemään MP4-17D:tä kyllä Jordanin väreissä sanon minä!
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Tuohon MP4-17D -auton lahjoitukseen en kyllä usko :D Noin muuten ajatus kuulostaa varsin hyvältä, kun nyt näyttää vähän siltä ettei Jordan kerää loppukaudella puoliakaan niistä pisteistä jotka Fisico toi Brasilian GP:n tuurivoitollaan ja lähtöpaikatkin ovat lähes poikkeuksetta jossain sijoilla 13.-18.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Niiden 17D-runkojen käytön kieltävät jo pelkästään säännötkin - kannattaisi Kullan Heikinkin niihin joskus tutustua.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Eikö se muka ole mahdollista että talli myy rungot toiselle? Onhan ollut juttua, että Minardi ostaisi Renaultin rungot ensi kaudeksi? Ilmeisesti tähän tarvitaan sääntömuutoa, mutta toi olisi hyvä juttu, kun kaikilla ei ole varaa kehittää huippurunkoja, vaan ajelevat vuodesta toiseen vanhalla tekniikalla.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
JOC:
Niiden 17D-runkojen käytön kieltävät jo pelkästään säännötkin - kannattaisi Kullan Heikinkin niihin joskus tutustua.
Säännöt elää, säännöt elää :p Tuo voi olla mahdollista, jos ei muuten saada pelastetua 10 tallia f1:iin :p
Ei kannata heittää hyvää ideaa roskikseen siksi ett änykyiset säännöt sen kieltää!
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Tinke:
Ainakin Alex Wurz ja Nick Heidfeld olisivat ehdolla Jordanille, mikäli talli päätyy McLarenin valtapiiriin.
Jesh, ihan oikea juniori tiimihän siittä tulisi, ainakin noilla kuskeilla
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Eiköhän Jordan osaa itsekkin kehittää kunnon rungon autoonsa. Nähtiinhän se silloin muuta kausi sitten, kun Frentzen taisteli parhaillaan voitoista Jordanilla ja Mugen-Hondan koneilla.

Jos Jordan talli nyt tekisi edullisen moottorisopimuksen Mercedeksen kanssa, niin uskoisin, että rahaa jäisi muuhunkin toimintaan. Toivoa sopii, että tämä moottorin vaihdos tapahtuisi, tiedä vaikka Ruusperin poika pääsisi ykkösiin Jordanin rattiin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Rami:
Tinke:
Ainakin Alex Wurz ja Nick Heidfeld olisivat ehdolla Jordanille, mikäli talli päätyy McLarenin valtapiiriin.
Jesh, ihan oikea juniori tiimihän siittä tulisi, ainakin noilla kuskeilla
Niin kuten sanottua, säännöt jo kieltää nkyisen McLarenin käytön. Mutta Wurz, Heidfeld kaksikko :D Junioritalli, koko pakan nuorin kuski ajaa Macciä (Räkä) ... siis noiden kahen tallin kuskeista!
Ett silleen!!!!!!!
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
JOS aiotaan ajattaa vanhoja autoja eri tallin nimissä, niin eikös olisi halvempi ratkaisu perustaa uusi talli?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
-ha-:
JOS aiotaan ajattaa vanhoja autoja eri tallin nimissä, niin eikös olisi halvempi ratkaisu perustaa uusi talli?
Mutku niitä ei saa ajattaa!
Ett silleen!!!!!!1
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jaska:
-ha-:
JOS aiotaan ajattaa vanhoja autoja eri tallin nimissä, niin eikös olisi halvempi ratkaisu perustaa uusi talli?
Mutku niitä ei saa ajattaa!
Ett silleen!!!!!!1
näin nimenomaan, F1:n säännöissä on pykälä että jokaisen tiimin täytyy suunnitella ja valmistaa autonsa itse. Tuosta aiheesta että saako tuon myynnin sallia puhutaan aika ajoin, mutta ainakaan vielä niitä sääntöjä ei ole muutettu... toisaalta olisi kyl kiva nähdä esmes ensi vuonna MP4-17D Jordnilla ja F2002 tai F2003 sauberilla... ja sit verrata niiden vauhtia "emo talleihin"...
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Tästä asiastahan oli puhetta silloin joskus, kun Sauber oli ostamassa Ferrarilta lähes tulkoon koko pakettia. Tähän pakettiin kuului muistaakseni moottori, vaihdelaatikko, jousitus systeemit ja mahdollisesti vielä jotakin muutakin. Mutta sitä koko paketin kauppaa ei silloin tainnut saada kuitenkaan tehdä, vai olenko nyt kuin pahasti hakoteillä?
 

bernie

Guest
höpöhöpö.ilmeistähän on se,että ei jordan larenilta mitään auton runkoja saa.hah,onpa hölmö ajatuskin.toi vanhan koneen myyminen jordanille voi teoriassa pitää paikkansa,itse en silti usko siihen.loppujenlopuksi,kysehän on vain heikki kullasta
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
No kyllä minäkin lajin säännöt tiedän, ett silleen!!!!!!!!!! Mutta noin ajatuksen tasolla vanhojen runkojen hyödyntämistä (Benetton -> Ligier) luulisi kannattavan harrastaa oman, uuden kakkostallin puitteissa mieluummin kuin ostamalla mukana olevasta tallista osuuden.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-ha-:
No kyllä minäkin lajin säännöt tiedän, ett silleen!!!!!!!!!! Mutta noin ajatuksen tasolla vanhojen runkojen hyödyntämistä (Benetton -> Ligier) luulisi kannattavan harrastaa oman, uuden kakkostallin puitteissa mieluummin kuin ostamalla mukana olevasta tallista osuuden.
missäkäs välissä benetton käytti "vanhat" runkonsa uudelleen? tarkoitatko nyt vuotta -96? silloin tosiasia oli että "ylikokoista" Mugen myllyä ei saatu ympättyä ex-benettoniin, joten kyllä ne Ligierillä rakensivat ne rungot itse... tosin jonkinlaista suunnitteluapua Benettonilta annettiin, muistaakseni aerodynamiikan saralle yms... mutta ex-benetton se ei ollut, muistaakseni FIA tutki ne rungot sillon (ulkonäössä ku oli liikaa samaa ni ottivat suurennuslasin alle)
....näin ainakin itse muistelen...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
jaska:
-ha-:
JOS aiotaan ajattaa vanhoja autoja eri tallin nimissä, niin eikös olisi halvempi ratkaisu perustaa uusi talli?
Mutku niitä ei saa ajattaa!
Ett silleen!!!!!!1
Eikö kenellekään tullu mieleen, että Mäcci voi myydä piirustukset Jordanille, jonka pohjalta ne tekisi "evoluutio" version... tai jotain... :p :p
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mickey:
jaska:
-ha-:
JOS aiotaan ajattaa vanhoja autoja eri tallin nimissä, niin eikös olisi halvempi ratkaisu perustaa uusi talli?
Mutku niitä ei saa ajattaa!
Ett silleen!!!!!!1
Eikö kenellekään tullu mieleen, että Mäcci voi myydä piirustukset Jordanille, jonka pohjalta ne tekisi "evoluutio" version... tai jotain... :p :p
siks että jos FIA tai joku muu talli huomaa liikaa yhtäläisyyksiä ns. emotallin kanssa, niin asia tutkitaan tarkemmin... (FIA:n tekniikan pojat tutkii suunnitelmat läpi)
Muistaakseni Sauber/Ferrari akselille tapahtui näin muutama vuosi sitten kun muutaman kilpailijan mielestä sauberin takapää alko näyttämään liikaa ed. vuoden ferrarilta... muistaakseni silloin puhuttiin jostakin % määrästä joka pitää täyttyä kun talli tekee autoansa (monet autothan esmes käyttää samaa sähköjärjestelmää jotka toimittavat vain yksi firma, joten jonkinmoinen komponenttien yhtenäisyys sallitaan)
mm. -93 silloinen Footwork tiimi osti McLarenilta aktiivijousituksen (jota mm. Häkkinen kävi heillä testaamassa) eli komponenttien yms ostaminen tietyssä määrin on sallittua... mutta monokokin osalta asia ei olekaan niin yksinkertainen, F1:ssä on aina ollut pulaa moottorintoimittajista, jolloinka on ollut selvää että yksi valmistaja saa toimittaa useammalle tiimille moottorit näin halutessaan... siksi moottoripuolella tuo sääntö on vaopaampaa... loppu autosta sitten onkin tiimin yksistään hoidettava, tuosta johtuen mm. minardi ei sinällään voi käyttää hankkimiaan arrowsin monokokkeja... tietty niistä voidaan kopioida teknisiä asioita...
 
Ylös