Siinä kun Kimi totutusti - etupäässä taistelee takapään eri syistä johtuvien rikkoutumisten kanssa on Briatorella mielenkiintoinen ongelma. Hänen luottokuskinsa viimevuodelta osoittautuikin loikkariksi ja hyljeksitty kuski Fisi puolestaan on viimevuoden syrjitystä asemastaan huolimatta nostanut italialaisen nokkansa pinnalle. Ajattaako kuskeja tasavertaisesti toisiaan vastaan - mikä sivumennen sanoen on varsin vierasta Briatorelle, vai vaihtaako suosituimmuusasema viimevuoden mestarin sijasta uudelle mestarikokelaalle. Kieltämättä kaksi mestaria peräkanaa samasta tallista toisi kannuksia tallipäällikölle enemmän kuin tuplamestari joka veisi numero ykkösen mennessään McLarenille.
Mutta kaveri jota tallipäällikkö on useamminkin syrjinyt, jolle kalusto on parsittu kasaan vasta kun Alonson auto on varmistettu - nouseeko hän uhmaamaan esimerkiksi Kimin ajotaitoja. Onko Alonso sittenkin varmempi kortti? Briatore taitaa vielä katsoa pari kisaa ennenkuin päättää asiasta - mutta eittämättä jo nyt Fisi saa paljon inhimillisemmän kohtelun kuin viime kaudella.
Nyt näyttää, että Renault on tekemässä tylsän tehokasta työtä. Mutta edellä mainittu asetelma pitää huolen ettei niin käy. Alonso ei voi johdossakaan jättäytyä enää viime vuoden tapaan varmistelemaan asemaansa. Jännite tallin sisällä varmasti lisääntyy. Ja kummankin kuskin huolena pysyy toistensa lisäksi Kimi.
McLaren päivittää autonsa ensimmäisen kerran jo Australiaan. Sekä aerodynaamiset uudistukset että moottorin tehonlisäys kuulostavat huomattavalta askeleelta. Usein McLaren on tehnyt näinkin kiireiset uudistukset vain luotettavuuden kustannuksella. Toivottavasti ei nyt.
Sanottiin median palstoilla asiantuntijoiden suulla ettei maccien vauhti olisi riittänyt edellisessä kisassa voittoon vaikka Kimi olisi kisan saanut ajaakin. Kiitos Klienin tämä täytyy nyt vain arvioida. McLaren oli joutunut aerodynamiikassa konpromissiin jotta kone saisi riittävästi jäähdytystä ja sanotaan ettei vertailuajat riittäneetkään Renault:en vauhtiin. Syitä toki saattoi olla muitakin. Joka tapauksessa uudistukset tulevat varmasti juuri tätä silmällä pitäen - jotta kehityksen juoksuvauhti säilyy kilpailijan rinnalla.
Se on kuitenkin selvää, myös Schumacherille, että Kimin tallikaveriksi joutuminen on kuin kuolinsuudelma. Tätä kuolemaa voi nyt hidastettuna seurata Montoyan olemuksesta. Muutenhan Ferrarille on kuitenkin kuin vahat päivät olisivat palanneet. Valitettavasti hieman liian vanhat. Ajat jolloin Ferrari kiikutti mitattavaksi sivuilmanohjaimia tai renkaita tai pohjalevyjä tai elektroniikkayksiköitä tai... Nyt mittauksessa on etusiivet. Ja vanteet. FIA määritteli liian yksinkertaisen tavan mittauttaa siipien taipuminen. Kun siipien taipuminen tapahtuu suurella etusuunnasta tapahtuvalla virtaavalla paineella onnistuu jokaisen tallin aerodynaamikko tekemään siiven jonka taipumisen määrittelyssä FIA on kummisaan. Ferrari tämän lisäksi onnistui tekemään tästä itselleen aerodynaamista etua ja nivelsi siiven niin, että se antaa hallitusti periksi suoran ilmanvastuksessa ja vähentää vastusta. Vaikutus vielä kertaantuu kun ilmavirta suunnataan pätevästi. Ferrarin vanne puolestaan ohjaa jarrujen kuuman ilman renkaalle ja kas - Britzat pysyvät kuumina, kovempi kumiseos toimii ja kilpailukyky sen kun paranee.
Sen sijaan Ferrarin sitkeästi läpi ajama ( jos Ferrarin nyt mitään tarvitsee kapineteissa sitkeästi ajaa ) V8-moottoriuudistus osoittautuikin juuri heille vaikeammaksi kuin oletettiin. Bemarin moottorikehitykseltä katkaistiin siivet V8 uudistuksella, Mersukin sitä vastusti ja Ferrari uskoi omaavansa edun asiassa. Olipa kehittelyssäkin reilusti muita edellä. Toisin ainakin tähän mennessä kävi. Mersu puolestaan suorastaan yllätti koska on edelleenkin kilpailussa mukana ( nyt koputetaan puuta ).
Aika entinen ei koskaan enää palaa... laala laala laa.
Mutta ei ole Ferrarilla kaikki kuten vanhastaan on totuttu. Italialainen Massa ei väistynyt vanhaksi käyvän mestarin tieltä. Massa joka jo sirkukseen tullessaan joutui rankatuksi Kimin kanssa ja sijoitus painui kauas Kimin taakse. Ja on siellä edelleen. Todt voi vain kuvitella mitä Kimi tekisi Ferrarissa Massan paikalla. Ja miten siinä kävisi Schumin. Ajatus on varmasti sekä haikea kun kerran voittoja haetaan. Mutta varmasti myös kauhea kun yhteinen historia ykköskunkun kanssa on mitä on. Schumikin, yhteistyössä tallinsa kanssa - on tottunut itse näitä kuolinsuudelmia jakamaan. Korkeintaan toisen tallin yksi suomalainen sai hieman hämmentää ja kätellä lähtöruudukossa - mutta että oman talin sisälle. Kyllä Schumi "päättää päivänsä" mielummin itse, tai siis yhdessä Todtin kanssa.
Ja vielä Nicosta. Tämä nuorukainen toi yhdessä uusien moottorien kanssa Williamsin jälleen parrasvaloihin. Bemari voi jälleen vain huokaista hukattujen tilaisuuksiensa perään ja kerrankin Frankin ei sitä tarvitse tehdä. Kun Bemarilla vain olisi joku yhtä valovoimainen ja lupaava "saksalais"-tähti kuin Williamsilla. Ja kun moottoritkin pelaisivat yhdessä auton kanssa jo kuten Williamsilla. Ja mikä kummallisinta. Näin olisi voinut olla.
Mutta kaveri jota tallipäällikkö on useamminkin syrjinyt, jolle kalusto on parsittu kasaan vasta kun Alonson auto on varmistettu - nouseeko hän uhmaamaan esimerkiksi Kimin ajotaitoja. Onko Alonso sittenkin varmempi kortti? Briatore taitaa vielä katsoa pari kisaa ennenkuin päättää asiasta - mutta eittämättä jo nyt Fisi saa paljon inhimillisemmän kohtelun kuin viime kaudella.
Nyt näyttää, että Renault on tekemässä tylsän tehokasta työtä. Mutta edellä mainittu asetelma pitää huolen ettei niin käy. Alonso ei voi johdossakaan jättäytyä enää viime vuoden tapaan varmistelemaan asemaansa. Jännite tallin sisällä varmasti lisääntyy. Ja kummankin kuskin huolena pysyy toistensa lisäksi Kimi.
McLaren päivittää autonsa ensimmäisen kerran jo Australiaan. Sekä aerodynaamiset uudistukset että moottorin tehonlisäys kuulostavat huomattavalta askeleelta. Usein McLaren on tehnyt näinkin kiireiset uudistukset vain luotettavuuden kustannuksella. Toivottavasti ei nyt.
Sanottiin median palstoilla asiantuntijoiden suulla ettei maccien vauhti olisi riittänyt edellisessä kisassa voittoon vaikka Kimi olisi kisan saanut ajaakin. Kiitos Klienin tämä täytyy nyt vain arvioida. McLaren oli joutunut aerodynamiikassa konpromissiin jotta kone saisi riittävästi jäähdytystä ja sanotaan ettei vertailuajat riittäneetkään Renault:en vauhtiin. Syitä toki saattoi olla muitakin. Joka tapauksessa uudistukset tulevat varmasti juuri tätä silmällä pitäen - jotta kehityksen juoksuvauhti säilyy kilpailijan rinnalla.
Se on kuitenkin selvää, myös Schumacherille, että Kimin tallikaveriksi joutuminen on kuin kuolinsuudelma. Tätä kuolemaa voi nyt hidastettuna seurata Montoyan olemuksesta. Muutenhan Ferrarille on kuitenkin kuin vahat päivät olisivat palanneet. Valitettavasti hieman liian vanhat. Ajat jolloin Ferrari kiikutti mitattavaksi sivuilmanohjaimia tai renkaita tai pohjalevyjä tai elektroniikkayksiköitä tai... Nyt mittauksessa on etusiivet. Ja vanteet. FIA määritteli liian yksinkertaisen tavan mittauttaa siipien taipuminen. Kun siipien taipuminen tapahtuu suurella etusuunnasta tapahtuvalla virtaavalla paineella onnistuu jokaisen tallin aerodynaamikko tekemään siiven jonka taipumisen määrittelyssä FIA on kummisaan. Ferrari tämän lisäksi onnistui tekemään tästä itselleen aerodynaamista etua ja nivelsi siiven niin, että se antaa hallitusti periksi suoran ilmanvastuksessa ja vähentää vastusta. Vaikutus vielä kertaantuu kun ilmavirta suunnataan pätevästi. Ferrarin vanne puolestaan ohjaa jarrujen kuuman ilman renkaalle ja kas - Britzat pysyvät kuumina, kovempi kumiseos toimii ja kilpailukyky sen kun paranee.
Sen sijaan Ferrarin sitkeästi läpi ajama ( jos Ferrarin nyt mitään tarvitsee kapineteissa sitkeästi ajaa ) V8-moottoriuudistus osoittautuikin juuri heille vaikeammaksi kuin oletettiin. Bemarin moottorikehitykseltä katkaistiin siivet V8 uudistuksella, Mersukin sitä vastusti ja Ferrari uskoi omaavansa edun asiassa. Olipa kehittelyssäkin reilusti muita edellä. Toisin ainakin tähän mennessä kävi. Mersu puolestaan suorastaan yllätti koska on edelleenkin kilpailussa mukana ( nyt koputetaan puuta ).
Aika entinen ei koskaan enää palaa... laala laala laa.
Mutta ei ole Ferrarilla kaikki kuten vanhastaan on totuttu. Italialainen Massa ei väistynyt vanhaksi käyvän mestarin tieltä. Massa joka jo sirkukseen tullessaan joutui rankatuksi Kimin kanssa ja sijoitus painui kauas Kimin taakse. Ja on siellä edelleen. Todt voi vain kuvitella mitä Kimi tekisi Ferrarissa Massan paikalla. Ja miten siinä kävisi Schumin. Ajatus on varmasti sekä haikea kun kerran voittoja haetaan. Mutta varmasti myös kauhea kun yhteinen historia ykköskunkun kanssa on mitä on. Schumikin, yhteistyössä tallinsa kanssa - on tottunut itse näitä kuolinsuudelmia jakamaan. Korkeintaan toisen tallin yksi suomalainen sai hieman hämmentää ja kätellä lähtöruudukossa - mutta että oman talin sisälle. Kyllä Schumi "päättää päivänsä" mielummin itse, tai siis yhdessä Todtin kanssa.
Ja vielä Nicosta. Tämä nuorukainen toi yhdessä uusien moottorien kanssa Williamsin jälleen parrasvaloihin. Bemari voi jälleen vain huokaista hukattujen tilaisuuksiensa perään ja kerrankin Frankin ei sitä tarvitse tehdä. Kun Bemarilla vain olisi joku yhtä valovoimainen ja lupaava "saksalais"-tähti kuin Williamsilla. Ja kun moottoritkin pelaisivat yhdessä auton kanssa jo kuten Williamsilla. Ja mikä kummallisinta. Näin olisi voinut olla.
Viimeksi muokattu: