McLaren muokkaa Jordanista junioritallia

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
....lisätään ielä sen verran, että hek. koht. mun mielestä FIA sais sallia runkojenkin myynnin, tulis lisää säpinää kisoihin CART sarjan malliin (jossa alkukaudella ns. yksityistiimitvoi yllättää ed. kauden autoilla)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
JOC:
Niiden 17D-runkojen käytön kieltävät jo pelkästään säännötkin - kannattaisi Kullan Heikinkin niihin joskus tutustua.
Ei kyllä ole nyt Heikki Kullan keksintöä tämä 17D-runkojen lahjoitus. Täysin samaa uutisoi nimittäin RTL, kuten myös tuota toisessa otsikossa mainittua Montoya-Räikkönen ajajaparia McLarenilla.

Tosin ihmettelin kyllä itskein, että miten tuo olisi nykysääntöjen valossa mahdollista.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kaikki CART-tallit ovat yksityistalleja (aiemmin Penske teki itse runkoja). Toisinaan jotkut köyhemmät tiimit käyttävät rahapulan vuoksi edelliskauden autoja, kuten Stefan Johanssonin talli tällä kaudella. Sarjat eivät ole oikein vertailukelpoisia.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Ainakaan ihan heti ei Jordan-Mercedes-nimistä tallia nähtäne.

Mercedes-moottoreita tuskin asiakastallille

21.07.2003 15:27

Mercedes-Benz tuskin toimittaa asiakasmoottoreita F1-kaudella 2004. Näin ainoastaan tehdastalli McLaren käyttäisi ensi kaudella Mersun koneita.

Mercedes on tarjonnut asiakasmoottoreitaan ensi kaudella 10 miljoonan euron vuosihintaan. Tarjous on yhä voimassa, mutta yksikään talli ei ilmeisesti ole tarttumassa siihen. Julkisuudessa on spekuloitu, että Jordan-tallista olisi jopa tulossa Mercedeksen junioritalli, mutta vielä kaksi seuraavaa kautta voimassa oleva moottorisopimus Fordin kanssa pitänee Eddie Jordanin tiimin poissa Mersu-leiristä.

Formula ykkösissä on mukana kolme yksityistallia Jordan, Sauber ja Minardi.
- Asiakasmoottoreille on olemassa vain kaksi tai kolme mahdollista tallia. Uskoakseni yhtä näistä talleista sitoo sopimus toisen moottorinvalmistajan kanssa. Myös toisella ja ehkä myös kolmannella on jo sopimukset valmiina ensi kauden osalta, Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Norbert Haug kertoi.

Sauber-talli on käyttänyt jo useita vuosi Ferrari-moottoreita. Minardi puolestaan käyttää tällä hetkellä Jordanin tavoin Ford Cosworthin myllyjä.

(MTV3)
 

Hencca-

Well-known member
Liittynyt
23.5.2003
Viestit
61
Sijainti
Uusikaupunki
[/qb][/QUOTE]Niin kuten sanottua, säännöt jo kieltää nkyisen McLarenin käytön. Mutta Wurz, Heidfeld kaksikko :D Junioritalli, koko pakan nuorin kuski ajaa Macciä (Räkä) ... siis noiden kahen tallin kuskeista!
Ett silleen!!!!!!![/QB][/QUOTE]

En ole kauheasti näistä säännöistä perillä, mutta miksi muka mäcin tämän hetken auto olisi sääntöjen vastainen?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hencca-:
[/qb]
Niin kuten sanottua, säännöt jo kieltää nkyisen McLarenin käytön. Mutta Wurz, Heidfeld kaksikko :D Junioritalli, koko pakan nuorin kuski ajaa Macciä (Räkä) ... siis noiden kahen tallin kuskeista!
Ett silleen!!!!!!!</strong>[/QUOTE]

En ole kauheasti näistä säännöistä perillä, mutta miksi muka mäcin tämän hetken auto olisi sääntöjen vastainen?[/QB][/QUOTE]

siis se ei ole nyt sääntöjenvastainen, vaan sillon on jos se tulisi ensi vuodeksi Jordanille... (moottori+runko+vaihteisto)
Säännöissä siis on pykälä jossa sanotaan että tiimin täytyy itse tehdä autonsa, sitä ei saa ostaaa valmiina (esmes huipputiimin ed. kauden autoa) tästä johtuen mm. Sauberkin käyttää vain ferrartin vanhaa konetta, koska runko täytyy edelleen tehdä itse.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Jos tämä Mersu-Jordan paketti toteutuu, niin silloin huonoista tallivalinnoista tunnettu Fisichella tekee taas kehnon siirron.
Jordanin suorituskyky luultavasti kaupan tapahtuessa nousee huomattavasti ja Sauberin (minne Fisichellaa huhutaan) luultavasti pysyy samana.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mutta ei se kovin helpolla toteudu koska Fordilla ja Jordanilla on kolmen vuoden sopimus. Rahalla tietysti saa, mutta kannattaisiko kauppa todella? Ja kuka maksaisi sopimuksen purkamisesta? Mersu? Liekkö junioritallista niiiiin suuri hyöty?
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Mutku:
Mutta ei se kovin helpolla toteudu koska Fordilla ja Jordanilla on kolmen vuoden sopimus. Rahalla tietysti saa, mutta kannattaisiko kauppa todella? Ja kuka maksaisi sopimuksen purkamisesta? Mersu? Liekkö junioritallista niiiiin suuri hyöty?
Pah... purkautuu kovin helposti... ostomoottorisopimus kun on. Riittää ku Eddie J. toteaa, et "by the way"(eli osta tie tai jotain muuta lontooslankia) en maksa ennään moisist moottoreist mittään... Se olis hankalampaa jos Hoppa päättäis ettei myy moisii Eddie J:lle.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
sarla:
Pah... purkautuu kovin helposti... ostomoottorisopimus kun on. Riittää ku Eddie J. toteaa, et "by the way"(eli osta tie tai jotain muuta lontooslankia) en maksa ennään moisist moottoreist mittään... Se olis hankalampaa jos Hoppa päättäis ettei myy moisii Eddie J:lle.
Jos Fordi on ollenkaan viisaasti tehnyt sopparinsa, niin ei kyllä ole noin helppoa. Yleensä nykyään ostomyynti diilit on melkoisen sopivia molemmille osapuolielle. Asia on luonnollisesti eri konkurssissa, jossa korvauksia ei voi hakea, mutta...
Ett silleen!!!!!!!1
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Kyl tuo kauppa on sittenkin toteutumassa kun jordanilla ei ole varaa maksaa niin paljoa fordille!!!

Ainakin olin lukenivani jostakin???
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jossakin luki myös että Eddien on 'kannellut' FIA:lle jotain tuosta autonvalmistajien omasta sarjasta. Taisi olla juuri liittyen luvattuihin 10 miljoonan moottoreihin, joita ei olisikaan luvassa niin halvalla. Josta sitten autonvalmistajat olisivat käärmeissään ja Mersun moottorit out-of-focus niin kauan kunnes Eddien ei suutaan sulje...
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Hmm, Max Mosleyhan sanoi F1 racingille joskus, et teoriassa on mahdollista tiimin ostaa toisen tiimin auton, mutta kuitenkin lakitieteellisistä syistä niitä täytyy muuttaa jonkun verran.

Tällälailla hän sanoi, kun uudet säännöt oli julistettu. En tiedä, ovatko muuttuneet siitä, mutmut..
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Unkarin uutisten perusteella Haug pitää 'naurettavana' väitteitä jostain 'edullisista moottoreita'
Haug says it costs teams like Jordan, Sauber and Minardi up to $30 million a year to pay for customer engines.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jordan kaupan, mutta tarvitseeko mersu kahta?

Eddien on vihdoin valmis myymään osuuttaan tallistaan. Tähän olisi ollut aiemminkin mahdollisuus (nyt se on vain pakon sanelemaa...):
"I had the chance to sell to Honda (back in 1997), but I was deadly determined to do it on my own"
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutku:
Unkarin uutisten perusteella Haug pitää 'naurettavana' väitteitä jostain 'edullisista moottoreita'
Haug says it costs teams like Jordan, Sauber and Minardi up to $30 million a year to pay for customer engines.
ööö, sen verta mitä itse ymmärrän englantia tuosta lauseesta on että Haug puhuu nykytilanteesta, ja siitä paljonko customer enginet maksaa tällä hetkellä pikkutiimeille... (ja sillonhan tuo luku pitää paikkansa)
Mutta ei siinä mitään naurettavaa sanota 10M$ moottoreista johon hintaan mese on jo niitä luvannut...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
FO110K:
Mutku:
Unkarin uutisten perusteella Haug pitää 'naurettavana' väitteitä jostain 'edullisista moottoreita'
Haug says it costs teams like Jordan, Sauber and Minardi up to $30 million a year to pay for customer engines.
ööö, sen verta mitä itse ymmärrän englantia tuosta lauseesta on että Haug puhuu nykytilanteesta, ja siitä paljonko customer enginet maksaa tällä hetkellä pikkutiimeille... (ja sillonhan tuo luku pitää paikkansa)
Mutta ei siinä mitään naurettavaa sanota 10M$ moottoreista johon hintaan mese on jo niitä luvannut...
Olisi pitänyt pasteta pitempi pätkä, mutta alussa Haug piti puheita halpismoottoreista ridiculousina...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Eddie Jordan on kertonut olevansa valmis myymään enemmistöosuuden F1-tallistaan jollekin autotehtaalle.

Vuodesta 1991 lähtien GP-ratoja kiertänyt Jordan-talli on yksi F-ykkösten kolmesta viimeisestä yksityistallista. Talli on tällä kaudella kitunut talousvaikeuksissa.
- Minua on kehotettu myymään iso osa tallistani autotehtaalle. Minun täytyy pian kohdata todellisuus ja miettiä, olisiko se paras tapa jatkaa. En ole nimittäin valmis jatkamaan tällä tavalla. Olisin voinut myydä tallini vuonna 1997 Hondalle, mutta en halunnut tehdä sitä, koska olisin tuottanut pettymyksen monelle ihmiselle, tallipäällikkö Eddie Jordan kertoi Ireland on Sunday -lehdelle.

40 prosentin osuuden Jordan-tallista omistaa sijoitusyhtiö Warburg Pincus. Mikäli autotehdas tulisi tallin osakkaaksi, ostaisi se ensin sijoitusyhtiön osuuden. Tämän lisäksi Eddie Jordan on valmis myymään omia osakkeitaan, jos autotehdas haluaa enemmistöosuuden.
- Olen valmis keskustelemaan autotehtaiden kanssa, mutta en tarjoa talliani alennusmyynnillä, Jordan vakuutti.

(MTV3)

Nyt olisi McLarenilla ja Mersulla tilaisuus tehdä se junnu talli wink
 
Ylös