Mersun koneet

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Surullisen kuuluisat mersun myllyt ovat varmaan
taas jokaisen foorumilaisen, jossei muidenkin mielessä...
:nope:

Mikä siinä on, että mersun kokoinen firma ei pysty tekemään kestäviä ja hyviä koneita vaan ne ovat joko tai mallisia..

Äkkiä laskien tää vuosi tuotti kolmannen menetetyn mestaruuden mäcille, kaks kimin aikana ja yks häkkisen aikana. Koska mäcillä herätään tähän tosiasiaan. Meinaan vaan, että mun tietääkseni mersun kone ei oo beryllium kiellon jälkeen ollut koskaan se tehokkain kone. Ajettavuudesta en tiedä, mutta siis nopealla johtopäätöksellä silloin kun mäcci on kulkenut niin se on ollut enemmän auton ansioo kuin moottorin. Josta on taas helppo vetää johtopäätös, että jollain muulla koneella tulokset olisivat voineet olla jotain aivan muuta... Menee toki jossitteluksi.

Mutta asiaan. Onko kukaan törmännyt missään juttuihin mersun formula koneista? Siis tarkempiin teknisiin katsauksiin. Itseäni meinaan ainakin kiinnostaa mistä tämä voi johtua. Ja eniten kiinnostaa kauanko ja kuinka mersun imago kestää tälläsen. Mielestäni tähän mennessä yllättävän hyvin...

Ja sit tietty jos kellään on suurempaa hajua formula koneista tai koneista yleensä niin laittakaa toki mielipiteitänne tänne.
Itse ainakin näkisin, että mersun alamäki alko heti kun se surullisen kuuluisa(mersun kannalta) beryllium kielto tuli. Eikös se ollut häkkisen toisen mestaruuskauden jälkeen. Sen jälkeen koneet ovat joko paukkuneet tai olleet tehoiltaan lähinnä mersun rivinelosen tasoa..

Asiaa viistäen ja mielialaa nostaakseni on vielä hyvä tähän lainata itse norberttia. Sehän puhuu voiton jälkeen aina MERSUSTA, mutta kun kone hajoo niin silloin sanotaan "Ilmor-Mercedes nyt sattu hajoomaan".. Pätevä sälli sinänsä. :tongue:

Mielipiteitä...?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jaapa se jaa.

Onhan nuo savuavat McLarenit tulleet viime vuosina tutuiksi ja sama tahti tulee jatkumaan. Mersu lienee omistaa jo niin suuren siivun McLarenista että koneiden vaihto ei tule kysymykseen. Ronzo otti muistaakseni muutaman ecun lainaa mesen setiltä kun rakensi sitä komeaa pytinkiä sinne pääpaikalleen. Hieno on linna ja hienosti paukkuu koneet mutta eihän se haittaa kun lattiat paragonissa kiiltää ja voi itseään aina välillä peilailla lammen rannasta nahkahousut ja nahka lippis yllä. Ou Yes.

Tänä vuonna koneet ovat olleet ilmeisen tehokkaita mutta kestävyys on maksannut Räikköselle jo toisen mestaruuden lyhyessä ajassa. Siitä suivaantuneena Kimi onkin jo raapaissut nimensä paperiin joka vie Kimin Maranelloon pitkäksi...................pitkäksi aikaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Liekö Haugilta ja Ronilta tietoinen strategia tämä konepolitiikka. Jotenkin vaikea uskoa että neljä konerikkoa Magny Coursista lähtien olisi puhdas sattuma. McLaren-Mersun suunnalta on toitotettu koko ajan sen jälkeen, että ei niillä mestaruuksilla ole niin väliä, aivan kuin jonkun rintamerkin saisi. Tärkeämpää on olla nopein. No kiistämättä McLaren on ollutkin nopein, mutta jos hinta on sitten moottorin epäluotettavuus, niin ei se kyllä meikäläistä vakuuta.

Mersun omistajuus näkyy tässä hyvin. Haug on aina ollut "moraalisten voittojen" mies. Aina se on jaksanut selittää asiat parhain päin, vaikka perselleen olisi mennyt. Jotenkin tullut semmoinen vaikutelma että Haug ei edes haluaisi ns. tuurivoittoja, vaikka nekin lasketaan ja kuuluvat autourheiluun olennaisena osana. Haug antaa vaikutelman että voitot pitää ansaita ja ne voitot jotka ei ole "ansaittua", ei ole minkään arvoisia.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
No olikos tämä uutta Ilmorin valmistamilta koneilta. Nehän on pohjautunut niin syvästi vanhoihin berrylium koneisiin, että eipä tämä oikeastaan edes yllätys ollut. Ikävä homma tietenkin Mclarenin tallimestaruuden kannalta, mutta se ei taida paljoa teitä painaa, kun vihaatte niin syvästi Mclaren/Mercedes kombinaatiota.

Ensi kausi on tietenkin hieman jännittävä kun Mercedes rakentaa viimen ihka oman V8-koneen täysin uuteen konseptiin omien insinöörien avulla. Uskoisin itse että moottorien luotettavuus nousee kertaheitolla, kun Mercedeksen omat insinöörit ovat saaneet tehtyä maailman nopeimman ja kestävimmän, tosin dieselinä, mutta silti V-rivi koneella. http://www.germancarfans.com/news.cfm/newsid/2050513.004/mercedes/1.html

Jos ensi kaudella Mercedes on silti umpisurkea luotettavuuden kohdalta kuin vuonna 2004, niin Kimi päättäköön itse tulevaisuutensa. Kunhan ei nyt tekisi Jenson Button temppuja, ja kirjoittaisi sopimuksia nyt miten sattuu, esim.Siirtyisi Ferrarille. Kuten Heikki Kullan sanoin on Jenson Button useissa yhteyksissä tuomittu kaikkien aikojen suurimmaksi idiootiksi formula 1 -kuljettajien kirjavassa katraassa. Ensi kausi on niin radikaalinen formuloissa että mitään ei voida vielä sanoa. Ensi kaudella vahvoilla voivat olla kuka tahansa tehdastalli, jopa nyt nousujohteessa oleva Mclaren!
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ghost_Glove sanoi:
Itse ainakin näkisin, että mersun alamäki alko heti kun se surullisen kuuluisa(mersun kannalta) beryllium kielto tuli. Eikös se ollut häkkisen toisen mestaruuskauden jälkeen. Sen jälkeen koneet ovat joko paukkuneet tai olleet tehoiltaan lähinnä mersun rivinelosen tasoa..
beryllium kiellettiin kaudelle 2001, eli sen v. 2000 MM:n menetys tuli vielä berylliumin kanssa...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
FO110K sanoi:
beryllium kiellettiin kaudelle 2001, eli sen v. 2000 MM:n menetys tuli vielä berylliumin kanssa...
Tämä oli muuten aika jännä juttu. Kaudella 2000 Mercedes oli kohtuu luotettava. Ikävä kyllä pieni haava tuli USA:n GP:ssä joka käytännössä ratkaisi mestaruuden Michael Schumacherille. Mutta jos Mercedes olisi ollut hiemankin epäluotettava, niin mestaruus olisi ratkennut jo näytöstyyliin kuten kaudella 2002 ja 2004. Sitäpaitsi Ferrarin ja Michael Schumacherin työtahti oli kaudella 2000 semmoista että kyllä mestaruus olisi kuulunut heille enemmin kuin Mclarenille.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
azai sanoi:
Tämä oli muuten aika jännä juttu. Kaudella 2000 Mercedes oli kohtuu luotettava. .
No ei ollut suhteessa kilpailijaan. Schumacher yksi konerikko, Häkkinen kolme. Otetaan pois vapaavalintaiset kaksi konerikkoa Häkältä niin ukko ois mitä luultavimmin ottanut mestaruuden.

Häkkisen McLarenin epäluotettavuus oli merkittävin yksittäinen tekijä Schumcaherin reilussa johdossa, kauden ekalla puoliskolla. Kolmessa ekassa kisassa Häkkinen menetti kolme erinomaista mahdollisuutta voittaa teknisten vikojen takia, tosin Imolassa Häkä hyydytti lisäksi metalliromusta auton pohjaan tulleet vauriot.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
FO110K sanoi:
beryllium kiellettiin kaudelle 2001, eli sen v. 2000 MM:n menetys tuli vielä berylliumin kanssa...
Varikkohuhujen mukaan Mersu taisi olla anoita jotka käyttivät berylliumia koneissaan v.2000. Muut olivat jo siirtyneet muihin materiaaleihin koska kielto oli ollut tiedossa jo kauan.
 

gangstaguy

Member
Liittynyt
3.10.2005
Viestit
13
Mielestäni tämä antaa erittäin hyvän kuvan mersun henkilöautojen luotettavuudesta. Mersun luotettavuus siviiliautoissa on samaa luokkaa kuin formuloissa verrattuna muihin valmistajiin.
McLaren sen sijaan voisi harkita Volvon kehittyneeseen F1-moottoriteknologiaan siirtymistä.
Asentamalla vapaavirtaus-suodattimen Volvon koneista saadaan irti aivan uskomattomia teholukemia.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Pitäskö tässä puhua Räkän koneista?


Tuntuu vaan siltä, että ne on Räkän koneet, jotka poksuu. Onneks toistaseks vaan harjotuksissa tän vuoden osalta. Jos jollakulla on tietoa/jaksamista, niin vois tehdä sellasen vertailun Räkän ja hänen tallikaverin moottoririkoista kausittain. Eikös Räkällä hajonnut 2002 kone selvästi useammin kuin Taavetilla? Samoin tais olla viime vuonna? Ja nyt myös tänä vuonna. Onko tämä vaan harhaa? Onko Räkän moottori viritetympi kuin tallikaverinsa?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Aika mielenkiintoista, että kun muiden valmistajien luotettavuus paranee kauden edetessä niin Mersulla vain huononee. Outo juttu kyllä kun Mersut eivät koskaan hajoa kisoissa, vaan aina keskeytyksen syynä on joku muu osa, mutta sitten joka kerta kun harjoituksissa autossa on vikaa niin kyseessä on moottori.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Spam sanoi:
Pitäskö tässä puhua Räkän koneista? Tuntuu vaan siltä, että ne on Räkän koneet, jotka poksuu. Onneks toistaseks vaan harjotuksissa tän vuoden osalta. Jos jollakulla on tietoa/jaksamista, niin vois tehdä sellasen vertailun Räkän ja hänen tallikaverin moottoririkoista kausittain. Eikös Räkällä hajonnut 2002 kone selvästi useammin kuin Taavetilla? Samoin tais olla viime vuonna? Ja nyt myös tänä vuonna. Onko tämä vaan harhaa? Onko Räkän moottori viritetympi kuin tallikaverinsa?
Eikös Montoyaltakin ole hajonnut yksi kone? 2004 Coulthard taisi kärsiä muutaman moottoririkon. Kilpailussa hän keskeytti vain kerran moottoririkkoon Nürburgringillä. Räikkönen keskeytti moottoririkkoon Australiassa, Bahrainissa, Nürburgringillä ja Italiassa. Harjoitusten moottoririkkoja en muista.

2004 Räikkönen keskeytti kahdeksan kilpailua ja Coulthard neljä. Pisteillä molemmat olivat yhdeksässä kilpailussa.
2005 Räikkönen keskeytti kolme kilpailua ja Montoya kolme (neljä, jos hylkäys lasketaan). Pisteillä Räikkönen on ollut kahdessatoista kilpailussa ja Montoya kymmenessä. Montoya on tosin ajanut vähemmän kilpailujakin. Pedro de la Rosa sekä Alexander Wurz olivat molemmat pisteillä kerran eivätkä keskeyttäneet kertaakaan.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Tänä vuonna koneet ovat olleet ilmeisen tehokkaita mutta kestävyys on maksannut Räikköselle jo toisen mestaruuden lyhyessä ajassa. Siitä suivaantuneena Kimi onkin jo raapaissut nimensä paperiin joka vie Kimin Maranelloon pitkäksi...................pitkäksi aikaa.
jaa ja sä sitten niinku uskot tollasta? en usko että kimi mitään ferrari sopparia on allekirjoittanut :frank: eiköhän se pysy mcmursulla ku onhan se kuitenki kimblelle parempi paikka vaikka meset paukkuvatkin :doubtful: ja ei ne näköjään osaa tehdä kestäviä myllyjä :(
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
jaa ja sä sitten niinku uskot tollasta? en usko että kimi mitään ferrari sopparia on allekirjoittanut eiköhän se pysy mcmursulla ku onhan se kuitenki kimblelle parempi paikka vaikka meset paukkuvatkin ja ei ne näköjään osaa tehdä kestäviä myllyjä.
Edelleen uskon että Mercedes saa ensi kaudelle parempaa tulosta rakentaen oman moottorinsa.

Hassua muuten se ettei Jarno Trullin Toyotan epäluotettavuutta ole täällä mitenkään siteerattu. Kaksi konetta poksahtanut kuitenkin nyt peräkkäisinä viikonloppuina ja ei mitään puhetta Toyotan epäluotettavuudesta. Kun Kimblelle sattuu sama niin johan ollaan manaamassa Mercedes alimpaan helvettiin, vaikka sillä ei olisi enää henk.kohtaiseen mestaruuteen mitään merkitystä poksahtaako kone enää. Niin, Toyotan puolustukseksi voidaan vedota Ralf Schumacher, jolle konerikkoja ei ole sattunut, samoin Mclarenilla Montoya jolle ei ole tapahtunut sijoituksen putoamista moottorin takia, mukaanlukien Spa:n GP, jossa Montoya sai vaihtaa koneen ilman sanktioita. Herätkää jo katkeruudesta, tämä on autourheilua.

Muu maa mustikka; oma maa mansikka -sananlasku ei päde ainakaan suomalaisessa F1-fani kulttuurissa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
azai sanoi:
Hassua muuten se ettei Jarno Trullin Toyotan epäluotettavuutta ole täällä mitenkään siteerattu. Kaksi konetta poksahtanut kuitenkin nyt peräkkäisinä viikonloppuina ja ei mitään puhetta Toyotan epäluotettavuudesta. Kun Kimblelle sattuu sama niin johan ollaan manaamassa Mercedes alimpaan helvettiin, vaikka sillä ei olisi enää henk.kohtaiseen mestaruuteen mitään merkitystä poksahtaako kone enää.
voiskohan siihen vaikuttaa vaikka se että toinen on suomalainen ja toinen ei... :confused: Kai sitä oman maan urheilijaa yleensä saa enemmön sympatioita ja huomiota? Ja onhan neljä moottoririkkoa 107% enemmän kuin kaksi moottoririkkoa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
gangstaguy sanoi:
Mielestäni tämä antaa erittäin hyvän kuvan mersun henkilöautojen luotettavuudesta. Mersun luotettavuus siviiliautoissa on samaa luokkaa kuin formuloissa verrattuna muihin valmistajiin.

Muistetaan kuitenkin että Mclarenille moottorit tekee Ilmor Mersun rahoituksella
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Felix sanoi:
Muistetaan kuitenkin että Mclarenille moottorit tekee Ilmor Mersun rahoituksella
Mersu kuitenkin omistaa Ilmorin joten on myös Mersun päätettävissä ketkä ne koneet rakentaa. :(
 

gangstaguy

Member
Liittynyt
3.10.2005
Viestit
13
Felix sanoi:
Muistetaan kuitenkin että Mclarenille moottorit tekee Ilmor Mersun rahoituksella
Niin ja AMG:n koneet eivät ole mersun tekemiä?
Tehdäänkö ensi kaudella mersun F1 moottorit todellakin samalla tehtaalla, jossa tehdään esimerkiski tuon e 320cdi:n moottorit?
 
Ylös