Migreeni :mad:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Olen muistakseni ennenkin kertonut tästä mutsilta peritystä vaivasta. 2-3 kertaa vuodessa se iskee ja niin kävi taas aamulla.
Mulla ois ollut tänään (tai siis nyt jo eilen) kahdestakin eri tekemisestä valita, jotka ois voinut tehdä mutta molemmat jäivät tekemättä. :mad:

Onks muilla forumilaisilla vastaavia vaivoja?

Homma alkaa sahateräkuvioilla näkökentässä, sitten tulee epätodellinen olo ja sitten alkaa ihan saatananmoinen päänsärky. Silmät on niin valonarat, että ei puhettakaan että pystyis tekemään muuta kuin makaamaan pimennetyssä huoneessa, satikka että pystyis tietokonetta käyttämään. Muutenkin olo on kuin pahassa krapulassa.
Olenkin aamusta asti maannut pimeessä huoneessa hirveessä päänsäryssä.
Mulla on nyt olo jo sellainen että pystyn koneella olemaan, mutta edelleen on lievä päänsärky.
Vituttaa kun meni yks päivä ihan täysin hukkaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Päänsärkyä ajoittain, mutta en ole varma onko tämä nyt varsinaisesti migreeniä tai jos on, niin aika lievästä päästä. Lähtee Buranalla alta puolessa tunnissa veke. Tuohon kyllä liittyy lievä pahoinvointi, mutta sahakuvioita ja muita örkkejä ei ole näkyvissä. Mutsia kyllä vaivaa migreeni.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
OoPee sanoi:
Päänsärkyä ajoittain, mutta en ole varma onko tämä nyt varsinaisesti migreeniä tai jos on, niin aika lievästä päästä. Lähtee Buranalla alta puolessa tunnissa veke. Tuohon kyllä liittyy lievä pahoinvointi, mutta sahakuvioita ja muita örkkejä ei ole näkyvissä. Mutsia kyllä vaivaa migreeni.
Mulla on sama sillä poikkeuksella, että burana ei siihen aina auta noin nopeasti. En tiedä minäkään onko se migreeniä, mutta päänsärky on niin kova, että pystyy käytännössä olla vain sängyssä. Tämä tulee 1-2 kertaa vuodessa ja vaikka kyseessä onkin kunnon migreeniin verrattuna vain lievää päänsärkyä niin ei sitä tarttis tulla totakaan. :(
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Kerran olen sahanteräkuvioita nähnyt, mikä lienee ollut migreeniin viittaava oire. Joku migreeniä usein poteva sanoi, että migreeni on älykkäiden sairaus. Minä olen tuolla kriteerillä aika vähä-älyinen. :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sisko kärsii, tai ainakin ennen kärsi, aika useinkin ja pahoistakin. On käynyt muistaakseni jossain tutkimuksissakin ja jotain oikein migreenilääkettä napsii.

Itselläni on vain normaalia pääkipua joskus.

En tiedä, itse aina yhdistäny migreenin siihen että sitä olis useammin eikä vain tuollaista kerta kaks vuodessa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Olen muistakseni ennenkin kertonut tästä mutsilta peritystä vaivasta.
Sun ois pitänyt muistaa, että perinnöstä voi myös kieltäytyä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
En tiedä, itse aina yhdistäny migreenin siihen että sitä olis useammin eikä vain tuollaista kerta kaks vuodessa.
Sehän vissiin vaihtelee aika rajusti? Joillain on useita kertoja vuodessa ja joillain vain kerran vuodessa tai harvemminkin..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
On migreeni. Tulee usein todella rankan urheilun jälkeen.

Tai sitten tulee ihan muuten vaan. Alkaa sillä että oikeassa silmässä alkaa sahanterä säröilemään näköä. Äkkiä buranaa pari kappaletta ja säästyy pahimmalta.:ahem:
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Mulla ei luojan kiitos ole ollut migreeniä sitten teinivuosien. Siihen ei nimittäin tosiaankaan mikään Burana auttanut. Aivan helvettiä ne muutamat kohtaukset oli. Ei pystynyt muuta kuin makaamaan pimeässä, hiljaisessa huoneessa ja rukoilemaan kuolemaa. Mullakin migreenin alkuun liittyi nuo oudot valoilmiöt, ja kohtaus loppui aina poikkeuksetta pahoinvointiin. Mutta oksentamisen jälkeen päänsärkykin kyllä katosi samantien.

Siskolla on tosi paha migreeni, saa pahimmillaan monta kohtausta kuukaudessa. Männä viikolla joutui harvinaisen pahan ja pitkäkestoisen migreenikohtauksen vuoksi KYSin päivystykseen, jossa annettiin kipulääkettä piikillä. Siskolla on sekä täsmälääkkeet migreenikohtaukseen että estolääkitys. Mutta ei nekään aina auta. Ovat muuten kallista tavaraa nuo lääkkeet.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Siskolla on sekä täsmälääkkeet migreenikohtaukseen että estolääkitys. Mutta ei nekään aina auta. Ovat muuten kallista tavaraa nuo lääkkeet.
On kuulemma, mutsi noita myös käyttää ja on valitellut, että pirun tyyritä ovat.

Tästä muuten aasinsiltaan hieman asiaa sivuavaan kysymykseen. Paljonko Suomessa on omavastuu reseptilääkkeissä? Siis montako prosenttia? Eikös se prosenteissa laskettu?

Täällähän ollaan siinä mielessä hyvässä asemassa, että täällä omavastuu ei riipu lääkkeen hinnasta vaan on aina sama, 4,70€. Joskushan käy sitten niin, että lekuri kirjoittaa reseptin jostain halvasta lääkkeestä, jonka käytännössä saa myös ilman reseptiä ja joka maksaa alle 4,70€, ainakin tähän mennessä ovat kyllä apteekissa aina huomauttaneet, että mitäpä jos ostatkin tämän ilman reseptiä kun tulee halvemmaksi ;) Täällä noi apteekkarit ovat muutenkin hieman lepsumpia reseptien kanssa, jos tarvitset jotain ei välttämättä vaaralliseksi luokiteltavaa lääkettä eikä sulla ole reseptiä, myyvät apteekit sen sulle harkintansa mukaan myös ilman reseptiä, silloin tosin tietysti maksat sen koko hinnan. Muutaman kerran olen rinsessalle hakenut kuumetta alentavia lääkkeitä (esim. Parkemed nestemäisessä muodossa) just tuolla menetelmällä ja aina ovat myynneet, kun olen kertonut, että tätä samaa lääkärikin on aina meille kirjoittanut (mikä siis myös pitää paikkansa). Snadeilla on ikävä taipus sairastua aina joko viikonloppuisin tahi iltaisin, jolloin tarttis mennä sairaalaan poliklinikalle jonottamaan muutamaksi tunniksi, mitä taas ei ihan välttämättä kuumeisen lapsen kanssa viittis tehdä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Moe Szyslak sanoi:
On migreeni. Tulee usein todella rankan urheilun jälkeen.

Tai sitten tulee ihan muuten vaan. Alkaa sillä että oikeassa silmässä alkaa sahanterä säröilemään näköä. Äkkiä buranaa pari kappaletta ja säästyy pahimmalta.:ahem:
Mulla tulee tuo kans rankan treenin jälkeen herkästi tosi kova päänsärky, jos esim. nesteytys on jotenkin epäonnistunut tms.. Mut mä oon tähän mennessä pistäny sen nestehukan piikkiin, ja se on mennyt ohi buranan, juomisen ja levon avulla (mut menee kyllä monta tuntia). Mut en kyllä oo varma vaikka tuokin olis migreeniä, tai jotain sen esiastetta..
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ittellä on toi päänsärky kausiluonteista, kun iskee niin aika usein (ei tosin aina) on sitten niin, että sitä on useampana päivänä perätysten.

Tuppaa kyllä iskemään muutaman kerran kuukaudessa, lomilla selkeesti harvemmin kuin duunissa, joten voi hyvin olla, että monitoriin töllöttämisellä ja mahdollisesti huonolla istumaasennollakin on merkityksensä, tuppaa niska ja hartiaseutu olemaan usein aikalailla lukossa, joten voi hyvinkin olla, että se päänsärky lähtee ihan puhtaasti sieltä liikkeelle.

Myös säätilojen vaihtelulla saattaa mahdollisesti olla merkityksensä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Jacques sanoi:
Mulla tulee tuo kans rankan treenin jälkeen herkästi tosi kova päänsärky, jos esim. nesteytys on jotenkin epäonnistunut tms.. Mut mä oon tähän mennessä pistäny sen nestehukan piikkiin, ja se on mennyt ohi buranan, juomisen ja levon avulla (mut menee kyllä monta tuntia). Mut en kyllä oo varma vaikka tuokin olis migreeniä, tai jotain sen esiastetta..
Just näiin. Hiemankin pidempi nestevajaus aiheuttaa ainakin ittelle migreenin.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Minulla tulee päänsärky usein heti sen jälkeen, kun olen saanut jonkun paineita aiheuttavan eräpäivällisen 'aivotyön' valmiiksi. Kaippa siinä jotkut lataukset purkautuvat.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mulla on todettu tämä. Voin kertoa, että on vittumainen. Niin ja normimigreeniäkin ilmenee.
Onneksi ei ole ollut clusteria tai migreeniä nyt muutamaan vuoteen...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olga sanoi:
Minulla tulee päänsärky usein heti sen jälkeen, kun olen saanut jonkun paineita aiheuttavan eräpäivällisen 'aivotyön' valmiiksi. Kaippa siinä jotkut lataukset purkautuvat.
Sama, paitsi ettei tarvii olla aivotyö, vaan joku muu vaativa 'ponnistus'. Jotain jota on esim. jänskännyt pari viikkoa. Kerran bestmannina tuli stressin lauettua aika helvetinmoinen piänsärky.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jacques sanoi:
Mulla tulee tuo kans rankan treenin jälkeen herkästi tosi kova päänsärky, jos esim. nesteytys on jotenkin epäonnistunut tms.. Mut mä oon tähän mennessä pistäny sen nestehukan piikkiin, ja se on mennyt ohi buranan, juomisen ja levon avulla (mut menee kyllä monta tuntia). Mut en kyllä oo varma vaikka tuokin olis migreeniä, tai jotain sen esiastetta..
Mä liitän tähän vielä sen, että oikein aurinkoinen ilma siihen kylkeen vielä.:ahem:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Migreenikohtaushan on useimmiten ufojen suorittama abduktio. Oireet onkin todellisuudessa aitoja havaintoja: valonvälähdyksiä, sahalaitaisia kuvia ja lopulta hirvee kipu. Ne tekee niitä just sillon kokeita, poraa ja sahaa pääkalloa.

Itseäni ei ole ufosiepattu koskaan.
 
Ylös