Meksikon GP. Kimin ja Bottaksen kolari - kumman vika?


  • Äänestäjiä yhteensä
    51
  • Äänestys suljettu. .

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7613
En syyllistä, mutta olisihan Kimin kuulut jättää tilaa. Oli kuitenkin ihan eri tilanne, kuin Sozissa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Oon sitä kolarin uusintaa tässä kelaillut, ja tullut siihen lopputulokseen että täysin laskelmoitu temppu Bottakselta siihen mutkaan = jarrut lukkoon ja Kimiltä rengas irti. Varmasti toivoi että itse pääsee vähemmällä damagella, muttei voinut olla varma, mutta tuskin välittikään niin kauheasti vaikka olisi kipeää tehnyt hiukan. Kimilläkin osasyytä toki, olisi voinut jättää hiukka enemmän tilaa, ja varsinkin osata odottaa Bottaksen kostoa edellisen kolarin jäljiltä.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Ns. normaali kilpa-autoilutilanne, missä Kimi jätti liian vähän tilaa.

Mielestäni Kimillä on ollut aiemmin urallaan hyvä pelisilmä sen suhteen, että paljonko kaverille pitää jättää tilaa tai mihin väliin voi itse hyökätä. Tämä nykyinen touhuaminen on jotain aivan ihmeellistä. Tai sitten Kimillä ja Valtterilla on vaan niin erilainen ajatusmaailma, että toinen ei osaa lukea toisen liikkeitä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ns. normaali kilpa-autoilutilanne, missä Kimi jätti liian vähän tilaa.

Mielestäni Kimillä on ollut aiemmin urallaan hyvä pelisilmä sen suhteen, että paljonko kaverille pitää jättää tilaa tai mihin väliin voi itse hyökätä. Tämä nykyinen touhuaminen on jotain aivan ihmeellistä. Tai sitten Kimillä ja Valtterilla on vaan niin erilainen ajatusmaailma, että toinen ei osaa lukea toisen liikkeitä.
Kimillä on tämä pelisilmä edelleen mutta viimeisten kausien aikana muut on käyttänyt tätä hyväksi ja vetänyt liian monesti kakkoseen. Hän on nyt selkeästi päättänyt että ajaa samalla tavalla kuin muut eli ehkä kolisee ehkä ei. Tällä voi olla jopa Ferrarin hyväksyntä.

Mitä tulee tämän päiväiseen niin Valtterin täytyy oppia hillitsemään itsensä jos meinaa voittaa isosti. Yli 0,5s/kierros ja suoranopealla autolla ei tarvitse yrittää mitään noin hölmöä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13825
Mitä tulee tämän päiväiseen niin Valtterin täytyy oppia hillitsemään itsensä jos meinaa voittaa isosti. Yli 0,5s/kierros ja suoranopealla autolla ei tarvitse yrittää mitään noin hölmöä.
Eipä siinä ollut mielenkiintoa, ja aikaakaan, jättäytyä uudestaan kokonaan taakse kun päässyt jo noin pitkän matkan ajaksi rinnalle. Sitä kanttaria ei voinut paljoa ylittää korkeuden takia, ehkä Kimikin vaistonvaraisesti vaan jätti sen verran tilaa että Bottas mahtuisi kyllä puolittain auto kanttarin päällä olemaan siinä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Eipä siinä ollut mielenkiintoa, ja aikaakaan, jättäytyä uudestaan kokonaan taakse kun päässyt jo noin pitkän matkan ajaksi rinnalle. Sitä kanttaria ei voinut paljoa ylittää korkeuden takia, ehkä Kimikin vaistonvaraisesti vaan jätti sen verran tilaa että Bottas mahtuisi kyllä puolittain auto kanttarin päällä olemaan siinä.
Mistä lähtien kanttareita ei ole voinut ylittää?

Ehkä Kiminkin olisi kannattanut todeta Sochissa "Ajoin kylkeen kun ei ollut mielenkiintoa eikä aikaa jäädä taakse" heh
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13825
Mistä lähtien kanttareita ei ole voinut ylittää?
Lue ja ymmärrä: Sitä kanttaria korkeuden...
Jo aiemmissa ajosessioissa huomasin, kuinka vähän kuskit sen päältä ajoivat.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Lue ja ymmärrä: Sitä kanttaria korkeuden...
Jo aiemmissa ajosessioissa huomasin, kuinka vähän kuskit sen päältä ajoivat.
Harjoituksissa vedettiin mutkassa niin että molemmat takarenkaat oli ilmassa.

Todellisuudessa siellä oli vähän paikkoja joista olisi saanut hyötyä.

Weak call!
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Harjoituksissa vedettiin mutkassa niin että molemmat takarenkaat oli ilmassa.

Todellisuudessa siellä oli vähän paikkoja joista olisi saanut hyötyä.

Weak call!
Kyllä harjoituksissa vai oliko aika-ajossa aika hurjan näköistä kun Alonso kanttarin päällä veti.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7613
Lue ja ymmärrä: Sitä kanttaria korkeuden...
Jo aiemmissa ajosessioissa huomasin, kuinka vähän kuskit sen päältä ajoivat.
Bottashan sanoi jo ennen kisaa, että niiden auto lähtee pompottamaan kanttareista.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Ensinnäkin aivan typerää ruveta peittelemään reilusti nopeampaa kuskia vastaan kun kisasta on yli puolet jäljellä.

Toisekseen kolari oli aivan täysin Räikkösen vikä. Rinnalla, tilanjättö jne.

Kolmanneksi, onhan nämä "Kimin" kaksi viime kautta olleet aika kiusallista katsottavaa muutenkin kuin vauhdin puolesta. Jos vielä ensimmäisenä Lotuskautena ylistettiin miehen taitoa ajaa rengas rengasta vasten tiukoissa tilanteissa, niin aika hyvin se maine on häviämässä näiden kolareiden takia. Oli parin viime mällin syyllisyydestä mitä mieltä tahansa, niin se on fakta, että enemmän on Räkällä kolissut taistelutilanteissa kuin aiemmin. Jos Seko Peres tai Pastori olisivat samanlaisessa kolariputkessa, niin saisivat aika paljon enemmän ns. skeidaa niskaan.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Käy se romuralli formuloihinkin. Ikimuistoisia hetkiä tarjoaa suomipojat. On tämä hurjaa. :eek!:

---

Mutta siis joo. Mun mielestä tilanteet meni seuraavasti. Meksikon kolari menee Bottaksen piikkiin. Sotsin töötissä taas Kimille enemmän vastuuta tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
80-20 Kimin piikkiin pistäisin. Ei Bottaksella pakkoa ollut tunkea siihen väliin, mutta kyllähän Kimin olisi pitänyt tilaa antaa, eikä yrittää survoa ulos radalta.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
En lähde syyttämään kumpakaan, mutta Kimi kommentoi kolaria seuraavasti

Kimi Räikkösen kisa viime viikonloppuna päättyi kolarointiin Valtteri Bottaksen kanssa jo toisen kerran lyhyen ajan sisään. Miehet taistelivat kolmossijasta, mille Bottas päätyikin lopulta. Suomalaiskollegat törmäilivät vastikään myös Sotshissa, niin ikään taistellessa kolmossijasta. Tuolloin Bottas keskeytti ja Räikönenkin hukkasi aikaa pudoten ulos palkintokorokkeelta.

Räikköseltä kysyttiin Meksikon GP:n jälkeen, aikooko mies käydä tilanteita läpi Bottaksen kanssa.

– En usko, että se auttaisi tai muuttaisi mitään. Minulla ei ole mitään ketään vastaan. Tämä on kilvanajoa. Jos hänellä on nyt parempi tunne, on se hyvä asia hänen kannaltaan, Räikkönen kommentoi Motorsportille.

Kolari tapahtui tilanteessa, missä Räikkönen yritti ohittaa. Autot olivat rinta rinnan ja Bottas piti linjansa.

– Näin hänet radan ulkoreunalla edellisessä kaarteessa. Se oli tiukka paikka. Jos kysytte tilanteesta häneltä, syyttänee hän minua. Hän olisi voinut ajaa kanttaria pitkin, jolloin tilaa olisi ollut molemmille.

– Muta rata oli liukas, hän lukitsi eturenkaansa ja tässä oli lopputulos. Minunkin piti kääntää autoni kurviin jossain vaiheessa, enhän voi jatkaa vain suoraan. Syyllistä voidaan etsiä, mutta se ei auta ketään.


http://www.suomif1.com/2015/11/kimi-raikkonen-kolarista-valtteri-bottaksen-kanssa-han-olisi-voinut-antaa-tilaa/
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Josko ei olisi törmäystä aiemmin ollut, ehkei olisi ollut nytkään.
Vaan en kommentoi vastasin koska säännöt kait menee niin että tilaa on annettava. Vaikkei ne annakaan. Silti pitäs antaa. Nopeampi oli takana eikä antanut tilaa.
 
Ylös