Mielialasi ja päällimmäinen tunteesi just nyt?

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Itse ihmettelen, että jos menee myyntiin, niin mikä estää osakasta ostamasta? Laki? Vai se, etteivät vaan halua myydä? Sen voisi ymmärtää että haluavat maksimaalisen hinnan, mutta jos siitäkään ei ole kyse...

:edit: enpäs huomannut että kyseessä oli lisäks tila-vs-tontti

Jussi sanoi:
Onhan se noloa jos "maallamaalla" menee vieraille.
Luetteko te ollenkaan näitä kirjoituksia?

Olga sanoi:
Tänä kesänä päädyttiin siihen, että koti myytiin viime perjantaina.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Perinnönjaot on perseestä.

Paitsi silloin kun jaetaan täysin persaukisen perintöä -> kaiken voi heittää menemään.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tämän vuoksi paras lahja jälkikasvulle onkin juoda kaikki varansa, omistuksensa ja lopulta ittensä hengiltä.

Jos lainoja jättää, niin sitten olikin pelkkä kuspiä.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Olgalle jaksamista! Ikävä juttu!
Kuolinpesät, perikunnat, yhtymät ei ole niitä parhaimpai omistusmuotoja. (Jos vielä sisarusten puolisot hämmentävät keitosta suuremman rahan toivossa, niin hyi olkoon...)

Käsitin niin, että ulkopuolinen osti koko tilan metsineen ja Olga olisi halunnut ostaa talon ja tontin, metsästä ei niin väliä. Veikkaisin, että erillisinä myynteinä olisi voinut yhteishinta jopa nousta korkeammaksi, jos se ulkopuolinen halusi etupäässä metsää.
Jos ostaja ei tule itse asumaan, niin 2 vuoden verovapaussääntö ei päde. Minkälaiset lie ostajan intressit taloa kohtaan, sehän lie ratkaisevaa, haluaisko myydä. Kesäpaikkaa ja polttopuun tekoa etsivä maallekaipaaja vai kylmä bisnesjobbari, joka iskee metsät matalaksi ja myy sitten maapohjat ja talon + tontin.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tossa joskus huvikseni laskeskelin että pojille jää jaettavaa 400 000 e. Toivottavasti eivät tappele tosta. Testamenttia kun en tee.
Itse ainakin yritän kuluttaa sen mitä tienaan ja säästän. En ole mitään itse (materiaa) vanhemmiltani saanut enkä sitä edes kaipaa. Saa omakin poika itse rakentaa oman elämänsä.

Tässä on kuitenkin vielä edessä vanhempien perinnön jako. Heillä oli keskinäinen testamentti, joten ositus tehdään vasta kun faija vaihtaa hiippakuntaa.. Voisin kanssa lunastaa broidin ja systerin Hangon kodista pois, jos vaan perse (lompakko/pankki) antaa periksi ja hintapyyntö ei lähde käsistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luetteko te ollenkaan näitä kirjoituksia?
Tuosta saa käsityksen että myytiin sittenkin koti erillään tilasta :doubtful:

Mutta eipä se auta kuin esittää surunvalittelut tapahtumien johdosta. Muistoja ei kukaan vie koskaan, mutta onhan tuo ikävää kun juuret katkaistaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Odotan kauhulla kuinka omien vanhempien perinnönjaon kanssa käy (uusioliittoja)
Samoin. Äidin perinnönjako oli helppo, kun perin kaiken, mutta isän perijänä ovat myös sisarpuoleni, joita en ole edes tavannut tällä vuosituhannella. Etenkin lapsuuskotini irtaimistosta saattaa tulla riita.

Tsemppiä Olgalle ja kuten moni muukin todennut: kyllä kuulostaa tutulta tuollainen riita.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Voi hitto Olga, eipä ihme, että olet ollut allapäin viime aikoina :frown: Noin rakkaan paikan menettäminen tekee kipeää, pitkään.

Kaikenlaisia tarinoita sitä on kuullut näistä perinnönjakohommista kyllä. Ei liene Olgan tapaus ainutlaatuinen. Senkin olen kuullut, että isoin riita ei välttämättä tule edes isosta omaisuudesta, vaan joskus tapellaan kahvikupeista tai nojatuolista. Omassa suvussa on onneksi noilta säästytty. Isovanhempien kesämökkikin lahjoitettiin jo isovanhempien elinaikana yhdelle enoista, kaikkien perinnönsaajien suostumuksella. Eikä kyllä itsellekään tuo materia niin tärkeää ole, että sen takia viitsisin tapella (minkä vuoksi olen jo ottanut "takkiin") enkä haluaisi uskoa, että omien sisarustenkaan kanssa tulisi kiistoja perinnönjaoista. Onneksi ei ole paljoa jaettavaakaan :tongue:

Itse ainakin yritän kuluttaa sen mitä tienaan ja säästän. En ole mitään itse (materiaa) vanhemmiltani saanut enkä sitä edes kaipaa. Saa omakin poika itse rakentaa oman elämänsä.
Samoilla mennään :thumbup:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Olishan tuon saanut Olga ostaa, sanoi sisar mitä vaan.
Mutta mitäs jos myyjien pitää kaikkien hyväksyä ostajaehdokas? Omistavat osan taloudesta, joten silloinhan päätöksen pitää olla "yksimielinen"?

Olgalle tsemppiä, muistoja ei vie kuitenkaan kukaan pois.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lähipiirissä taisteltiin aikanaan puhelinliittymästä verisesti sisarusten kesken. Kyseisten naishenkilöiden äitimuorilta jäänyttä liittymää ei haluttu antaa lähisukulaiselle edes rahalla, vaan liittymä piti antaa ilmaiseksi pois takaisin Telelle.

Pikkusieluista toimintaa, onneksi ei ollut suuremmista perinnönjakokohteista kysymys.
 
Ylös