Merkkiluokkien tila tänään

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Mikä on merkkiluokkien tila tulevalla kaudella? Minitonnilla menee hyvin niin osaanottajien lukumäärän vuoksi kuin Sport 2000 touriin kuuluvana luokkana. Mutta miten menee Fiat ja Saab -luokilla?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Spyder:
Mikä on merkkiluokkien tila tulevalla kaudella? Minitonnilla menee hyvin niin osaanottajien lukumäärän vuoksi kuin Sport 2000 touriin kuuluvana luokkana. Mutta miten menee Fiat ja Saab -luokilla?
Sen näemme kesällä (kristallipalloni on näemmä epäkunnossa, kun ei vielä ole tuota lottovoittoakaan tullut) :D
No joo. Toissa suvena tuli käytyä yksi cup-skaba katsomassa, eikä tilanne ollut kovin lohdullinen. Minejä oli suht. runsaasti viivalla ja Saabejakin auttavasti, mutta FUTTien ja Ladojen (merkkiluokista näyttävin ainakin kärkipään autojen osalta) tilanne oli aika heikko. Ja ennenmuuta yleisö loisti poissaolollaan ja tiedotus niin ennakkoon kuin itse kilpailupaikallakin oli olematonta.
Tulevalla kaudella olisi kai odotettavissa vähän parempaa jos ja kun SS-porukka ottaa hommat hoitoon.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Jo vain... pitäisi tässä kevättalvella tehdä päätös ryhtyisikö sitä jotain luokkaa ajamaan - harrastusmielessä. Minit karsiutunee pois oikeastaan kuljettajan koon vuoksi :) Vaihtoehtojahan on myös muita merkkiluokkien lisäksi, mutta näin ensimmäisenä vuotena voisi pitää kustannukset jollain tolalla ja autokin pitäisi löytyä suht. valmiina.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Spyder:
Minit karsiutunee pois oikeastaan kuljettajan koon vuoksi
En usko että Mini olisi sinullekaan liian pieni. Pisin kuljettaja Mineissä lähentelee 2 m:n rajaa ja uskon että esim. meidänkin autoon ´sopii suurempikin kuljettaja. Tule joskus kylmä istumaan niin saat tuntea pienen olevan suurta.
Eräällä kerralla Turun motor showssa katselija tuli kysymään voiko hän kokeilla autoon istumista. Mies oli 208 ja helposti sopi sisään ja nykyään muutokset autossa mahdollistavat vielä tämän kokoisellekin paremman ajo asennon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
En usko että Mini olisi sinullekaan liian pieni. Pisin kuljettaja Mineissä lähentelee 2 m:n rajaa ja uskon että esim. meidänkin autoon ´sopii suurempikin kuljettaja. Tule joskus kylmä istumaan niin saat tuntea pienen olevan suurta.
Eikös Mineissä säännöt määrittele millään tavoin penkin sijaintia ? Meinaan vaan että Grönholmin Bosse valitteli jossain yhteydessä huonoa ajoasentoa Pösössä, vaikka polkimet oli viety mahdollisimman kauas eteen ja penkkiä taakse niin paljon kuin kori ja säännöt sallii... Eikä Bossekaan mikään sgt.Hightower (vrt. Poliisiopisto-leffat) ole.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Eikös Mineissä säännöt määrittele millään tavoin penkin sijaintia ?
Kyllä asiat määritellään j0opa vielä niinjotta polkimien paikka on oltava alkuperäinen. Mutta asiasta perehtymättömille on suuri ihmetys Minin tilavuus.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Eli siis Minit on takapenkkikuskien ihanne autoja? Ei mee siltä etupenkkikuskilta hermot, kun saa tää takapenkkikuski ohjata sitä autoa aivan itse takapenkiltä käsin! :D
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Joo, en sentään mikään Hightower ole... ja sitäpaitsi mulla on oikeastaan pikemminkin pitkä selkä kuin raajat, joten tuollaisia Grönholmin ongelmia ei ole. Ja kokonaispituuttakin 'vain' tuollaiset 183cm. Tuo teho/paino -suhde voi olla suurempi ongelma ;)

Mites minien karsinta tulee toimimaan... ainakaan kaikkien ratojen lähtöihin ei kaikki autokunnat sovi?!?

Miten hyvin/hyviä kisavalmiita Minejä/Fiatteja/Saabeja on nykypäivänä myytävänä ja mihin hintoihin? Entä vuokrattavana?
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Spyder:


Mites minien karsinta tulee toimimaan... ainakaan kaikkien ratojen lähtöihin ei kaikki autokunnat sovi?!?

Miten hyvin/hyviä kisavalmiita Minejä/Fiatteja/Saabeja on nykypäivänä myytävänä ja mihin hintoihin? Entä vuokrattavana?
Karsinta vielä epävarma mutta AKK on lupaillut poikkeuslupaa jotta radoilla voisi olla 35 autokuntaa.
Minit on kyllä kortilla ja uusia valmistetaan ja tästä syystä varmaan hinnatkin aavistuksen kohonnut mutta toimivan kilpailukykyisen Minin hinta pyörineen siellä 30 000,- .
Vuokraajiakin löytyy. Esim. meillä auto on ollut jokusen kerran lainassa täydellä palvelulla ja kustannukset on kerrottu suoraan lainaajille.
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
Millaisellas budjetilla tuollaista merkkiluokkasarjaa voi kuvitella kiertävänsä (esim Mini1000).
Jos laskee auton hinnan pois niin paljonko osallistumismaksut yms tekee kautta kohti noin suuruusluokassa.
Renkaitahan menee juri niin paljon kuin rahavarat sallii, vai onko säännöissä rajattu jotenkin?
Pääseekö 10000 mk/kausi ajamaan mitään sarjaa läpi?
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Ei. Ei mitään luokkaa missä on joku pärisevä voimalaite, ja vaikkei olisikaan.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Jenkki:
Millaisellas budjetilla tuollaista merkkiluokkasarjaa voi kuvitella kiertävänsä (esim Mini1000).
Jos laskee auton hinnan pois niin paljonko osallistumismaksut yms tekee kautta kohti noin suuruusluokassa.
Renkaitahan menee juri niin paljon kuin rahavarat sallii, vai onko säännöissä rajattu jotenkin?
Pääseekö 10000 mk/kausi ajamaan mitään sarjaa läpi?
Kuinkas asiat lasketaan mutta karkeesti 5 kilpailua ei perjantain treeniä.
osallistumismaksut 5*1000,- =5000
bensat kilpuriin 30l viikonloppu n.=1200
Siinä pakolliset mutta on otettava huomioon:
Mineissä renkaat sarja/kesä =1500
Välihuollot(öljyt+suodattimet) =1800
Paikalle meno keskimäärin =2500
Kuljetuskaluston ylläpidot =1000-5000
Oma syöminen +mekaanikot =2500
Varaosia =1000
Kahvittelut menomatkoilla =1000
kauden päättäjäiset team:lle =2500
yht. 20000-25000
Tämän päällehän tulee vielä auton hinta. Tietysti laina-autoissa osa noista kuluista kuuluu varmaankin mukaan.
Tässähän ei ole vielä varauduttu moottori rikkoihin eikä pelti töihin. Mutta kokemuksella osaan jo sanoa että niihenkin on varauduttava tai sitten jätettävä osa kisoista ajamatta. Vaikka Minien hinnat on osittain nousseet niin ylläpitokustannukset melkeinpä tippunut ja on edelleen kohtuuhintaisin muttei ilmainen. :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Mutta kokemuksella osaan jo sanoa että niihenkin on varauduttava tai sitten jätettävä osa kisoista ajamatta. Vaikka Minien hinnat on osittain nousseet niin ylläpitokustannukset melkeinpä tippunut ja on edelleen kohtuuhintaisin muttei ilmainen. :)
Laitas Jamppa ihan vertailun vuoksi tuohon vastaavat kustannukset SRT:n osalta (elleivät ole "classified information".
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
Noilla hinnoilla alkaa kaipailemaan jo sponsoreita.
Vaikuttaa siltä, että köyhät kyykkyyn ja meikä mahalleen.
Pitänee vähin äänin käydä ottamaan selvää noista karting ympyröistä :)
Niitähän taitaa olla kaiken maailman "seniilisarjoja".
Karting autojen luulisi olevan huoltovapaampia (halvempia harrastaa)?
Vai olenko tässäkin suhteessa aivan hakoteillä? :confused:

[ 13-03-2001: Message edited by: Jenkki ]
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Käytännössä alle 50 kmk:n budjetilla ei voi kiertää mitään moottoriurheilusarjaa, ei edes kartingia. RC -autoilusta en oo niin varma, mutta tuskin sitäkään.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Kyllä se niin on, että tosiaan ei edes kartingissa pääse enää kovin halvalla. Käytetty seniili (=A-luokan) auto malksaa n 10.000,- ja halvemmilla ei kannata edes lähteä harrastamaan, saa vain harmaita hiuksia, kun kärry repeää koko ajan jostakin. Moottoreihin joutuu uusimaan mäntiä 2-3 käyttötunnin jälkeen, jotta vältyttäisiin isommilta moottorituhoilta, joita joka tapauksessa sattuu silloin tällöin. Mäntien ja renkaiden hintoja en tänään tiedä, mutta hintaluokka saattaa olla ehkä 500,-/kpl. Jos aikoo päästä halvemmalla, on opeteltava itse tekemään kaikki konerempat, muuten maksat vähintään 1.000,-/kone/3 ajotuntia. Renkaitakin kuluu melko paljon: yhdet uudet/kisa. TRF on oikeassa, 50.000,-/kausi taitaa olla minimisumma, jos aikoo kilpailla, ajella voi toki halvemmallakin. Kartingin lastenluokat minit ja junnut voi viedä halvemmallakin, mutta niihin ei täyskasvuisia huolita mukaan.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Originally posted by ikumeeni:
Kyllä se niin on, että tosiaan ei edes kartingissa pääse enää kovin halvalla. Käytetty seniili (=A-luokan) auto malksaa n 10.000,- ja halvemmilla ei kannata edes lähteä harrastamaan, saa vain harmaita hiuksia, kun kärry repeää koko ajan jostakin. Moottoreihin joutuu uusimaan mäntiä 2-3 käyttötunnin jälkeen, jotta vältyttäisiin isommilta moottorituhoilta, joita joka tapauksessa sattuu silloin tällöin. Mäntien ja renkaiden hintoja en tänään tiedä, mutta hintaluokka saattaa olla ehkä 500,-/kpl. Jos aikoo päästä halvemmalla, on opeteltava itse tekemään kaikki konerempat, muuten maksat vähintään 1.000,-/kone/3 ajotuntia. Renkaitakin kuluu melko paljon: yhdet uudet/kisa. TRF on oikeassa, 50.000,-/kausi taitaa olla minimisumma, jos aikoo kilpailla, ajella voi toki halvemmallakin. Kartingin lastenluokat minit ja junnut voi viedä halvemmallakin, mutta niihin ei täyskasvuisia huolita mukaan.
No ei ihan, mutta kokemuksesta:
auto moottoreineen n 12 kmk, varamoottori n 3-8 kmk.
huollot n 4h välein a 500 mk, isommat n 3 männän jälkeen ,n 1500 mk.
osallistumismaksut,n 250mk/kisa (seniilit) bensat n 15 mk/l (öljy on turkasen kallista), onneksi ei kuluta paljoa.
Kalustovauriot:
takarattaat n 90 mk/kpl, menee muutama kesässä. Jarrulevy n 500 mk/1-2 kpl/kesä. Palat n 200 mk, 1-2 sarjaa kesä.
Muut kalustovauriokulut ovat lähes teoreettisia, paitsi taka-akseli, n 500 mk.
Sitten kaikenlaista sekalaista tonnista kymppiin.
Varoitan kyllä alkuun: ainakin kärki seniileissä/senioreissa on TOSI kova, lopppupäässä vähän helpompaa.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ai niin: renkaat on 1200 mk sarja. Uudet joka kisaan tai saat viihdyttää peräpäätä.
Sitten alussa tarvitaan ajovarusteet, kuljetuskalusto ja työkaluja. Niihinkin menee rahaa.
Itse kisat ovat kyllä kivoja: esim EspUan seniilikisat on keskiviikkoiltaisin: ei majoitus jne kustannuksia.
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
Originally posted by SpeedKing:
Itse kisat ovat kyllä kivoja: esim EspUan seniilikisat on keskiviikkoiltaisin: ei majoitus jne kustannuksia.
Minkäs tasoisen lisenssin noi "moottorikerhon sisäiset" kisat vaatii?

Onko noi vastaavia, kuin esim Hesan ja Jyväskylän kisat?
Eli samassa teamissa ajaa useampi kuski ja jokainen esim yhden lähdön jne...
 
Ylös