McLarenin kisataktiikat 2008

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Koko alkukausi on ihmetelty sitä, miksi Hamiltonilla on ollut Kovalaiseen verrattuna vähemmän polttoainetta aika-ajoissa. Silverstonessa ollaan kauden puolivälissä ja Kovalainen yht'äkkiä paalulla mitä ilmeisimmin Hamiltonia kevyemmällä autolla.

Voisiko olla niin, että McLarenilla vain on niin yksinkertainen systeemi, että toinen kuljettaja ajaa kauden ensimmäisen puoliskon kevyemmällä autolla aika-ajoissa ja toinen sitten jälkipuoliskon. Mikäli jompikumpi taistelee sitten maailmanmestaruudesta kauden lopussa, niin tähän systeemiin voidaan siinä vaiheessa tehdä 'tarkistuksia'?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Hamilton saa kevyemmmästä autosta etua (korkeampi lähtöruutu, ei juutu hitaampien taakse, nopeammat kierrokset alussa), ja luultavasti sen takia puusilmällä on jatkuvasti ollut kevyempi auto kuin Heikillä. En jaksa uskoa tilanteen muuttuvan kauden edetessä. Nyt Silverstonessa Hamiltonilla on luultavasti taas vähän Heikkiä kevyempi auto. Hamilton sanoi hitaan kierroksensa johtuneen siitä, että renkaat olivat ilmeisesti kuluneet liian nopealla lämmittelykierroksella.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Nipsuhuuli sanoi:
Hamiltonilla on luultavasti taas vähän Heikkiä kevyempi auto. Hamilton sanoi hitaan kierroksensa johtuneen siitä, että renkaat olivat ilmeisesti kuluneet liian nopealla lämmittelykierroksella.
Liekkö yhden kierroksen yliajamisella saa renkaita vielä niin huonoon kuntoon että jää tallikaverilleen 0.7sec kevyemmällä autolla? En oikein jaksa uskoa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Yhden kierroksen ero Hämäläisen ja Kovalaisen stopeissa, joten ei selittynyt bensakuormallakaan tuo aika-ajon ero.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
"McLarenin kisataktiikat 2009"
Miten tämän kauden bensat vaikuttavat ensi kauteen?
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Pyrys sanoi:
Yhden kierroksen ero Hämäläisen ja Kovalaisen stopeissa, joten ei selittynyt bensakuormallakaan tuo aika-ajon ero.
Jees. Täällä ollaankin jo useammassa topikissa spekuloitu sillä, että Lewisillä oli semi-sadekelin säädöt vastaan Kovalaisen kuivankelin säädöt. Eli turpiin tuli kuivalla, mutta sadekelillä meni sitten aika lujaa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Aqualizer sanoi:
Jees. Täällä ollaankin jo useammassa topikissa spekuloitu sillä, että Lewisillä oli semi-sadekelin säädöt vastaan Kovalaisen kuivankelin säädöt. Eli turpiin tuli kuivalla, mutta sadekelillä meni sitten aika lujaa.
Kyllä. Kysymys kuuluukin tiedetäänkö tallin sisälläjotain mitä ei ulospäin kerrota. Nythän se selkeästi näyttää että ajettiin sillä 2-kärjen taktiikalla, mutta en jaksa uskoa että niistä 2 kärjen taktiikoista valittaisiin prosentuaalisesti vähempitodennäköinen KoP:lle.

Luultavasti tallissa oltiin 75% varmuudella sitä mieltä että kandee puskee sadenkelin säädöt. Sitten Heikille kuivankelin säädöt siltä varalta että ei tulisikaan vettä niin paljoa, jolloin Heikki toisi kuitenkin lohdutusvoiton kun oma vaavi ei voittanutkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
retypeNick sanoi:
Kyllä. Kysymys kuuluukin tiedetäänkö tallin sisälläjotain mitä ei ulospäin kerrota. Nythän se selkeästi näyttää että ajettiin sillä 2-kärjen taktiikalla, mutta en jaksa uskoa että niistä 2 kärjen taktiikoista valittaisiin prosentuaalisesti vähempitodennäköinen KoP:lle.
MM-pistetaulukkoa vilkaistaessa luonnollisesti se todennäköisempi laitettaisiin potentiaaliselle MM-kandidaatille. Niin minä ainakin tekisin. Heikillähän on menossa harjoittelu- ja sisäänajovuosi muutenkin (Dennis totesi haastattelussa, että Heikin saaminen fyysisesti Lewisin tasolle kesti puoli kautta).
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
WebSlave sanoi:
MM-pistetaulukkoa vilkaistaessa luonnollisesti se todennäköisempi laitettaisiin potentiaaliselle MM-kandidaatille. Niin minä ainakin tekisin...
Samoin. Mutta sillon en myöskään käsi raamatulla(kampiakselilla?) vannoisi että kuskeja ajatetaan täysin 100% tasa-arvoisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
retypeNick sanoi:
Samoin. Mutta sillon en myöskään käsi raamatulla(kampiakselilla?) vannoisi että kuskeja ajatetaan täysin 100% tasa-arvoisesti.
Ei liity asiaan. Ei se sen tasapuolisempaa olisi, vaikka ne setupit laitettaisiin toisinpäin. Tasapuolinen kohtelu ei tarkoita sitä, että tallin pitää tehdä MM-tilanteen kannalta huonoja ratkaisuja. Se tarkoittaa sitä, ettei kummallakaan kuskilla ole lähtökohtaisesti parempaa asemaa.

Tasapuolisessa kohtelussa siis mikäli Heikki olisi MM-pisteissä ylempänä, hän saisi vastaavissa tilanteissa todennäköisemmän setupin.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Tuohan tarkoittaa sitä että kumpi saa ekassa kisassa enemmän pisteitä, häntä suositaan loppukauden, mikäli piste-ero vain säilyy. Tarkoitan sitä, että missä vaiheessa aletaan suosimaan. Puolet kaudesta jäljellä, nyt jo? Vai vähän myöhemmin kun se on matemaattisesti mahdotonta jne.

Edit: Tarkoitan nyt sitä että, jos pitkässä juoksussa panostat 25-45% todennäköisyyteen, tulet 100% häviämään. Heikki on nyt se kolikon kääntöpuoli. Ei näin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Rälle sanoi:
Koko alkukausi on ihmetelty sitä, miksi Hamiltonilla on ollut Kovalaiseen verrattuna vähemmän polttoainetta aika-ajoissa. Silverstonessa ollaan kauden puolivälissä ja Kovalainen yht'äkkiä paalulla mitä ilmeisimmin Hamiltonia kevyemmällä autolla.
Hamiltonilla oli jälleen paras taktiikka. Se on se että ensimmäinen stintti tasan kolmasosa kisapituudesta. Heikillä on aiemmin ollut yli, nyt alle. Ei näin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
retypeNick sanoi:
Tuohan tarkoittaa sitä että kumpi saa ekassa kisassa enemmän pisteitä, häntä suositaan loppukauden, mikäli piste-ero vain säilyy. Tarkoitan sitä, että missä vaiheessa aletaan suosimaan. Puolet kaudesta jäljellä, nyt jo? Vai vähän myöhemmin kun se on matemaattisesti mahdotonta jne.
Jos mikä tahansa muu kuin täysin identtisten varikkotaktiikoiden antaminen molemmille kuskeille (mikä on typerää) on suosimista, niin juu, tuon näkökannan mukaan kyllä. Mutta tämähän nyt on täysin spekulointia. En minä ainakaan tiedä varmuudella millä perusteilla McLarenkuskien (tai muidenkaan) taktiikat valitaan.
Edit: Tarkoitan nyt sitä että, jos pitkässä juoksussa panostat 25-45% todennäköisyyteen, tulet 100% häviämään. Heikki on nyt se kolikon kääntöpuoli. Ei näin.
En ymmärtänyt tätä (kuka panostaa noin?), mutta olen siinä käsityksessä, ettei Heikiltä odotetakaan tällä kaudella kuin tallipisteiden tuomista ja talliin "sisäänajoa".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zaikom sanoi:
Hamiltonilla oli jälleen paras taktiikka. Se on se että ensimmäinen stintti tasan kolmasosa kisapituudesta. Heikillä on aiemmin ollut yli, nyt alle. Ei näin.
Kun tuo vielä olisi paras kisataktiikka, niin jutussasi voisi olla jotain järkeä. Lisäksi Hamilton ajoi yli tämän maagisen kolmasosan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Kun tuo vielä olisi paras kisataktiikka, niin jutussasi voisi olla jotain järkeä. Lisäksi Hamilton ajoi yli tämän maagisen kolmasosan.
Kova on McLaren usko herralla. Faktaa on, että liian lyhyt tai pitkä ensimmäinen stintti ovat yleensä rasitteita. Piirräppäs paperille tai taulukkoon optimikierrosaikakäppyrät kaikilla taktiikoilla jos se vaikka valaisisi asiaa.

Niin, ja sadekelillä polttoaineen kulutus on pienempää eli sadekelikisassa päästään pidemmälle, vaikka taktiikat olis kuivan kelin perusteella. Ja yleensäkin sadekelikisassa kelien ennakoimisen vaikeuden vuoksi okannattaa ottaa enemmän polttoainetta ja ajaa joustavalla strategialla.

Sadekelillä muutenkaan polttoaine-erot ei tee niin suurta eroa kierrosaikoihin johtuen hitaammista nopeuksista (downforce) ja suuremmasta teho/pito suhteesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zaikom sanoi:
Kova on McLaren usko herralla. Faktaa on, että liian lyhyt tai pitkä ensimmäinen stintti ovat yleensä rasitteita. Piirräppäs paperille tai taulukkoon optimikierrosaikakäppyrät kaikilla taktiikoilla jos se vaikka valaisisi asiaa.
Minä kun kuvittelin, ettei kommenttini liittynyt lainkaan "McLaren uskoon". Kisataktiikan valintaan nyt vaan liittyy useita muuttujia, joita ei voi käppyröilläsi mallintaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Minä kun kuvittelin, ettei kommenttini liittynyt lainkaan "McLaren uskoon". Kisataktiikan valintaan nyt vaan liittyy useita muuttujia, joita ei voi käppyröilläsi mallintaa.
Keskustelua on turha käydä ellei edes perusasiat ole hallussa.
 
Ylös