Mersun koneet

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
En nyt tiedä onko tämä ollut esillä aiemmin muissa otsikoissa. Sori etukäteen jos on ollut. Mutta vuosi sitten Hondan moottori paukahti luonnotoman usein Saton autossa, toisin kuin Buttonin kärryssä. Identtiset kalustot (?). Joku sanoi, että ajotyylillä ei voi nykyajan tekniikalla hajottaa moottoria. Mutta jostain luin, että Sato ajoi reunakivetusten yli eri tavalla kuin tallikaveri Button. Siis tavalla joka rasitti moottoria liikaa.

Eli tältä pohjalta rupesin miettimään, ettei Kimillä vain olis joku moottoria rasittava ajotyyli kuitenkin olemassa? Ja ennen kaikkea semmoinen tyyli joka kuluttaa moottoria liikaa "kylmällä" autolla. Kun on ollut tällä kaudella moottoririkkoja nimenomaan perjantain harkkojen aikana... :confused:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Hardy Cognac sanoi:
En nyt tiedä onko tämä ollut esillä aiemmin muissa otsikoissa. Sori etukäteen jos on ollut. Mutta vuosi sitten Hondan moottori paukahti luonnotoman usein Saton autossa, toisin kuin Buttonin kärryssä. Identtiset kalustot (?). Joku sanoi, että ajotyylillä ei voi nykyajan tekniikalla hajottaa moottoria. Mutta jostain luin, että Sato ajoi reunakivetusten yli eri tavalla kuin tallikaveri Button. Siis tavalla joka rasitti moottoria liikaa.

Eli tältä pohjalta rupesin miettimään, ettei Kimillä vain olis joku moottoria rasittava ajotyyli kuitenkin olemassa? Ja ennen kaikkea semmoinen tyyli joka kuluttaa moottoria liikaa "kylmällä" autolla. Kun on ollut tällä kaudella moottoririkkoja nimenomaan perjantain harkkojen aikana... :confused:
Tuossa tapauksessa voisi jo syyttää moottoria todella heikosta rakenteesta :nope:
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Iacchus sanoi:
2004 Coulthard taisi kärsiä muutaman moottoririkon. Kilpailussa hän keskeytti vain kerran moottoririkkoon Nürburgringillä. Räikkönen keskeytti moottoririkkoon Australiassa, Bahrainissa, Nürburgringillä ja Italiassa. Harjoitusten moottoririkkoja en muista.
2004 Italiassa Räikkönen joutui keskeyttämään siihen, kun syylarissa oli reikä ja jäähdytysnesteet valuivat ulos. Moottorivika se ei ollut. :dunno:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jaahah ja taas oli Kimi niin perkeleen onnekas kun meni harkoissa eikä kisassa. Mielestäni kuski ei ole onnekas jos tallitoverilla teknisiä vikoja on vähemmän kuin itsellään ja pahimmalla kandinaatilla toisella puolella ei ongelmia ole koko kauden aikana, vaikkei Renault kaikkein luotettavin olekaan ollut (fisicon ongelmat).

Ja edelleen muistetaan Nurburgring. Oli se kimi niin perkeleen onnekas. Eihän se auto ole mennyt paskaksi viimeisillä kierroksilla eihän herra Alonso. (tulipahan avauduttua)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Taitaa olla Illienkin aika vittuuntunut näihin konerikkoihin, ainakin näin voisi päätellä kommenteista kun Kimin konerikko selvisi.

- Kiertokanki tällä kertaa. Ilmeisesti hajoaminen johtui materiaalivirheestä, Mercedeksen moottoripajaa johtava Mario Illien selvitti Räikkösen rikkoa Turun Sanomissa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ai mitä, olisko ensi vuoden V8-kone Ilmor-vapaa vai? Mieletöntä!
Hardy Cognac sanoi:
Eli tältä pohjalta rupesin miettimään, ettei Kimillä vain olis joku moottoria rasittava ajotyyli kuitenkin olemassa?
Häkkiselläkin meni moottori usein rikki. Sen täytyy johtua ä-kirjaimesta sukunimessä!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hardy Cognac sanoi:
Joku sanoi, että ajotyylillä ei voi nykyajan tekniikalla hajottaa moottoria. Mutta jostain luin, että Sato ajoi reunakivetusten yli eri tavalla kuin tallikaveri Button. Siis tavalla joka rasitti moottoria liikaa.
Itse kyllä väittäisin että kuski pystyy rasittamaan moottoria enemmän ajotyylillään. Luulisi kuitenkin että tiimissä ovat tämän ottaneet huomioon telemetriasta ja käyttäisivät konetta hiukka eri asetuksilla. Ja jos tallikaverukset sattuvat olemaan eri tasoisia, nopeammalla kaverilla koneen pitää kiertää radan läpi suuremmilla kierroksilla. Sellainen varmasti kuluttaa moottoria enemmän.

Eli tältä pohjalta rupesin miettimään, ettei Kimillä vain olis joku moottoria rasittava ajotyyli kuitenkin olemassa? Ja ennen kaikkea semmoinen tyyli joka kuluttaa moottoria liikaa "kylmällä" autolla. Kun on ollut tällä kaudella moottoririkkoja nimenomaan perjantain harkkojen aikana... :confused:
"Kylmällä" autolla ei F1:sissä ajeta. Moottorit ja tsysteemit on lämmitetty sopiviin tasoihin ennen radalle menoa. Ja pitää muistaa, että moottorit on suunniteltu myös aika-ajoon, jossa lämmittelykierroksen lopulla pitää olla auto jo huippuvauhdissa. Harjoituksissa tuollaista kiirettä ei ole, ja eihän ne renkaatkaan vielä ensimmäisellä kierroksella pidä niin hyvin että koneesta voisi tehoja ottaa ulos.
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Toni_V sanoi:
"Kylmällä" autolla ei F1:sissä ajeta. Moottorit ja tsysteemit on lämmitetty sopiviin tasoihin ennen radalle menoa. Ja pitää muistaa, että moottorit on suunniteltu myös aika-ajoon, jossa lämmittelykierroksen lopulla pitää olla auto jo huippuvauhdissa. Harjoituksissa tuollaista kiirettä ei ole, ja eihän ne renkaatkaan vielä ensimmäisellä kierroksella pidä niin hyvin että koneesta voisi tehoja ottaa ulos.
Joo, kyllähän ne formulat varmaan "lämmitystolpassa" kiinni ovat ennen radalle lähtöä :ahem: Mutta aika jännää että Kimin moottori on niin monesti hajonnut juuri perjantain lämmittely(!)ajoissa. Ja luulisi moottorin kestävän kun sillä ajetaan vielä pienemmillä kierrosluvuilla.. Noh, ne rikot johtuu varmaan vain sitä Alonson julistamasta hyvästä huonosta onnesta... :dunno:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Haug: Konerikot eivät ole huonoa onnea
08.10.2005 12:07
Mercedesin moottoriurheilujohtajan Norbert Haugin mukaan huonolla onnella ei ole mitään tekemistä Kimi Räikkösen konerikkojen kanssa.

- Me emme koskaan puhu huonosta onnesta. Me vain emme ole tarpeeksi hyviä, Haug tuumi Autosport-lehden nettiversiolle Japanissa.

Räikkönen on kärsinyt kuluvalla F1-kaudella jo neljä lähtöruutua heikentänyttä moottoririkkoa. Kuluvan viikonvaihteen Japanin GP:n harjoituksissa koneesta petti kiertokanki. Koneenvaihto pudottaa kuljettajan lähtöruutua 10 pykälää aika-ajosijoitukseen nähden.

- Kukaan ei ole uudistanut koneitaan yhtä paljon kuin me, mutta me olemme julkisuuden valkokeilassa ja ongelmat iskevät aina Kimin moottoriin, Haug kuvaili tilannetta.

Haugin mukaan saksalaisen moottorinvalmistajan sinnikäs kehitystyö on tuottamassa tulossa. Nykyinen kone on jo voimansa näyttänyt; vain kestävyys on takunnut.

- En voi kuin pyydellä kuljettajilta anteeksi, mutta teemme työtä täysillä. Voin vakuuttaa, että kukaan ei lepää laakereillaan, ja uskon, että olemme saavuttamassa tavoitteemme, Haug sanoo.

Räikkösen sopimus McLarenin kanssa päättyy ensi kauden jälkeen, joten tallin ensi kauden ajokin kilpailukyvyllä lienee paljon tekemistä sen kanssa, jatkaako hän McLarenilla vai ei.

(MTV3-STT)
Kiva kuulla Haug:n suusta sitä mitä pitäisikin kuulla, eikä kuten Mario Theissenin vinkumista siitä kuinka Williams "hajoittaa" BMW:n moottorit, vaikka syy onkin oikeasti BMW:n valmistuksesta. Haug:n kertomus moottorin uudistamisesta on ihan mukavaa luettavaa, nyt enää ensi kauden V8-koneesta enää luotettavuus kohdille ja tehdään Kimistä mestari :thumbup:
 

gangstaguy

Member
Liittynyt
3.10.2005
Viestit
13
azai sanoi:
Kiva kuulla Haug:n suusta sitä mitä pitäisikin kuulla, eikä kuten Mario Theissenin vinkumista siitä kuinka Williams "hajoittaa" BMW:n moottorit, vaikka syy onkin oikeasti BMW:n valmistuksesta.
BMW taisi tajuta tälle kaudelle, että on todella turhaa kehittää hyvä moottori surkealle autolle.
Odotan innolla milloin McLaren tajuaa, että on erittäin turhaa tehdä hyvä auto surkealle moottorille. Varmasti erittäin turhauttavaa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
Kiva kuulla Haug:n suusta sitä mitä pitäisikin kuulla, eikä kuten Mario Theissenin vinkumista siitä kuinka Williams "hajoittaa" BMW:n moottorit, vaikka syy onkin oikeasti BMW:n valmistuksesta. Haug:n kertomus moottorin uudistamisesta on ihan mukavaa luettavaa, nyt enää ensi kauden V8-koneesta enää luotettavuus kohdille ja tehdään Kimistä mestari :thumbup:
Muistaakseni se oli Norbertti mikä vinkui viime vuonna, että McLaren hajottaa Mersun koneet! Bemarillehan noita moottoririkkoja on tällä kaudella käynytkin niin monta. Kanadassa Williams myönsi, että heidän jäähdytyksensä oli alimitoitettu moottorille, mutta pakkohan se kai on jostain tinkiä kun aerodynamiikka on niin surkea.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Muistaakseni se oli Norbertti mikä vinkui viime vuonna, että McLaren hajottaa Mersun koneet! Bemarillehan noita moottoririkkoja on tällä kaudella käynytkin niin monta. Kanadassa Williams myönsi, että heidän jäähdytyksensä oli alimitoitettu moottorille, mutta pakkohan se kai on jostain tinkiä kun aerodynamiikka on niin surkea.
Itse en muista tuota Norbertin kommenttia. Tosin viime kauden osalta se Mclarenin moottorin hajottaminen ehkä piti paikkaansa, autohan oli täysi susi ja eikös se MP4/19A:n tärinän takia hajoittanut koneen pohjaa, joka aiheutti ongelmia? Ei kai ne tehnyt edes MP4/19B mallille erilaista moottoria vaan käyttivät sitä samaa vanhaa moottoria, tosin pienillä parannuksilla.

PS. Jos joku luulee että puolustan Norbert Haugia, niin väärässä olette. Kaverille olisi pitänyt antaa jo aikoja sitten potkut!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hardy Cognac sanoi:
Joo, kyllähän ne formulat varmaan "lämmitystolpassa" kiinni ovat ennen radalle lähtöä :ahem: Mutta aika jännää että Kimin moottori on niin monesti hajonnut juuri perjantain lämmittely(!)ajoissa. Ja luulisi moottorin kestävän kun sillä ajetaan vielä pienemmillä kierrosluvuilla.. Noh, ne rikot johtuu varmaan vain sitä Alonson julistamasta hyvästä huonosta onnesta... :dunno:
Mielestäni onnella ei ole asian kanssa suurempaa tekemistä. Se että koneet laukeavat ensikilometreillä kertoo osien valmistusvioista,huonosta kasauksesta tai laaduntarkkailusta.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
Itse en muista tuota Norbertin kommenttia. Tosin viime kauden osalta se Mclarenin moottorin hajottaminen ehkä piti paikkaansa, autohan oli täysi susi ja eikös se MP4/19A:n tärinän takia hajoittanut koneen pohjaa, joka aiheutti ongelmia? Ei kai ne tehnyt edes MP4/19B mallille erilaista moottoria vaan käyttivät sitä samaa vanhaa moottoria, tosin pienillä parannuksilla.

PS. Jos joku luulee että puolustan Norbert Haugia, niin väärässä olette. Kaverille olisi pitänyt antaa jo aikoja sitten potkut!
No niinpä useimmat konerikot johtuivat juuri MP4/19A autosta. Tietääkseni Theissen ei ole pahemmin Williamsia syyttänyt konerikoista, mutta Haug syytti kaudella 2004 McLarenia konerikoista.
 

gangstaguy

Member
Liittynyt
3.10.2005
Viestit
13
Toni_V sanoi:
Mielestäni onnella ei ole asian kanssa suurempaa tekemistä. Se että koneet laukeavat ensikilometreillä kertoo osien valmistusvioista,huonosta kasauksesta tai laaduntarkkailusta.
Räkällä on vain huono onni, kun juuri mersu ei osaa tehdä kestäviä moottoreita.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tuossa BARin tapauksessa oli kyse siitä, että Honda antoi Satolle aina tehokkaamman koneen käyttöön. Muistaakseni siitä on keskusteltu täälläkin.

Todellakin syitä moottorin hajoamiseen on monia. Luultavasti suurin osa liittyy moottorin ylikuumenemiseen ja syitä on 1+n. Puutteellinen jäähdytys, liian kompakti paketti moottorin ympärillä ym. ym.

Tietysti välillä on myös näitä ns. Mclaren vikoja joissa kyse on vain huolimattomuudesta. Luulisi tällaisella tallilla olevan resurrseja tehdä asiat hieman laadukkaammin kuin esim. Jordanilla mutta ei kun ei. Monteiro kärsii ekan keskeytyksen kauden lopussa vaikka siellä on keittiöstäkin otettu kavereita auton kimppuun.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
sakuraba sanoi:
Tuossa BARin tapauksessa oli kyse siitä, että Honda antoi Satolle aina tehokkaamman koneen käyttöön. Muistaakseni siitä on keskusteltu täälläkin.

Todellakin syitä moottorin hajoamiseen on monia. Luultavasti suurin osa liittyy moottorin ylikuumenemiseen ja syitä on 1+n. Puutteellinen jäähdytys, liian kompakti paketti moottorin ympärillä ym. ym.

Tietysti välillä on myös näitä ns. Mclaren vikoja joissa kyse on vain huolimattomuudesta. Luulisi tällaisella tallilla olevan resurrseja tehdä asiat hieman laadukkaammin kuin esim. Jordanilla mutta ei kun ei. Monteiro kärsii ekan keskeytyksen kauden lopussa vaikka siellä on keittiöstäkin otettu kavereita auton kimppuun.
Miksi Mclaren on niin nopea? Nopea, vaikka moottoreista/renkaista ei olla saatu tiettävästi sen suurempaa hyötyä muihin verrattuna.

Osasyy lienee se, että auto on niin kompakti kaikilta osin. Haittapuolena tässä on sitten juuri tuo luotettavuus puoli. Puhuttiinhan sitä jo Häkkisen aikoihin, että Mclaren on paras, jos kaikki osa-alueet pelaavat 100%:sti. Mclarenin filosofia näyttääkin olevan, että homma tehdään vaikeen kautta, mutta jos se toimii ollaan ylivoimaisia. Homma on hiuskarvan varassa.

Vähän tuntuu siltä, että Mclarenillakin on vähän sama asenne kuin Samurailla oli eli, että "kaikki tai ei mitään". Kun pistetaulukoita katsoo niin tämä asennehan olisi varsin järkevä mäkkärin kannalta, jos siis Mclarenille ei kelpaa mikään muu kuin voitto.

Jordanin luotettavuudesta sen verran, että Jordaninhan kannattaa juuri ajattaa autoja mahdollisimman luotettavina, sillä ainoa keino saada pisteitä on, että kaikki muut keskeyttävät edestä. Nopeuden lisäys ei auta yhtään mitään.
 
Ylös