Menikö Ferrarilla huonosti?

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Koko saamarin kausi on jauhettu sitä (lähinnä MTV3:n toimesta), että "Ferrarilla menee huonosti". En oikein allekirjoittaisi tätä väitettä. Onhan se tietysti totta ylivoima-kausien jälkeen, mutta onko 3. tila sekä valmistajien että kuljettajien mm-sarjassa muka huono saavutus? Kyllä McLarenin ja Reneultinn molempien kuskien olisi pitänyt pystyä olemaan Schumin edellä, joten Schumi olisi ollut maksimissaan 5.

Olisiko Ferrarilla mennyt huonommin, jos renkaat olisivat olleet Michelinit eikä Bridgestonet? Indianapolisin 18 pistettä olisi todennäköisesti jäänyt saamatta..

Tilastoissa 3. sija ei tule näyttämään pahalta, eikä numerot 5 ja 6 autoissa ensi kaudella vaikuta mitenkään huonoilta - etenkään kun muistaa mitkä McLarenilla oli..

Onko siis vaan niin, että Ferrari ei voi olla hyvä ellei ole voittaja? Vain voitto on jotain kun kyseessä on Ferrari. Muille talleille 3. tila olisi oikein tyydyttävä sijoitus - ennenhän se oli heille toiseksi paras vaihtoehto kun Ferraria ei voinut saavuttaa kuitenkaan.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
No jaa. Ferrarin tämän kauden "huonous" perustuu aikaisempien kausien murhaavaan voittotahtiin, jota ei enää tällä kaudella nähty, kuin USA:n GP:ssä, jota Ferrari ei olisi voittanut ilman muitten epäonnea.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kokonaisuudessaan ei huonosti mutta viime vuodet huomioon ottaen meni huonosti. Mutta odotettavissahan se oli.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mity sanoi:
Koko saamarin kausi on jauhettu sitä (lähinnä MTV3:n toimesta), että "Ferrarilla menee huonosti". En oikein allekirjoittaisi tätä väitettä. Onhan se tietysti totta ylivoima-kausien jälkeen, mutta onko 3. tila sekä valmistajien että kuljettajien mm-sarjassa muka huono saavutus? Kyllä McLarenin ja Reneultinn molempien kuskien olisi pitänyt pystyä olemaan Schumin edellä, joten Schumi olisi ollut maksimissaan 5.

Olisiko Ferrarilla mennyt huonommin, jos renkaat olisivat olleet Michelinit eikä Bridgestonet? Indianapolisin 18 pistettä olisi todennäköisesti jäänyt saamatta..

Tilastoissa 3. sija ei tule näyttämään pahalta, eikä numerot 5 ja 6 autoissa ensi kaudella vaikuta mitenkään huonoilta - etenkään kun muistaa mitkä McLarenilla oli..

Onko siis vaan niin, että Ferrari ei voi olla hyvä ellei ole voittaja? Vain voitto on jotain kun kyseessä on Ferrari. Muille talleille 3. tila olisi oikein tyydyttävä sijoitus - ennenhän se oli heille toiseksi paras vaihtoehto kun Ferraria ei voinut saavuttaa kuitenkaan.
Jos tallilla on niin merkittävä tekninen etumatka kuin Ferrarilla oli kaudella 2004, niin totta kai sen voi sanoa epäonnistuneen jossain aika pahasti kun autot ovat jopa ulkona pistetaistelusta osan kautta. Toki tästä menee osakiitos Bridgestonen suuntaan, mutta kyllähän tuo on suorastaan romahdus. Mielestäni Ferrarin kolmossijan pitkälti "pelasti" se, että mikään talli McLarenin ja Renaultin lisäksi ei kyennyt olemaan koko vuotta tasaisesti hyvässä vauhdissa - Toyota taantui hyvän alkukauden jälkeen, B.A.R:lla taas alku meni täysin metsään, eikä yhdellä kuskilla paljon juhlita. Williamskin sukelsi kauden puolenvälin jälkeen.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Bobakki sanoi:
Jos tallilla on niin merkittävä tekninen etumatka kuin Ferrarilla oli kaudella 2004, niin totta kai sen voi sanoa epäonnistuneen jossain aika pahasti kun autot ovat jopa ulkona pistetaistelusta osan kautta. Toki tästä menee osakiitos Bridgestonen suuntaan, mutta kyllähän tuo on suorastaan romahdus. Mielestäni Ferrarin kolmossijan pitkälti "pelasti" se, että mikään talli McLarenin ja Renaultin lisäksi ei kyennyt olemaan koko vuotta tasaisesti hyvässä vauhdissa - Toyota taantui hyvän alkukauden jälkeen, B.A.R:lla taas alku meni täysin metsään, eikä yhdellä kuskilla paljon juhlita. Williamskin sukelsi kauden puolenvälin jälkeen.
eli kaikki muut (paitsi McLaren ja Renault) olivat vain vielä huonompia kuin Ferrari.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mity sanoi:
eli kaikki muut (paitsi McLaren ja Renault) olivat vain vielä huonompia kuin Ferrari.
Tietääkseni en muuta väittänyt. Joku voisi tosin väittää Toyotan olleen hieman parempi, ilman USA:n GP:tä kun olisivat merkkikolmosia olleet.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kyllä kausi oli mielestäni katastrofi. Suorituskyvyn muutos edelliseen kauteen verrattuna oli niin käsittämättömän suuri.

Periaatteessa tuolla kalustolla kilpailleen kuljettajan ei olisi pitänyt yltää mitenkään kolmanneksi kuljettajien mestaruus pisteissä. Voisi jopa sanoa että vuoden 1999 Jordan (RIP), jolla Frenzen saavutti kolmannen sijansa oli kilpailukykyisempi verrattuna muihin kauden kärki talleihin kuin Ferrari tällä kaudella.

Toivon että varhaiseläkeläinen Kerppenistä vielä kerran saisi alleen kaluston joka olisi yhtänopea kuin muut kärki autot niin nähtäisiin vielä kerran miten autoa ajetaan...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tätä minäkin hieman ihmettelen. Toki se, että kuuden perättäisen valmistajan mestaruuden jälkeen tuleekin kolmanneksi, on pettymys. Mutta nähdäkseni kaikki muu kuin ykkössija olisi ollut pettymys, eikö? Itse asiassa jokaiselle varteenotettavalle tiimille muu kuin mestaruus on pettymys. Kuitenkin vain yksi voi voittaa, joten vääjäämättä yhdeksän muuta tiimiä tulee pettymään. Toiset vähemmän toiset enemmän.

Mitä tuohon tosiasiaan, että Ferrarin etumatka oli vielä 2004 kauden loppupuolella mittava, josta seurannut romahdus oli suuri tulee, niin on todettava että on niitä vastaavia tullut muillekkin. Vaikka Benettonille 95-96 tai Williamsille 97-98. Molemmat eivät mestaruuskausiensa jälkeen kyenneet voittamaan yhtään osakisaa. Vastaavia esimerkkejä on olemassa.

Suurimmaksi Ferrarin synniksi laskisin sen, että he tosiaan eivät kyenneet voittamaan useampaa osakisaa. Mahdollisuuksia olisi ehkä ollut 3-4 voittoon jos kaikki olisi mennyt putkeen, kuin niin monesti Ferrarilla on Schumin aikana mennyt erikoisissa olosuhteissa. Mutta toisaalta vaiin Renault ja McLaren niitä kisoja voittivat, joten edelleenkin siellä oli monta huonompaa.

Suhdanteet voivat muuttua nopeasti, varsinkin tällaisten sääntömuutosten tullessa. Jo tälle kaudelle yksi pieni muutos rengassäännöissä heitti pakan täysin sekaisin. Toki tässä kohtaa pitää sanoa, että Ferrari joutui huonoon asemaan pitkälti rengaspolitiikkansa takia. Aikaisemmin Bridgestonen hovitoimitus oli pääasiassa hyödyttänyt Ferraria, nyt se löi takaisin silmille. Toki jos ajatellaan tätä viiden vuoden jatkumona, niin politiikka on vielä tämän kauden tuloksetkin huomioon ottaen voiton puolella.

Se, että Michael Schumacher vei MM-pisteissä kolmannen sijan jättäen sekä McLarenin että Renaultin kakkoskuskit taaksensa, on jo hieman käsittämättömämpi homma. Alkukaudesta puhuin jossain vaiheessa tuloksentekokyvystä. Se tapahtui keskustelussa jossa puhuttiin Giancarlo Fisichellan mestaruusmahdollisuuksista, joita vahvasti epäilin juuri miehen tosiasiallisten tulosten(pisteiden) ailahtelevaisuudesta. Vertasin tuloksentekokykyä juuri Schumacheriin. Silloin vastattiin, että kun se kalusto on ollut niin eritasoista niin ei voi verrata. Voi kai reilusti sanoa, että kalustoissa oli tälläkin kaudella aika iso ero.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
pmv sanoi:
Se, että Michael Schumacher vei MM-pisteissä kolmannen sijan jättäen sekä McLarenin että Renaultin kakkoskuskit taaksensa, on jo hieman käsittämättömämpi homma.
Montoyaan ja Fisichellaan nähden Schumi taisi kuitenkin kärsiä vähemmän teknisistä vioista johtuneita keskeytyksiä. Montoyaan nähden vielä kolme kisaa enemmän sai ajaakin ja keräsi Indianapolisista ilmaisen voiton myötä 10 pistettä. Toki Schumi oli parempi kuin Larenin ja Renaultin kakkoset, mutta ainakin Montoya menetti parista kisasta 8-10 pistettä ja Fisico Kanadasta hyvän tuloksen.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Eiköhän se ollu ihan Montoyan ja Fisicon kädettömyyttä, että tuollaisessa järjestyksessä ovat pisteissä.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
VJR sanoi:
Eiköhän se ollu ihan Montoyan ja Fisicon kädettömyyttä, että tuollaisessa järjestyksessä ovat pisteissä.
Toki toki, mutta kyllä sekin on myös fakta, että he menettivät teknisiin vikoihin enemmän pisteitä kuin Schumi. Ja Schumi sai lahjaksi Indyn voiton. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että näistäkin asioista huolimatta Montyn ja Fisicon olisi pitänyt Schumi pisteissä päihittää.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Eihän Ferrari olisi vauhtinsa puolesta taistellut oikein missään voitosta. Epäonnistuminen mikä epäonnistuminen ja vain muiden muniminen esti totaalisen katoamisen kartalta. No ensi vuonna uutta matoa koukkuun ja parempi biili Suurelle Saatanalle niin palataan ainakin voitto taistoon yksittäisissä kisoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pete sanoi:
Montoyaan ja Fisichellaan nähden Schumi taisi kuitenkin kärsiä vähemmän teknisistä vioista johtuneita keskeytyksiä. Montoyaan nähden vielä kolme kisaa enemmän sai ajaakin ja keräsi Indianapolisista ilmaisen voiton myötä 10 pistettä. Toki Schumi oli parempi kuin Larenin ja Renaultin kakkoset, mutta ainakin Montoya menetti parista kisasta 8-10 pistettä ja Fisico Kanadasta hyvän tuloksen.
Niin, ilman USA:n voiton pisteitähän Schumikin olisi ollut viides. Montoyaan on mielestäni vähän turha muutenkaan verrata noin rikkonaisen kauden jälkeen.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
holvius sanoi:
Eihän Ferrari olisi vauhtinsa puolesta taistellut oikein missään voitosta.
Imolassa ja Bahrainissa vauhti oli varsin kohtalaista. Molemmista ois voinut tulla voitto kaluston ja Sumin kestäessä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tietysti tämä oli todella epäonnistunut kausi Ferrarilta, mutta ennemmin tai myöhemmin sieltä huipulta tiputaan. Mutta juuri tätähän vuosikaudet on odotettu, joten "nautiskellaan" siitä nyt seuraavan talven ajan. Uusi vuosi tuo varmaan mukanaan uudet tuulet, ja pakka saattaa olla taas sekaisin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Itse tuli armeijan ja monien muiden syiden takia seurattua kautta vähemmän kuin 11 vuoteen. Tänään vai eilen mietin, että pakko katsoa pistetaulukkoa ja oikein tarkistaa, että mistä niitä pisteitä oikein tuli noin paljon.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrarin kausi oli melkoista aaltoliikettä, välillä voittovauhdissa, välillä täydellisesti jopa pistetaiston ulkopuolella.Suurin virhe tietysti oli heti alussa lähteä kauteen vanhalla F2004M-mallilla.Bahrainissa ja Imolassa oli uuden auton tulon myötä merkkejä siitä että mestaruustaistoon noustaan vielä vaikka sitten väkisin, mutta äkkiä tuolta haavekuvalta lähti pohja pois.Aldo Costan suunnittelema F2005 ei yksinkertaisesti autona ollut viimevuotisten Ferrarien tasolla, eikä tilannetta todellakaan helpottanut myöskään Bridgestonen rengastilanne.Vaikka testirajoituksista ei ollut tietoakaan.Ja tottakai, jos sääntöjä muokataan ja sekoitetaan tarpeeksi monta kertaa, voittaja vaihtuu jossain vaiheessa väkisinkin, nyt niitä muutettiin ratkaisevimmin sitten vuoden 1998 jolloin Williams tippui kyydistä.

Kuljettajista Schumi teki kaiken mitä pystyi, mutta ei seisemänkertainen mestarikaan ihmeisiin (aina) pysty.Varsinkin kun: omia virheitä (Australia, Turkki, Kiina), muiden virheitä (Monaco, Eurooppa, Belgia) sekä vielä päälle rengas/teknisiä ongelmia (Bahrain, Espanja, Saksa) oli enemmän kuin tarpeeksi.

Barrichello odotteli ilmeisesti jo ensi kautta, siksi surkean viimeisen Ferrari-kauden mies ajoi, toki kärsien myös paljon teknisistä ongelmista.

Joten yhteenvetona kaikkeen ylläkirjoitettuun nähden voisi sanoa Schumin ja Ferrarin pronssitilojen MM-sarjoissa olevan hyviä saavutuksia....mutta vertailuna kauteen 2004, tämä kausi oli täysi fiasko ja pannukakku.Ei ainuttakaan "oikeaa" voittoa 19 kisasta?! Huonoin tulos sitten vuoden 1993.

Mutta uusi kausi ja uudet kujeet, 2006 uskon mestarin ratsuineen palaavan jälleen taistoon.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tuo F2005:sen myöhästyminen ja kauden aloittaminen F2004:lla mielestäni on yksi paras osoitus siitä että Ferrarilla kävi kuin kävikin se menestymisestä aiheutunut sokaistuminen/laakereilla lepääminen. Uskottiin, että vanhallakin autolla pärjää. Olihan sillä pärjätty ennenkin ja parina edellisenäkin vuotena hyvin pärjätty alkukausi edelliskauden autolla. Vai johtuiko se sittenkin enemmän niistä mustista pyöreistä sekin sitten... ;)

Mutta hyvä näin. Sarja kaipasi Ferrarin romahtamista. Toivottavasti ei voita mestaruuksia muutamaan vuoteen. (Ellei nyt sitten Kimi siirry sinne ;)). Kyllä meinaan tuossa 6 talli- ja 5 kuskimestaruuden putkessa oli tälle vuosikymmenelle ihan tarpeeksi gloriaa. Antaa muiden jyllätä loppuvuosikymmen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Black Leopard sanoi:
Ferrarin kausi oli melkoista aaltoliikettä, välillä voittovauhdissa, välillä täydellisesti jopa pistetaiston ulkopuolella.Suurin virhe tietysti oli heti alussa lähteä kauteen vanhalla F2004M-mallilla.Bahrainissa ja Imolassa oli uuden auton tulon myötä merkkejä siitä että mestaruustaistoon noustaan vielä vaikka sitten väkisin, mutta äkkiä tuolta haavekuvalta lähti pohja pois.Aldo Costan suunnittelema F2005 ei yksinkertaisesti autona ollut viimevuotisten Ferrarien tasolla, eikä tilannetta todellakaan helpottanut myöskään Bridgestonen rengastilanne.Vaikka testirajoituksista ei ollut tietoakaan.Ja tottakai, jos sääntöjä muokataan ja sekoitetaan tarpeeksi monta kertaa, voittaja vaihtuu jossain vaiheessa väkisinkin, nyt niitä muutettiin ratkaisevimmin sitten vuoden 1998 jolloin Williams tippui kyydistä.

Kuljettajista Schumi teki kaiken mitä pystyi, mutta ei seisemänkertainen mestarikaan ihmeisiin (aina) pysty.Varsinkin kun: omia virheitä (Australia, Turkki, Kiina), muiden virheitä (Monaco, Eurooppa, Belgia) sekä vielä päälle rengas/teknisiä ongelmia (Bahrain, Espanja, Saksa) oli enemmän kuin tarpeeksi.

Barrichello odotteli ilmeisesti jo ensi kautta, siksi surkean viimeisen Ferrari-kauden mies ajoi, toki kärsien myös paljon teknisistä ongelmista.

Joten yhteenvetona kaikkeen ylläkirjoitettuun nähden voisi sanoa Schumin ja Ferrarin pronssitilojen MM-sarjoissa olevan hyviä saavutuksia....mutta vertailuna kauteen 2004, tämä kausi oli täysi fiasko ja pannukakku.Ei ainuttakaan "oikeaa" voittoa 19 kisasta?! Huonoin tulos sitten vuoden 1993.

Mutta uusi kausi ja uudet kujeet, 2006 uskon mestarin ratsuineen palaavan jälleen taistoon.
Itse asiassa Aldo Costan suunnittelema Ferrari oli hyvinkin nopeampi kuin yksikään aikaisempi malli, ainakin näillä säännöillä - siis paras Ferrari koskaan. Vertaa vaikka F2004M -malliin, joka oli suora kehitysversio siitä edellisestä kaikkien aikojen Ferrarista.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
No, kyllähän Ferrari floppasi todella rajusti. Mutta oli talli myös nopea, ainakin maaliin päässeistä autoista (ellei Kimiä lasketa mukaan) Imolassa Schumi oli selvästi nopein. Tosin kun olivat niin ylivoimaisia 2004 ettei mikään estänyt heitä. Kun Michael ei jostain syystä sattunut voittamaan, Rubens voitti. Näinhän se koko ajan meni paria yksittäistä poikkeusta (Kimi Belgiassa voittoon) lukuunottamatta. Saapa nähdä miten ensi vuonna mennään kun V8-koneilla ajetaan!
 
Ylös