Migreeni :mad:

Captain Howdy

Well-known member
Knoukkari sanoi:
Mä olen kyllä katolla oleillut viime aikoina hyvinkin.

Ja peukku pystyssä tietty. :thumbup:
Tuu Stadiin niin mennään Kallioon! jos ei tule sieppausta, ni jo on ihme!

yussi

Virallisesti teini
Sijainti
Suomussalmi
Minä nään sahanteräkuvioita aina kun menen verstaaseen

Viimeksi muokattu:

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Ma naenaluksi valonvalahdyksia tai sitten nayttaa ihan etta kaikki lainehtisi ymparilla. Joskus lahtee kasista ja kasvoista tunto, kerran lahti vasemmasta kadesta ja jalasta sen verran etten saanut ite liikuteltua niita hetkeen. Paansaryn tullessa tekee mieli lahinna vain kuolla. Mulle maarattiin nyt migreenilaakitys, mutta inhottaa ottaa se pilleri, koska se pahentaa sita naaman tunnottomuutta, vaikea puhua, ja rintakehassa ja kasissa alkaa tuntua oudolta. Kesalla oli semmonen migreeniputki paalla, etta jouduin sitten ensiapuun ja tippaletkulla kipulaaketta.

Mulla sarkee paa muutenkin joka paiva, migreenia ehka kerran viikossa. Inhottavaa sinansa ku en tieda kaikkia migreenin laukaisijoita, kardemummasta, currysta ja kanelista paukahtaa paakipu.
Myos liian pitkaan nukkuminen saattaa laukaista, ja oon huomannu etta saa kans. Aina ennen kunnon ukkosmyrskya oon vuoteen omana. Liian kovat aanet, kirkkaat valot, liian makeat/tuliset ruoat... Esim. unelmatorttua en voi syoda, se valkoinen soossi siella valissa tietaa tuskaa.

-edit- unohtuu sanoja valista

elle

-------
Myötätunnot kaikille heikkopäisille. Tapaus Thyella kuulostaa hurjalta.

Itse olen kärsinyt lukioajoista asti viikottaisesta jomotuksesta ja juurikin treenien jälkeisestä. Pari kertaa vuodessa sain rajun kohtauksen. Ensimmäinen raskaus vei kuitenkin kaiken säryn mennessään ja nyt, kuten kotona ylpeillään, olen saanut tätä lääkettä uudestaan. Pariin vuoteen ei siispä mitään oireita.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Thyella sanoi:
Mulle maarattiin nyt migreenilaakitys, mutta inhottaa ottaa se pilleri, koska se pahentaa sita naaman tunnottomuutta, vaikea puhua, ja rintakehassa ja kasissa alkaa tuntua oudolta.
Mä sain samaa(?) lääkettä. Ei tosin pillereinä vaan inhalaattorissa kerta-annos. Maksaa ihan saatanasti, oisko kerta-annoksen hinta likemmäs 30 euroa, säilyvyys on rajallinen ja tuo rintakehän kohdalle siitä tuleva tunne on sellainen kuin sais sydänkohtauksen. En käytä sitä enää koskaan, tuo sydänkohtaukselta tuntuva olo on niin hirveä.

GeGe

Talvihorrostaja
On kokemusta migreenistä. Onneksi tulee vain noin 1-2 kertaa vuodessa. Pari viikkoa sitten iski lähes vuoden tauon jälkeen.

Alkaa näkymään sahalaitaa näkökentässä. Jos tässä vaiheessa otan särkylääkettä, niin ei tule edes kovin kovaa päänsärkyä. Tuntuu jotenkin, että nuorempana migreeni tuli useammin, eikä auttanut vaikka otti särkylääkettä heti, vaan tuli aivan kauhea päänsärky.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mä sain samaa(?) lääkettä. Ei tosin pillereinä vaan inhalaattorissa kerta-annos. Maksaa ihan saatanasti, oisko kerta-annoksen hinta likemmäs 30 euroa, säilyvyys on rajallinen ja tuo rintakehän kohdalle siitä tuleva tunne on sellainen kuin sais sydänkohtauksen. En käytä sitä enää koskaan, tuo sydänkohtaukselta tuntuva olo on niin hirveä.
On kylla kamala tunne se. Jenkeissa kun makasin taju kankaalla ensiavussa niin mulle maarattiin jotain tosi vahvaa kipulaaketta, kun sita otti niin tuli semmonen mukava olo ja kutitteli ja hihitytti... ja toi armottoman vasymyksen. Ja vei kivun pois. Harmi vaan, ettei mulla oo enaa niita jaljella. Pitais koittaa selvittaa mita ne oli, kun eivat mun oranssissa pilleripurkissa maininneet. Mulla meinas tanaan taas iskea migreeni. Ei mitaan tietoa mista se tuli, onneks oli viela yks burana jaljella ja otin sen tarpeeks ajoissa. Vahan on viela paansarkya, pitaa nyt kattella. Raivostuttaa tammoinen.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Thyella sanoi:
On kylla kamala tunne se. Jenkeissa kun makasin taju kankaalla ensiavussa niin mulle maarattiin jotain tosi vahvaa kipulaaketta, kun sita otti niin tuli semmonen mukava olo ja kutitteli ja hihitytti... ja toi armottoman vasymyksen. Ja vei kivun pois. Harmi vaan, ettei mulla oo enaa niita jaljella. Pitais koittaa selvittaa mita ne oli, kun eivat mun oranssissa pilleripurkissa maininneet. Mulla meinas tanaan taas iskea migreeni. Ei mitaan tietoa mista se tuli, onneks oli viela yks burana jaljella ja otin sen tarpeeks ajoissa. Vahan on viela paansarkya, pitaa nyt kattella. Raivostuttaa tammoinen.
Veikkaan morfiinia ?

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Päätimpä kaivaa vanhan threadin esiin! Onkos täällä muilla kuin mulla ja Juskasella ollut sillä tavalla, että migreeni on vaivannut teini-ikäisenä ja kadonnut sen jälkeen?

Omaa taustaa:
Eka migreeni oli 12-vuotiaana ja olo muuttui niin hirveäksi, että pakko oli lähteä koulusta kotiin ja suoraan sänkyyn lepäämään. Seuraava migreeni oli vasta vuoden päästä ja silloin sama juttu eli koulusta kotiin kärsimään. Joitakin kuukausia tämän jälkeen näitä migreenikohtauksia alkoi tulla useammin ja tällöin vasta aloin epäilemään että migreenistä voisi olla kyse. Tällöin ennen migreniä alkoi olla myös näitä outoja valoilmiöitä kuten sahalaitakuvioita. "Huippu" saavutettiin peruskoulun 9. luokalla jolloin pahimman koestressin aikaan oli kohtauksia muutaman päivän välein. Tällöin sain onneksi niin hyvän lääkkeen, että yhdellä tabletilla sain migreenin vastaamaan pientä päänsärkyä! 2007 keväällä ollessani 16-vuotias oli viimeinen migreeni ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään kohtausta. Lääkkeetkin on mennyt vanhaksi ja ei ole tullut tarvetta ostaa uusia!

Tuli myös mieleen eräs mielenkiintoinen kerta ylä-asteelta. Liikuntatunnin aikana näkökentässä alkoi taas olla kaiken maailman kuvioita, mutta liikuntatunnin pystyin vielä vetämään normaalisti ennen kuin iski jysäri. Tämän jälkeen oli vielä teknistä työtä sekä tekstiilityötä, joissa mun täytyi saada sellainen rahi viimeisteltyä, koska kyseessä oli sen kevään viimeinen tunti. Hirveän päänsäryn kanssa ompelin kangasta kuntoon rahin päällystä varten ja siinä samalla täytyi myös käydä laatoittamassa vessakin kun olo meni niin hirveäksi. Saatuani rahin lopulta kokonaan valmiiksi eräs kateellinen luokkalaiseni päätti sitten tunnin lopuksi napata rahin ja lähteä karkuun. Oli "kivaa" hommaa siinä yrittää saada tätä antamaan rahi takaisin ja vakuutella, että mulla on hirveä kuolemanjysäri samaan aikaan päällä. Lopulta sain rahin kuitenkin takaisin ja nyt se on onnellisesti tässä työpöydän vieressä.

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Nipsuhuulen tyyliin teininä oli migreeniä useamminkin, mutta kohtaukset lievenivät kerta kerralta ja lopulta hävisivät iän myötä. Ensimmäiset kohtaukset laittoivat oksentamaan, mutta lopulta yksittäinen valopallo tiesi vain pientä päänsärkyä.

Kymmeneen vuoteen migreeniä ei ollut lain, kunnes yllättäen pari vuotta sitten kohtaukset tulivat takaisin. Lievähköinä, mutta normaali päänsärkyä pahempana, niitä harvakseltaan kuitenkin tulee.

Rahia minulla ei ole.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Joulukuun alussa 2009 mulla oli hirvea migreeni paalla 25 paivaa putkeen, lopulta jouduin kahdesti aivokuvauksiin ja kahdeks yoks sairaalaan, sen viikon aikana olin neljasti tiputuksessa ja sain morfiinia ja adrenaliinipiikkeja reiteen. Pahinta tossa koko rupeamassa oli just ne adrenaliinipiikit, ai saatana. Onneks ei oo mitaan allergioita ni ei tarvii semmosta ruveta itellensa iskemaan.

Oon tehny yhden havainnon: mulla ei oo ollu migreenia sen jalkeen, ku mies jatti mut. :confused:

Ria

Jäässä
Mulla on sellanen pari kertaa vuodessa iskevä migreeni, ei ilmeisesti mitenkään pahimmasta päästä, mutta voittaa silti kivuliaisuudessa tavallisen päänsäryn noin 10-0.

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Joulukuun alussa 2009 mulla oli hirvea migreeni paalla 25 paivaa putkeen, lopulta jouduin kahdesti aivokuvauksiin ja kahdeks yoks sairaalaan, sen viikon aikana olin neljasti tiputuksessa ja sain morfiinia ja adrenaliinipiikkeja reiteen. Pahinta tossa koko rupeamassa oli just ne adrenaliinipiikit, ai saatana. Onneks ei oo mitaan allergioita ni ei tarvii semmosta ruveta itellensa iskemaan.
Kolmen vuorokauden migreenistä olen kyllä kuullut, mutta 25 päivää on jo aivan käsittämätöntä! :eek!:

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Kolmen vuorokauden migreenistä olen kyllä kuullut, mutta 25 päivää on jo aivan käsittämätöntä! :eek!:
Eika se koskaan selvinny et oliko se migreenia vai jotain muuta, kamalasti mulle maarattiin jos jonkinsorttista laaketta ja loppuvaiheessa olin niin sekasin, etten jaksanut nousta pontolle oksentamaan vaan oksentelin vessan lattialla ja ihmettelin et missa oon. Mun fysioterapeutti oli soittanu mulle ja ma olin kuulemma mongertanu jotain tosi outoa, mulla ei oo tasta ite mitaan muistikuvaa.

Örfil

Guest
Päänsärkyä olen kokenyt elämässäni varmaan alle 5 kertaa, mutta vanhemmalla pojalla, vaimolla sekä ex-vaimolla on migreeniä ja tuossa talvella kiikuttelin vaimon lasarettiin kun meni kohtaus niin pahaksi että pelkäsin että henki lähtee. Kaikilla kolmella olen nähnyt pahat migreenikohtaukset ja se on vähän pelottava fiilis kun ei voi tehdä itse yhtään mitään :(
Muuta kuin kuskata lääkäriin tarvittaessa.