mestareita ja kandidaatteja

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Siinä kun Kimi totutusti - etupäässä taistelee takapään eri syistä johtuvien rikkoutumisten kanssa on Briatorella mielenkiintoinen ongelma. Hänen luottokuskinsa viimevuodelta osoittautuikin loikkariksi ja hyljeksitty kuski Fisi puolestaan on viimevuoden syrjitystä asemastaan huolimatta nostanut italialaisen nokkansa pinnalle. Ajattaako kuskeja tasavertaisesti toisiaan vastaan - mikä sivumennen sanoen on varsin vierasta Briatorelle, vai vaihtaako suosituimmuusasema viimevuoden mestarin sijasta uudelle mestarikokelaalle. Kieltämättä kaksi mestaria peräkanaa samasta tallista toisi kannuksia tallipäällikölle enemmän kuin tuplamestari joka veisi numero ykkösen mennessään McLarenille.

Mutta kaveri jota tallipäällikkö on useamminkin syrjinyt, jolle kalusto on parsittu kasaan vasta kun Alonson auto on varmistettu - nouseeko hän uhmaamaan esimerkiksi Kimin ajotaitoja. Onko Alonso sittenkin varmempi kortti? Briatore taitaa vielä katsoa pari kisaa ennenkuin päättää asiasta - mutta eittämättä jo nyt Fisi saa paljon inhimillisemmän kohtelun kuin viime kaudella.

Nyt näyttää, että Renault on tekemässä tylsän tehokasta työtä. Mutta edellä mainittu asetelma pitää huolen ettei niin käy. Alonso ei voi johdossakaan jättäytyä enää viime vuoden tapaan varmistelemaan asemaansa. Jännite tallin sisällä varmasti lisääntyy. Ja kummankin kuskin huolena pysyy toistensa lisäksi Kimi.

McLaren päivittää autonsa ensimmäisen kerran jo Australiaan. Sekä aerodynaamiset uudistukset että moottorin tehonlisäys kuulostavat huomattavalta askeleelta. Usein McLaren on tehnyt näinkin kiireiset uudistukset vain luotettavuuden kustannuksella. Toivottavasti ei nyt.

Sanottiin median palstoilla asiantuntijoiden suulla ettei maccien vauhti olisi riittänyt edellisessä kisassa voittoon vaikka Kimi olisi kisan saanut ajaakin. Kiitos Klienin tämä täytyy nyt vain arvioida. McLaren oli joutunut aerodynamiikassa konpromissiin jotta kone saisi riittävästi jäähdytystä ja sanotaan ettei vertailuajat riittäneetkään Renault:en vauhtiin. Syitä toki saattoi olla muitakin. Joka tapauksessa uudistukset tulevat varmasti juuri tätä silmällä pitäen - jotta kehityksen juoksuvauhti säilyy kilpailijan rinnalla.

Se on kuitenkin selvää, myös Schumacherille, että Kimin tallikaveriksi joutuminen on kuin kuolinsuudelma. Tätä kuolemaa voi nyt hidastettuna seurata Montoyan olemuksesta. Muutenhan Ferrarille on kuitenkin kuin vahat päivät olisivat palanneet. Valitettavasti hieman liian vanhat. Ajat jolloin Ferrari kiikutti mitattavaksi sivuilmanohjaimia tai renkaita tai pohjalevyjä tai elektroniikkayksiköitä tai... Nyt mittauksessa on etusiivet. Ja vanteet. FIA määritteli liian yksinkertaisen tavan mittauttaa siipien taipuminen. Kun siipien taipuminen tapahtuu suurella etusuunnasta tapahtuvalla virtaavalla paineella onnistuu jokaisen tallin aerodynaamikko tekemään siiven jonka taipumisen määrittelyssä FIA on kummisaan. Ferrari tämän lisäksi onnistui tekemään tästä itselleen aerodynaamista etua ja nivelsi siiven niin, että se antaa hallitusti periksi suoran ilmanvastuksessa ja vähentää vastusta. Vaikutus vielä kertaantuu kun ilmavirta suunnataan pätevästi. Ferrarin vanne puolestaan ohjaa jarrujen kuuman ilman renkaalle ja kas - Britzat pysyvät kuumina, kovempi kumiseos toimii ja kilpailukyky sen kun paranee.

Sen sijaan Ferrarin sitkeästi läpi ajama ( jos Ferrarin nyt mitään tarvitsee kapineteissa sitkeästi ajaa ) V8-moottoriuudistus osoittautuikin juuri heille vaikeammaksi kuin oletettiin. Bemarin moottorikehitykseltä katkaistiin siivet V8 uudistuksella, Mersukin sitä vastusti ja Ferrari uskoi omaavansa edun asiassa. Olipa kehittelyssäkin reilusti muita edellä. Toisin ainakin tähän mennessä kävi. Mersu puolestaan suorastaan yllätti koska on edelleenkin kilpailussa mukana ( nyt koputetaan puuta ).

Aika entinen ei koskaan enää palaa... laala laala laa.
Mutta ei ole Ferrarilla kaikki kuten vanhastaan on totuttu. Italialainen Massa ei väistynyt vanhaksi käyvän mestarin tieltä. Massa joka jo sirkukseen tullessaan joutui rankatuksi Kimin kanssa ja sijoitus painui kauas Kimin taakse. Ja on siellä edelleen. Todt voi vain kuvitella mitä Kimi tekisi Ferrarissa Massan paikalla. Ja miten siinä kävisi Schumin. Ajatus on varmasti sekä haikea kun kerran voittoja haetaan. Mutta varmasti myös kauhea kun yhteinen historia ykköskunkun kanssa on mitä on. Schumikin, yhteistyössä tallinsa kanssa - on tottunut itse näitä kuolinsuudelmia jakamaan. Korkeintaan toisen tallin yksi suomalainen sai hieman hämmentää ja kätellä lähtöruudukossa - mutta että oman talin sisälle. Kyllä Schumi "päättää päivänsä" mielummin itse, tai siis yhdessä Todtin kanssa.

Ja vielä Nicosta. Tämä nuorukainen toi yhdessä uusien moottorien kanssa Williamsin jälleen parrasvaloihin. Bemari voi jälleen vain huokaista hukattujen tilaisuuksiensa perään ja kerrankin Frankin ei sitä tarvitse tehdä. Kun Bemarilla vain olisi joku yhtä valovoimainen ja lupaava "saksalais"-tähti kuin Williamsilla. Ja kun moottoritkin pelaisivat yhdessä auton kanssa jo kuten Williamsilla. Ja mikä kummallisinta. Näin olisi voinut olla.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mua huvittaa suuresti se että ennen kauden alkua Alonso nonchaleerasi Kimin ja totesi mestaruuskamppailun käytävän hänen, Schumin ja Buttonin välillä. Varsinkin Buttonin nosti ykköshaastajaksi. :ahem:

Toisen kisan jälkeen Alonso riemuitsi kun hänen päävastustajansa Räikkönen ja Schumi jäivät vähille tai kokonaan ilman pisteitä. :nope:

Rossin kanssa ottaa varmaan kisaa sitten kun Valentinolta on molemmat kädet poikki ja toinen jalka amputoitu. :rolleyes:

Helketin kekkuli koko KULMAKARVA. :mad_old:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hmm... Alku juttu oli ihan kiva, mutta sitten se lipsahtikin taas tuolle osottelu linjalle... :nope:

Ensinnäkin Massa ei ole italialainen. Ainakaan minun tietääkseni.

Ja toiseksi mistä ovat tietosi ferrarin etusiivestä peräisin? Itse en ole missään törmännyt tietoihin siitä, että mikä siinä etusiivessä tarkalleen puhuttaa.
Sinä tunnut asiasta tietävän? Lähde?

Ja kolmanneksi mistä lienet tuon ferrarin vanne läpän keksineen?
Itse luin ferkun uudesta jarrujen jäähdytys "sylinterin" kehitysversiosta f1.comissa ja sielä nimen omaan sanotaan: "preventing heat being transferred to the wheel rim". Eli ei se lämpö renkaalle mene. Ja vaikka menisikin niin mitä sitten?? Jos renkaat olisi niin tehty, että ne tykkäävät jarrujen lämmöstä niin mitä sitten???
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muuten nostit hyvin esille kuljettaja kysymykset siitä pointsit kotiin.

Kimin asema nykysessä kuljettaja ruletissa on kyllä aika suuri. Ainakin minusta. Joskus se oli sumilla, vaikka sumi onkin ollut ferrarin mies jo iät ja ajat. Mutta nyt se on kimillä... Toisaalta olisi kiva jos kimi jäisi mäkille kyykyttämään alonsoa. Mutta toisaalta dennisin roni osaa kyllä parhaimmillaan olla sellanen tuuliviiri, että saattaa äkkiä hylätä sarjan nopeimman kuskin ja tuottaa auton espanjalaiselle...suuremmat markkinat...pääsponssi....espanja.... Ehkä kimille olisi hyvä vaihtaa tallia. Ferrari on sumin takia toki kysymysmerkki. Ehkä sitten renu? Voisiko yhdessä tallissa olla kaksi suomalaista ensi kaudella?! Hondalla on paikat täynnä ens kaudeks, tojo on mitä on... Siinä ne tehdas tallit sitten ovatkin... Niin no bemari toki sielä on, mutta vielä kasvuvaiheessa... :cool:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Veikkaisin, että Briatorelle ja ylipäänsä koko tallille ei tänä vuonna ole mitenkään äärimmäisen oleellista että varmistetaan Alonsolle kuskimestaruus. Viime vuonna tuli molemmat mestaruudet ja Alonso loikkaa tallista, joten valmistajien mestaruus on se mitä Renault hakee ennen kaikkea. Jos Fisi jotenkin onnistuisi nappaamaan Alonsosta yliotteen, niin se varmaan kelpaisi koko tallille. Mutta tämä ei pitkällä tähtäimellä ole mahdollista, ellei sitten Renault halua torpedoida Alonson kisoja, mutta tämä on jo aika kaukaa haettua.

Toisaalta...jos Renault ratkaisee itselleen tallimestaruuden hyvissä ajoin ja Fisi pysyy MM-pisteissä Alonson tuntumassa, niin en pidä mitenkään mahdottomana että Alonsolle tapahtuu loppukisoissa "yllättäviä" teknisiä ongelmia (=Briatore painaa nappia) ja Fisi vie mestaruuden :alppu: Mutta tämä skenaario on epärealistinen lähinnä sen takia että Fisi ei tule pysymään Alonson kyydissä MM-pisteissä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jep. Kylmästi voisi sanoa, että Renaultille on aika vähän hyötyä Alonson mahdollisesta toisesta mestaruudesta. OK, palkintorahat ja menestys mutta siihen se jääkin. Markkinoinnissa ne ei asiaa paljon pääse hyödyntämään ja Alonso veisi numeron yksi McLarenille. Näkisin niin, että Renaultin prioriteetit on tänä vuonna :

1. Tallimestaruus
2. Fisicon mestaruus
3. Alonson mestaruus
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
no brassihan se Massa tietysti on. Voittikos se pikkusarjoissa Italian mestaruuden vain mistä mulle tuo levy jäi päälle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
Mihin tämä viittaa?
Massaa hehkutettiin uutena Räikkösenä. Tai siis yhtä hyvänä löytönä kun se tuli Sauberille korvaamaan Kimiä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ghost_Glove sanoi:
Ja toiseksi mistä ovat tietosi ferrarin etusiivestä peräisin? Itse en ole missään törmännyt tietoihin siitä, että mikä siinä etusiivessä tarkalleen puhuttaa.
Sinä tunnut asiasta tietävän? Lähde?
En tiedä katsoitko aika-ajoja ja kisaa, mutta siinä oli kamera etusiiven takana Ferrarilla ja kuvassa näkyi miten etusiipi leveni noin sentin kun rungossa 'kiinnipitävä' tanko tuli ulos rungosta vauhdin noustessa.

Että lähde on tv-kuva.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mikæl sanoi:
Ja vielä Nicosta. Tämä nuorukainen toi yhdessä uusien moottorien kanssa Williamsin jälleen parrasvaloihin. Bemari voi jälleen vain huokaista hukattujen tilaisuuksiensa perään ja kerrankin Frankin ei sitä tarvitse tehdä. Kun Bemarilla vain olisi joku yhtä valovoimainen ja lupaava "saksalais"-tähti kuin Williamsilla. Ja kun moottoritkin pelaisivat yhdessä auton kanssa jo kuten Williamsilla. Ja mikä kummallisinta. Näin olisi voinut olla.
Täytyy tähän sen verran sanoa, että mielestäni näyttäisi pikemminkin, että tuo ero oli hyväksi molemmille osapuolille. Yhteistyön viimeisinä vuosina vika oli kyllä jossain muualla kuin moottorissa ja BMW:n uuden yrityksen nopeus on mielestäni ollut jopa odotettua parempaa. Williams taas näyttää onnistuvan paremmin pienemmän yhteistyökumppanin kanssa, tai ehkä paremmin ilmaistuna silloin kun moottorinvalmistaja pysyy lestissään, eikä yritä vaikuttaa liikaa kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Mestarisuosikki löytyy kyllä tälläkin kaudella Rellulta. Talli on erittäin vahva ja auto on sarjan paras tällä hetkellä. Vaaditaan totaalinen romahdus molemmilta kuskeilta monessa kisassa jotta asetelma muuttuisi. Kimi on nyt jo aika pahasti takana ja Australiassa pakkovoiton edessä. Montoya voidaan unohtaa. Hondan olisi opittava voittamaan ja sielläkin on tällä hetkellä vaan yksi kuski. Ferrarin luotettavuus sekä vauhti vaatii petraamista. Ongelmaa näyttää olevan myös jarrujen kanssa kun näyttäisi lukkiintuvan vähän joka kurvissa. Lisäksi Schumilta näyttää paras terä kadonneen. Massasta ei taida olla vastusta ainakaan vielä.

Jos mestaruuta pedataan Fisille niin mihin tarvitaan Kimiä ensi vuonna? Jostain luin, että Kimin palkkaaminen nostaisi tallin kuluja 10% ja niillä on kuitenkin Kovalainen takataskussa. Tolla 10% luulisi saavan ihan kivaa aikaiseksi kehityspuolella. Eikös Rellullakin vaihdu gummit ensikaudelle, joten testiä tarvitaan.

Mäcillä ensivuonna ykköskuski on mielestäni Alonso oli toinen kuski sitten Kimi tai kuka muu tahansa, koska Vodafone on rahoittanut Alonson hankinan talliin ja on ilmeisestikin selkeä ykkössponssi. Alonson ja Kimin ajotyylit ovat erillaiset ja vaativat vissiinkin erilaiset autot. Painotus autonkehitykseen tullee näistä lähtökohdista.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
mikæl sanoi:
Se on kuitenkin selvää, myös Schumacherille, että Kimin tallikaveriksi joutuminen on kuin kuolinsuudelma. Tätä kuolemaa voi nyt hidastettuna seurata Montoyan olemuksesta.

Kyllä Schumi "päättää päivänsä" mielummin itse, tai siis yhdessä Todtin kanssa.
Mitäs menetettävää Suurella Saatanalla oikein on Kimin siirtyessä Ferrarille ? Jos turpaan tulee nuorelta ja nopealta Räikköseltä, niin mitä sitten. Tämä on käsittääkseni normaali kiertokulku kaikessa urheilussa. Nuoret syövät lopulta vanhat ja hitaat. Suurella Saatanalla ei minusta ole muuta kuin voitettavaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rapu-70 sanoi:
Jos mestaruuta pedataan Fisille niin mihin tarvitaan Kimiä ensi vuonna? Jostain luin, että Kimin palkkaaminen nostaisi tallin kuluja 10% ja niillä on kuitenkin Kovalainen takataskussa. Tolla 10% luulisi saavan ihan kivaa aikaiseksi kehityspuolella. Eikös Rellullakin vaihdu gummit ensikaudelle, joten testiä tarvitaan.
Sehän ei ole millään lailla varmaa, että Fisichellasta on mestaruus tuomaan. Viimevuotisilla otteilla ei ikimaailmassa, vaikka auto kestäisikin. Briatorehan sanoi, että hän kykenisi löytämään tuon lisärahoituksen Kimiä varten, jolloin se ei olisi varsinaisesti pois kehityskuluista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Moe Szyslak sanoi:
En tiedä katsoitko aika-ajoja ja kisaa, mutta siinä oli kamera etusiiven takana Ferrarilla ja kuvassa näkyi miten etusiipi leveni noin sentin kun rungossa 'kiinnipitävä' tanko tuli ulos rungosta vauhdin noustessa.

Että lähde on tv-kuva.
Joo kyllä mä olen noi telkkari kuvat nähnyt. Mutta niistä mä en itse löydä muuta kuin, että siipi liikkuu poikittaissuunnassa eli juuri se tappi tulee sielä sen sentin näkyviin. Tästähän spekuloin ferrarin topikissa, että voinee johtua siitä, ettei siipeä(lähinnä sen päitä, päätylevyjä) ole haluttu naulita nokkakappaleeseen kiinni sillä niinhän asian laita ei ole muillakaan...

Mutta näihin huomioihin halusin lähdettä:
Kun siipien taipuminen tapahtuu suurella etusuunnasta tapahtuvalla virtaavalla paineella onnistuu jokaisen tallin aerodynaamikko tekemään siiven jonka taipumisen määrittelyssä FIA on kummisaan. Ferrari tämän lisäksi onnistui tekemään tästä itselleen aerodynaamista etua ja nivelsi siiven niin, että se antaa hallitusti periksi suoran ilmanvastuksessa ja vähentää vastusta. Vaikutus vielä kertaantuu kun ilmavirta suunnataan pätevästi.
Vai olivatko nämä vain mikaelin omaa tuotosta ja mutua?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rapu-70 sanoi:
Ongelmaa näyttää olevan myös jarrujen kanssa kun näyttäisi lukkiintuvan vähän joka kurvissa.
Tähänhän Salo sanoi, että johtuu ferrarin takapään pehmeydestä...
Tiedä sitten. Mutta mielestäni tuo on enemmän vaivannut massaa....tai sitten telkkarissa ei vaan ole näkynyt koko totuutta...

Huolet pois sumi ja kimi taistelee tänä vuonna mestaruudesta ja alonso jää nuolemaan näppejään... vai...........? :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuon Ferrarin etusiiven hyödyistä taisi joku kilpailevan tallin aerodynamiikkanero olla sitä mieltä, että se ei laskisi mainittavasti ilmanvastusta, vaan sillä pyrittäisiin vaikuttamaan auton balanssiin.

Tuon vannejutun mikael on tosiaan ymmärtänyt väärin, jos itse ymmärsin oikein lukemaani, niin sen suurin hyöty on aerodynamiikan tehostuminen pyörteilyn vähentyessä. Eikä se mitenkään laitonta ole.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Tuon Ferrarin etusiiven hyödyistä taisi joku kilpailevan tallin aerodynamiikkanero olla sitä mieltä, että se ei laskisi mainittavasti ilmanvastusta, vaan sillä pyrittäisiin vaikuttamaan auton balanssiin.
Luultavasti aerodynamiikkanero on Ferrarin kätyri tai agentti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Luin ( tiedä vaikka olisi ollut Mustakari ), että vanteen on tarkoitus suunnata jarrujen lämpöä renkaisiin. Täsmällistä lähdettä en muista ( mtv, urheilulehti ), ja väliäkös tuolla toistaiseks, koska kaikki on vain arviointia kunnes jotakin todennettua nousee esille. Suomeksi sen kuitenkin muistan lukeneeni. Kyseinen juttu ei ole muualla toistunut joten voi osoittautua vääräksikin niin monen muun toimittaja"analyysin" tavoin. **

Se mitä etua Ferrari saa etusiiven liikkeestä muutakin kuin rasitusta vähentävää joustoa on edelleen epäselvää. Selvää on kuitenkin, että muiden tallien paremmin asiasta tietävien mielestä jotakin saa. Tämä puolestaa selvinnee jollakin tasolla jo ausseihin mennessä.

*nyt löytyikin
Ferrarin siivistä vasta esiprotesti

Turun Sanomat, Kuala Lumpur
HEIKKI KULTA
Jos on uskominen kilpailevien tallien näkökantoja, Ferrarin uusi 248F1 -auto vilisee vilppiä.
Bahrainin avauskilpailussa kattojärjestö FIA syynäsi vastustajien vaatimuksesta Ferrarin takasiivekkeet, joiden epäillään joustavan liikaa. Tekninen delegaatti Charlie Whiting hyväksyi kuitenkin siivet lailliseksi.
Heti perään Ferrarin uudet vanteet katsottiin kielletyiksi ilmanohjaimiksi. Syytteiden mukaan vanteet siirtävät lämmintä ilmaa renkaisiin. Lämpö tulee jarruista.
 
Ylös