Mielenkiintoinen kilpailu käydään varmasti tänä viikonloppuna Mexico Cityn radalla.
Pari viime vuotta paluun jälkeen ovatkin tarjonneet tavallaan erittäin paljon mielenkiintoa. Pari vuotta sitten ensi kertaa kisan palatessa sitten vuoden 1992 kalenteriin nähtiin ainakin ensimmäisen 20 kierroksen osalta melkein samanlaisia tunnelmia kuin aikanaan nk. Rengasloton aikakaudella 1986-1992 kun varikkokäyntejä riitti ja rengaskulumaa oli enemmän alustavasti kuin mitä osattiin odottaa joskin hieman Aidan 1994 kisan tapaan rengasjännitys lopahti loppupuolella kilpailua.
Äärimmäisen innostuneet fanit jäivät hyvin mieleen koska niitä on aina riittänyt Meksikossa kun on vain kisoja pidetty. Lisäksi taidettiin arvuutella Nigel Mansellin lauluesitystä ja sitä, että lauloiko mies Vielä on Kesää Jäljellä-kappaletta.
Viime vuonna taas suomalaisten kolistelut pari vuotta sitten ollee paluukisan tapaan olivat mielessä, rengaskulutusta siinä kilpailussa ei juuri ollut ennen kisan loppupuolta mikä oli tavallaan huomattava pettymys joskin ei ihan ehkä niin paisutetun paha kuitenkaan ja tietenkin Sebastian Vettelin ja Max Verstappenin raivonpurkaukset joista lähinnä ensimainitun olisivat voineet olla vaikka melkein jo kilpailukieltotasoa.
Etenkin näin jälkikäteen kilpailukielto olisi ollut jopa ansaittu kun ottaa päälle nämä tämänkin kauden Bakun nk. Kostoiskut Lewis Hamiltonille senkin jälkeen kun entinen Kiminkin aikanaan kutsuma Herra Puusilmä oli jo yhden muistutuskolauksen jo saanut typeristä tempuistaan jolloin Vettelin jatkunut riehuminen oli tarpeetonta ja mautonta.:frank:
Tämän vuoden Meksikon kilpailu olisi ollut lähtökohtaisesti mielestäni täysin lopullinen näytönpaikka radan maineen ja renkaiden suhteen, mutta rengasuudistus suurempiin ja leveämpiin renkaisiin lykkäävät tilanteen vielä ainakin ensi vuoteen asti. Ja mikäli vielä mahdollinen, mutta onneksi Meksikosta puhuttaessa varsin teoreettinen vesisade tulee vielä vierailemaan sunnuntain kisaan niin siinä tapauksessa päätös kilpailun lopullisesta mielenkiinnosta venyy vielä pari-kolme vuotta riippuen tietysti ilmojen haltijan tilanteesta.
Toivottavasti nähdään mielenkiintoinen kilpailu ja edelleen uskon, että rengaskulutustakin nähdään kunhan vain viime vuoden ja pari vuotta sitten olleen kilpailun rajut rengaskulutusten vaihtelut muistaa koska edellisen vuoden melko vähäiseen rengaskulutukseen nähden pari vuotta sitten myös kilpailun jälkipuoliskollakin oli melko paljon rengaskulumaa siinä missä viime vuonna rengaskulutus vaivasi todella pahasti vain harvoja kuljettajia läpi kilpailun ja lähinnä stoppien jälkeen vain pidon äkkiloppuminen oli ongelma.
Kuvaavaa on, että ilman pakollisia rengassääntöjä Meksikon kisasta 2015 olisi tullut siltikin 1-2 stopin kisa kun taas viime vuonna todennäköisesti olisi ollut korkeintaan yksi pysähdys jos sitäkään kun niin rajusti radan rengaskulutus vaihtui edellisen vuoden tapaisesta.
Jännittävää tulee olemaan myös vetopidon suhde renkaissa koska viime vuonna renkaat eivät parin vuoden takaiseen nähden kuluneet, mutta niiden liukkaus ja pidottomuus olivat ongelma. Tänä vuonna leveämpi rengas antaa varmaankin hieman enemmän tasoitusta sen suhteen, mutta laajempi kontaktipinta ottaa aikansa kehittää sitä oikeaa vetopitoa joka oli ongelma myös aikanaan Goodyearille vuosina 1986-1992.
Tosin edellinen leveiden renkaiden aikakauden kisa eli Mexico City 1992 ei hirvittävästi varikkokäyntejä kisaan tuonut sinä vuonna ja se luo omat pelkotilansa tämänkin vuoden kilpailuun joskin aikakausi oli erilainen ja isoin osa kuljettajista valitsi tuolloinkin kisaan mieluummin ne kestävimmät mahdolliset renkaat kuin riskipelin ja tuolloinhan se tavallaan olikin järkevää kun nk. Rengaslotto oli hyvin todennäköinen ilmiö ennakolta vuosina 1986-1992.
Nykypäivänä eli pari viime vuotta nk. Rengaslotto vaikutti käynnistyvän pari vuotta sitten olleessa kisassa sammuakseen sitten kesken kisan ja viime vuonna tosiaan sellaista ilmiötä ei juuri ollut paitsi muutaman häntäpään ja alemman keskikastin kuljettajan osalta mitä ei harmittavati juurikaan huomioitu.
Paljon on muutoksiakin tapahtunut kuskirintamalla ja niistäkin tulen keskustelemaan kun aikani suuremmin myöten antaa.
Viimeinen mietteeni onkin, että nähdäänkö nyt vihdoin ja viimein ehkä sarjan tavallaan uudistuneen johtajuudenkin myötä Mainosautona nk. Aave-Chrysler ruudukon takana sunnuntain kilpailussa vähän Monzan Lamborghinin tapaan?
PS. Voisi varmaan Esteban Gutierrez olla Aave-Chryslerin ratin takana kun F1-ura sitten kerta kaikkiaan tyssäsi ja ehkä näin loppupelissä vaikkapa Jolyon Palmeriin ja näillä näkymin myös Daniil Kvjatiin verrattuna melkeinpä ansaitusti jälkimainintana ja varmasti tulen tuosta Palmerin ja Kvjatinkin ulosheitosta käymään isommat keskustelut ajanmittaan.